Camillat

En dansker i Italien

36 indlæg i dette emne

Det er helt vildt, som jeg ikke aner, hvor jeg skal gaa hen med min frustration... Jeg har her til aften en klump i halsen, lidt hjertebanken og er traet og udkoert i et helt bestemt sted i min sjael. Samtidig er jeg lykkelig og velsignet med en skoen mand og vores soen, der moefler rundt inde i min mave, som for at sige "mor, jeg er her og snart kommer jeg ud til jer, saa du kan faa fred". 7himmel.gif

Der er ikke nogen tvivl om, at denne graviditet har overrasket mig positivt - vi regnede ikke med Noah nu, jeg har haft det saa godt og foeler mig smuk som gravid. Det er ganske vidunderligt at vaere gravid og jeg vil til enhver tid goere det igenloveshower.gif

Bagsiden af medaljen er at vaere gravid i Italien. Hvorfor? Jeg foeler mig grydeklar til at faa det overstaaet og jeg glaeder mig til med et lettelses suk at kunne sige TAK, auf wiedersehen, goodbye til det italienske sundhedssystem for gravide. Jeg har heldigvis en soed og forstaaende mand, der i nogen til hoej grad stoetter mig.

Jeg foeler mig paa mange maader draenet for test-energi og villighed, har vaeret til 1001 test og samlet set foeles det i den grad som et overgreb paa min krop og paa min person. Jeg er blevet overbehandlet og behandlet efter worse case scenario - altsaa ud fra princippet "hvad er det vaerste, der overhovedet kan ske". Jeg er meget bange for blodproever og besvimer for et godt ord. Det kraever utrolig mange kraefter af mig forud for saadan en dag og min mand er noedt til at tage med mig. Jeg fik for lavt stofskifte med graviditeten, men det paavirker mig langt mindre end alt det andet, da jeg foer har haft for hoejt - saa 3 blodproever har i den forbindeslse vaeret til at forklare for mig selv. Noah har taget sin del af stofskftehormonet, og det skulle han have lov til, saa jeg fik lidt ekstra udefra - min endokrinolog var ovenikoebet halvt svensker og det taeller ikke med i mit testenergiregnskab. Her er en samlet oversigt over tests, besoeg, nej taks og hvad jeg mangler:

1 indskrivningskonsultation

3 gynaekologbesoeg

5 jordemoderbesoeg

5 bloedproevtagninger(2 har jeg slaaet sammen - bad, bad girl) - toxoplasmose og blodtal er primaere, men ogsaa forskellige virus... samtidig urinproeve, hvilket er ok.

5 officielle afhentning af resultater(eller vanker der en boede)

2 tidlige scanninger pga pletbloedning

1 MD(mellem oplevelse, for jeg kunne ikke se skaermen)

1 sen scanning (god oplevelse, men han blev skoennet en anelse lille, dog indenfor normalen)

26 gange frem og tilbage 35 kilometer(1820 km ialt)

1 NF/dobbelttest, men det var i Danmark paa Skejby Sygehus og en skoen oplevelse

Jeg har fravalgt:

2 blodproever

1 sukkerbelastningstest

1 scanning, som jeg troede var NF, hvilket det ikke var, derfor NF i DK

1 moderkagediagnostik

1 scanning for at kontrollere at han vokser, som han skal, da han laa i nedre del indenfor normalen... So?

- Hver gang, der takkes nej, noteres der i vandrejournalen at la Signora NAEGTER.

Jeg mangler nu:

1 blodproevetagning(de tester for Hep. B, hep. C, toxoplasmose igen igen, en test med om ens blod stoerkner og hvor hurtigt, en eller anden test for om jeg danner nogle saerlige antistoffer, som kan overfoeres til baby og i vaerste tilfaelde medfoere doed..)

1 afhentning af resultater

1 vaginalrektal podning for streptokokker (hvis positiv behandles med fulde dosis bredspektret antibiotika intravenoest hver 4,6 eller 8 time under foedslen, saa vi ikke risikere infektion af baby eller i vaerste fald doed. Samme sker ved streptokokker i DK, men der screenines gravide ikke rutinemaessigt)

1 jordemoderbesoeg

2 kontrolbesoeg paa sygehuset/foedegangen i hhv. uge 38 og 39

(Hvis man gaar over tid, ogsaa kontrolbesoeg og scanning 40+3)

Ialt kommer jeg til at koere ca. 2000 km... uden at have foedt endnu!

Ja, og 1 foedsel - som paa ingen maade skraemmer mig, hvis jeg ser bort fra tanken om ikke at faa fred til at foede paa hospitalet unsure.gif

Jeg foeler i den grad faerdig indeni - det er som naar man er udmattet af et opslidende forhold og der ikke er mere at komme efter - jeg kan graede og kaste op over alt den kontrol boohoo.gifpuke.gif

Jeg er ogsaa udmattet af at tale om det, udtrykke frustration og taerske langhalm paa det lortesystem... det er jo paa mange maader spild af min energi, saa hvorfor ikke bare go with it og tage det hele med? Fordi, det gaar bare mod min natur!! De har aabenbart mange sager koerende mod dem og systemet reflekterer en interesse i systemets fredning og ikke i mig som gravid og da SLET ikke den stress, som jeg render med i forhold til min baby. Det er overbehandling, og det fik jeg talt med en dansk jordemoder om, som var enig! Som skrevet andetsteds, saa kunne jeg gaa i den anden groeft og sagsoege dem for stress, overgreb og koerselsgodtgoerelse sad.gif

Ikke i 100 aar om jeg vil laegge person til det teater igen i forbindelse med en anden graviditet. Og jeg kan love, at mit barn skal beskyttes mod et sygt sundhedssystem med ildspyd fra en dragemor shooter.gif

Jeg oensker at finde fred med test- og kontrolmonstret og laegge det helt vaek. Graviditeten i sig selv er gaaet som den skal og endnu bedre end det - det moefler Noah med paa i skrivende stund 00000858.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wauh det er også noget af en omgang du har været igennem. Godt nok vildt så meget de putter en gravid igennem :-( Hvorfor fik du lavet moderkagebiopsi? Er det bare endnu en af de ting de gør i Italien?

Den test med antistoffer - Er du O rhesus negativ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu op Camilla, det er meget du har været igennem. Kan virkelig godt forstå du er træt og bare glæder dig til Noah kommer ud.

Jeg kan kun give dig ret i at du har set smuk ud igennem din graviditet og det klæder dig.

Sååååååååå jeg sender dig lige et kæmpe kram :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauh det er også noget af en omgang du har været igennem. Godt nok vildt så meget de putter en gravid igennem :-( Hvorfor fik du lavet moderkagebiopsi? Er det bare endnu en af de ting de gør i Italien?

Den test med antistoffer - Er du O rhesus negativ?

TakKiss.gif

Jeg fik skam ikke taget moderkagebiopsi - men det er det, de tilbyder en 35 aarig gravid og ikke dobbelttesten med nakkefold. Saa den fik jeg arrangeret at faa klaret sammen med min mor i DK, da jeg alligevel var en tur hjemme i uge 12.

Nej, jeg er A rhesus positiv...

Hold nu op Camilla, det er meget du har været igennem. Kan virkelig godt forstå du er træt og bare glæder dig til Noah kommer ud.

Jeg kan kun give dig ret i at du har set smuk ud igennem din graviditet og det klæder dig.

Sååååååååå jeg sender dig lige et kæmpe kram :-)

Tusind tak, Helle - kram tilbage!

Dejligt at faa det ned paa skrift og ud af mit system, faktisk. Haaber at det giver lidt varig fred sleep.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, sikke en mundfuld! Godt det snart er overstået :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er simpelthen også for vildt, hvad I skal udsættes for dernede! Jeg tænker også, at man burde sagsøge for stress og kørselsgodtgørsel i stedet for ikke at blive tjekket i hovede og :numse ..

Synes det lyder lidt spændende, hvad det er for nogle antistoffer du skal testes for nu her, men det er bare fordi jeg er total nørd på det punkt ;) Er det jeg synes er allermest spændende i mit fag :)

Nogle af prøverne er sikkert super relevante, men bare unødvendigt, at få taget blodprøver 100 gange - og teste for noget som toxoplasmose flere gang og så forstår jeg ikke at de så mange uger inden fødslen tjekker hvordan dit blod størkner osv, for det kan altså ændre sig virkelig hurtigt! Og skulle det blive relevant for dem at vide, tager det vitterligt ikke ret lang tid at undersøge (medmindre de ikke har døgn bemanding af deres laboratorier dernede ;) ) Nå, så nørdede jeg vist lidt igen..

Men jeg forstår godt, at I vælger at gøre det anderledes med en anden graviditet og så Go go dragemor :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad filan er det så for nogle antistoffer de så taler om :-/ Godt det snart er overstået

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puuh.. Kan godt forstå du er frustreret og magtesløs :kram2 Som vi har talt om før, så er det helt afsindigt med alle de kontroller :blink

Ved slet ikke hvad jeg ellers skal sige - men jeg synes du er sej, det er ikke mange kontroller du har nægtet. Du kan godt være stolt :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Pyha det er godt nok også voldsomt hvad du/I skal igennem som gravide i Italien :o man må jo føle sig sygeliggjort :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, sikke en mundfuld! Godt det snart er overstået :kram2

icon_hug.gif

Det er simpelthen også for vildt, hvad I skal udsættes for dernede! Jeg tænker også, at man burde sagsøge for stress og kørselsgodtgørsel i stedet for ikke at blive tjekket i hovede og :numse ..

Synes det lyder lidt spændende, hvad det er for nogle antistoffer du skal testes for nu her, men det er bare fordi jeg er total nørd på det punkt ;) Er det jeg synes er allermest spændende i mit fag :)

Nogle af prøverne er sikkert super relevante, men bare unødvendigt, at få taget blodprøver 100 gange - og teste for noget som toxoplasmose flere gang og så forstår jeg ikke at de så mange uger inden fødslen tjekker hvordan dit blod størkner osv, for det kan altså ændre sig virkelig hurtigt! Og skulle det blive relevant for dem at vide, tager det vitterligt ikke ret lang tid at undersøge (medmindre de ikke har døgn bemanding af deres laboratorier dernede ;) ) Nå, så nørdede jeg vist lidt igen..

Men jeg forstår godt, at I vælger at gøre det anderledes med en anden graviditet og så Go go dragemor :P

Det er slet ikke saadan, at jeg ikke kan se relevansen af nogle af dem, men toxoplasmose gaar bare igen op til 9 gange, og hep C - jamen, jeg er langt fra risikogruppen! Hep B, saa vil de i fald af positiv vaccinere ham straks efter foedslen og det skal jeg da lige med ind over i givet fald! Hep b er jo ioevrigt en af de saakaldt obligatoriske vacc. til babyer her i landdet blink.gif

Saa er der det med blodet - det er "protrombina(PT" og delvis "tromboplastina(PTT"(ved ikke, om det siger dig noget, nu det er paa italiensk...).

Den test med antistoffer er et eller andet med antistoffer mod roede blodlegemer... fatter det ikke helt, men det er en Coombs test. Den tog de ogsaa i starten af graviditeten!

Jeg bliver jo altid nysgerrig efter at vide, hvad de vil teste mig for - og jeg gad nok vide konsekvensen af det forskellige. Men, men nu kan du noerde loes Kiss.gif

Hvad filan er det så for nogle antistoffer de så taler om :-/ Godt det snart er overstået

Ja, det gad jeg jo godt vide, men kan jo vaere nogen er noerdede nok til at forklare det whistling.gif

Jeps, jeg kommer til at danse ud fra sygehuset, naar vi skal hjem med Noah - hvis jeg da kan laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puuh.. Kan godt forstå du er frustreret og magtesløs :kram2 Som vi har talt om før, så er det helt afsindigt med alle de kontroller :blink

Ved slet ikke hvad jeg ellers skal sige - men jeg synes du er sej, det er ikke mange kontroller du har nægtet. Du kan godt være stolt :kiss

Tak, darling bearhug.gif

Det har daelme ogsaa vaeret svaert at fravaelge, for hvad er lige mindst vigtigt af alt det "helt vildt vigtige"? Og 3 blodproever har jeg jo vaeret inde til med stofskiftet alligevel, saa der har jeg jo bare taget "maanedspakken" med samtidig... Der er jo ikke saa vildt meget at sige, men det er dejigt med lidt forstaaelse - det letter! Jeg blev godt nok bare helt utrolig traet i hovedet over det i dagzzzzz.gif

:kram

bearhug.gif

Pyha det er godt nok også voldsomt hvad du/I skal igennem som gravide i Italien :o man må jo føle sig sygeliggjort :(

Ja, det er jo lige det - og mig der normalt ikke render til laege med ret meget, altsaa... har jo ligefrem en naturopath, saa det er vildtsad.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske allermest at du trænger til sådan lidt af dem her: :kiss :kram :kram2 Jeg forstår virkelig godt din frustration! Skønt at dine to mænd støtter dig og giver dig glæde hver dag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv kan virkelig godt forstå din frustration, gad vide om ikke det skader mere end det gavner. Tænk på alle de tanker og bekymringer hver test medfører ud over alt det du selv har nævnt med stress og frustrationer og tanken om hvad konsekvenser de tests medfører... kæmpe kram til dig her fra!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske allermest at du trænger til sådan lidt af dem her: :kiss :kram :kram2 Jeg forstår virkelig godt din frustration! Skønt at dine to mænd støtter dig og giver dig glæde hver dag!

Tak, darling - det er jo lige dem, ja wink.gifKiss.gif

Øv kan virkelig godt forstå din frustration, gad vide om ikke det skader mere end det gavner. Tænk på alle de tanker og bekymringer hver test medfører ud over alt det du selv har nævnt med stress og frustrationer og tanken om hvad konsekvenser de tests medfører... kæmpe kram til dig her fra!

Jeg har selv taenkt det samme mange, mange gange, Majs. Det skader da selvfoelgelig mere, end det gavner og saa moeder jeg den modstand, som ikke helt er til at greje - det er vel mit eget frie valg, saa lad mig tage min beslutning og holde fast i den. Men nej, de skal liiige bore i det og lave lidt pres pokey.gif

Men jeg har det meget bedre i dag og det hjalp at faa det hele ned i en smoere - og sove lidt laengere wink.gif

bearhug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op sikken en masse du har været og skal igennem :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok at de tager ret mange blodprøver på dig.

Jeg arbejder jo med blodprøver, når jeg ikke lige er på barsel, men nogle af dem er faktisk tåbelig at gentage, hvis du ikke har været udsat for smitte eller andet. Og ja som fru SP siger, så kan PT og PTT ændrer sig hurtigt - selv under fødslen.

Coombs test er ikke en test der tages på de gravide hernede. Kan ikk lige huske om den overhovedet har relevans i forhold til en fødslen.

Men hold fast hvor er det virkelig meget du har skulle igennem i det systemet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo helt vildt.... hvordan holdes kvinderne deres arbejde dernede når de er gravide? med alle de undersøgelser de skal rende til.... eller de har måske længe åbent??

Jeg synes det er helt vildt, respekt for at du har klaret alt detsmile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram og :kiss

De er skøre i hovedet er de.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå at du er udmattet og træt af det!!! Hoooold da op en omgang.. <_<

Og TAK, -for nu ved jeg da at man absolut ikke skal finde på at flytte til italien, før børn skulle være ude af billedet!! Og er nu en hel del mere taknemmelig for det danske system.. (synes ellers også at der er lidt meget renderi, når alt ellers går godt)

Men nu er din ende snart nær :loveshower , og du har jo været igennem mil og atter mil sammenlignet med hvad du har tilbage :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt på din side her søde, jeg er også en af dem som ofte tvivler på "systemet" og stiller spørgsmålstegn ved en masse, især når det ikke gir rigtig mening. Sejt at du må igennem alt det bøvl og stress. :kram2 ville jo gerne skrive noget opmuntrende om at du jo snart er i mål, men jeg kan godt se det på ingen måde nedtrapper kontrolleriet at du er tæt på termin :blink

Men du tænker og handler virkelig fornuftigt i det her kaos den ros syns jeg du skal huske at gi dig selv. Og tak engle for en rigtig god graviditet og en dejlig baby som snart vil ligge i jeres arme og få dette overbehandlings stress til at synes betydningsløst og fjernt :stork

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op sikken en masse du har været og skal igennem :kram

bearhug.gif

Jeg synes godt nok at de tager ret mange blodprøver på dig.

Jeg arbejder jo med blodprøver, når jeg ikke lige er på barsel, men nogle af dem er faktisk tåbelig at gentage, hvis du ikke har været udsat for smitte eller andet. Og ja som fru SP siger, så kan PT og PTT ændrer sig hurtigt - selv under fødslen.

Coombs test er ikke en test der tages på de gravide hernede. Kan ikk lige huske om den overhovedet har relevans i forhold til en fødslen.

Men hold fast hvor er det virkelig meget du har skulle igennem i det systemet.

Tusind tak for dit svar, soede MariaKiss.gif

Rent intuitivt er det meste af alt deres blodproevetagning taabeligt. Saa taabeligt ogsaa, at de ikke tester for gonore og syfillis nu de er igang, men derimod stadig giver nyfoedte antibiotika i oejnene. Det stoppede man med i 80'erne i DK. Jeg ved heller ikke om den Coombs er relevant for foedsel, men det er anden gang, de vil lave den.

Det er jo helt vildt.... hvordan holdes kvinderne deres arbejde dernede når de er gravide? med alle de undersøgelser de skal rende til.... eller de har måske længe åbent??

Jeg synes det er helt vildt, respekt for at du har klaret alt detsmile.gif

Jeg ved virkelig ikke, hvor mange, der arbejder, men de faar det vel passet ind - og bloedproever kan skam ogsaa tages om loerdagenwink.gif

Tak smile.gif

:kram og :kiss

De er skøre i hovedet er de.

Ja, de er vanvittige Kiss.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå at du er udmattet og træt af det!!! Hoooold da op en omgang.. <_<

Og TAK, -for nu ved jeg da at man absolut ikke skal finde på at flytte til italien, før børn skulle være ude af billedet!! Og er nu en hel del mere taknemmelig for det danske system.. (synes ellers også at der er lidt meget renderi, når alt ellers går godt)

Men nu er din ende snart nær :loveshower , og du har jo været igennem mil og atter mil sammenlignet med hvad du har tilbage :goodluck

Jeg tror saamaend heller ikke alt er graesgroent og rosaroedt i DK, men en hel del mindre hysterisk er det i hvert fald! Vi havde jo en dansk jordemoder paa hotellet for nylig, som fortalte at de spanske gravide hun havde haft i DK havde haft det omvendte dilemma og der er noget kulturelt i det ogsaa. Tror nu godt, man kan flytte hertil, men med viden om, at det kan betale sig at betale for en skraeddersyet behandling. Jeg er jo gaaet til det offentlige regi, for det samme goer min svigerinde og flere bekendte...

Jeg glaeder mig til efter den 1. juni, hvor 2 testsituationer og et jordemoderbesoeg er streget. Saa er der det mindrewee.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt på din side her søde, jeg er også en af dem som ofte tvivler på "systemet" og stiller spørgsmålstegn ved en masse, især når det ikke gir rigtig mening. Sejt at du må igennem alt det bøvl og stress. :kram2 ville jo gerne skrive noget opmuntrende om at du jo snart er i mål, men jeg kan godt se det på ingen måde nedtrapper kontrolleriet at du er tæt på termin :blink

Men du tænker og handler virkelig fornuftigt i det her kaos den ros syns jeg du skal huske at gi dig selv. Og tak engle for en rigtig god graviditet og en dejlig baby som snart vil ligge i jeres arme og få dette overbehandlings stress til at synes betydningsløst og fjernt :stork

:kram :kram :kram

Som jeg sagde til min mand igaar aftes, saa ville jeg hellere bruge min tid, energi og foelelser paa at forberede mig til foedslen og slappe af. Men jeg har fundet lidt af min gode test-zen i dag og indenfor de naeste 7 dage kan jeg strege 3 ting paa "mangler-listen". Det bliver skoent! Og saa takker jeg englene ja, for de stadig vil vaere med os - tak 7himmel.gif

Kram til dig, soedeste bearhug.gifbearhug.gifbearhug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en masse du har været igennem.

Så kunne det være jeg skulle holde op med at klage over "alle" de undersøgelser jeg skal have passet ind i mit arbejde :whistling Har trods alt kun (indtil videre 26+5) været til blodprøver x 1, læge x 2, skanning x 3 (1 NF og 2 MD), 1 jordemoderbesøg og 1 glucosebelastningstest. Og her er Hospitalet 10 km væk og læge/jordemoder 1 km væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER