Myliona

Barnedåb på budget!

18 indlæg i dette emne

Vi har ikke voldsomt mange penge, til barnedåb, og med en ny baby er der sikkert mange i den situation: DERFOR!

Kom med ALLE fif, til hvordan man gør barnedåben LIDT billigere, uden at man måske nødvendigvis behøver stå i køkken i flere dage eller gå på kompromi med en masse :D

Kom gladeligt med råd, både til billig dekoration, billig mad og lokaler osv :D

For at gøre tråden og forslagene mere overskueligt, så lav en lille "overskrift" til din ide eller dit fif. Fx:

Bordkort:

Køb kyskager/marengs, og lav forsigtigt en lille rille på langs: Her kan sættes et stykke karton med navn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

lav selv, forbered og servere ting, som bare skal opvarmes, og så have lavet tingene i forvejen

lav selv alt det kreative og køb på bud, der kommer sikkert en masse nu her i forbindelse med konfirmationerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lav selv, forbered og servere ting, som bare skal opvarmes, og så have lavet tingene i forvejen

lav selv alt det kreative og køb på bud, der kommer sikkert en masse nu her i forbindelse med konfirmationerne

Kunne ikke være mere enig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker på mere konkrete forslag :D

Lav selv; JA.. Men HVILKE billige gode ting kan man nemt lave selv :)

Lav selv pynt; JA men hvad er nemt, og billigt :)

Med en lille baby, er det måske ikke nemt at folde 50 servietter, eller lave frikadeller til 50 mennesker :)

Så nogle konkrete ideer, til noget der er billigt og nemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dekoration til bordet:

Bordløbere, kan nemt blive dyrt! Men staniol er faktisk utrolig flot! Man kan endda tegne på det, eller "krølle" det lidt - eller bare rulle det direkte på bordet :)

Fin bordløber, for næsten ingen penge :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke, hvor mange gæster I regner med, men hvis I skal servere f.eks. frokost, så overvej at servere varm mad - altså en ret. Det er som regel meget billigere end at skulle købe ind til en masse forskellige små ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker tærter ville være nemt at lave og smager godt, så kunne i lave buffet, med frikadeller, tærter og kartoffelsalat

bordkort er nemme at lave ud af karton og så lave dekorationen i sølvpapir evt små hjerter eller sutter eller barnevogne

det samme med invitationerne, lav dem selv på samme måde som bordkortene.

Kør til tyskland og hent øl, vand og vin, hvor det er på bud.

Hold øje med netto, fakta og andre af den slags butikker, og se om ikke de får gør det selv kreating på bud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dug

hvis der kommer børn med så læg en hvid papirdug på bordet og læg nogle tusser ved, så er de beskæftiget under maden (og man behøver ikke helt vildt meget bordpynt for det klare børnene )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige så meget for at lave en samlet tråd om ALLE folks fiduser: Ikke nødvendigvis til "mig" :)

Ved der er en masse som har nogle fantastiske KONKRETE ideer.. :) Så kunne vi samle dem alle, i den samme tråd..

Derfor, kunne det være rart hvis I lavede en "overskrift" Fx "bordkort" - så man kan se det er en "ide" <_<

Retter det lige i første indlæg, så det står tydeligere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bordkort:

Find halvstore sten på stranden, vask dem og skriv med sprittush navn på dem. Sød og gratis bordkort :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bordkort:

Find halvstore sten på stranden, vask dem og skriv med sprittush navn på dem. Sød og gratis bordkort :)

Man kan få nogle tuscher i Panduro (i alle farver) som kan tegne på sten, træ mv.. og er flotte i farverne...

(Og du må sig til hvis du skal bruge en hånd til at folde, klippe, klistre ;))

:btopic

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

KOntakt Miss-mathilde og få hjælp af hende :) er også et råd :)

ellers søg alt den hjælp ved venner og familie som er muligt til at bage, lave maden og kreatingene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lidt kedelig og ikke særlig kreaagtig måde at spare på, er også at skære ned på alt gejlet ;)

Jeg har for nyligt været til to herlige dåbsfester, hvor bordkortet var et stykke bøjet karton med et udprintet billede af barnet og navnet skrevet med tus. Og så var der et par pakker dåbs-mikro-pynt fra bilka eller lignende omkring hver blomsterbuket på bordene og så var det det. Ingen penge brugt på fancy bordkort, duge, bordløbere, pom-pom'er, overdådige hjemmelavede kager eller andet lækkert krea. Men det var helt ærligt ligegyldigt, vi hyggede os og der var god mad og drikke :D

Mht. blomster tænker jeg at lave en aftale med den lokale føtex eller superbrugs om at få blomster fra dem og så bare selv sætte dem sammen i vaser. Der kan man komme langt for små penge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis man holder barnedåb om sommeren så brug havens blomster til borddekorationer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :loveshower

Bordpynt

Drop blomsterne fra blomsterhandlen og find noget i skoven fx havde vi grankogler og lærkegrene på bordet til vores bryllup

Lys: Få fat i alle de store syltekrukker i kan fra venner, familie og bekendte - man kan hurtigt samle 30. Gør dem rene, udvælg de pæneste og pynt med glansbilleder, klistermærker og silkebånd - noget der er nemt og billigt.

fyld ris/sukker/salt/strandsand i glasset og sæt et fyrfadsly i.

Stil dem sammen 2-3 stykker i forskellig form.

Billig og nem forret

Et forslag til en billigere forret:

3 slags pølse/skinke/kød

2 slags oliven

2 slags pesto

2 slags feta (med og uden krydderi)

lidt soltørrede tomater i olie til pynt

lidt grønt til pynt

tzatziki - gerne hjemmelavet

en MASSE lækkert brød fx stenovns bagte baguettes.

Kødet anrettes pænt på fade med grønt og soltørrede tomater.

Baguettes varmes og skæres fint ud, nogle kan evt. varmes i ovnen med Pesto på så man får nogle bruchetta (tror jeg det hedder)

oliven, pesto, tzatziki og feta anrettes i små skåle

serveres som tag selv bord - nemt og tager ikke lang tid at anrette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skriv til mig, og jeg er der på pletten til både oppyntning, madlavning og servering. :whistling

Ellers så find nogle pæne blomster nede i Munke Mose eller Eventyrhaven - altså selvfølgelig ikke de der er plantet der. ;)

Eller tag til stranden og find lidt forskelligt der til bordpynten.

Brug papirsduge - det er så festligt, når børnene kan skrive på dugen selv, og ingen tager sig af om moster Etna nu kommer til at vælte et glas med rødvin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inspiration til bordpynt og bordkort

Klip selv - det er billigt og folk elsker jo at se man kan være kreativ :)

Vi klippede selv og lavede vores egen bordkort

- et lille billede måske en idé til jer andre :)

post-1588-008731000 1331546365_thumb.jpg

Lidt inspiration til bordet - serivetter kan gøre meget ved et bord :)

- lidt fra Davids barnedåb

post-1588-077715600 1331546526_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For snart 7 år siden holdt jeg selv barnedåb for min yngste datter, jeg arrangerede alting selv fordi hendes far og jeg var gået fra hinanden. Han og hans familie var dog inviteret og kom på dagen.

Sted: fælleshus i boligforening = billigt

Invitationer: købte postkort og printede en tekst + lidt klippeklistre. I min familie er det dog blevet ret almindeligt at lave mail invitationer så det ville jeg nok gøre næste gang da det jo er endnu billigere.

Vi blev med familie og nærmeste venner omkring 35 personer. Jeg lavede al mad selv, det meste i forvejen, og lavede opgavelister hvor gæsterne blev fordelt til forskellige opgaver undervejs, såsom anretning, opvarmning af mad og udtagning. Syns faktisk det var hyggeligt at alle hjalp lidt til, og det gjorde hele festen mere uformel og der var ingen dårlig stemning over det. Havde på forhånd aftalt med et par venner som kom i forvejen og hjalp med borddækning, og mine forældre som blev et par timer efter og hjalp med at gøre lokalet rent, det hele gik ret nemt.

Menu:

Forret:

Blendet kartoffelsuppe. Skulle opvarmes fra frossen.

Hjemmebagte kuvertbrød som blev varmet fra frost i ovn.

Bacontern stegt i forvejen.

Et drys frisk persille

Hovedret:

"Ris taffel"

Karry sovs med kylling filet. Skulle opvarmes fra frossen.

Ris. Kogte under forretten.

Små skåle med sødt, salt og knas: rosiner, peanuts, agurketern, cherrytomater, kokos, bananskiver, chutney (hvis jeg lige husker ret)

Stegte bananer

Dessert:

Hjemmelavet is. Skulle anrettes med friske jordbær og en hjemmebagt vaffel.

Kaffe og the

Småkager hjemmebagte.

Drikkevarer: Sodavand og juice og vand med isterninger. Jeg valgte at holde det alkoholfri, da det jo var en søndag eftermiddag.

Jeg syns faktisk det sværeste var at få isen tilpas til at anrette, en anden gang ville jeg nok lave den i små forme af en slags så den er nemmere. Men bortset fra jeg fik lidt erfaring med at lave store mængder blendet suppe og karrysovs syns jeg ikke det var så besværligt, og jeg syns vi havde en rigtig hyggelig dag hvor jeg fint kunne nyde festen selv om jeg var nødt til at holde lidt øje med køkkenet undervejs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER