Guest

Hensyn

29 indlæg i dette emne

jeg vidste ikke helt, hvor jeg skulle placere denne tråd, så derfor bliver det her i smalltalk.

Men tænker i meget over, at vise hensyn, når i besøger andre???

Tager i altid skoene af?

Som ryger, ryger i så som en selvfølge udenfor?

hvis der er hund i huset, tænker i så over, hvordan i bevæger jer rundt, for ikke at opile hunden???

Hvis der er børn, er i så gode til også at se og høre dem?

osv i den dur.

Grunden til at jeg spørger, er at vores venner opleves ikke som særlig hensynsfulde. Særligt på rygefronten. De fleste af vores venner er ryger, men det er der ingen af os, som er. Vi har ikke været gode til at sige fra, omkring rygning indenfor. Så alle tager det som en selvfølge, at man ryger indenfor hos os, og det på trods af, at vi begge er ikke rygere. Jeg kan mærke, at det irretere mig, at mit hjem skal stinke af røg, og det lugter altså længe efter.

Når nu vi engang får børn, så bliver det ikke tilladt at ryge hos os, og vi skal allerede nu til at sige fra, men jeg synes sku det er svært.

Det kommer lige op til overfladen nu, fordi vi havde venneaften igår, hvor en af den røg, og hele huset stinker stadig af røg, og det til trods af udluftning og at vi har haft sat en skål med eddieke på stueborde inden vi gik i seng. Skålen stod i vinduskarmen, mens der blev røget...

Er jeg emsig???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis maner gaest i andre shjem, saa synes jeg man boer tage sine bedste manerer med og tilpasse sig det hjem, man er i. Hjemme hos tager vi selv sko af og det maa gaester gerne foelge, selvom mange ikke goer det... Oppe ved svigerinden goer de det ikke selv, saa der goer jeg det heller ikke.

Synes ikke, at det er noget jeg taenker over, men at det er noget automatisk i os, som goer det... altsaa jakken af og hen, hvor jakkerne skal vaere, skoene af, hvis det er det, man goer... give en haand med osv...

Lige med hensyn til rygning, saa er min holdning meget klar : Rygere boer indrette sig, saa snart de betraeder anden mands(eller kvindes) hjem. Laengere er den ikke.

Hvis vennerne er vant til at ryge indenfor, saa goer det behageligt for dem at ryge ude - taend en lanterne under et overdakke(hvis I har saadan et) og stil et eller flere askebaegre op. Maaske en stol... Saa maa I jo sige, at I desvaerre ikke kan have rygning indendoere mere. Det kan en ryger altsaa godt klare, - med udgangspunkt i mig selv som tidligere ryger. Jeg har ikke selv roeget inde, da jeg roeg, for kunne ikke tage lugten siddende i haandklaeder og alt andet.. puh nej!

Jeg synes ikke, at du er emsig... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg synes absolut ikke at du er emsig!

Hvad der sker i ens eget hjem, må man jo selv bestemme og jeg mener at gæster må have pli nok til lige at spørge om det er tilladt at ryge indenfor, om man skal tage sine sko af osv.

Det har jeg altid selv praktiseret - er godt opdraget hjemmefra ;)

Da jeg røg gjorde jeg det sjældent indenfor hos venner og veninder der ikke røg, kun efter jeg havde fået lov til det og selv der, gjorde jeg det ikke særlig meget.

Jeg synes det handler om respekt, respekt for forskellighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig tager jeg skoene af - også selvom jeg får afvide at 'det behøver du ikke'... Det er for mig almindelig pli, sko hører sig ikke hjemme indenfor :)

Jeg ryger også - men aldrig indenfor! Er jeg i et hjem hvor værterne ryger indenfor ville jeg godt kunne tænde en... Ryger ingen andre end mig går jeg altid udenfor - også ved beskede 'det behøver du ikke' :)

Og ja - jeg både ser og hører børnene i hjemmet...

Jeg lyder helt som et dannet menneske :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg gæst spørger jeg altid. Jeg forventer intet af min vært og hjælper gerne.

Ren høflighed kommer man længest med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt jeres gæster hvis har været vant til at der ikke har været en regl eller kutyme før.

Jeg tror i må være enig om hvilke regler i vil havei huset og så sige det pænt til folk. Eks ejjj vil du ikke lige være sød at smide skoene da jeg lige har vasket gulv. Næste gang sætter jeres gæster dem fordi de nok bliver lidt flove over at de ikke så dit ny vaskede gulv :whistling

Den der med at ryge, der siger du bare vil du ikke være sød at ryge udenfor og vil du evt have et tæppe. Og så springer du da lige i en jakke og holder ved selvskab så bliver det hurtig en vane :whistling

Mht. Hunden der er jeg sippet vi har et vennepar og jeg hader bare deres hund og omvendt den har snappet ud efter mig. Og der har vi lavet en aftale at når jeg kommer lukker de den ind på et værelse og jeg går med på lufteturen når eller hvis den skal det. For den samler jo energi ved at ligge i et um og det er min skyld og så kan jeg godt gå med den.

Ang. Jamen de er der jo men jeg kan godt finde på at sige jeg har ikke lyst til at sidde med dit barn eller sige øjeblik hvis jeg er ved at sige noget til dig osv.

Respekt går begge veje :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ærlig talt målløs og dybt forarget over at nogen kan finde på at ryge i andres hjem uden at spørge om lov (og et eller andet sted synes jeg faktisk ikke engang at det er iorden at spørge, når det er i et ikke-ryger hjem) :o

Jeg synes BESTEMT ikke, at du er emsig! Hvis det havde været hjemme ved mig, så var de fluks blevet beordret udenfor. Men ok, måske er JEG emsig på nogle punkter :P Herhjemme er vi ved at indfase at folk ikke engang må ryge udenfor på vores grund (altså på altanen...) men at de skal jages helt ned på gaden. Sådan er vi :rolleyes

Sådan generelt med hensyn, så gør jeg da i hvert fald mit bedste når jeg er ude. Tager altid mine sko af, medmindre jeg får at vide, at det er der ingen der gør og at jeg kan se, at det passer. Nogle gange tager jeg faktisk skoene af alligevel, jeg føler mig altså ubehøvlet, hvis jeg vader ind i folks hjem med sko på :blush Jeg ved ikke helt hvordan man helst skal opføre sig overfor hunde, men jeg prøver som regel bare at undgå folks hunde, når jeg er på besøg, medmindre det er en lille hund, som jeg lige tør kæle lidt for. :) Mht. børn, så kommer det lidt an på situationen og hvordan de er, det er jo ikke sikkert at de gider snakke med mig ;) Men jeg synes da bestemt at der skal være plads til dem. :)

Jeg er så ikke så god til at spørge, om der er noget, jeg skal hjælpe med. Men det er mest fordi jeg bare bliver SÅ kluntet og akavet i andre folks køkkener at jeg føler, at jeg går mere i vejen end jeg hjælper :P Og det ved de fleste i min omgangskreds heldigvis godt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det forarge dig når det ikke har været et problem før, og der eringen som har sagt noget.

Mennesker er jo vanedyr og ikke tankelæsere :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hovedsagligt er rygningen problemet hjemme ved os. Og jeg kan mærke , at jeg skal være bedre til at sige fra, for dette irretere mig for meget.

Men jeg er temmelig konfliktsky, men vi har snakket om det herhjemme, at næste gang vi skal have gæster, så må vi bede dem om at ryge udenfor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hovedsagligt er rygningen problemet hjemme ved os. Og jeg kan mærke , at jeg skal være bedre til at sige fra, for dette irretere mig for meget.

Men jeg er temmelig konfliktsky, men vi har snakket om det herhjemme, at næste gang vi skal have gæster, så må vi bede dem om at ryge udenfor...

Super så er det problem jo løst. Jeg tror ikke i får nogle bemærkninger tilbage. Folk er vant til at ryge ude så ser det ikke som et problem :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det forarge dig når det ikke har været et problem før, og der eringen som har sagt noget.

Mennesker er jo vanedyr og ikke tankelæsere :balloons

Helt enig :)

Jeg spørger da, men var jeg ryger og kom et sted hvor jeg altid havde måttet ryge, og et par gange havde fået at vid ejeg bare selv kunne tage askebægeret, ville jeg gå ud fra de sagde hvis det pludselig ikke var i orden med dem..

Jeg beholder skoene på, hvis folk siger jeg ikke behøver tage dem af; Jeg gider da ikke rende rundt og fryser fødderne, eller få beskidte strømper fordi de har det fodkoldt eller ikke har vasket gulv :whistling :whistling

Jeg beder også folk beholder deres sko på, hvis jeg fx ikke har støvsuget eller vasket gulv..

Jeg har ingen ide om hvordan man skal "opføre" sig, overfor hunde... Hvis ejeren havde en hund, der krævede at jeg forholdte mig på en bestemt måde, ville jeg regne med de sagde det. "Er du sød ikke at vifte med armene" eller hvad det nu kunne være..

Vi har vores udlejere som overbo, og jeg beder fx vores gæster respektere at når klokken er 22, så skal vi ikke sidde og "råbe" og høre højt musik, medmindre der er informeret ovenpå i god tid. :)

Generelt ville jeg bede folk, om de ting jeg mener ikke er almindelig "viden".. Fx ved folk uden børn, måske ikke at det ikke er super smart at lege slåslege og ophidse små børn lige inden sengetid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da også sige, at man nu om dage sagtens kan bede folk om at ryge udenfor, uden at fremstå som en total hystade. Start med at sørge for, at der ikke står nogen askebægre fremme, og hvis der så bliver spurgt efter dem, er der jo anledning til at sige - vi har besluttet dette er et ikke-ryger-hjem, så vi vil gerne bede jer om at går uden for.

Og for god ordens skyld - nej, jeg synes på ingen måde, du er emsig :-)Hvis folk har været vant til, at de måtte ryge hos jer, jamen, så skal de naturligvis vide, at reglerne er lavet om, og det er du i din gode ret til.

Til dit generelle spørgsmål, så synes jeg da det er helt naturligt at vise hensyn, når man besøger andre mennesker - man kan ikke bare gå ud fra, at reglerne er ens over alt. Der går ingen skår af mig ved lige at spørge om jeg skal tage skoene af. Eller om det f.eks. var ok at købe fastelavns-ris til min venindes børn. Jeg var ikke klar over, hvad hendes holdning til børn og sukker var (a propos den tråd der også er herinde et sted) osv. osv. Og som værtinde synes jeg sagtens man bede om at rygning, eller hvad det nu måtte være, foregår udendørs, uden at man er enormt skrap - især hvis det bliver sagt med et smil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det forarge dig når det ikke har været et problem før, og der eringen som har sagt noget.

Mennesker er jo vanedyr og ikke tankelæsere :balloons

Det var nok mere dét at nogen på et eller andet tidspunkt havde ment at det var ok, der forargede mig, end at det fortsatte.

Men vane eller ej, så synes jeg ikke at man kan være det bekendt når det er et ikke-ryger hjem og særligt ikke når der er dyr og snart børn. Jeg kan godt følge, at det er "formildende omstændigheder" at det plejer at være ok, men jeg synes det hensynsfulde at gøre ville være at spørge hvis ikke hver gang, så jævnligt om det stadig er ok. Man behøver ikke være tankelæser for at vide, at røg generer og lugter :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ærlig talt målløs og dybt forarget over at nogen kan finde på at ryge i andres hjem uden at spørge om lov (og et eller andet sted synes jeg faktisk ikke engang at det er iorden at spørge, når det er i et ikke-ryger hjem) :o

Jeg synes BESTEMT ikke, at du er emsig! Hvis det havde været hjemme ved mig, så var de fluks blevet beordret udenfor. Men ok, måske er JEG emsig på nogle punkter :P Herhjemme er vi ved at indfase at folk ikke engang må ryge udenfor på vores grund (altså på altanen...) men at de skal jages helt ned på gaden. Sådan er vi :rolleyes

Sådan generelt med hensyn, så gør jeg da i hvert fald mit bedste når jeg er ude. Tager altid mine sko af, medmindre jeg får at vide, at det er der ingen der gør og at jeg kan se, at det passer. Nogle gange tager jeg faktisk skoene af alligevel, jeg føler mig altså ubehøvlet, hvis jeg vader ind i folks hjem med sko på :blush Jeg ved ikke helt hvordan man helst skal opføre sig overfor hunde, men jeg prøver som regel bare at undgå folks hunde, når jeg er på besøg, medmindre det er en lille hund, som jeg lige tør kæle lidt for. :) Mht. børn, så kommer det lidt an på situationen og hvordan de er, det er jo ikke sikkert at de gider snakke med mig ;) Men jeg synes da bestemt at der skal være plads til dem. :)

Jeg er så ikke så god til at spørge, om der er noget, jeg skal hjælpe med. Men det er mest fordi jeg bare bliver SÅ kluntet og akavet i andre folks køkkener at jeg føler, at jeg går mere i vejen end jeg hjælper :P Og det ved de fleste i min omgangskreds heldigvis godt. :)

Jeg får gang på gang skældud af min veninde, når jeg tager skoene af i hendes lejlighed. Kan altså bare ikke lide at gå med sko på indenfor - og slet ikke, når hun lige har gjort rent. Men hun er ligeglad. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nok mere dét at nogen på et eller andet tidspunkt havde ment at det var ok, der forargede mig, end at det fortsatte.

Men vane eller ej, så synes jeg ikke at man kan være det bekendt når det er et ikke-ryger hjem og særligt ikke når der er dyr og snart børn. Jeg kan godt følge, at det er "formildende omstændigheder" at det plejer at være ok, men jeg synes det hensynsfulde at gøre ville være at spørge hvis ikke hver gang, så jævnligt om det stadig er ok. Man behøver ikke være tankelæser for at vide, at røg generer og lugter :balloons

Men hvis hunden har været der da det var okay de første gange.. Og intet har ændret sig, udover tiden er gået.. Så kan man jo ikke regne ud at folk ændre mening?

Hjemme ved min ene veninde, har hun altid sagt jeg bare skal "føle mig hjemme" og "bare sørg for dig selv" hvilket betyder jeg ofte selv laver te fx..

Jeg har gjort sådan de sidste 10 år, og når jeg kommer hjem til hende, spørger jeg da ikke mere om det er okay jeg laver te - og hun spørger ikke om jeg vil have te.. Jeg laver bare en kande te! Ved godt det ikke "genere" lige så meget som røg: Men hvis hun pludselig synes det var mærkelig jeg gik i skabene efter te og kopper, så ville jeg jo ikke kunne regne det ud..

Så hvis ikke der er sket noget, som har gjort at omstændighederne er ændret, så synes jeg ikke man kan forvente at folk pludselig spørger om de stadigvæk godt må ryge indenfor synes jeg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har nu ikke været forarget over vores venner fordi de røg i vores hjem, jeg har bare været irreteret de sidste par gange. Og folk har ikke engang spurgt, men taget det som en selvfølge at de måtte ryge til trods for at ingen af os selv ryger.

Ja det er har været vores fejl, at vi ikke har sagt fra, men det gør vi nu. Vi venter på barn og vennerne kan lige så godt vende sig til, at der ikke skal ryges, når barnet er i hjemmet.

angående de andre problematikker, så er det ikke nogen vi som sådan oplever i vores hjem, men ting som ville irretere mig voldsomt, hvis folk bare vadede ind med store sko på, og jeg lige havde vasket gulvet.

Eller at vores gæster sad og fløjtet efter hunden, når den endelig lige er faldet til ro. Eller at gejle den op og så ikke have forståelse for at hunden så vil lege.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og jeg skriver når barnet er hjemme, fordi vi skal adopter, og derfor menes når vi er kommet hjem med barnet. Og ikke, at der ikke må ryges, når barnet er hjemme, og gerne må, hvis det bliver passet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har nu ikke været forarget over vores venner fordi de røg i vores hjem, jeg har bare været irreteret de sidste par gange. Og folk har ikke engang spurgt, men taget det som en selvfølge at de måtte ryge til trods for at ingen af os selv ryger.

Ja det er har været vores fejl, at vi ikke har sagt fra, men det gør vi nu. Vi venter på barn og vennerne kan lige så godt vende sig til, at der ikke skal ryges, når barnet er i hjemmet.

angående de andre problematikker, så er det ikke nogen vi som sådan oplever i vores hjem, men ting som ville irretere mig voldsomt, hvis folk bare vadede ind med store sko på, og jeg lige havde vasket gulvet.

Eller at vores gæster sad og fløjtet efter hunden, når den endelig lige er faldet til ro. Eller at gejle den op og så ikke have forståelse for at hunden så vil lege.

Jeg synes også bare I skal sige fra; Det er jo helt fair! Hvordan situationen er opstået, med at de ryger inde er måske bare misforståelser..

Med hensyn til det med hunden, så KAN det jo være (en som mig) som ikke aner en dytfis om hunde, og som ikke ved at hvis man fx leger med en hund så stopper den ikke abre lige, eller hvad det nu kan være.. Der må man prøve at forklare folk konsekvensen af hvad de gør eller bede dem lade hunden være.. Det gør min søster ved mig..

De har en kæmpe hund, og jeg forsøgte at få den tila t gå væk fra mig og blev ved at sige "Dexter gå med dig.. Dexter gå væk".. og hunden blev ved og ved at komme tilbage og jeg blev sur og begyndte at puffe den væk; Hvor min søster så sagde "Du siger hans navn og puffer til ham så han tror altså du vil lege".. Også kunne hun forklare mig hvordan jeg skulle håndtere den..

Så "nogen gange" er folk altså undskyldte, for jeg anede da ikke at jeg gejlede Dexter op til leg..

Det med skoene, ville jeg også blive MØG sur over! Vi havde en vvs mand "på besøg", og han tog sine kæmpe træsko på ind igennem lejligheden.. PÅ GULVTÆPPER :prik Opdagede det først da han var gået, fordi han havde lavet fodspor.. IH! Synes altså godt man så kan spørge!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis hunden har været der da det var okay de første gange.. Og intet har ændret sig, udover tiden er gået.. Så kan man jo ikke regne ud at folk ændre mening?

Hjemme ved min ene veninde, har hun altid sagt jeg bare skal "føle mig hjemme" og "bare sørg for dig selv" hvilket betyder jeg ofte selv laver te fx..

Jeg har gjort sådan de sidste 10 år, og når jeg kommer hjem til hende, spørger jeg da ikke mere om det er okay jeg laver te - og hun spørger ikke om jeg vil have te.. Jeg laver bare en kande te! Ved godt det ikke "genere" lige så meget som røg: Men hvis hun pludselig synes det var mærkelig jeg gik i skabene efter te og kopper, så ville jeg jo ikke kunne regne det ud..

Så hvis ikke der er sket noget, som har gjort at omstændighederne er ændret, så synes jeg ikke man kan forvente at folk pludselig spørger om de stadigvæk godt må ryge indenfor synes jeg..

Tjah. Jeg tænker bare, at hvis det var mig, der havde en vane, som var skidt for mine medmenneskers helbred, så ville jeg stikke fingeren i jorden engang imellem og tjekke om det nu også stadig var ok, at jeg gjorde det (det har jo HELLER ikke ændret sig, at passiv rygning skader). Eller måske ville jeg faktisk bare holde op af mig selv, fordi jeg kom i tanke om, at det måske var lidt pinligt, at man kunne lugte, at jeg havde været der dagen efter. Men som sagt var jeg også mest forarget over, at nogen havde vedtaget at det var ok til at starte med. Og jeg er da enig i, at det smarteste er at værten simpelthen bare beder sine gæster lade være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nok mere dét at nogen på et eller andet tidspunkt havde ment at det var ok, der forargede mig, end at det fortsatte.

Men vane eller ej, så synes jeg ikke at man kan være det bekendt når det er et ikke-ryger hjem og særligt ikke når der er dyr og snart børn. Jeg kan godt følge, at det er "formildende omstændigheder" at det plejer at være ok, men jeg synes det hensynsfulde at gøre ville være at spørge hvis ikke hver gang, så jævnligt om det stadig er ok. Man behøver ikke være tankelæser for at vide, at røg generer og lugter :balloons

Super vi er jo i bund og grund enige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super vi er jo i bund og grund enige

Det tror jeg såmænd også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er en god ting at I vil bede dem om at ryge udenfor og ser heller ikke at skulle blive et problem... de er vant til de fra andre steder, som MLM siger .)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor og far er storrygere så jeg havde det meget svært da jeg blev gravid og skulle fortælle dem at jeg ikke ville have de røg sammen med mit barn. Min far er af den mening at jeg jo ikke døde af at køre uden sele og jeg heller ikke tog skade af at bo sammen med dem selvom de røg osv. i den dur :(

Men jeg tog mig sammen og sagde at det var mit barn og derfor mig der bestemte!! Jeg ville ikke have de røg mens de sad med mit barn, at jeg helst så at de gik udenfor og røg og at der var luftet ud når vi kom på besøg. At sætte regler for hvordan andre opfører sig i DERES hjem var meget svært for mig - men alternativet var at vi ikke kom på besøg!!

Og så fik jeg sat et stort 'rygning forbudt' skilt op på vores egen dør hjemme, så ingen er i tvivl om at det er et ikkerygerhjem de besøger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor og far er storrygere så jeg havde det meget svært da jeg blev gravid og skulle fortælle dem at jeg ikke ville have de røg sammen med mit barn. Min far er af den mening at jeg jo ikke døde af at køre uden sele og jeg heller ikke tog skade af at bo sammen med dem selvom de røg osv. i den dur :(

Men jeg tog mig sammen og sagde at det var mit barn og derfor mig der bestemte!! Jeg ville ikke have de røg mens de sad med mit barn, at jeg helst så at de gik udenfor og røg og at der var luftet ud når vi kom på besøg. At sætte regler for hvordan andre opfører sig i DERES hjem var meget svært for mig - men alternativet var at vi ikke kom på besøg!!

Og så fik jeg sat et stort 'rygning forbudt' skilt op på vores egen dør hjemme, så ingen er i tvivl om at det er et ikkerygerhjem de besøger.

Det lyder ikke nemt, men du gjorde det for dine børns skyld og det har jeg bare SÅ meget respekt for! :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre er indbegrebet af storrygere.. De ved at der ikke ryges inde her hjemme og respektere det. Oppe ved dem bliver der luftet ud inden og under besøg og så ryger de ude i køkkenet under emhætten og for åbent vindue og køkkendør.

De forstår og respekterer min holdning, men som de siger; det er deres hjem og det må vi også respekterer :)

Der var ingen kvaler ved at fortælle dem det, for det lå i kortene da jeg stoppede med at ryge.

Det hjælper så en del på det at min niece lider af asmatisk bronkitis og at der ikke må ryges i nærheden af hende. (hende ser vi dog kun 1-2 gange årligt)

men jeg syntes alligevel at det er gæstefrit af dem og lytte til deres gæster på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER