Guest

Børnetestamente

23 indlæg i dette emne

Jeg sad lige og læste i Babykalenderen og der skriver de om børnetestamente og at det måske er en god ide at oprette sådan et i tilfælde af at begge forældre skulle gå hen og dø og hvem man så ser skal være værge for barnet. Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt over det før, og når jeg sidder og tænker over det nu så ved jeg egentlig ikke rigtig hvem jeg ville skrive på.

Har I tænkt på/oprettet et børnetestamente?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha, jeg fik helt kuldegysninger, ved tanken om at mine svigerforældre måske ville blive værge for vores barn i tilfælde af vi begge døde :blink

Jeg ville ønske jeg kunne sige vi ville få det lavet, men tror det ikke.. Kan simpelthen ikke overskue det; At finde ud af hvordan man gør osv..

Men ville slet ikke være i tvivl om at jeg ville vælge min søster som værge.. For det første, fordi jeg ved at hun allerede elsker min babypige lige så meget som jeg selv gør.. For det andet, så er hun på "min alder", og jeg tror ikke hun ja.. Selv vil have børn :)

Min svoger er udelukket - han er simpelthen for ung. Mine svigerforældre, er for gamle.. mine forældre er lige et par år yngre, men jeg ville også synes de var for gamle (Slutningen af 40erne nu).

Så ved os, ville jeg ikke være i tvivl om at det skulle være min søster.

Hvordan får man lavet børnetestamente og hvad koster det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op, nu googlede jeg det lige..

Man kan simpelthen bare selv lave et, ganske gratis.

Så er der ingen tvivl om at jeg vil tage en snak med kæresten om det, og håbe på han er enig med mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har også lige læst den side i Babykalenderen ;)

Jeg ved ikke om vi får taget os sammen til at lave et børnetestamente, men jeg kan bestemt godt se at det er smart og at man jo burde gøre det :unsure

Jeg ville uden tvivl vælge mine forældre som værger. Men puha en tanke :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har også lige læst den side i Babykalenderen ;)

Jeg ved ikke om vi får taget os sammen til at lave et børnetestamente, men jeg kan bestemt godt se at det er smart og at man jo burde gøre det :unsure

Jeg ville uden tvivl vælge mine forældre som værger. Men puha en tanke :(

jeg havde egentlig også en ide om at det var enormt besværligt; Men faktisk behøver man ikke andet end at skrive sine "ønsker" ned på et stykke papir, som begge forældre underskriver.. Så skal man sørge for det er et sted, hvor det "bliver fundet" - eller fx give en kopi til den/de man har valgt som værge :)

Så jeg er ret sikker på vi får det gjort alligevel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg havde egentlig også en ide om at det var enormt besværligt; Men faktisk behøver man ikke andet end at skrive sine "ønsker" ned på et stykke papir, som begge forældre underskriver.. Så skal man sørge for det er et sted, hvor det "bliver fundet" - eller fx give en kopi til den/de man har valgt som værge :)

Så jeg er ret sikker på vi får det gjort alligevel..

I know ;)

Har en veninde, der er notar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men man behøver slet ikke have det omkring en notar :) Det gør ikke dokumentet mere bindende eller gyldig af den grund..

Så i princippet skal man jo bare have overskud til at skrive en a4side :)

det er nok selve beslutningen der er svær at tage tænker jeg... Vi går begge i tænkeboks nu i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede egentlig også det var besværligt men det er det jo heldigvis ikke.

Om vi får det gjort eller ej ved jeg ikke men tankerne et da i hvert fald sat i gang selvom det ikke er de rareste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker lidt hvis barnet er døbt, er der så ikke gudforældrene som der skal tage sig af barnet, hvis der skulle ske begge forældre noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker lidt hvis barnet er døbt, er der så ikke gudforældrene som der skal tage sig af barnet, hvis der skulle ske begge forældre noget?

Nej, det er kun rent "trosmæssigt" de har lovet at sørge for barnet bliver opdraget kristent :) De har ingen "fortrindsret" til barnet og statsamtet tager slet ikke "hensyn" til det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad skal der stå i sådan et testamente?

Det kunne godt være man skulle sætte sig ned en dag og så få skrevet sådan et - så man ved hvilkne mennesker ens barn skulle bo os - hvis der nu skulle ske os noget en dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.familieadvokaten.dk/emner/445.html

Her står noget om det :)

Jeg har lige talt med min søster om det, da hun er den jeg "helst ser" bliver værge for mit barn..

"Desværre" bor hun i Holland, med hendes hollandske kæreste..

De vil dog flytte til DK indenfor få år :)

Mit krav, har så været at hvis mig og min kæreste døde, og de blev værge - så skulle de blive boende i DK til hun var voksen :) Så nu taler hun med hendes kæreste om det, da det jo trods alt "kan" have en kæmpe konsekvens for dem, at de ikke bare har muligheden for at flytte til Holland igen :)

Selvom det er "hvad nu hvis", så synes jeg det er vigtigt at de mennesker man påtænker, rent faktisk tænker over hvilken konsekvens det vil have for dem i tilfælde af det værste sker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.familieadvokaten.dk/emner/445.html

Her står noget om det :)

Jeg har lige talt med min søster om det, da hun er den jeg "helst ser" bliver værge for mit barn..

"Desværre" bor hun i Holland, med hendes hollandske kæreste..

De vil dog flytte til DK indenfor få år :)

Mit krav, har så været at hvis mig og min kæreste døde, og de blev værge - så skulle de blive boende i DK til hun var voksen :) Så nu taler hun med hendes kæreste om det, da det jo trods alt "kan" have en kæmpe konsekvens for dem, at de ikke bare har muligheden for at flytte til Holland igen :)

Selvom det er "hvad nu hvis", så synes jeg det er vigtigt at de mennesker man påtænker, rent faktisk tænker over hvilken konsekvens det vil have for dem i tilfælde af det værste sker :)

Ej hvordan kan du stille det kriterie op. Hvis du vælger hende stoler du jo på at hun det bedste for jeres barn.

Og dertil hvis det koster en flytning til et andet land fordi det er bedst for dem som familie. Er det jo det bedste i den situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige snakket om de og vi ville vælge et hold venner.

For vi vil overhovedet ikke have August anbragt hos hverken min bror eller svoger.

Vores forældre er alt for gamle :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står som værge hos vores vennepar. De spurgte dengang hun var gravid, hvordan vi så på det, hvis vi kom til at stå som værge i tilfælde af deres død, og forklarede at hendes brødre var for syge, og hans søster var for ustabil til at tage sig af deres barn. Det var et meget stort og rørende spørgsmål, og vi takkede ja til det.

De ved dog de ikke kommer til at stå i vores børnetestamente, da vores store pige på 17 vil blive valgt. Det har de det helt fint med. Dog overvejer jeg, at hvis det skulle ske, at vi dør inden tøsen er 20, vil de stå som hjælpere (aner ikke hvad jeg skal kalde det) da det jo er en kæmpe mundfuld at få et barn.

En ting er helt sikkert, og det er at min tvillingesøster ikke skal stå som værge. Det er der flere årsager til, som jeg ikke kan og vil komme ind på her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver et dokument, hvor der står at min lillebror + kæreste skal tage sig af vores børn hvis der sker noget. Dette bliver kommunikeret ud til hele familien (evt. til barnedåben), så ingen er i tvivl. I og med det findes på skrift med vores underskrifter, er det gældende....

Regner ikke med at det sker, men der skal være klare regler for hvad der skal ske med dem, hvis uheldet er ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvordan kan du stille det kriterie op. Hvis du vælger hende stoler du jo på at hun det bedste for jeres barn.

Og dertil hvis det koster en flytning til et andet land fordi det er bedst for dem som familie. Er det jo det bedste i den situation.

Fordi det bedste for min datter, hvis hun mistede sine forældre, ville være at blive boende i DK og ikke risikere at opleve, at under tvang blive flyttet til udlandet. Når de bor i Holland, kommer de kun hjem 3-4 gange årligt, og så skal min svigerfamilie pludselig til at planlægge ret meget for at få hende med til en masse familie-ting.

Det vigtigste for mig, er at min datter vokser op, tæt på familie der elsker hende.. Min søster er den bedste mulighed hvis hun bor og vil blive i DK.. (Heldigvis synes det også det er rimeligt!) Men eftersom jeg har 6 andre søskende, som alle bor i DK, så ville de komme før hende, hvis hun boede i Holland :) Mine andre søskende, vil bestemt være lige så gode forældre (nogen af dem er endda) - Det er kun fordi JEG har det tætteste bånd med hende i Holland, at det er hende jeg ville vælge. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk slet ikke tænkt over det... Jeg ved at min mor lavede over mig og mine søskende, da min far han døde, for så kom det til at betyde for hende og være vigtigere for hende...

Jeg tror ejg skal have snakket med kæresten om det, for det er jo en rimelig væsentlig ting at have på plads...

Jeg tror som udgangspunkt at det vil blive en af vores søskende, for det ansvar skal vores forældre ikke stå for... De har jo fået de børn og de skal faktisk bare nyde deres børnebørn.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, der kan nemt ske noget... Hvis begge forældre er ude at køre en tur og det ender galt. De fleste familier vil jo tage sig af barnet alligevel, men det er da rart, man selv er med til at bestemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har taget snakken og har valgt min søster. Det er en noget svær snak at tage, men vi var heldigvis meget enige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det har jeg slet ikke tænkt over, før jeg så denne tråd... Uha jeg synes den er svær, fordi det ville være oplagt at sige min søster og hendes mand, men de har vist rigeligt at se til med egne børn og hendes piskesmæld...

Men tænker min svoger og hans kommende kone, eller min kusine og hendes mand. Der er også mine forældre, eller min mands far og hans kone, men er de ikke for gamle*???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville jo nok være bedst, hvis der er stor sandsynlighed for at de lever de næste 18 år.... Jeg har nu før hørt om at forældre er blevet valgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lavede en for 3 år siden. I den har vi valgt mandens søster og svoger. De har selv kun et barn. Hvis det ikke kan lade sig gøre at de kan tage sig af vores børn, så står nr. 2 på listen som er mandens fætter og kone. De har også kun et barn og får, som mandens søster, ikke flere børn. Hvis nr. 1 og 2 på listen af en eller anden grund ikke kan tage sig af vores børn, så står mine 2 brødre på listen. Mine brødre kunne lige så godt have stået som nr. 1 og 2, men de har bare hver 2 og 4 børn, så vi synes det ville være for meget for dem, hvis der skulle smides to mere i hatten til dem.

Det er kun mandens søster og svoger der kender til børnetestamentet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER