blomst27

Gravid i Brasilien

38 indlæg i dette emne

Hejsa- er helt ny herinde:)

Og jeg er self. Gravid og ikke gravis!!! Dumme tastatur!! :prik

Har termin den 25.januar, saa er 5+6 og bor i Brasilien! De haandterer det helt anderledes her

Alt er privat, dvs laeger og sygehus og hvis man har en god forsikring

Saa er man ret godt daekket med laekkre hospitaler og alle mulige proever og scans;)

Glaeder mig til at foelge med jer andre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke og velkommen til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke med :gravid :balloons

(du kan ændre overskriften hvis du klikker på "rediger" i dit første indlæg, og så "brug fuld editor" :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke :loveshower

Og nej hvor spændende, jeg har altid været fascineret af Brasilien og ville meget gerne derover engang - det bliver spændende at høre om hvordan det er at være gravid derovre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons Og tillykke med graviditeten! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen og tillykkeballoons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til, og stort tillykke :loveshower

Spændende at høre lidt om systemet i brasilien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa, mange tak alle sammen, og Tillykke til jer ogsaa!!

Ja, der er self. mange ting der er det samme her som i DK, naar jeg laeser de andres traade, dvs man kommer jo ogsaa til NF scanning og MD scanning her, men f.eks saa er det ikke saa brugt med jordmoedre her. Dvs min gynaekolog som jeg gaar til normalt, hun foelger mig hele vejen og kommer naar jeg skal foede og er laegen der styrer foedslen- Det synes jeg er meget rart, saa kender man personen, og hun ved hvordan ens forloeb har vaeret etc.

Men i og med det hele er privat her har det jo 2 sider af medaljen. Hvis man er fattig og ingen forsikring har skal man paa de offentlige hospitaler og der vil man bare IKKE hen! Hvis man er rig eller har et arbejde som giver en en god sundhedsforsikring saa er man heldig og kan komme paa de vildeste hospitaler som faktisk ligner et hotel...det er self. ikke fair, men saadan er systemet her.

Og saa faar ca 80% kejsersnit her. de synes det er HELT gak at foede normalt!!! de mener det er mere farligt og saa kan man jo ikke kontrolere hvornaar og hvordan. :huh

de mener vist ogsaa at man saa bagefter ikke er saa 'laekker' mere... :sm

En anden god ting her er at man bliver 3 naetter paa sygehuset med sin mand og baby og der kommer en som viser hvordan man ammer rigtigt etc. saa jeg synes det er meget trygt her og foeler at der er plads til at laere den nye rolle lidt at kende hvis man ikke bliver smidt ud med det samme.

Paa den anden side er det self. lidt ensomt, ingen moedregrupper, og vores venner og familie kan jo ikke lige komme forbi og moede den nye lille :boo

Her laver man i oevrigt en blodtest hos laegen saa man ved om det bliver en dreng eller pige!! i 8.uge! saa om 2 uger ved jeg hvad det blir. Crazy!!!! :o Var til foerste scan igaar- skal paa ferie paa loerdag og saa mente laegen vi lige kunne se om alt var ok :) det var det men jeg er for tidligt paa den for at se "babyen" :huh det kan man foerst um 1 uge- saa da vi er paa ferie kommer jeg der igen om 2 uger og kan forhaabentlig se en lille prik der blinker :yay

ups, lidt langt indlaeg! Sorry Ladies!

Haaber vi kan dele vores erfaringer herinde- har ingen at snakke med det herovre saa sorry hvis jeg laesser lidt af her :7:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke og velkommen til :balloons Vildt nok, at de kan fortælle kønnet ud fra en blodprøve eller er det en decideret moderkagebiosi, de laver?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det er bare en helt normal blodproeve!?? Ja synes ogsaa det er vildt. Moderkagebiopsi laver de ogsaa kun i saerlige tilfalde her!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mener jeg faktisk også der er en privat klinik i DK der laver - altså de blodprøver.. Kan huske der var meget debat om det engang :) Men det er jo ikke noget man SKAL have, det kan man jo vælge ;)

Stort tillykke og velkommen til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke med graviditeten!bd.gif

Dejligt med en mere udlandsdansker. Vi er et par stykker herinde - selv bor jeg jo i Italien, hvor jeg ogsaa skal foede vores soen. Min mand er italiener :)

Nu laeste jeg godt et sted, at Brasilien er et ret specielt sted at vaere gravid og at de virkelig gaar til den med de kejsersnit. Kan de saa haandtere en helt almindelig vaginal foedsel? Her har vi op til 40 % kejsersnit, men det er heller ikke ualmindeligt, at kvinder vaelger det fremfor foedselssmerten. Jeg har det jo lige omvendt, at jeg hellere vil have den end de mange uger med gener efter foedslen og de risici, der foelger med. Men saadan er vi jo forskellige, os kvinder i verdenrolleyes.gif

Spaendende, hvordan du haandterer alle de tests, blodproever og kontroller. Forestiller mig, at det maa vaere lidt som her. De bruger ogsaa at kontrollere gravide for alt muligt mellem himmel og jord, hvilket jeg desvaerre ikke har oplevet som noget positivt. Her kan man ogsaa vaelge privat regi og blive fulgt af en gynaekolog/foedselslaege, men jeg er egentlig glad for min offentlige jordemoder og gynaekolog. Nu er det ved at vaere ved vejs ende med det, og jeg ser frem til at foede naturligt og uden epidural, hvilket jordemoedrene ogsaa helst ser 7himmel.gif

Jeg glaeder mjig til at foelge dig og oensker dig en god graviditet.

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal i have :)

Blodtesten her er ogsAa frivillig men jeg vil nu goere det fordi jeg skal til DK til sommer og saa kan jeg koebe lidt babytoej etc. :balloon men ja der er stor forskel paa hvordan man anser en graviditet her og i DK- tror det maa vaere lidt som i Italien- laeste din traad Camilla og her synes folk ogsaa man skal spise vildt meget og helst ikke bevaege sig etc. Men det lytter jeg altsaa ikke til.

En anden grund til de mange PLK er at laegerne faar flere penge for det- det er jo en operation! Ergo raader de folk til det og saa kan det vaere svaert at sige at man ikke vil det. Men min laege er heldigvis total med paa den naturlige foedsel:)

Den daarlige side af alle de test her at man nemt blir bekymret. F.eks igaar da han ikke kunne se nogen prik i blommesaekken- han sagde godt nok foer han begyndte at vi nok ikke kommer til at se den fordi det er for tidligt men man taenker jo alligevel.hhvad hvis den nu bare er tom :unsure

Naa men i kender nok til bekymringer- vildt man allerede er saa involveret selvom de er SAA smaa endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten! Og velkommen her til, glæder mig til at følge dig og læse lidt om graviditet og fødsel i Brasilien. Du lyder da heldigvis ved godt mod over det hele.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal i have :)

Blodtesten her er ogsAa frivillig men jeg vil nu goere det fordi jeg skal til DK til sommer og saa kan jeg koebe lidt babytoej etc. :balloon men ja der er stor forskel paa hvordan man anser en graviditet her og i DK- tror det maa vaere lidt som i Italien- laeste din traad Camilla og her synes folk ogsaa man skal spise vildt meget og helst ikke bevaege sig etc. Men det lytter jeg altsaa ikke til.

En anden grund til de mange PLK er at laegerne faar flere penge for det- det er jo en operation! Ergo raader de folk til det og saa kan det vaere svaert at sige at man ikke vil det. Men min laege er heldigvis total med paa den naturlige foedsel:)

Den daarlige side af alle de test her at man nemt blir bekymret. F.eks igaar da han ikke kunne se nogen prik i blommesaekken- han sagde godt nok foer han begyndte at vi nok ikke kommer til at se den fordi det er for tidligt men man taenker jo alligevel.hhvad hvis den nu bare er tom :unsure

Naa men i kender nok til bekymringer- vildt man allerede er saa involveret selvom de er SAA smaa endnu :)

Jeg blev scannet 5+2, fordi jeg havde en pletbloedning, og der kunne man ikke se en prik og da slet ikke hjerteblink. Han konstaterede bare en blommesaek inde i livmoderen og jeg var saa til scanning igen 7+0, hvor Noahs hjerte blinkede derudaf a1221.gifDet er jo ude af dine haender, saa slap du af og nyd det 7himmel.gif

Aah, jeg hoerer saa meget vanvittigt som gravid hernede - senest var ballerinasko for lave og daarlige for ryggen, naar man er gravid laugh.gif Nogle bliver ogsaa "frataget" at spise salat, fordi der kan vaere toxoplasmosefare huh.gif Men ja, det er aarsag til unoedvendig bekymring saadan at blive overbehandlet...

PS. Det hedder blodproeve, darling Kiss.gif Mister ogsaa nogle gange selv det rigtige danske ord wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det er rigtigt! Blodproeve self!! Hehe

Ja det er sikkert fint det hele og du har ret Camilla, man kan ikke goere fra eller til :)

Hahhaa her siger de ogsaa en masse sjove ting. De foerste 3 maaneder skal man helst ikke dyrke sport overhovedet ( selvom man var meget aktivt foer) man blir mere anset som syg- man skal spise hver time, etcetc jeg siger bare jaja og goer lidt de mere normale ting som man goer i DK og det der ellers giver mening.

Noget som jeg savner her er oekologi!!! Det findes men meget begraenset og mega dyrt. Men de forstaar ikke helt det med at det nok er bedre at dyrke lidt sport fremfor at ligge paa sofaen med mad med masser af E-numre, farvestoffer etc. Crazy siger jeg jer!

Camilla oensker dig en super foedsel med et godt forloeb og glad og rask lille Noah!!! Det kan jo vaere naar som helst

:balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det er rigtigt! Blodproeve self!! Hehe

Ja det er sikkert fint det hele og du har ret Camilla, man kan ikke goere fra eller til :)

Hahhaa her siger de ogsaa en masse sjove ting. De foerste 3 maaneder skal man helst ikke dyrke sport overhovedet ( selvom man var meget aktivt foer) man blir mere anset som syg- man skal spise hver time, etcetc jeg siger bare jaja og goer lidt de mere normale ting som man goer i DK og det der ellers giver mening.

Noget som jeg savner her er oekologi!!! Det findes men meget begraenset og mega dyrt. Men de forstaar ikke helt det med at det nok er bedre at dyrke lidt sport fremfor at ligge paa sofaen med mad med masser af E-numre, farvestoffer etc. Crazy siger jeg jer!

Camilla oensker dig en super foedsel med et godt forloeb og glad og rask lille Noah!!! Det kan jo vaere naar som helst

:balloon

Sikke en underlig holdning.... Altsaa her "maa" man gerne dyrke moderat sport og saerligt gaa ture :) Enhver skal finde sin egen vej i graviditeten og man kan da maerke inaktivitet. Bliver de ikke fede som gravide saa?

Vi har heldigvis baade smaa specialbutikker med helse og et nyt, fint oeko supermarked, men ja, det er lidt frustrerende ikke at kunne faa de foedevarer, man gerne vil have.

Tusind tak - ja, det kan vaere naar som helst nu smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo- der er generelt mange overvaegtige her! Kan hermed bekraefte at Gisele Buendchen typen ikke er standard i brasilien!! :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :loveshower

Stort tillykke med :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons

Og tillykke med graviditeten... :loveshower Glæder mig meget til at følge din graviditet, det er jo lidt spændende at se hvordan det hele spænder an i Brasilien :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak Sivtop :)Også tillykke til dig!! :stork

Jeg tror forskellen paa at faa et barn i DK og saa her bunder i at kvinden bliver opfattet paa en hel anden maade. På godt og ondt.

I DK står man ikke naturligvis op for en gravid kvinde i bussen ( om det så er rigtigt eller ej er et andet tema) men folk taenker at der er jo født børn i en del år, så hun klarer nok mosten.

Hvorimod her er kvinden meget mere afhaengig af manden, arbejder måske men måske ikke og lidt mere den "svage" og fødemaskineagtigt. Og det bryder jeg mig ikke om. Har også en kollega der er gravid og folk behandler hende som om hun er syg - og hun vil også gerne behandles sådan. Mens jeg bare tænker åh gud!!! :blabla

Nå, nok sladder om det her. Jeg er glad for vi kan sludre lidt herinde, især i dette stadie hvor mange af vores venner, familier og arbejde ikke ved det endnu!

Hvem har i fortalt det til endnu?? :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og stort tillykke med :gravid

Spændende at høre om jeres liv i en anden del,af verden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej i søde piger! Var lige en uge i Peru på ferie og det var skønt, selvom den tynde luft i 3800 m hoejde var lidt hård...selvom jeg dyrker meget sport etc så kunne jeg næsten ikke gå op af træpper uden at føle mig som en meget gammel dame med astma!!! <_<

Har i egentlig også oplevet at jeres hjerte slår kraftigere nu?? selvom vi ikk er sååå langt henne :unsure

Nå, jeg skal til scanning idag- er 7+5 og for 2 uger siden var det jo for tidligt at se noget andet en blommesækken så jeg er virklig spændt og lidt nervøs også, for hvad hvis der nu ikke er noget :blink

Skriver lige når jeg er hjemme igen i aften brasiliansk tid!

ihhhhh, elsker dette forum!! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER