Trumpf

Wok - hvad bruger I?

12 indlæg i dette emne

Herhjemme er det jo besluttet at vi skal leve noget sundere og mere økonomisk, derfor har jeg investeret i en wok, men hvad putter I deri?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uhhh bruger oftest "hvidt" kød.. altså kylling, kalkun, svinekød... marinere det i køleskabet i forskellige ting.

Steger det sammen med grøntsager jeg lige har lyt til... men ex. sukkerærter, løg, peberfrugt, broccoli osv.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh bruger oftest "hvidt" kød.. altså kylling, kalkun, svinekød... marinere det i køleskabet i forskellige ting.

Steger det sammen med grøntsager jeg lige har lyt til... men ex. sukkerærter, løg, peberfrugt, broccoli osv.. :)

Dertil fuldkornspasta, eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger gerne kylling eller kalkun. Ind i mellem oksestrimler. Så steger jeg det med grøntsager - jeg bruger tit faktas wok-blanding på frost. Den smager fint! Enten bruger jeg chllisauce, sur/sødsauce eller kokosmælk. Og jeg får ikke så tit pasta eller noget til. Måske et enkelt stykke groft brød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dertil fuldkornspasta, eller hvad?

Laver det på samme måde miss_mathilde. Masser af grøntsager - ingen ris eller pasta men groft brød hvis du føler der er behov for det. Men bruger du nok grøntsager vil der ikke være behov for brød til :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laver det på samme måde miss_mathilde. Masser af grøntsager - ingen ris eller pasta men groft brød hvis du føler der er behov for det. Men bruger du nok grøntsager vil der ikke være behov for brød til :P

Okay, mange tak. Lidt pasta skal der nok være til sønnen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ofte nudler. Og så syntes jeg babymajs og bambusskud smager rigtig godt i wok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

UDover de allerede nævnte grøntsager, kan jeg også tilføje, at vi tit bruger hvidkål, som vi snitter fint. Det smager rigtig godt, når man kun lige steger det, til det stadig er sprødt, og det er en billig og meget sund grøntsag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuuh super tråd.. har da slet ikek tænkt på wok.. synes jeg var ved at løbe tør for madretter uden ris,pasta, kartofler osv. Så skal da klart hive wok'en frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg putter meget forskelligt i;

tomater

champignon

brocoli

blomkål

sukkerærter

squach (kan aldrig stave til det)

minimajs

asparges

løg

forårsløg

porre

- alt havd man nu kan lide af grønt.

Dog plejer jeg at putte de grove og hårde grøntsager i først (broccoli, blomkål, asparges, løg) og efter noget tid (5-10 min) tilsætter jeg de andre..

Vil jeg gerne have sovs bruger jeg mest kokosmælk, men man kan også bruge cremefine 7%.

Skal det være stærk tilsætter jeg rød carrypasta eller chili..

Løg og hvidløg er altid godt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser altid ris eller nudler til, men behøver ikke ret mange. Risene er bare rare som base og så er de gode til at suge sovs ;)

Vi spiser som regel kylling i rød karry og kokosmælk når vi får wok.

Først puttes olie, rød karrypasta og en spsk. kokosmælk (og evt. en tsk tomatpure) i wokken og heri steges hvidløg, frisk ingefær og kylling. Herefter tilsættes grøntsager (vi bruger rød peber, squash, broccoli, rødløg i både). Når det har stegt lidt tilføjes de ting der bare skal varmes (grønne bønner i mindre stykker, bambusskud, ananas, minimajs, friske tomater) og efter en hurtig omrøring tilsættes resten af kokosmælken og evt. lidt af ananasvandet hvis man har det i. Når de sidste ting er varmet igennem smages til med fiskesovs og soya og det serveres med basmatiris og spises med pinde! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger gerne følgende grøntsager:

champignon

gulerød i strimler

porrer i strimler

peberfrugt

sukkerærter

broccoli

Vi laver det næsten altid med en karrypasta, enten fra glas eller pose, blandet med kokosmælk. Oftest er kødet kylling, men det kan ske, at det er svine- eller oksekød.

Vi får som regel lavet så stor en portion, at vi spiser brune ris til den første dag og næste dag er det uden noget, fordi der er så meget grønt :)

Jeg har også en opskrift, hvor der bruges pastinakker, gulerødder, kylling, tranebær og cashewnødder og vist nok soya (længe siden den har været fremme ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER