My-Moren

Andre øjne end egne

21 indlæg i dette emne

Jeg bliver nødt til at stille et spørgsmål:

Mener du at du også har noget at sige i dit liv?

Jeg tænker her på, om du mener at du har nogen form for selvbestemmelse, eller at det er "samfundets" skyld?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jeg helt er med, men generelt føler jeg egentlig at jeg styrer mit eget liv sådan rimelig meget. Samfundet giver da nogle grænser, men jeg synes som udgangspunkt at mit liv er mit ansvar... Er det en filosofisk diskussion du vil have, eller angående noget bestemt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grundloven siger jo direkte, at man har selvbestemmelses ret. Bl.a. derfor har man rettigheden til selv at vælge, så længe man ikke gør skade på sig selv eller andre, også når man bliver gammel. Du kan bl.a. ikke tvinge ældre mennesker til at flytte i ældre bolig :)

Ja jeg synes jeg har meget stor selvbestemmelse. Men hvor vil du hen med det???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha - jeg forstår godt din undren! Jeg ved heller ikke hvordan jeg skulle stille spørgsmålet.. Nok fordi jeg er lidt overrasket!

Men det hele kommer sig af, at en bekendt mener at man ikke selv styrer hvad der sker i ens liv. Jeg mener at man da bestemmer lidt selv, selvfølgelig er der situationer man ikke selv er herrer over, men jeg mener at man også selv har nogen form for indflydelse på hvordan ens liv former sig..

Så nej, nok ikke den store filosofiske diskussion.. Bare en debat, så jeg måske kunne se det anderledes... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grundloven siger jo direkte, at man har selvbestemmelses ret. Bl.a. derfor har man rettigheden til selv at vælge, så længe man ikke gør skade på sig selv eller andre, også når man bliver gammel. Du kan bl.a. ikke tvinge ældre mennesker til at flytte i ældre bolig :)

Ja jeg synes jeg har meget stor selvbestemmelse. Men hvor vil du hen med det???

Har lige skrevet et indlæg inden jeg så dit svar ;) Jeg vil bare gerne høre jeres meninger.. Som skrevet :andre øjne end egne.. Det kan være der noget jeg har fået helt galt i halsen nemlig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen så er det jo lidt et filosofisk spørgsmål, om man tror på skæbnen eller ej...

Jeg tror på en blanding. Jeg tror på at nogle ting er forudbestemt for en, men man vælger selv de veje man går ud fra de handle muligheder, som man får.

Eks. så tror jeg, at der er en grund til at jeg ikke selv kan få børn. Jeg tror at mine gener ikke er egnet til at videregive af en eller anden årsag. Derfor har vi valgt at gå adoptionsvejen og på den måde få opfyldt vores drøm om at få børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I teorien styrer man sit liv 100% selv.

Men det er jo klart, at andres folks beslutninger og valg, har konsekvenser for en selv nogen gange.

Fx ville jeg da rigtig gerne finde et arbejde; Men det er bare ikke muligt nu ;) Og det er bestemt ikke "min egen skyld"..

Men hvad man så gør, er jo ens eget valg; man kan sætte sig ned og blive sur på andre, over at det er "samfundets" skyld..

Nogen gange kan jeg godt være ved at få pip over de folk, som mener ingenting er deres egen skyld; Nogen ting kan man ikke styre.. Men mange ting, kan man altså godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen så er det jo lidt et filosofisk spørgsmål, om man tror på skæbnen eller ej...

Jeg tror på en blanding. Jeg tror på at nogle ting er forudbestemt for en, men man vælger selv de veje man går ud fra de handle muligheder, som man får.

Eks. så tror jeg, at der er en grund til at jeg ikke selv kan få børn. Jeg tror at mine gener ikke er egnet til at videregive af en eller anden årsag. Derfor har vi valgt at gå adoptionsvejen og på den måde få opfyldt vores drøm om at få børn.

Ja i bund og grund er det et filosofisk spørgsmål - enig :)

Jeg tror også på en blanding, forstået på den måde der er ting vi har selvbestemmelse over og ting der er ude af vores kontrol - no matter how hard we try :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I teorien styrer man sit liv 100% selv.

Men det er jo klart, at andres folks beslutninger og valg, har konsekvenser for en selv nogen gange.

Fx ville jeg da rigtig gerne finde et arbejde; Men det er bare ikke muligt nu ;) Og det er bestemt ikke "min egen skyld"..

Men hvad man så gør, er jo ens eget valg; man kan sætte sig ned og blive sur på andre, over at det er "samfundets" skyld..

Nogen gange kan jeg godt være ved at få pip over de folk, som mener ingenting er deres egen skyld; Nogen ting kan man ikke styre.. Men mange ting, kan man altså godt :)

Jamen jeg er 100% enig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja i bund og grund er det et filosofisk spørgsmål - enig :)

Jeg tror også på en blanding, forstået på den måde der er ting vi har selvbestemmelse over og ting der er ude af vores kontrol - no matter how hard we try :)

enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

enig :)

Det er nu rart at vide at jeg ikke er alene med denne holdning :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med jer andre :rolleyes

Man træffer nogle valg ud fra nogle situationer som man bliver placeret i (der ofte ikke er selvvalgt). Så du bliver stillet over for en række muligheder, som du så skal vælge imellem. På den måde er det ikke 100 % selvstyret, for du vælger ikke hvilke muligheder du har.. men ud fra dem du har vælger du så selv. (det blev lidt kringlet, håber i er med så langt hehe)

Som eksempel kan jeg bruge mig selv. Min far døde da jeg var 20 år. Jeg havde ikke selv valgt at han skulle dø - jeg havde planer om at bo hjemme noget tid endnu og vi som familie havde opbygget vores tilværelse med en masse dyr osv. Så jeg havde nogle klare forestillinger om hvordan tilværelsen skulle være.

Da han så døde ændrede alting sig, vi havde ikke råd til huset og dyrene mere, så vi måtte sælge huset og sælge/aflive dyrene. Men jeg valgte da selv hvordan jeg ville fortsætte derfra og forme mit "nye" liv uden min far.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af den overbevisning, at der er nogle ting du ikke selv er herre over (fx man kommer ud for en ulykke, mister sit arbejde osv.) Men man er bestemt selv herre over hvordan man vælger at takle de livsomstændigheder man får.

Jeg har fx været ledig et stykke tid, efter endt uddannelse og der var ingen udsigt til et arbejde, det kunne jeg ikke gøre noget ved. Men jeg kunne da i det mindste gøre noget, så nu er jeg begyndt at læse igen.

Jeg synes det er en rigtig trist og opgivende tankemåde, at man ikke selv har nogen medbestemmelse i ens eget liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg er nok enig med jer, nogen ting har man ikke selv kontrol over, men mange har man da, jeg syns faktisk man skal passe på ikke at bilde sig ind at alt er styret af andre omstændigheder end ens egen vilje. For at komme med et eksempel har jeg været overvægtig i mange år og følte mig hjælpeløs overfor det. Jeg følte vel nærmest, at jeg ikke selv havde magten til at ændre det, det var bare sådan og det var mange faktorers skyld, ikke bare min egen. Den må jeg sige jeg har haft voldsomt til revision i løbet af sidste del af 2011 hvor jeg helt ved egen hjælp og kraft tabte 20 kg og ændrede nogle ting i min livsstil, som havde en helt utrolig effekt på ikke bare min vægt men min livsglæde og psykiske velbefindende osv. Og det var mig som gjorde det. Jeg er langt fra der hvor jeg gerne vil være, vægtmæssigt i hvert fald, psykisk har jeg det faktisk fint, men jeg har nu ikke bare tro men vished om at jeg kan ændre mit liv til det bedre når og hvis jeg vil. Hvordan vi tænker har enorm indflydelse på hvordan vi føler os tilpas eller ej. Så jeg går ikke med til, at det er "samfundets skyld" (mere).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af den overbevisning, at der er nogle ting du ikke selv er herre over (fx man kommer ud for en ulykke, mister sit arbejde osv.) Men man er bestemt selv herre over hvordan man vælger at takle de livsomstændigheder man får.

Jeg har fx været ledig et stykke tid, efter endt uddannelse og der var ingen udsigt til et arbejde, det kunne jeg ikke gøre noget ved. Men jeg kunne da i det mindste gøre noget, så nu er jeg begyndt at læse igen.

Jeg synes det er en rigtig trist og opgivende tankemåde, at man ikke selv har nogen medbestemmelse i ens eget liv.

Meget præcist sagt, helt enig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af den overbevisning, at der er nogle ting du ikke selv er herre over (fx man kommer ud for en ulykke, mister sit arbejde osv.) Men man er bestemt selv herre over hvordan man vælger at takle de livsomstændigheder man får. Jeg har fx været ledig et stykke tid, efter endt uddannelse og der var ingen udsigt til et arbejde, det kunne jeg ikke gøre noget ved. Men jeg kunne da i det mindste gøre noget, så nu er jeg begyndt at læse igen.

Jeg synes det er en rigtig trist og opgivende tankemåde, at man ikke selv har nogen medbestemmelse i ens eget liv.

det handler jo også om ens mestringsevne. Har man lært fra lille af, at kunne klare tingene og modstand ikke er farligt, så har man nok større muligheder for at komme godt ud af det på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I teorien styrer man sit liv 100% selv.

Men det er jo klart, at andres folks beslutninger og valg, har konsekvenser for en selv nogen gange.

Fx ville jeg da rigtig gerne finde et arbejde; Men det er bare ikke muligt nu ;) Og det er bestemt ikke "min egen skyld"..

Men hvad man så gør, er jo ens eget valg; man kan sætte sig ned og blive sur på andre, over at det er "samfundets" skyld..

Nogen gange kan jeg godt være ved at få pip over de folk, som mener ingenting er deres egen skyld; Nogen ting kan man ikke styre.. Men mange ting, kan man altså godt :)

Jeg vender den lige om hvorfor er det ikke muligt at finde et arbejde for dig ? Man kan altid prøve og man kan prøve endnu hårdere. Og hvis du siger det er fordi du er gravid, så er det netop din egen skyld og ikke samfundets skyld.

Men jeg forstår dig hundrede procent. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med jer andre :rolleyes

Man træffer nogle valg ud fra nogle situationer som man bliver placeret i (der ofte ikke er selvvalgt). Så du bliver stillet over for en række muligheder, som du så skal vælge imellem. På den måde er det ikke 100 % selvstyret, for du vælger ikke hvilke muligheder du har.. men ud fra dem du har vælger du så selv. (det blev lidt kringlet, håber i er med så langt hehe)

Som eksempel kan jeg bruge mig selv. Min far døde da jeg var 20 år. Jeg havde ikke selv valgt at han skulle dø - jeg havde planer om at bo hjemme noget tid endnu og vi som familie havde opbygget vores tilværelse med en masse dyr osv. Så jeg havde nogle klare forestillinger om hvordan tilværelsen skulle være.

Da han så døde ændrede alting sig, vi havde ikke råd til huset og dyrene mere, så vi måtte sælge huset og sælge/aflive dyrene. Men jeg valgte da selv hvordan jeg ville fortsætte derfra og forme mit "nye" liv uden min far.

Så enig, man vælger omstændighederne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af den overbevisning, at der er nogle ting du ikke selv er herre over (fx man kommer ud for en ulykke, mister sit arbejde osv.) Men man er bestemt selv herre over hvordan man vælger at takle de livsomstændigheder man får.

Jeg har fx været ledig et stykke tid, efter endt uddannelse og der var ingen udsigt til et arbejde, det kunne jeg ikke gøre noget ved. Men jeg kunne da i det mindste gøre noget, så nu er jeg begyndt at læse igen.

Jeg synes det er en rigtig trist og opgivende tankemåde, at man ikke selv har nogen medbestemmelse i ens eget liv.

Så godt skrevet :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af den overbevisning, at der er nogle ting du ikke selv er herre over (fx man kommer ud for en ulykke, mister sit arbejde osv.) Men man er bestemt selv herre over hvordan man vælger at takle de livsomstændigheder man får.

Jeg har fx været ledig et stykke tid, efter endt uddannelse og der var ingen udsigt til et arbejde, det kunne jeg ikke gøre noget ved. Men jeg kunne da i det mindste gøre noget, så nu er jeg begyndt at læse igen.

Jeg synes det er en rigtig trist og opgivende tankemåde, at man ikke selv har nogen medbestemmelse i ens eget liv.

Enig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vælger at tro på at andre præger ens liv, men at man selv afgører hvad man vil i sidste ende. Det handler nok bare om at ville ting nok i livet, før man kan gøre dem.

Man kan jo altid prøve at få detbedste ud af altting :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER