Barbamama

Bumbo stol vs. skråstol

40 indlæg i dette emne

Jeg har hele tiden tænkt, at jeg ikke ville have en skråstol, fordi jeg havde hørt at de var dårlige for babys ryg unsure.gif

Men nu vil jeg pludselig gerne have en Bumbo stol :rolleyes

Men hvordan er de hver især for babys ryg? Og er det nok med den ene af de to, eller kunne man blive glad for at have begge dele? Hvad har I og hvad er jeres erfaringer? smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har købt en skråstol.. Vi ønsker os en bombo også har vi en sækkestol :)

Tror faktisk bombo stolen er det "dårligste" for babyens ryg - da den jo ikke går op og give hele ryggen støtte?

Men kigger vældig med her, så jeg kan finde ud af om den skal slettes igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skråstolen købte vi heller ikke, men efter 14 dage lånte vi en og den er uundværlig. Den er jo ikke dårligere end autostolen. Og hun sidder ikke i den mere end 20 min af gangen, den er bare guld værd når vi feks skal spise. For hun vil gerne følge med, så skråstolen står på spisebordet og det er skønt at have 2 arme fri når man spiser :-)

Bumbo ønsker vi os også, den kan de dog først bruge når de kan holde hovedet, og der vil den nok erstatte skråstolen :-)

Jeg ser det ikke som enten eller, da jeg mener det er 2 forskellige ting :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skråstolen købte vi heller ikke, men efter 14 dage lånte vi en og den er uundværlig. Den er jo ikke dårligere end autostolen. Og hun sidder ikke i den mere end 20 min af gangen, den er bare guld værd når vi feks skal spise. For hun vil gerne følge med, så skråstolen står på spisebordet og det er skønt at have 2 arme fri når man spiser :-)

Bumbo ønsker vi os også, den kan de dog først bruge når de kan holde hovedet, og der vil den nok erstatte skråstolen :-)

Jeg ser det ikke som enten eller, da jeg mener det er 2 forskellige ting :-)

Jeg har bare hørt at autostolen sådan set også er ret usund for dem at sidde i :unsure Men har godt nok tænkt at skråstolen sikkert er rar at have :unsure

Hvor længe kan de sidde i skråstolen? Altså ikke ad gangen, men indtil hvilken alder? Jeg tænker om det er "nødvendigt" at skifte til en Bumbo? Hvad er fordelen frem for bare at lade dem blive i skråstolen? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener at man kan bruge bumbostolen mellem 4-6 måder ca.. indtil de kan sidde selv. Skråstolen kan bruges lige så længe, men man kan bruge den før baby selv kan holde hovedet... I princippet burde man vel ikke bruge nogen af delene, men det er nu rart at få hænderne lidt fri når man skal spise...

Jeg ville ikke købe bumbo stolen fordi det er så kort tid det drejer sig om (hi hi og har hørt at baby fsktisk kan blive for tyk til den, hvis man har en med tykke lår)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var MEGET glad for vores bumbo stol idet vores søn var SÅ nysgerrig. Vi havde den simpelthen med på bordet (også på cafeer/restauranter) så var han med og vi kunne hygge os.

Jeg mener jeg først brugte den fra 4 mdr alderen, det passede med når han skulle have sin første mos. Det var en del lettere at have den med ud men også op på bordet når man skulle made. Skråstolen er mere usikker på et bord og kræver mere plads.

Tilgengæld er som folk også har skrevet noget man kan bruge tidligere idet babys hovedet jo er støttet bedre.

Har også læst mig til at nogen SP anbefaler at man bruger Bumbo i haven når fx jorden er koldere, så kan baby sidde i sandkassen uden at blive kold bag i, det havde jeg ikke lig selv tænkt på sidste gang, men skal da prøves med den nye bebs :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men... Hvis bumbo først må bruges når de kan sidde selv, er det så ikke et plus at de skal holde hovedet selv og ikke bliver "støttet" så meget? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke have undværet vores skråstol. Vi havde én der kunne lægges helt fladt ned, så den kan bruges tidligt uden at skade. Det ville jeg anbefale dig at købe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skråstol er bedst når de ikke kan sidde selv og herefter kan du gå over til bumbo'en.

Der er både for og imod at bruge bumbo'en. Modstanden går på at det ikke er godt for barnet at sidde oprejst for lang tid ad gangen, men hvis man gør alt med måde, er den intet mindre end fantastisk.

Du kan have den med i køkkenet, men står den på bordet må du ikke gå fra den. Den kan tages med i badet (hvis dit barn bedst kan lide at blive bruset, eller hvis han/hun bare skal sidde udenfor og kigge, mens du bader). Den kam stå på en stol/bænk og er god at have med, når man er ude at spise.

Den fylder lidt, men jeg syntes den er det hele værd.

Hvis du ikke har noget imod at købe brugt, er de nemme at finde på dba til omkring 150-200 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil 10000000000000...0000 gange hellere saette Noah i skraastolen end i en Bumbostol. Jeg sagde ikke noget til min soester, da jeg saa hvordan min 5 maaneder gamle niece sad, men jeg synes virkelig hun kaempede for at sidde, lille pus, selvom hun sagtens selv kan holde sit hovede. Det var jo bare ikke mit barn og havde vist allerede sagt noget om den en gang, saa jeg ville ikke blande mig mere. Der gaelder det samme for skraastolen som for autostolen, som for ikke ergonomiske baereseler hvor ryggen ikke er rundet i et C), som for en bumbo(hvor de dog sidder meget mere oprejst og dermed endnu mere kritisk i MINE oejne). De har bedst af at ligge og kan vel ogsaa ligge paa et taeppe paa bordet, imens man spiser? Saa faar de traenet ryggen ved at ligge paa maven og kan foelge med.

Netsundhedsplejersken skriver desuden om den her...

EDIT: Vi har faaet en skraastol af en veninde, som ikke skal have flere boern, som ogsaa kan laegges helt ned, men altsaa, den har jo stadig en nedsaenkning til numsen. Oprindeligt ville jeg ikke have en, men blev dog overbevist om, at det er en god ting i forhold til at tage bad, spise osv... Nu faar vi se, sagde hende med kravlegaard, som heller ikke ville have saadan en laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil personligt aldrig købe en Bumbo stol, da jeg ikke mener de er nødvendige og fordi de i mine øjne ikke er gode til babyer. Derimod havde vi en strålstol og den kunne vi ikke have undværet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil 10000000000000...0000 gange hellere saette Noah i skraastolen end i en Bumbostol. Jeg sagde ikke noget til min soester, da jeg saa hvordan min 5 maaneder gamle niece sad, men jeg synes virkelig hun kaempede for at sidde, lille pus, selvom hun sagtens selv kan holde sit hovede. Det var jo bare ikke mit barn og havde vist allerede sagt noget om den en gang, saa jeg ville ikke blande mig mere. Der gaelder det samme for skraastolen som for autostolen, som for ikke ergonomiske baereseler hvor ryggen ikke er rundet i et C), som for en bumbo(hvor de dog sidder meget mere oprejst og dermed endnu mere kritisk i MINE oejne). De har bedst af at ligge og kan vel ogsaa ligge paa et taeppe paa bordet, imens man spiser? Saa faar de traenet ryggen ved at ligge paa maven og kan foelge med.

Netsundhedsplejersken skriver desuden om den her...

EDIT: Vi har faaet en skraastol af en veninde, som ikke skal have flere boern, som ogsaa kan laegges helt ned, men altsaa, den har jo stadig en nedsaenkning til numsen. Oprindeligt ville jeg ikke have en, men blev dog overbevist om, at det er en god ting i forhold til at tage bad, spise osv... Nu faar vi se, sagde hende med kravlegaard, som heller ikke ville have saadan en laugh.gif

Meget enig. Jeg ville af samme grund aldrig købe en Bumbo.

Jeg forstår ikke rigtig det behov for at få baby op og sidde inden de selv kan?

En skråstol er ok i små mængder, den vi har brugt kan lægges helt ned i ryggen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig. Jeg ville af samme grund aldrig købe en Bumbo.

Jeg forstår ikke rigtig det behov for at få baby op og sidde inden de selv kan?

En skråstol er ok i små mængder, den vi har brugt kan lægges helt ned i ryggen :)

Jeg havde tænkt mig at bruge bombo, til at støtte baby når de var begyndt at sidde selv.. Men kan da godt se det der med de tykke lår...

Vi har fliser i vores køkken, og må indrømme at jeg ALDRIG kunne finde på at lægge min baby på vores bord, uden at holde en hånd på - så der ville hun skulle i en skråstol eller på gulvet.. Godt nok er bordet bredt, men ville da aldrig tilgive migselv hvis jeg var uopmærksom og optaget af mad (Fx et hosteanfald eller noget galt i halsen) også smuttede hun direkte på flisegulvet :boo

Så vi vil have hende på bordet - men i skråstolen, som også kan lægges fladt ned :)

Jeg synes netop bombo er genial, til at støtte børn der lige har lært at sidde, og derfor måske har brug for lidt støtte :) og ja - så som højstol når de bliver så store så de skal sidde i sådan en :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde tænkt mig at bruge bombo, til at støtte baby når de var begyndt at sidde selv.. Men kan da godt se det der med de tykke lår...

Vi har fliser i vores køkken, og må indrømme at jeg ALDRIG kunne finde på at lægge min baby på vores bord, uden at holde en hånd på - så der ville hun skulle i en skråstol eller på gulvet.. Godt nok er bordet bredt, men ville da aldrig tilgive migselv hvis jeg var uopmærksom og optaget af mad (Fx et hosteanfald eller noget galt i halsen) også smuttede hun direkte på flisegulvet :boo

Så vi vil have hende på bordet - men i skråstolen, som også kan lægges fladt ned :)

Jeg synes netop bombo er genial, til at støtte børn der lige har lært at sidde, og derfor måske har brug for lidt støtte :) og ja - så som højstol når de bliver så store så de skal sidde i sådan en :)

Men hvis de har brug for støtte til at sidde, så er de ikke stærke nok til at sidde selv. :) Så er det bedre at de ligger på gulvet, eller sidder i en skråstol, hvor de jo ikke sidder ret op og ned :)

Og som jeg har forstået, så er en Bumbo beregnet til børn mellem 4 og 6 måneder, og et barn der kan sidde selv 4 måneder gammel, skal godt nok være helt ekstremt fremmelig. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig. Jeg ville af samme grund aldrig købe en Bumbo.

Jeg forstår ikke rigtig det behov for at få baby op og sidde inden de selv kan?

En skråstol er ok i små mængder, den vi har brugt kan lægges helt ned i ryggen :)

Nej, det behov forstaar jeg heller ikke - kan de ikke sidde, jamen, saa kan de jo ikke siddeblink.gif

Er ret sikker paa, at vi ogsaa bliver glad for skraastolen - i de rette maengder :)

Jeg havde tænkt mig at bruge bombo, til at støtte baby når de var begyndt at sidde selv.. Men kan da godt se det der med de tykke lår...

Vi har fliser i vores køkken, og må indrømme at jeg ALDRIG kunne finde på at lægge min baby på vores bord, uden at holde en hånd på - så der ville hun skulle i en skråstol eller på gulvet.. Godt nok er bordet bredt, men ville da aldrig tilgive migselv hvis jeg var uopmærksom og optaget af mad (Fx et hosteanfald eller noget galt i halsen) også smuttede hun direkte på flisegulvet :boo

Så vi vil have hende på bordet - men i skråstolen, som også kan lægges fladt ned :)

Jeg synes netop bombo er genial, til at støtte børn der lige har lært at sidde, og derfor måske har brug for lidt støtte :) og ja - så som højstol når de bliver så store så de skal sidde i sådan en :)

Nu taenker jeg heller ikke paa at ligge en storspraellende, selvrullende baby paa et bord og saa slet ikke uden skarpt opsyn. Bare saa det staar klart. Men paa en dyne og maaske med en pude ude i den kritiske side, saa kan jeg ikke se problemet i at baby ligger der, mens vi selv er der - ogsaa med middelalderstengulv under bordet. Naar den alligevel ikke kan rulle eller noget. Fremfor at skade ryggen paa en baby, for det vil da ogsaa aergre mig blaalillasad.gif

Producenten siger fra 4 maaneder, men den koeber jeg under ingen omstaendigheder - tykke laar eller ej, saa kan baby nok ikke sidde selv som 4-maaneder gammel og saa sidder de faktisk en anelse tilbagelaenet og skal selv holde sig oprejst. Det er ikke engang behageligt for mig at sidde tilbagelaenet uden stoette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sådan "plan", var at bruge den, når hun alligevel skulle i højstol - Grunden var egentlig at jeg så min veninde bruger den til hendes baby, som er fra september.. Så det er en 8 måneder - der tror jeg da godt de kan holde til at sidde i sådan en stol? Og det er HER jeg tænker på om vores baby måske ville have for tykke lår?

Jeg er helt enig i det med skråstolen - netop af den grund, har jeg købt en skråstol, som kan lægges helt ned, så baby kan spændes fast, liggende ;) Så behøver jeg ikke være urolig - hverken for babys ryg eller flisegulvet :) :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ok, tykke laar paa den maade.... det aner jeg ikkeunsure.gif

Husk at skraastole ogsaa skal holdes oeje med, hvis de staar paa andet end gulvet smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til liva havde jeg begge dele og var rigtig glad for det :) jeg brugte bumbo mest da hun begyndte at sidde selv og skulle spise. Hun var glad for at komme op og sidde og min sp sagde intet ondt om den, men nærmere at det var helt fint. Det er ikke anderledes end når man putter baby i en højstol med puder om.

Men det er jo alt med måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sådan "plan", var at bruge den, når hun alligevel skulle i højstol - Grunden var egentlig at jeg så min veninde bruger den til hendes baby, som er fra september.. Så det er en 8 måneder - der tror jeg da godt de kan holde til at sidde i sådan en stol? Og det er HER jeg tænker på om vores baby måske ville have for tykke lår?

Jeg er helt enig i det med skråstolen - netop af den grund, har jeg købt en skråstol, som kan lægges helt ned, så baby kan spændes fast, liggende ;) Så behøver jeg ikke være urolig - hverken for babys ryg eller flisegulvet :) :whistling

Den kan rumme meget tykke lår, det har min basse testet :)

Han var 8 mdr og vejede omkring 11-12 kg og kunne sagtens komme i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil personligt ikke eje en Bumbo af samme årsager som de andre, der ikke er trygge ved den, skriver. derudover syntes jeg den er så ufattelig GRIM :lol minder mest af alt om en potte og de hører altså bare ikke til ved spisebordet!!!

Mht skråstol på bordet så vil jeg virkelig ikke turde uden jeg var 100% opmærksom på den - hver gang baby bevæger sig, rykker stolen og er man uopmærksom ganske kort kan det ende frygtelig galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil personligt ikke eje en Bumbo af samme årsager som de andre, der ikke er trygge ved den, skriver. derudover syntes jeg den er så ufattelig GRIM :lol minder mest af alt om en potte og de hører altså bare ikke til ved spisebordet!!!

What she said grin.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se den minder om en potte - men jeg synes den er fin og kær -især i limegrøn :) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har virkelig overvejet en bumbo-stol til Esther

1) Fordi hun ikke kan holde balancen selv endnu, men er stiv nok i ryggen til fx at sidde ret sammen med os

2) Fordi hun er mere oprejst end i en skråstol

3) Fordi den fylder mindre, og jeg kan have den med på køkkenbordet

Jeg har ingen holdning til deres udseende- men at baby bruger sin krop og ryg, ser jeg intet i vejen med. Hvis hun aldrig bruger kroppen, så tager motorikken længere tid- hvis hun fx lå meget på ryggen.

Jeg går ind for alt med måde :) Hvad andre synes må de om- men jeg synes den er smart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se den minder om en potte - men jeg synes den er fin og kær -især i limegrøn :) :loveshower

Ja den er så fin i den farve ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke selv eje sådan en, så hellere en skrå stol.

Jeg synes ikke den er særlig pæn, og det ser i hvert fald ikke ud som om baby sidder behageligt i den. Jeg tænker at hvis de ikke selv kan sidde endnu uden en stol som holder dem, så er det nok ikke meningen at de skal sidde selv endnu.

Min kusine har ejet en engang, men kylede den ud. Hendes datter sad meget ubehageligt i den (ryggen var slet ikke ok), og så faldt hun engang ud af den (lige på næsen) og slog sit hovede kraftigt :blink

Så jeg skal ikke nyde noget, men det er selvfølgelig min mening. Jeg vil gerne have en skråstol, og bruge den meget begrænset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER