TroldeMor

Hvad er godt at "øve" med de små?

20 indlæg i dette emne

Jeg vil jo gerne hjælpe min lille mus så meget som muligt i hans udvikling, og vi gør meget ud af at "øve" hver dag.... Fx. at ligge på maven, og at hive sig op i siddende stilling ved mors hænder....

Men er der andet der er godt at være opmærksom på.... Nogle muskler man skal styrke, eller måske noget "hjernegymnastik"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg underviser i stimulastik for 0-1 årige. Hvilket går ud på at stimulere de basale sanser vi har. muskelledsansen, balancesansen og berøringssansen.

et par gode øvelser:

Svinge baby frem og tilbage i armene på maven.(lad baby ligge på maven henover din underarm. Er baby´s nakke ikke stærk nok til at holde hovedet selv, så kan du bruge den anden hånd til at støtte under panden. Pas på at baby ikke kommer til at ligge for meget med ryggen ind mod din maven - altså så baby ikke ligger på siden :)giv gerne en god svingtur frem og tilbage)

svinge baby rundt på maven.(hold baby i samme position som ovenfor og drej rundt om dig selv i forskelligt tempo. Husk at dreje begge veje så du og baby ikke blir alt for svimle)

vende baby på hovedet.(vend bunden i vejret på baby - hold gerne om hofterne og ikke i fødderne. Derved har du mere styr på baby til at starte med. Når baby skal "op" igen er det et godt triks at starte med at ligge baby´s numse op mod din ene skulder og på den måde få godt fat igen)

give baby flyvetur på dine ben - bevæg benene op ned fra side til side.Stræk gerne benene så meget du kan også, så baby får hovedet nedad. (Skal du udfordre dig selv og baby, ved at "falde" mod siderne, så flyt dine albuer lidt ud, så de vil agere som stopklodser. Når baby blir rigtig god til at sidde selv, så lad dem også sidde op på dine ben omkring anklerne - (mens du stadig holder ved seføli) når baby blir en tumling, så lad baby ligge på maven på dine fødder)

trille med baby - ned af dine ben (sid op, læg baby på enten mave eller ryg og tril baby ned ad benene. Pas på hovedet ikke banker i gulvet, samt at du har armene med rundt. Tril tilbage. Skal du gøre trilleturen længere fortsætter du op over din mave og brystkasse, mens du ligger dig ned på ryggen og tilbage igen. (rigtig god mavetræning for mor)

tril baby mens baby ligger på ryggen på gulvet. (Saml henholdsvis venstre hånd og venstre fod og højre hånd og højre fod og tril baby over på hver side - gerne så hovedet følger med.)

massér baby med "tørretumblerbolde"

Læg baby på maven og masser de bare tæer - stimulerer til at løfte hovedet.

de her 3 øvelser er gode for at få de to hjernehalvdele til arbejde sammen. I må gerne mærke modstand og bryde modstanden (uden at brække lemmer seføli ;) ) men modstand viser blot at hjernen arbejder.

cykelbevægelser med ben

kuskeslag med arme (åben armene helt ud til hver side og kryds dem over brystkassen (som de giver sig selv et knus) gentag flere gange.

kryds arme og ben(saml højre hånd og venstre fod på midten og stræk ud igen og modsat. gentag flere gange)

Der er også baby koldbøtter, men den er svær at skrive en forklaring på - det kræver billeder.. (hmm måske sku jeg lave en billedserie med min datter?)

generelt skal baby ligge på maven 80 % af deres vågne tid. Musklerne bag på udvikler sig først og har brug for pladsen til at udvikle sig - ligger de på ryggen er det svært. En god husker - altid læg baby på maven først uanset hvor og hvornår. Fx. er det godt vejr, så behøver du ikke kun gå tur i barnevognen når baby skal sove fx. Det giver rigtig god udfordring for balancen at gå tur i barnevogn på maven og mor får motion ;)kan evt være en glidende overgang til sovetid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

super godt indlæg - de ting skal bestemt prøves.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg underviser i stimulastik for 0-1 årige. Hvilket går ud på at stimulere de basale sanser vi har. muskelledsansen, balancesansen og berøringssansen.

et par gode øvelser:

Svinge baby frem og tilbage i armene (på maven.)

svinge baby rundt (på maven.)

vende baby på hovedet.

give baby flyvetur på dine ben - bevæg benene op ned fra side til side

trille med baby - ned af dine ben. eller på ryggen på gulvet, hvor du har fat i arm og ben på samme side (gir det mening?

cykelbevægelser med ben

kuskeslag med arme

kryds arme og ben(saml højre arm, venstre ben på midten og stræk ud igen og modsat. gentag flere gange)

massér baby med "tørretumblerbolde"

generelt skal baby ligge på maven 80 % af deres vågne tid. Musklerne bag på udvikler sig først og har brug for pladsen til at udvikle sig - ligger de på ryggen er det svært. En god husker - altid læg baby på maven først uanset hvor og hvornår. Fx. er det godt vejr, så behøver du ikke kun gå tur i barnevognen når baby skal sove fx. Det giver rigtig god udfordring for balancen at gå tur i barnevogn på maven og mor får motion ;)kan evt være en glidende overgang til sovetid.

Rigtig godt indlæg! Har dog svært ved at forstå mange af øvelserne... Vil du beskrive lidt mere eller måske du kender nogle skitser eller billeder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

super godt indlæg - de ting skal bestemt prøves.

var så lidt :)

Rigtig godt indlæg! Har dog svært ved at forstå mange af øvelserne... Vil du beskrive lidt mere eller måske du kender nogle skitser eller billeder?

Kan du specificere hvilke du har svært ved at forstå? for så uddyber jeg meget gerne. eller er det generelt dem alle?? for så skriver jeg gerne detaljeret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh fantastisk idé at oprette denne tråd og TAK for det dejlige input fra kejzer :loveshower Jeg vil straks i gang med min baby, når han bliver frisk igen efter sin vaccination :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt du vil uddybe kejzer - her er mine "problemer"

Svinge baby frem og tilbage i armene (på maven.) Som i at jeg har baby liggende på maven på min underarm og svinger hende frem og tilbage?

svinge baby rundt (på maven.) Øh?

vende baby på hovedet.

give baby flyvetur på dine ben - bevæg benene op ned fra side til side

trille med baby - ned af dine ben. eller på ryggen på gulvet, hvor du har fat i arm og ben på samme side (gir det mening?

cykelbevægelser med ben

kuskeslag med arme øh?

kryds arme og ben(saml højre arm, venstre ben på midten og stræk ud igen og modsat. gentag flere gange)

massér baby med "tørretumblerbolde"

generelt skal baby ligge på maven 80 % af deres vågne tid. Musklerne bag på udvikler sig først og har brug for pladsen til at udvikle sig - ligger de på ryggen er det svært. En god husker - altid læg baby på maven først uanset hvor og hvornår. Fx. er det godt vejr, så behøver du ikke kun gå tur i barnevognen når baby skal sove fx. Det giver rigtig god udfordring for balancen at gå tur i barnevogn på maven og mor får motion ;)kan evt være en glidende overgang til sovetid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har nu redigeret i mit indlæg :) så det er mere detaljeret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk indlæg Mie..... Tusind tak for det!! :loveshower

Hmmm.... Måske du kunne lokkes til en lille demonstration på lørdag :badgirl :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk indlæg Mie..... Tusind tak for det!! :loveshower

Hmmm.... Måske du kunne lokkes til en lille demonstration på lørdag :badgirl :whistling

Hehe, så film det lige og læg ind på BK :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk indlæg Mie..... Tusind tak for det!! :loveshower

Hmmm.... Måske du kunne lokkes til en lille demonstration på lørdag :badgirl :whistling

Ja DA helt sikkert :) Det vil jeg da gerne :) :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige tage denne tråd op igen. Den er altså guld værd. Tak Kejzer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også rigtig glad for de ting Mie har beskrevet :) Det er super hyggeligt at lave med den lille. Man skal bare lige huske at stoppe inden de bliver overtrætte :whistling

Ronja kan også rigtig godt lide at ligge på maven på en stor gymnastikbold og blive rullet frem og tilbage stille og roligt. Det styrker også musklerne i nakken.

En lille snurretur i et lagen er også rigtig godt. Ligger babyen på et lagen og tager to hjørner i hver hånd og krydser hænderne ind foran hinanden.

Jeg kan også varmt anbefale bogen "Leg med din baby". Der er rigtig gode beskrivelser i til hvad man kan lave. Det er også der de to her kommer fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for et super indlæg Kejzer, skal helt sikkert prøves :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne jeg da godt have brugt, dengang Isaac var lille :) Super forklaret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er helt sikkert nogen nye lege der skal prøves her! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejligt I kan bruge dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg er også blevet inspireret, tak for den gode tråd :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan alle øvelserne bruges lige fra helt nyfødt baby??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan alle øvelserne bruges lige fra helt nyfødt baby??

ja det kan du tro :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER