Guest Amina

Ærligt! Hvem laver hvad derhjemme?

22 indlæg i dette emne

Ja jeg er nysgerrig, og tænker på hvordan er rollefordelingen hjemme hos jer? Sådan helt ærligt! :whistling

Her tænker jeg fx, hvem vasker op, støvsuger, handler ind, vasker tøj, ordner bil mm ..

:shop :sm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er det 50/50.. Der er enkelte ting der er delt næsten helt op (normalt)

Han tømmer opvaskemaskine og sætter den i gang (Jeg har måske prøvet at starte den 1 gang i løbet af det sidste år! Og har måske tømt den 5 gange..)

Og jeg vasker altid tøj, lægger på plads osv. Det er han dog begyndt at gøre en del også, fordi det er super hårdt her sidst i graviditeten.

Laver mad, skiftes vi meget til; Han laver mad de dage jeg "ikke gider".. Ellers så hjælper han altid til, eller tømmer opvaskemaskine eller andet praktisk så det føles osm om han også hjælper i køkkenet :)

Han støvsuger som regel, og gør det oftere end mig. Jeg beder ham aldrig om det, han gør det bare :loveshower

Til gengæld har han aldrig gjort toilet rent, eller tørret støv af :rolleyes

Generelt tror jeg bare vi deles meget om tingene, og i perioder (som nu hvor jeg er gravid) er det forskelligt hvem der laver mest :) Men generelt, 50/50 :)

Min kæreste er generelt utrolig deltagende, og har tit dårlig samvittighed over han ALTID har overskud.. Det er som regel også ham der handler ind i hverdagene..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vasker tøj: Mikkel

Ligger tøj sammen/stryger: Mikkel

Gør alt rent undtagen badeværelse: Mikkel

Badeværelse: Mig :D

Smøre madpakker, pakker børnehaveting: Mikkel

Pudser vinduer/ordner have: Mikkel

Klare praktiske ting (økonomi, mv.): Mig :D

Vasker bil/tanker: Mikkel

Reperer ting; Mikkel

Opvaskemaskine: Mikkel

Handler ind/madplaner: Mig :D

Laver mad/bager alt: Mig :D

Reder senge/lufter ud: Mikkel

Køber ting til hjemmet: Mig :D

Vandet blomster/køber blomster til hjemmet: Mikkel

Sørger for børnene aldrig mangler noget: Mig

Jeg har det som blommen i et æg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sørger for at betale vores regninger, for min mand glemmer det simpelthen - HVER gang :rolleyes

Derudover er det som regel - ikke altid - mig der vasker tøj og ham der laver mad. Resten deles vi nogenlunde lige om, dog får han faktisk gjort mere i forhold til oprydning og rengøring end jeg gør :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på hvem der har tid og overskud :)

Pt. er vi i gang med at sætte hus og have i stand (, pudse vægge, sætte hegn op, lave terrasse og andre store ting) og det meste kan jeg ikke finde ud af, så det klarer manden - jeg står så for de daglige ting som madlavning, indkøb, rengøring og passe børnene så han har tid til det andet.

I andre perioder er det ham der tager det store slæb med huslige pligter hvis jeg arbejder meget / er på kursus langt væk, og hvis vi er syge eller bare har brug for et par dage uden at skulle noget, er vi gode til at den anden så klarer det hele :)

Dog er der et par punkter der er 'mine' som han meget sjældent rører ved: Madplan, indkøb, kalenderstyring og til dels vasketøjet.

Men det er fordi det er ting jeg hygger mig med og helst ikke vil afgive :)

Når jeg starter som dagplejer bliver det ham der henter og bringer de to små, mens jeg kommer til at stå for oprydning og rengøring af stueetagen hvor dagplejebørnene er. Men det gør jeg i middagspausen mens de (forhåbentlig) sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi begge arbejdede var vi nok delt 60/40, hvor jeg lavede mest. Jeg arbejdedwe 37 timer, min mand ofte en 50 timer om ugen, så det gav lidt sig selv.

Min mand har altid stået for støvsugning, gulvvask og de praktiske ting omkring økonomi m.m.Han har altid været god til at lave maden i weekenderne, ellers er det mig der står for det og resten af rengøring.

Nu er jeg på barsel og bagefter hjemmegående, så nu bliver fordelingen nok mere 80-90/20-10, hvor vi har de mere traditionelle kønsmønste. Jeg laver klart mest herhjemme, tilgengæld hiver han så pengene hjem og han er rigtig god til at give sig tid til børnene når han kommer hjem og aflaste mig lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altid Manden:

Støvsuger

Gør alt udenfor

Putter Marlon

Fælles: (for tiden mest mig)

Ordner vasketøj

Rydder op

Gør rent

Laver ugens indkøbsliste og handler (vi handler sammen alle 3 hver søndag)

Ordner opvaskeren

Altid mig:

Laver mad

Smører madpakke

Afleverer/henter Marlon

Skifter sengetøj

En masse småting

Indkøb til Marlon (bleer, tøj, mad osv. osv.)

Og har sikkert glemt noget :rolleyes

Men generelt deles vi meget godt om tingene, men nu hvor jeg har mere fritid hjemme (fordi Marlon er startet i DP) så har jeg klart overtaget mange af de gøremål på "fælles" listen.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg klarer alt - vi bor ikke sammen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her arbejder min kæreste rigtig meget, nok også derfor jeg laver mest.. Men fordelingen er:

Mig:

- rengøring (han får dog rengøringsflip en gang imellem tongue.gif)

- madlavning (det står han dog for de dage jeg er på aftenvagt)

- det meste omkring Mille - madpakker, putning, badning osv..

- økonomi

- tøjvask

- handle ind

Ham:

- alt omkring bilen

- alt udenfor

Og nu mens jeg er gravid og har haft bækkenløsning, har han stået for støvsugning og gulvvask, og har overtaget meget af den hårde rengøring..

Derudover er han så fantastisk, at når jeg nævner noget jeg gerne vil have lavet, vil have eller lign., så går der ikke længe inden det er gjort.. smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden min:

Laver mad

Stoevsuger

Reparationer

Toemmer opvasker

Rydde op efter sig

Handler

Mig:

Vasketoej

Afstoevning

Badevaerelser

Rydde op efter mig

Ordne praktiske ting

Handler

Organisation - "dansk organisation" som han siger rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ham: laver mest mad, vasker tøj, økonomistyring, alt med teknik, køkken rengøring.

Mig: generel rengøring og oprydning. Vasker op, skifter sengetøj og mad enkelte dage i ugen.

Men generelt deler vi meget og ingen ting er 100% den enes ansvar. Vi skiftes til at handle.

Tror det er meget 50/50 men vi synes begge to vi laver minimum 60 % haha!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ham:

Styrer økonomien, alt med bilen, gør badeværelse rent, støvsuger oftest, hænger ting op på væggene,

Mig:

Laver mad, handler ind, pudser vinduer, tører støv af, finder tøj frem til Silje

Fælles:

Vasker tøj, lægger tøj sammen, handler stort ind sammen hvis vi skal have gæster, rydder op, bader og pusler Silje

Vi gør det vi hver især har det bedst med, fordelingen er ikke noget vi som sådan har aftalt, vi gør det bare.. Og vi tager selvfølgelig over for hinanden når den ene har travle perioder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MIg: Alt rengøring indenfor

fylder og tømmer opvaskemaskinen

vasker tøj, lægger det sammen, lægger det på plads.

Det er også tit mig der rengør bilen.

Jeg styrer økonomien.

Jeg handler småting ind efterhånden som vi mangler.

nu hvor jeg går ledig, er det også mig der laver mad.

jeg rydder køkken op.

Manden: Slår græs, og giver gårdsplads.

Fodrer hunden.

Passe vores geder(dette er han dog god til at glemme, så den ryger op til min liste ofte)

Han roder

og da jeg havde arbejde, og i weekenderne laver han mad.

Jeg synes ikke fordelingen er lige herhjemme, og jeg tror aldrig den bliver det... jeg har dog truet med at jeg vil have rengøringsdame hvis ikke han overtager støvsugningen når bebs kommer. Vi skal støvsuge ret meget da vi har hund. så må vi se om det hjælper på detwhistling.gif

Jeg har ikke tænkt over fordelingen særlig meget før jeg læste hvordan det var fordelt hjemme hos jer andre.... smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg tror faktisk at min mand laver mere i husholdningen end jeg :) Han har i hvert fald fået ansvaret for støvsugningen, og det skaffede han sig, da han for anden uge i træk gik og udpegede de steder, jeg åbenbart havde misset med støvsugeren. HMFR!! Til gengæld tørrer jeg støv af. Det er næsten altid mig, der laver mad og køber ind, han klarer badeværelset og det meste udenfor... Men helt generelt - så er det den, der har tid. Har jeg pludselig en fridag, så sørger jeg lige for rengøringen til weekenden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg tror faktisk at min mand laver mere i husholdningen end jeg :) Han har i hvert fald fået ansvaret for støvsugningen, og det skaffede han sig, da han for anden uge i træk gik og udpegede de steder, jeg åbenbart havde misset med støvsugeren. HMFR!! Til gengæld tørrer jeg støv af. Det er næsten altid mig, der laver mad og køber ind, han klarer badeværelset og det meste udenfor... Men helt generelt - så er det den, der har tid. Har jeg pludselig en fridag, så sørger jeg lige for rengøringen til weekenden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ov denne tråd burde min mand se, for så kan han se, hvor godt han har det :)

det er mig der ordner:

tøjvask

rengøringen

støvsugningen (selvom vi havde en aftale om, at han skulle støvsuge hver onsdag, hvilket ikke bliver gjort)

madlavning

gåturene med hunden

Han står for:

Alt med bilen

handler ind

giver hunden mad

Vi skiftes/er fælles om:

Græsklipning

sneskovling

hækklipning

og andre udendørs ting

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende at se fordelingen hjemme i jeres hjem :D

Vi har netop haft en diskussion om det herhjemme. Fordi her er det mig der laver ALT, undtagen at ordne bilen.

Jeg står jeg for alt rengøring, opvask, tøjvask, madlavning, indkøb, økonomi mm. Og det var jeg ærlig talt lidt træt af <_< følte mig som en hushjælp (i mit eget hjem)

Så vi diskuterede det (ret længe faktisk), og det endte med at manden nu vil vaske op, vaske tøj, støvsuge, og handle. OG lave mad engang imellem. Nu må vi se om det bliver til noget :whistling kunne da være dejligt hvis han gad hjælpe lidt til engang imellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Al begyndelse er jo svaer og hvis han saa starter med at stoevsuge, vaske op og hjaelpe med indkoeb, saa synes jeg I er naaet langt paa kort tid. Saa husk at sige tak og give ham et kys - det gavner dig i laaaang tid loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er altid svært at bryde gamle vaner, men jeg tror det lykkedes :loveshower

Kys og tak er vejen frem :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er der ikke nogle faste rutiner for tingene da ingen af os rigtig gider....men vi skiftes til at handle ind eller gør det sammen...han laver flest madpakker og madlavning er nok ca. 50/50 alt efter hvem der har tiden og gider.

Bagning er mest mig selvom han er begyndt lidt:-)

Rengøring og oprydning gør vi begge. Jeg støvsuger mest hvor han hellere ordner badeværelse.

Ang bilerne er det mest ham men skiftning af pærer og dæk er fælles da han vil lære mig det.

Tøjvask er mest mig men han vasker sit arbejdstøj selv.

Al planlægning og gaver osv styrer jeg:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mig: madlavning, tørre støv af, gøre badeværelse rent, generel oprydning, alt det økonomiske og kontakt til vores bank, blomster vanding, strigler hund.

Ham: støvsuger, vasker gulv, rydder op efter aftensmad, det meste med bilen, forsikringer.

Fælles: vasketøj, haven, indkøb, gåture med hunden.

Men det er selvfølgelig ingen regel uden undtagelse. Jeg synes vi har en fin og fair fordeling, dog mener min man at vasketøjet mere er ham end fælles. Hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er mig der handler ind og laver mad. Min kæreste støvsuger, tørrer støv af og vasker op :)

Tøjvask er vi fælles om. Det er bare den der lige har tid når vi trænger til at få vasket (det er oftest ham), men det er mig der lægger tøj sammen, da jeg helst selv vil, fordi jeg ikk syns han gør det ordentligt :P

Resten er vi fælles om at gøre, men generelt er min kæreste rigtig god til at gøre tingene af sig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER