Nausikaa

Hjælp til fødselsjournal -forståelse

11 indlæg i dette emne

Er der en jordemoder eller en anden venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at forstå nogle ting i min fødselsjournal?

Hvad betyder:

uniforme dec?

variable kompl dec?

suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel

Narkose forvagt kaldes til stuen -hvorfor?

Drengen begynder at knirke

Kan jeg mon komme til at se min søns børnejournal af pæd.?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der ikke en ordforklaring med? Det var der til min... (Kolding sygehus)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der en jordemoder eller en anden venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at forstå nogle ting i min fødselsjournal?

Hvad betyder:

uniforme dec?

variable kompl dec?

suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel

Narkose forvagt kaldes til stuen -hvorfor?

Drengen begynder at knirke

Kan jeg mon komme til at se min søns børnejournal af pæd.?

Knirke er når vejrtrækningen er påvirket.. Giver en knirkelyd...

suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel næse + svælg... Dvs de renser luftvejene

Narkose forvagt kaldes til stuen -hvorfor? Kan det være med henblik på evt rygmarvsbedøvelse?

De andre kan jeg desværre ikke hjælpe med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ventrikel betyder mavesækken, så han har nok slugt lidt.

Ellers ved jeg sgu ikke, og jeg er endda sygeplejerske (dog ikke på en fødeafdeling), men vi udleverer ikke journalen uden at der er en læge eller en af os plejepersonaler til at forklare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke en ordforklaring med? Det var der til min... (Kolding sygehus)

Jo, det var der -bare ikke på de her ting

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Knirke er når vejrtrækningen er påvirket.. Giver en knirkelyd...

suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel næse + svælg... Dvs de renser luftvejene

Narkose forvagt kaldes til stuen -hvorfor? Kan det være med henblik på evt rygmarvsbedøvelse?

De andre kan jeg desværre ikke hjælpe med

Tak for hjælpen.

Ang. narkose forvagten, så står det lige efter sætningen "suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel" Jeg fik slet ingen rygmarvsbedøvelse. Undrer mig over at der skulle komme en, når min søn var kommet ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ventrikel betyder mavesækken, så han har nok slugt lidt.

Ellers ved jeg sgu ikke, og jeg er endda sygeplejerske (dog ikke på en fødeafdeling), men vi udleverer ikke journalen uden at der er en læge eller en af os plejepersonaler til at forklare.

Jeg fik også en overfladisk gennemgang dengang, men vil gerne vide, hvad disse ting bestyder, og det står desværre ikke i ordlisten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for hjælpen.

Ang. narkose forvagten, så står det lige efter sætningen "suges for grønt fostervand i n+s+ventrikel" Jeg fik slet ingen rygmarvsbedøvelse. Undrer mig over at der skulle komme en, når min søn var kommet ud

Hmm ja så ved jeg det ikke, der må nogle eksperter på banen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De kalder narkoseforvagten, fordi din søn ikke har helt frie luftveje på grund af fostervandet. Jeg ved ikke præcis, hvad han vil gøre, men hvis der skulle opstå yderligere komplikationer med vejrtrækning, træder narkosen til med ventilation eller intubation altså det, der skal hjælpe barnet til at trække vejret bedre. Maveindhold kan også aspirere over i lungerne og give problemer, der mener jeg også, at man kalder på narkosen.

De oversættelser, de andre har givet, er korrekte, og det der "dec" kan jeg heller ikke greje. Mon ikke kompl er komplikationer, så der står "ensartede dec" og "forskellige komplikationer dec"? Jeg ved ikke, om det var lidt hjælp overhovedet.

Måske det ville hjælpe, hvis du skrev hele sætningen, så det bliver nemmere at forstå ud fra konteksten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uniforme og kompl variable decl. er en beskrivelse af de dyk i barnets hjertelyd, der kan komme under en fødsel- fx i forbindelse med en ve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak allesammen, nu giver det hele mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER