Britt

Erfaringer med at føde i Randers? / Fødesteder i det hele taget!

5 indlæg i dette emne

God morgen alle sammen!

Jeg kan se på terminslisten, at flere skal føde i Randers. Men er der nogen, der i forvejen har erfaringer med at føde dér?

Egentlig hører jeg bopælsmæssigt til Randers, men da det vil være meget besværligt både med undersøgelser og fødsel der, idet vi ikke har bil, - mens det vil være meget nemmere at komme til og fra Skejby, har jeg søgt om at føde på Skejby.

Endnu har jeg dog ikke fået svar.

Erindrer, at jeg førhen har hørt en del negative erfaringer med Randers. Men hvad siger I?

Selv har jeg født mine børn følgende steder, og i nævnte rækkefølge: 2x den gamle "fødselsanstalt" i Århus, 2x Skejby, 1x Viborg, og 1x Holstebro.

Jeg foretrak så klart Holstebro: en lille hyggelig fødeafdeling. Anden pladsen var det gamle i Århus, omend det var meget nedslidt midt i 1990'erne.

Til gængæld har jeg følt mig optimal tryg med både det gamle i Århus og Skejby, fordi man ved, at de har læge-eksperterne lige i nærheden, hvis der skulle ske noget.

Efter fødslen i Holstebro, havde vi efter at være kommet hjem, den ubehagelige oplevelse, at de ikke tog det alvorligt, da vi hele to gange i dagene derpå ringede ind og fortalte, at vi mente, at vores lille dreng var for sløv. Jeg har siden fået fortalt, at på Skejby tager man alle sådanne henvendelser alvorligt, og for en sikkerheds skyld tjekker man lige børnene en gang.

- Det viste sig, at vores lille dreng ved fødslen havde fået e-coli bakterier i blodet, og efter 8½ døgn gik det i hjernehinderne = meningitis af den værste type. Da vi ringede til lægen den morgen, han for alvor blev syg/sløv/plaget af smerter/holdt helt op med at spise, ville hun ikke engang se ham. Hun sendte bare en ambulance og vi blev kørt direkte til børneafdelingen i Herning.

Det var en forfærdelig oplevelse. Men jeg ved jo ikke, om man havde opdaget bakterierne i tide, hvis de havde reageret på fødeafdelingen i Holstebro. Vores fejl var nok også, at vi i telefonen slog det lidt hen i spøg med, at "vi vist havde fået et eksemplar med sløve batterier". - Vi vidste jo ikke, om vi tog fejl i, at han var for sløv. Børn er jo forskellige. Vi havde bare en dårlig fornemmelse med det.

Heldigvis er vores lille dreng sluppet fra sin meningitis uden mén. Lægen holder selvfølgelig stadig ekstra øje med ham, men er der noget, er det kun en meget, meget svag hjerneskade, og INTET tyder heldigvis på det. Vi går ikke længere til ekstra undersøgelser på hospitalet med ham.

Men kan ikke lade være med at tænke, at tænk hvis det er "hospitalssjusk", at han ikke kom ind i tide. Og tænk hvis han havde hørt til de 50%, der bliver hjerneskadede af den type meningitis. Eller de 25%, der bliver invaliderende hjerneskadede af det.

Det var slemt nok i sig selv med alle de smerter, han måtte gennemgå.

Tja - det blev da godt nok en lang roman det her. Men alt det er altså (sammen med det barn, jeg mistede ved fødslen) med i mine overvejelser om fødested. Jeg har i den grad brug for at føle mig tryg omkring det.

Ét af de børn, jeg fødte på Skejby, fik en slem infektion få timer efter fødslen, og da var det i hvert fald rart at være på Skejby, hvor han i løbet af nul komma fem lå i en kuvøse på børneafdelingen med en masse læger omkring sig. - Når det nu skulle være, at han blev syg.

Mvh. Britt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har to veninder, som inden for de sidste 10 måneder har født i Randers, og de har været helt tilfredse :)

Det er også lavet en undersøgelse, omkring tilfredsheden, på de forskellige fødeafdelinger i landet. Der fik Randers en rigtig fin placering, mener det var som nummer to... Jeg skal også selv føde på Randers sygehus.

Min eneste erfaring med Skejby er børnecancer afdelingen :( Men der er de rigtig dygtige og kompetente.

Dejligt, at det ikke gik værre med din søn, men man kan jo ikke lade være med, at tænke "hvad nu hvis"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal føde i Randers, er førstegangsfødende så jeg har ikke selv erfaring med fødegangen og barselsafsnittet, men har da kun hørt positivt om Randers :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født i Randers to gange og har udelukkende positive erfaringer. Ved den første var jeg på fødegangen i lang tid og mødte her en del personale som alle var yderst kompetente. Jeg kender mange som også har født i Randers og har aldrig hørt om negative oplevelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født i Randers to gange og er delt omkring oplevelserne - det skal da tilføjes at det var to kejsersnit.

Jordemødrene, de studerende og barselsgangen var super. Dejlige, rolige, venlige og hjælpsomme mennesker der virkelig mærker ind til hvad man som fødende har brug for. Stor ros til dem :)

Til gengæld var lægerne møgdumme!! Masser af fremmedord, afstandstagen, hurtigsnak og så mig som noget der skulle overståes i stedet for at se mig som MIG og ikke som en sag i en bog.

Især første fødsel i Randers var noget bøvl da lægerne ikke huskede at lave notater om hvad der blev besluttet så jeg blev kastet rundt på afdelinger, fik modstridende beskeder og hele tiden ændret planerne.

Tvivler på at du får lov til at føde i Skejby hvis du hører til Randers. Skejby er kun for dem der hører til eller dem der er i risikogruppe for et eller andet (og tidligere aks er ikke en risiko, for jeg prøvede også at komme på Skejby i stedet for Randers ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER