Sund livsstil efter graviditet

Det er ikke alle som har lige nemt ved at finde tilbage til den sunde livsstil efter en fødsel. Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget arbejde der skal lægges i det, så derfor får du her 3 gode råd til hvordan du tager hul på en sund livsstil efter din graviditet.

Sådan kickstarter du den sunde livsstil efter graviditeten

Det gi’r jo sig selv, at kost og motion er nogle af de allervigtigste parametre, hvis du skal opnå en sund livsstil. Derfor vil det også være de punkter, som vi kommer ind på herunder. Men glem ikke at en dårlig nattesøvn og stress kan reducere din sunde livsstil, så det er også vigtigt at forsøge at undgå dette, hvis du gerne vil føle dig sund overordnet.

Drik dig sund

Muligheden for at finde en kur, som virker rigtig godt er meget stor, da der findes så mange forskellige slags. Men nogle gange kan det være svært at navigere i reglerne for de forskellige kure. Men en kur som er nem at forstå, er en juicekur. Med juice får man de vitaminer, og den næring man har behov for. Man kan bruge alverdens lækre ting i en juicekur, og der findes en masse opskrifter derude, men man kan også sagtens købe færdige juicer som er tiltænkt juicekure.

De madvarer der generelt bruges i juice er sunde og rige på vitaminer og mineraler, så ved at udvælge de rigtige ingredienser, får du dækket alle dine behov. Derudover bliver man mæt på en anden måde, end man gør med andre drikkevarer. Netop fordi der er så meget næring i juice, vil man opleve at opnå en mæthedsfornemmelse, som hvis man havde spist et helt måltid.

Lækre juicer fra Living Superfood

Lækre juicer og smoothies fra Living Superfood

Fokus på mad

Efter en graviditet kan det godt være svært at komme tilbage i en sund rutine med mad. Derudover kan man have fået nogle nye vaner med mad igennem graviditeten, som skal lægges på hylden. Det kan godt være svært, og igen er en kur perfekt til at opnå de resultater, man gerne vil.

En suppekur kan have rigtig mange gode fordele, specielt da der findes så mange forskellige slags supper. Det bliver ikke kedeligt, da man kan skifte mellem supperne. Man kan selv finde opskrifter, eller man kan gøre det nemt og købe nogle som er tiltænkt til formålet.

I supperne er der tilsat ingredienser, som vil sikre, at man føler sig mæt hele dagen, og at man får den næring, man har behov for. Derudover er det en god måde at holde kroppen hydreret på, hvis man fx er dårlig til at huske at drikke i løbet af dagen.

Men husk at du ikke kan leve af juice- og suppekure resten af livet, de kan være en god måde at kickstarte den sundere livsstil på, for hvis du hurtigt ser en positiv effekt, så er du mere motiveret til at holde fast.


Mest mulig motion

Det er ikke en hemmelighed, at motion er med til at opretholde en sund livsstil, og de fleste har også brug for at komme af med nogle genstridige graviditets kilo. Men det kan være rigtig svært at komme i gang, specielt når man er dødtræt som nybagt mor, og hvis man så også er alene om det, så blir det endnu sværere.

Lav aftaler med de andre i din mødregruppe om regelmæssige ture i fitness centeret. Byt café turen ud med en lang gåtur. Aftal at mødes i en park, hvor I laver fælles træning, der findes masser af øvelser, som man kan lave udendørs, som ikke kræver noget andet end egen kropsvægt.

Fx cirkeltræning med armbøjninger, squats, sit ups, stafetløb – der findes masser af gode øvelser, som man kan finde på nettet. Det gode ved denne form for træning er, at alle kan være med, man kan gøre det i sit eget tempo.

Køb gerne en skridttæller eller brug en app eller et ur, der kan måle din aktivitet. Det kan være en rigtig god motivation for, at du lige går en ekstra runde, fordi så kommer du op over 10.000 skridt den dag.