Mor til de skønne

Hjemmelavet fondant og smørcreme

35 indlæg i dette emne

Jer der selv laver fondant, hvilken opskrift bruger I? Og hvad bruger I til at smører kagen op med? Smørcreme? Og hvilken opskrift? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det noget tid siden jeg sidst lavede fondant. Men der lavede jeg den der opskrift med skumfiduserne.

SMørcreme laver jeg ikke mere, da jeg synes det smager for meget af smør. Så de gange jeg har smurt en kage op, har det været med chokoladeganache (1 del fløde - 1 del chokolade) Det synes jeg smager bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at denne opskrift på smørcreme er allerbedst, og super nem at arbejde med! (og smager nemlig ikke af smør :) ) KLIK

Fondant synes jeg virkelig er pengene værd! Jeg har hvert fald ikke haft succes med at lave det selv endnu :rolleyes

Så der køber jeg altid! Wilton til at overtrække med, og Funcakes til at modelere med (men det er jo en smagssag ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber I det henne?

Jeg overvejer at begive mig ud i det, da jeg gerne vil have sådan en fiiiin kage til barnedåben, men er liiiidt for nærig til at betale prisen ved en bager :whistling

Så kan jo bruge noget tid på at øve mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber I det henne?

Jeg overvejer at begive mig ud i det, da jeg gerne vil have sådan en fiiiin kage til barnedåben, men er liiiidt for nærig til at betale prisen ved en bager :whistling

Så kan jo bruge noget tid på at øve mig!

Jeg køber altid HER Da det er dejlig billigt :) Der er dog også danske sider som fx. kagebutikken.dk og alttilkager.dk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede selv MMF (marsh mellov fondant) = en god håndfuld skumfiduer, en skvat vand (1 spsk) og lidt olie. Jeg smeltede det over vandbad, da jeg ikke havde microovn. Derefter tilsatte jeg flormelis til det havde modellervoks-konsistens = knap 500 g.

Jeg har efterfølgende prøvet at arbejde med købt fondant (fra Kop og Kande) og det var lidt nemmere at arbejde med - dog ikke meget synes jeg.

Jeg lavede en creame-cheese smørcreme som jeg synes smagte rigtig godt til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg synes at denne opskrift på smørcreme er allerbedst, og super nem at arbejde med! (og smager nemlig ikke af smør :) ) KLIK

Fondant synes jeg virkelig er pengene værd! Jeg har hvert fald ikke haft succes med at lave det selv endnu :rolleyes

Så der køber jeg altid! Wilton til at overtrække med, og Funcakes til at modelere med (men det er jo en smagssag ;) )

Funcakes er det nemmere at modellerer med eller smager det anderledes? :) Har fået en ide med cupcakes, som må afprøves ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Funcakes er det nemmere at modellerer med eller smager det anderledes? :) Har fået en ide med cupcakes, som må afprøves ;)

Nej, jeg har ikke tænkt over smagen egentlig..... Men synes bare det er nemmere at arbejde med fx. Hvis det skal ud af en lille form, så "klistrer" det ikke sådan :)

Men igen, det er helt sikkert smag og behag, for andre har det sikkert lige omvendt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

..... Og så skal vi da se billeder af det færdige resultat ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ALtså er det så "simpelt" her:

Man bager en kage.

Kommer fondant på.

Pynter den.

?? Og reelt, skal man så bare kun bruge det fondant? De har en "start"pakke, til 120 kr cirka (Uden porto dog) - så tænkte man måske kunne prøve den? Det er dog kun det der funcakes fondant..

Og undskyld jeg sådan spammer tråden til med så mange spørgsmål :whistling

Skal man bruge noget til at holde fondanten "fast" på kagen?

EDIT: Googlede det lige.. :) Så har fået svar :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når I pynter kager, hvad får I så pynten til at sidde fast med? Smørcremen? Tænker når man skal pynte siderne af kagen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg bruger bare vand.. meget lidt.. kommer nok an på hvor store ting du skal sætte fast...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay var ikke klar over, at man kan sætte tingene fast med vand - tak sveske :kram2 Indtil videre er det bare små ting ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige advare mht. vand.... Det klistrer SUPER godt :) Men det "smelter" også fondanten, så brug kun en lille bitte smule.... Dup på med en stump svamp, eller brug en lille pensel.....

Hvis der kommer vand ud på kagen giver det grimme mærker i fondanten....

Så det skal gøres med forsigtighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige advare mht. vand.... Det klistrer SUPER godt :) Men det "smelter" også fondanten, så brug kun en lille bitte smule.... Dup på med en stump svamp, eller brug en lille pensel.....

Hvis der kommer vand ud på kagen giver det grimme mærker i fondanten....

Så det skal gøres med forsigtighed :)

Okay så må jeg nok øve mig en del :) Jeg er tit en klovn til det med, at være meget forsigtig :D Tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg duper altid ed en pensel.. det kan du sagtens ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg duper altid ed en pensel.. det kan du sagtens ;)

Det kan du sagtens sige kagemester :P ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det noget tid siden jeg sidst lavede fondant. Men der lavede jeg den der opskrift med skumfiduserne.

SMørcreme laver jeg ikke mere, da jeg synes det smager for meget af smør. Så de gange jeg har smurt en kage op, har det været med chokoladeganache (1 del fløde - 1 del chokolade) Det synes jeg smager bedre :)

Kan du uddybe denne opskrift? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du uddybe denne opskrift? :)

DENNE opskrift er super lækker!! :)

Og jeg kommer aldrig til at bruge smørcreme igen efter jeg har opdaget chokoladeganache :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

DENNE opskrift er super lækker!! :)

Og jeg kommer aldrig til at bruge smørcreme igen efter jeg har opdaget chokoladeganache :sandie

:super

Tusind tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

DENNE opskrift er super lækker!! :)

Og jeg kommer aldrig til at bruge smørcreme igen efter jeg har opdaget chokoladeganache :sandie

Kan man egentlig også bruge den som et af lagene i kagen? Eller bliver det mon for kvalmt? :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man egentlig også bruge den som et af lagene i kagen? Eller bliver det mon for kvalmt? :wacko

Så ville jeg måske bruge alm. CHOKOLADEGANACHE i stedet, og ikke 1:1, som bliver noget mere stiv (og derfor egner sig supergodt til at smøre op med)....... Eller tobleronecreme :sandie

Men så skal du nok være opmærksom på at der også kommer noget i kagen med en frisk smag..... Ellers kan det hurtigt blive for meget chokolade......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så ville jeg måske bruge alm. CHOKOLADEGANACHE i stedet, og ikke 1:1, som bliver noget mere stiv (og derfor egner sig supergodt til at smøre op med)....... Eller tobleronecreme :sandie

Tak for tippet :)

Ja det skal selvfølgelig være noget der er mere blødt og lækkert.

Uhm... Tobleronecreme lyder altså også lækkert :sandie

Har overvejet at prøve at lave en appelsinmousse til det andet lag. Synes altid man får hindbærmousse nemlig. Men jeg må jeg smage mig frem :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tippet :)

Ja det skal selvfølgelig være noget der er mere blødt og lækkert.

Uhm... Tobleronecreme lyder altså også lækkert :sandie

Har overvejet at prøve at lave en appelsinmousse til det andet lag. Synes altid man får hindbærmousse nemlig. Men jeg må jeg smage mig frem :whistling

Det lyder også rigtig lækkert! Citronmousse er også godt........ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER