Guest

fødsler i USA

20 indlæg i dette emne

Har optaget en masse maternity ward (staves nok forkert) på canal 9. Her til aften så jeg så 2 afsnit og faldt over nogle ting som VIRKELIG undrer mig.

1) hvorfor får børnene snask i øjnene? Har aldrig hørt om det før.

2) de bliver bedt om ikke at skrige, hvilket bevirker de i stedet bider tænderne sammen, men det er jo ikke godt så vidt jeg har forstået

3) babyerne bliver kørt væk og placeret i et baby rum (ligesom i filmene) INGEN skulle få lov til at fjerne mit barn fra mig, én kvinde gik 4 dage fra fødslen til hun så sine børn... spædbarnet har jo brug for hud mod hud kontakt og at tilknytnings personerne er der.

4) babyerne får smurt sort blæk på tæerne så der kan tages aftryk, hvorfor? Og jeg vil da ikke udsætte mit barn for de kemikalier så kort tid efter fødslen.

5) babyerne bliver svøbt inden moderen får dem op til sig, igen hvad med hud mod hud kontakt?

6) de fødene kommer ind lang tid før veerne overhovedet rigtig tager fat og sidder i et vente værelse hvis der er mange, så hellere blive hjemme tænker jeg bare.

Nå men jeg er i hver fald glad for at skulle føde i DK efter det program.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som Obelix ville have sagt: "De er skøre de amerikanere" :P Så er jeg alligevel pænt tilfreds med at føde i Danmark :)

Hvad er det for noget snask i øjnene? :blink Er det noget, de har i efter fødslen eller noget personalet putter i øjnene på dem? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ligner nogle ret fede øjendråber, de er helt fedtede om øjnene. Tror det er personalet der putter det i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det virkelig nutidige udsendelser du har set? Det lyder jo skræmmende gammeldags. Jeg kender måske svaret på et par af dine undrings spørgsmål, selv om jeg må gi dig ret i at det ikke virker meningsfuldt eller særlig rart i forhold til danske fødsler.

1) tidligere, for en 20 år siden eller så, dryppede man også rutinemæssigt øjne på nyfødte danske børn, med Lapis, som virker forebyggende mod baby blir smittet med kønssygdomme i øjnene ved fødslen. I dag blir alle gravide jo rutinemæssigt tjekket for diverse sygdomme ved graviditetens start, så det er man heldigvis gået bort fra.

2) Hvis man bruger for mange kræfter på at skrige kan man ikke holde et pres og presse barnet ud. En dansk JM vil formentlig også instruere dig til at lukke munden og trække hagen ned til brystet når du ligger på ryggen og presser, hvis du skriger mere end du presser, i hvert fald efter hvad jeg set i nogle fødselsfilm. Under udvidelsesveerne er det rigtigt nok, at bide tænderne sammen er en temmelig dårlig ide.

3) Frygteligt!

4) Sikkert netop pga at babyerne ikke er hos deres mødre så meget, mon ikke de tar fod aftryk for at forhindre forbytning? Håber da det er giftfrit...

5) Gammeldags. Men babyer blir faktisk ofte roligere af at være svøbt, fordi de jo ikke er vandt til at ha så meget åben plads omkring sig. Men ja, trist de ikke får hud mod hud kontakt, som stimulerer mælkeproduktion og instinkter for både baby og mor mm.

6) Lyder helt skørt. Men så slipper man i det mindste for at rumle rundt i en bil med voldsomme veer... jeg ved faktisk ikke om jeg ville ta imod tilbud om at være på hospitalet tidligere, hvis vi havde den valgmulighed i Danmark. For nogle er det måske mere trygt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige en kommentar til det med blæk på fødderne...her i Schweiz bliver der lavet fodaftryk på et fint kort, mens man stadig er på fødestuen men selvfølgelig først efter en times tid eller to. Jordemoderen skriver noget personligt på kortet, som man så får sendt med posten en uges tid senere. Jeg synes at det er en rigtig god ide. Vi fik også et kort fra jordmødrene på Fionas 1 års fødselsdag :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det virkelig nutidige udsendelser du har set? Det lyder jo skræmmende gammeldags. Jeg kender måske svaret på et par af dine undrings spørgsmål, selv om jeg må gi dig ret i at det ikke virker meningsfuldt eller særlig rart i forhold til danske fødsler.

1) tidligere, for en 20 år siden eller så, dryppede man også rutinemæssigt øjne på nyfødte danske børn, med Lapis, som virker forebyggende mod baby blir smittet med kønssygdomme i øjnene ved fødslen. I dag blir alle gravide jo rutinemæssigt tjekket for diverse sygdomme ved graviditetens start, så det er man heldigvis gået bort fra.

2) Hvis man bruger for mange kræfter på at skrige kan man ikke holde et pres og presse barnet ud. En dansk JM vil formentlig også instruere dig til at lukke munden og trække hagen ned til brystet når du ligger på ryggen og presser, hvis du skriger mere end du presser, i hvert fald efter hvad jeg set i nogle fødselsfilm. Under udvidelsesveerne er det rigtigt nok, at bide tænderne sammen er en temmelig dårlig ide.

3) Frygteligt!

4) Sikkert netop pga at babyerne ikke er hos deres mødre så meget, mon ikke de tar fod aftryk for at forhindre forbytning? Håber da det er giftfrit...

5) Gammeldags. Men babyer blir faktisk ofte roligere af at være svøbt, fordi de jo ikke er vandt til at ha så meget åben plads omkring sig. Men ja, trist de ikke får hud mod hud kontakt, som stimulerer mælkeproduktion og instinkter for både baby og mor mm.

6) Lyder helt skørt. Men så slipper man i det mindste for at rumle rundt i en bil med voldsomme veer... jeg ved faktisk ikke om jeg ville ta imod tilbud om at være på hospitalet tidligere, hvis vi havde den valgmulighed i Danmark. For nogle er det måske mere trygt.

:super total god forklaring.

Jeg læste mig lige frem til at udsendelsen vist er fra 2000 så HELT opdateret er den ikke, så noget kan der da være sket siden :whistling

Men er nu stadig glad for at jeg skal føde i DK.

Svigermor fortalte også at det faktisk også var meget normalt at rulle babyerne væk før i tiden, og da hun fødte for 34 år siden kørte de også babyen væk så mor lige kunne få sovet igennem. Er nu glad nok for at udviklingen er gået i en anden retning.

jeg kan godt se det søde i at man får et kort med fod aftryk, men jeg kan nu godt undvære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige den med at barnet bliver svøbt, det skaber tryghed for barnet, da det også i livmoderen lå meget trængt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige den med at barnet bliver svøbt, det skaber tryghed for barnet, da det også i livmoderen lå meget trængt

Ja men her i DK ligger man mere vægt på, at barnet skal ha hud til hud-kontakt med det samme, hvis det er muligt. De bliver ikk svøbt, men lagt op på morens mave lige så snart den er kommet ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha... Der er godt nok mange ting, der ikke lyder så rart.

Jeg har det fuldstændig lige som dig... Aldrig om de skulle tage mit barn fra mig!

Men faktisk gjorde de det samme på Frederiksberg Hospital, da min bror blev født for snart 30 år siden. Der sov de nyfødte på en fælles stue, hvor sygeplejerskerne tog sig af dem om natten, så mødrene kunne få ro :blink

Godt man ved bedre i dag. I hvert fald i Danmark :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at man ikke må skrige, det fik jeg også besked på da jeg fødte. Det var dog kun under presseveerne. Jeg skulle holde vejret imens jeg pressede og presse hagen ned mod brystet (det sidste gjorde jeg dog ikke i det første lange stykke tid, da jeg ikke selv lagde mærke til at jeg kastede hovedet bagover - men det fortalte kæresten mig hehe). JM sagde det var fordi hvis jeg brugte mine kræfter på at brøle, så kunne jeg ikke presse lige så hårdt samtidig. Jeg fødte på herlev hospital.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag bliver børnene ikke taget fra en i USA så vidt jeg ved.

Har hørt en del "pregtastic" som er en amerikansk podcast om graviditet og fødslen. Super spændende forresten. Men ud fra den, de snakke de har haft om hud-til-hud og de fødselsberetninger der har været i programmet tror jeg ikke de tager de nyfødte væk længere.. :) Heldigvis da!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

pyh ha det er da altid noget!!! Men syntes alligevel det er en lidt langsom udvikling i USA hvis man i DK holdte op med det for 30 år siden, men det stadig var almindelig praksis for 12 år siden i USA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super hvis de ikke fjerner babyerne mere i USA.

Bare underligt at de så stadig gør det i de nyeste hospitalsserier og film fra USA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid undret mig over den med at køre babyerne væk så det er rart at høre hvis de er stoppet med det :)

Jeg fik også at vide jeg skulle lade være med at skrige og bruge kræfterne på at presse og "rulle mig sammen som en bold". De havde så lige glemt at fortælle hvad de mente med det så det tog et par veer inden de fik det forklaret så jeg også fattede det :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg har set det program du taler om- og ja, forskellen er virkelig stor.. jeg er nu også godt tilfreds med de fødlser jeg har haft her i DK. Synes måske Amerikanere har en lidt mere "professionel" tilgang til alting- lige fra husholdning til børnepasning. Jeg kunne sq ikke hamle op med en amarican sockermom :P

ifht presseveer- så er det rigtig nok at det ikke hjælper at skrige- selvom det jo gør djævle ondt når barnet står i spænd... havde 3 ialt - 1 kom hun ned og halvvejs ud- 1 brugte jeg på at skrige og sidste holdte jeg mund og pressede og smut, så var hun ude :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige set den nye biograffilm "What to expect when you're expecting" - og deri ligger babyerne altså i krybber i et rum for sig, hvor man så kan se dem igennem en glasrude. Når det nu er en helt ny film, må man da så gå ud fra at de stadig gør dette i USA?

Jeg er ihvertfald glad for at min datter var hos mig 24/7 fra det øjeblik hun kom ud og ikke blev taget fra mig på noget tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor fortalte at jeg også blev fjernet om natten og kørt ind på en fællesstue og jeg er kun 24 år, så det er ikke så mange år siden... De var dog holdt op med det da min lillebror blev født for 21 år siden... Jeg blev bedt om at lukke munden og ikke skrige da jeg havde presseveer fordi så brugte jeg alt min energi på at skrige i stedet for at presse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige set den nye biograffilm "What to expect when you're expecting" - og deri ligger babyerne altså i krybber i et rum for sig, hvor man så kan se dem igennem en glasrude. Når det nu er en helt ny film, må man da så gå ud fra at de stadig gør dette i USA?

Jeg tror, der er langt større forskelle mellem forskelle sygehuse i USA. Det er jo ikke et offentligt sundhedssystem, men private hospitaler, og efter hvad jeg har læst på andre fora, lyder det, som om der kan være store forskelle på, hvilken måde de forskellige hospitaler tackler forskellige ting. Så kan man jo til dels vælge derefter, men naturligvis begrænset af geografi samt ikke mindst, hvad ens sundhedsforsikring vil dække. Så jeg vil tro, man stadig gør det nogle steder, mens man andre steder bruger samme model som herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at de er vildt længe på hospitalet og bare afventer veer har vel noget at gøre med at de betaler for det. I Danmark er mange af de ting vi tager for givet, sparemetoder.. Det er jo givetvis billigere for hospitalet hvis du kun er der 10 timer end 20 :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med de har børnene i et stort rum, sker altså også stadigvæk herhjemme... ;) DOG er det ikke i et stort rum..

Men fx blev min søster tilbudt at de kunne tage børnene(tvillinger) om natten, så hun kunne sove - og flere mødre benyttede det "tilbud" (det var jo så også på børneafdelingen, hvor børnene i forvejen ofte er i respirator eller lign.)

Jeg tror lidt grunden til man viser det sådan i amerikanske film, er fordi sådan FORVENTER man det lidt.. :rolleyes Jeg tror i hvert fald ikke det nødvendigvis er sådan.. Udover det, er sygehusene derovre jo GIGANTISKE - så man kan jo også forestille sig, at når man ser det rum med babyer er det måske reelt kun 5 procent af alle babyer der er på sygehuset på det tidspunkt, og at rumme måske bliver benyttet til hvis moren har været i narkose, og faren lige er oppe ved hende og i situationer hvor forældrene ikke lige har mulighed for at holde øje med barnet..

Ja, jeg ved det selvfølgelig ikke - men tror altså ikke det er det mest almindelige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER