Guest

Overtro, lyserød og lyseblåt!

18 indlæg i dette emne

ARG jeg bliver sindssyg hormonella af folk for tiden! Og jeg undskylder på forhånd alle bandeordene - men GRRRRRR......

Mine forældre er de første der gør mig på nerverne :prik - min far er ret overtroisk på HELT vildt mange punkter, stod det til ham blev børneværelset først fixet når den lille VAR født! At gøre andet er nærmest en dødsdom over det ufødte barn <_< !

Jeg går hjemme lige nu fordi jeg er arbejdsløs (men har da et spinkelt håb om at finde noget arbejde snart) og har derfor brugt tid på at få rømmet et værelse for diverse bøger, mapper, minder og alt det der Det-kunne-da-godt-ske-jeg-fik-brug-for-den-engang lort man gemmer på så værelset er tomt for det. Samtidig har jeg jo hentet en masse gratis pakker og arvet en masse ting til babyen og det er kommet ind på det værelse så det står samlet.

og jeg har da tænkt mig at jeg vil ordne værelset sådan lidt efterhånden som jeg får tingene hjem. MEN min far syntes det ALT for tidligt! ja det kan da godt ske - men det er altså nu jeg har tid - starter i aktivering snart og så er det ikke sikkert tiden lige er til det!

Jeg snakkede så med mine forældre i lørdags til noget børnefødselsdag hvor vi snakkede om autostolen som de vil gi - min far syntes det var noget frygtelig noget at vi allerede tænkte på det, det MÅ man slet ikke købe før barnet er født - nej smarte hvordan fahn vil du så ha vi får barnet hjem "i kan da gå som vi andre gjorde" Hør her lille far - vi boede i 20 km væk fra nærmeste sygehus da mine søstre blev født - jeg kan HUSKE vi kørte hjem! og de lå i liften - det må man ikke længere (og er da slet ikke tryg ved det hvis vi gjorde det - så no way i HELL det bliver løsningen) og jeg går altså ikke 7 km med en lille nyfødt - Min mor var så diplomatisk og sagde "den skal da stå hjemme ved os indtil" fair nok, så fylder den ikke her men årh ha "vi får jo nok et problem med at aflevere den inden i skal bruge den, hvis du bliver sendt hjem fra sygehuset med det samme" - MOR du kan da bare aflevere den noget før så!!! OMG :blink

FINT nok hvis folk er lidt overtroiske og tror det bringer uheld at have alting klar inden barnet er født - men behøver JEG blive underlagt det??? :angry

De andre er folk der prikker til min indre hormonella er dem der mener at babyer SKAL være i lyseblåt og lyserødt!!! jeg HADER lyserødt - Hvis der findes et helvede og jeg ender der ville jeg være tvunget til at gå i lyserødt, alle omkring ville bære lyserødt og hele verden ville have én farve - lyserødt i alle nuancer!!!

HVORFOR skal baby drenge have lyseblåt på? Det er en fesen farve (i mine øjne) og tvillingebroderen til lyserødt, med lidt de samme egenskaber - Pastel familien er BARE ikke mig!

Fint nok at alle andre syntes at det er sødt - det gør jeg altså bare ikke - men det er åbenbart ikke OK - for flere har sagt (og her snakker vi ikke 2 men nok nærmere 5) at hvis vi får en pige så køber de noget lyserødt HVORFOR? - kan de da for helvede ikke bare acceptere at jeg ikke ønsker at min baby bliver puttet i lyserødt eller lyseblåt? Hvorfor er det synd for babyen at den kommer i en flot limegrøn sparkedragt eller en knaldrød kjole i stedet for en lyseblå eller lyserød - babyen er da skide ligeglad!!!

Og mon ikke at det lyserøde nok skal komme hvis det bliver en pige når de når børnehavealderen? Og en dreng er fuldstændig ligeglad med farven bare der er en sej bil eller spiderman på!

Og ARGH hvorfor kan man ikke købe noget sådan midt imellem til sit barn? Alt er enten "pige" farver eller "drenge" farver! Hvorfor kan man ikke få en pakke med sutter der ikke enten er blå og grøn, eller lyserød og orange?

Nu har vi valgt at holde kønnet hemmeligt for alle og på den måde afværger vi HELDIGVIS et ton af lyseblå/lyserøde ræderligheder, men kan bare blive SÅ irriteret over at folk ikke kan acceptere at jeg har en anden holdning end de har!!! :klap

Nu håber jeg ikke der er nogen der tager det har som en kritik af at i syntes at lyserød og lyseblå er det SØDESTE til en baby, for det er helt bestemt ok - men forestil jer at det var normalt at iklæde spædbørn skid-brune farver - og du ikke ville have det, men at alle bare var skide ligeglade og provokerende udmeldte at de ville købe en skidgrøn sparkedragt til jeres nyfødte søn/datter!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram

Tror måske du er ligeså hormonella som mig idag ;) (Du er så vred, mens jeg er ked... Deraf mit måske lidt tamme svar)

Men hormonella eller ej, så forstår jeg dig godt, og synes det er helt fair ting at irritere sig over. Hvad er det for noget mærkelig pjat, at man ikke må have autostolen og børneværelset klar inden baby er født :rolleyes Jeg kender til overtro med vugge/seng og barnevogn, og det vælger jeg personligt selv at holde men jeg ville sgu ikke blinke en ekstra gang over det, hvis andre ikke gjorde - og der er jo mange der ikke overholder det! Og det med autostol hører da slet ikke med til det overtro... :prik

Og man har selvfølgelig lov at have sine personlige præferencer når det kommer til børnenes tøj :kram2 Jeg kan personligt godt lide pasteller (men kan nok endnu bedre lide mere bombastiske farver), men hvis jeg havde en veninde eller anden bekendt, der ventede barn og fortalte at hun IKKE kun lide pasteller, så kunne jeg da ikke finde på at købe det, det ville da være lidt provo, synes jeg :blink Jeg ville også forbeholde mig retten til at sige nej tak eller undlade at bruge noget tøj, som jeg synes var virkelig grimt :P En ting er, hvis gavegiveren ikke ved at du ikke kan lide pasteller, så er det jo godt ment... Men det er jer forældre, der bestemmer hvad den lille skal have på :kram2

Jeg kom også til at købe en knaldrød kjole i barselsgave til en veninde. Det var ikke lige hendes smag, og så byttede hun den da selvfølgelig bare! Jeg ville jo bare gerne, at hun fik noget, hun blev glad for :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry men kunne ikke lade være med at småsmile da jeg læste din besked. Du er præcis lige så hormonella som alle os andre :-)

Kan godt følge din irriteration over din far og over folks mening om drenge og pigefarver. Jeg ville være på helt samme måde hvis det var mig.

Håber du er kommet af med lidt damp ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eeeeeej kan godt forstå dig! Ville også gå AMOK, hvis det var min far. Synes faktisk at det er på grænsen til det tarvelige at potentielt smitte dig med hans angst. (Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er bevidst). Men når du tydeligvis ikke er overtroisk, synes jeg ærlig talt, at han har at rette ind og så ellers tænke sit! Han gør det jo selvfølgelig kun i en god mening, men det har jo lidt den modsatte effekt!

Og til det lyserøde spørgsmål:

Jeg forstår dig godt!! Men det er jo nok bare, fordi det er MEGA traditionelt med de pasteller. Men jeg er sådan set enig - får vi en pige, tror jeg i langt højere grad, at det bliver en hindbærrød eller lilla baby fremfor pastellerne.

TSk tsk tsk, ikke nemt at være hormonella - men du er ikke alene :rolleyes :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lol_hitting.giflol_hitting.giflol_hitting.gif

Det er vildt, som nogle kan vaere overtroiske og jeg kan ikke selv forstaa det... mig bekendt er det nu kun barnevognen, man ikke maa have hjemme, men toej, maa man meget gerne have hjemme, altsaa foer. But who cares, hvis ikke man er overtriosk, saa har man jo alverdens klar til baby, og saadan er det jo nu til dags. Nu prioriterer man jo at have fokus paa sit barn og ikke alt muligt praktisk. Hvis det var mig, ville jeg bede om fred paa jord hos din kaere far, som sikkert mener det godt, men som har en fugl(som man siger paa tysk, naar nogle er lidt smaaskoere) wink.gif

Med hensyn til farverne, ja, saa er det nom bare der, du maa slappe lidt af. Min soester ville helst undvaere Hello Kitty og jeg vil helst undgaa alt ikke bio-bomuld, men det kan jeg jo ikke traekke ned over hovedet paa folk, selvom det ville vaere dejligt. Jeg ville nok vaelge at sige ofte og droemmende, at staerke farver er aah-saa-dejlige farver, og krydse fingre for at det pastelfarvede holdes paa et minimumGirl20Power.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih det med overtro kan jeg altså godt forstå irriterer dig lidt. Kan du ikke sige til din far at det ikke er jeres problem at han er overtroisk og I gerne vil gøre tingene på jeres måde? Her i huset er en masse ting klar til baby efterhånden, og jeg er helt SIKKER på det ikke på nogen måder skader augustbabyens helbred!

Hvad angår pastelfarver, syns jeg bare du skal benytte så mange lejligheder som muligt til at slå fast at du ikke bryder dig særligt om dem. Og gerne sig hvilke farver du evt er vild med. I kan nok ikke helt undgå at folk farer ud og køber noget lyserødt/lyseblåt så snart de hører I har født, men hvis du sørger for at nævne dine farvepræferencer jævnligt kan du forhåbentlig minimere det.

Personligt elsker jeg knaldrød til piger og klare blå og grønne farver til drenge. Bare jeg får lidt af det gør det mig ikke så meget at det vi har er pastelfarvet også. Man sku faktisk tro jeg var dødtræt af det efter 7 år med en prinsesse i huset, som STADIG elsker lyserødt og glimmer og tyl osv :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville melde sødt men bestemt ud at hvis de vil give jer den autostol så skal det være inden og den skal stå hjemme ved jer. Ellers er der bare endnu en stressfaktor på den dag hvor tingene somregel er spændende nok. Da det er vires trejde barn så står barnevogn, seng og autostol allerede og venter, uhhh håber det går :badgirl

Ang farver så kender jeg det godt lidt selv, kan simpelthen ikke klare en sart gul, og mine børn kommer ikke i det, har ikke fået noget men ville vælge g bytte det hvis jeg gjorde. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, jeg er også en af dem, der får knopper af lyserød-lyseblå tøjtvang :blink Vi har valgt ikke at vide kønnet, og alt er bare DRENG eller PIGE (eller hvidt/gråt/beige).. Ikke noget i lækre grønne, gule, orange osv. Det er så svært at finde lækkert neutralt babytøj.

Og kan ærlig talt ikke forstå overtroen i vores moderne samfund - ok, ville aldrig selv løbe ud og købe det hele så snart jeg stod med de 2 streger, får det ER drøn ærgeligt at skulle levere det hele tilbage hvis man skulle midste, men den der med ikke at måtte tage barnevognen med hjem fær fødsel, den holder jeg ikke med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er slet ikke homonella, i hvert fald ikke mere end os andre. Vi har ikke fået kønnet på vores lille guldklump at vide (- mest fordi bebs synes han/hun skulle ligge på maven til scanningen, så vi kunne ikke se kønnet) og derfor er jeg jo tvunget til at købe tøj i neutrale farver.:yiepie Og det er bare svært !!!

Jeg undgår helt lyseblåt og lyserødt i de der alt for sarte pastelfarver. Og det er irriterende så svært det er at finde neutralt tøj, medmindre man køber hvidt. Men det skal jo ikke være hvidt det hele, det er bare for kedeligt.

Med hensyn til ovetro er jeg ikke overtroisk selv, men barnevognen bliver opbevaret hos mine forældre indtil fødslen. Jeg har en søster, mor og svigermor som insisterer på dette, og det har jeg ikke noget imod. Så fylder den ikke herhjemme indtil den skal i brug :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, du er irriteret. Jeg har ikke selv de store problemer med, at folk vil trække overtro ned over hovedet på mig eller diktere farvevalg, men som meget ikke-overtroisk og som endnu én, der virkelig ikke bryder sig specielt om babylyserødt )og heller ikke vildt om babylyseblåt), kan jeg sagtens sætte mig ind i din irritation. Og det med forretningerne, der stort set ikke kan lave noget neutralt, medmindre det er vildt kedeligt, har jeg lige oplevet i dag. Vi har været til NF med vores nr. 2, og jeg ville købe et stykke tøj til ham/hende og endte med at lede i hundrede år, før jeg fandt noget, der ikke skreg enten "dreng" eller "pige" eller bare var for basic og ensfarvet til, at jeg gad købe det som det første, jeg købte til barnet.

Vores første er en dreng og vi fik ikke en masse babylyseblåt, men jeg synes også, der er noget mindre tendens til det end til den babylyserøde til piger. Selvom min familie og venner som sagt er meget rimelige mht. farver, er jeg lidt spændt på, hvad der sker, hvis denne her bliver en pige. Der skal sikkert nok snige sig en smule babylyserødt ind, men jeg vil tro, jeg kan få drejet folk over i retning af kraftig pink, lilla eller rød, hvis de gerne vil købe i pigefarver.

Hvis folk insisterer på at købe babylyserødt eller -blåt til jer, så byt det, hvis det er muligt; og hvis det er for besværligt, så smid det nederst i bunken med tøj og tildel det rollen som nødtøj, den lille kun får på, hvis alt andet rent er blevet gylpet, tisset eller skidt på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak - det var rart at komme af med noget luft! Jeg er VIRKELIG hormonella idag - eller nok nærmere PREGZILLA - for shit man jeg går fra klump i halsen og tårer i øjnene til indestængt rystende vrede og tilbage til tudemarie - UDEN grund overhovedet!!!

Jeg tror egentlig ikke engang det er mine forældres overtro der går mig mest på, jeg er jo ret vant til den. De får ikke lov til at bestemme noget over børneværelset, det bliver lavet når jeg vil. Barnevognen kan fint få lov at stå hos svigerforældrene indtil vi skal bruge den. De har også den lille seng som vi skal bruge fra starten af (den er kun 90 cm lang og et arvestykke). Det er fint nok, bare den bliver gjort i stand til når vi skal bruge den og klar til at flytte ind herhjemme. Autostolen må også gerne stå ved mine forældre nu, men jeg vil have den inden fødslen - men lige nu tror jeg lige jeg bare laver nogle vejrtrækningsøvelser og lader den stå der, så kan vi tage det op nå vi rammer Juli måned igen!

Det værste er heller ikke hvis folk går ud og køber lyseblåt/rødt til den lille i god mening problemet er dem der VED jeg hader de farver og stadig siger at de vil gi noget i lyserødt (lyseblå har de ikke sagt noget om, men lur mig om ikke det bare er fordi jeg altid har sagt at jeg hader lyserød og ikke lyseblå)

Jeg tror ikke der er mange der ikke godt ved at jeg HADER lyserød, det er ikke noget jeg ligefrem har holdt hemmeligt - men måske man skal udtrykke sig lidt klarere i forhold til lyseblå!!! Men anyway - hvis folk ikke ved jeg hader pasteller (fx mine bedsteforældre) så fair nok - men hvis det er folk jeg VED kender min holdning så syntes jeg det er sært at de ikke bare respekterer!!! :bask Måske man i sin besked fra sygehuset bare skal skrive - Vi er i nat/dag blevet forældre til det dejligste lille barn på xx cm og xxxx kg - vi har det alle godt!!! :badgirl

Jeg tror faktisk at hvis de kommer med noget i de farver så vil jeg bede om bonen så jeg kan bytte det! Jeg nægter pure at give barnet det på, når jeg ved det er givet for at "provokere" - jeg tror de selv bare ser det som "for sjovt" - men det er ikke sådan jeg tager det. :boo

Svigermor har også købt lyserødt og lyseblåt garn til nogle hagesmække hun hækler - jeg overvejer kraftigt selv at gå ud og købe limegrøn og orange garn og give hende!!! Det kan bruges til begge køn! :bunny

Nogle har sågar brugt argumentet - jamen så kan man jo ikke se hvad køn dit barn har!!! Arh mon ikke folk lurer at et barn i en blå kjole er en pige og et barn i en grøn sparkedragt er en dreng??? :rolleyes

Jeg har den holdning at jeg aldrig selv ville give noget jeg ikke selv ville være glad for at modtage - jeg har fx aldrig givet nogen børn legetøj med lyd i - fordi jeg ved det kan drive forældre til vanvid og jeg vil selv syntes det er irriterende - jeg har heller aldrig givet noget i lyseblåt eller lyserødt til nogen spædbørn! Jeg har altid været lydhør overfor andres ønsker - så forstår ikke hvorfor den gode karma bliver vendt når jeg skal have en lille!?! :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lolhit :lolhit :lolhit

Hahaha, synes faktisk det var lidt sjov læsning, for kan virkelig høre tonefaldet i alt hvad du skriver :)

Kan sagtens forstå din frustration - det er da MEGA irriterende!!! Nu har jeg ikke et desideret had til lyseblå/lyserød, men vil BESTEMT ikke have, at mit barn kun er ikældt en "pige-" eller "drengefarve".

Det vil nok være svært at undgå alt lyserødt/lyseblåt, men ved at I holder kønnet hemmeligt, tvinger i folk til at finde noget unisex tøj (selvom det er ret svært, hvis alt ikke skal være hvidt i hvidt <_< )

Hvis I virkelig synes folk køber lyserødt/lyseblåt for at være provokerende, synes jeg godt I kan tillade jer at bytte det. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle har sågar brugt argumentet - jamen så kan man jo ikke se hvad køn dit barn har!!! Arh mon ikke folk lurer at et barn i en blå kjole er en pige og et barn i en grøn sparkedragt er en dreng??? :rolleyes

Jeg har efterhånden hørt mange fortælle om, hvordan folk har sagt "sikke en sød lille pige" om deres dreng iklædt skjorte med påsyet butterfly til en fest, eller "sikke en sød lille dreng" om en deres pige i lyserød kjole og med sløjfe i håret, så hvis folk alligevel laver den slags antagelser, kan argumentet om, at de skal kunne se, hvilket køn barnet har, vist ikke bruges til meget. Og så er det et fjollet argument i forvejen - hvorfor i alverden skulle det betyde en pind om tilfældige mennekser i supermarkedet kan regne ud, hvilket køn ens barn har? Det kan da ikke rigtigt betyde noget for dem, og hvis nogen faktisk har interesse i at vide det, kan de vel spørge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har efterhånden hørt mange fortælle om, hvordan folk har sagt "sikke en sød lille pige" om deres dreng iklædt skjorte med påsyet butterfly til en fest, eller "sikke en sød lille dreng" om en deres pige i lyserød kjole og med sløjfe i håret, så hvis folk alligevel laver den slags antagelser, kan argumentet om, at de skal kunne se, hvilket køn barnet har, vist ikke bruges til meget. Og så er det et fjollet argument i forvejen - hvorfor i alverden skulle det betyde en pind om tilfældige mennekser i supermarkedet kan regne ud, hvilket køn ens barn har? Det kan da ikke rigtigt betyde noget for dem, og hvis nogen faktisk har interesse i at vide det, kan de vel spørge.

PRÆCIS :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har efterhånden hørt mange fortælle om, hvordan folk har sagt "sikke en sød lille pige" om deres dreng iklædt skjorte med påsyet butterfly til en fest, eller "sikke en sød lille dreng" om en deres pige i lyserød kjole og med sløjfe i håret, så hvis folk alligevel laver den slags antagelser, kan argumentet om, at de skal kunne se, hvilket køn barnet har, vist ikke bruges til meget. Og så er det et fjollet argument i forvejen - hvorfor i alverden skulle det betyde en pind om tilfældige mennekser i supermarkedet kan regne ud, hvilket køn ens barn har? Det kan da ikke rigtigt betyde noget for dem, og hvis nogen faktisk har interesse i at vide det, kan de vel spørge.

Hahaha, her er jeg nødt til at være med, for da jeg havde født min datter havde jeg pakket en lille blå cardigan, som hun skulle have på på turen hjem. Da min svigermor så den snappede efter mig og spurgte om ikke jeg havde andet med da alle ville tro jeg havde fået en dreng :rolleyes

Min datter har altid set skøn ud i "drengefarver" som blå og grøn. Og min søn har rigtigt meget rødt tøj som han synes er sejt. Da begge mine børn er ret lyse så dræner pastellerne dem helt for farve.

Og med hensyn til overtroen så var svigermor på banen igen, da hun så jeg vaskede sengetøj til lillesøster. Der skynte hun at sige at hvis man reder sengen inden man kommer hjem så får man slet ikke nogen baby med hjem. Dertil vil jeg dog sige at det gjorde vi altså :ba

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det fint med lyseblå og -rød, men jeg forstår dig sagtens! Og personligt ville jeg nok også blive lidt træt af det, hvis vi kun blev bombarderet med een farve! <_< Når det så er sagt, så går jeg sjovt nok uden om lyserødt tøj, hvis jeg skal købe til andre - Tænker altid at de må have nok af den farve i forvejen :rolleyes

I vores familie er der heldigvis intet overtro, men jeg ville også bare ryste på hovedet, hvis der var :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi, helt enig mht. det lyserøde og lyseblå! Ikke at jeg hader det, det er bare så farveløst, og der findes så mange andre fantastiske farver!

Vi har valgt ikke at ville kende kønnet, vi vil bare gerne have et sundt og rask barn, så er kønnet ligegyldigt.

Jeg faldt for at købe en lille sød bodystocking den anden dag. Den er stribet i blå og mørk-beige, men har så lilla kanter og et lilla monster på maven. Jeg tænker, at ok, det lilla gør jo nok, at det egentligt er til en pige, men den kunne nu også være til en dreng. Ligeledes tænkte jeg om den lille grå hættetrøje, med rødt for og røde tal, som jeg købte. Så stor var min overraskelse, da de stod på bonen som "Drenge bodystocking" og "drenge cardigan"??? Men ok, det kan nok kun være til piger, hvis det er lysrøde og røde nuancer, alt andet er tilsyneladende til drenge???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men ok, det kan nok kun være til piger, hvis det er lysrøde og røde nuancer, alt andet er tilsyneladende til drenge???

Ja det er i hvert fald min tanke... Jeg tog engang en veninde med ind i en børnetøjsbutik, fordi hun sagde man sagtens kunne finde tøj til piger der ikke var lyserødt eller lilla - så vi lavede et vædemål - hun kunne ikke finde ét eneste stykke tøj der ikke som minimum havde en lyserød/lilla syning! <_< men Ok jeg vandt væddemålet :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER