Barbamama

Mamas erfaringer med stofbleer :)

114 indlæg i dette emne

Eller Bumdealnappies.co.uk - der kan de koebes i saet med 3-4 stk for 12 £ loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg ikke fået flashet min stak bleer endnu :whistling

Men jeg er vist også mest budget-mama, eftersom jeg indtil videre har købt brugte bleer og så nyt tilbehør...

For 500kr fik jeg:

9 flonel inderbleer - newborn (IV)

2 frotte inderbleer newborn (IV)

2 stk bomuldsindlæg

2 stk bambus inderbleer (thotbots mener jeg)

4 stk blebukser premature (IV)

3 stk blebukser small (IV)

3 stk blebukser medium (IV)

1 stk small blebuks fra ?

og 4 stk small AIO (IV)

Jeg fik at vide at de opdelte bleer sugede bedre end AIO, det var i hvert fald sælgers erfaring med hendes tvillinger - men det er sikkert en smagssag!

Heldigvis sagde hun at jeg da lige så godt kunne overtage hendes bleer løbende, hvis det fungerede for os, så nu må vi se... det var jo en nice deal med de første bleer :balloons

Efter en kogevask ser alle ud som nye; men de var så næsten heller ikke brugt, da de havde haft jævnt travlt med de to lømler i starten, så det var egentlig først efter de fik noget str at de var begyndt.

Jeg har selv købt fra nyt af hos naturebaby:

Frotteindlæg, div. rispapir og rullen "til det tynde" (lyder lækkert ikke?). Derudover har jeg købt en enkelt blepose til pusletasken, da jeg fik anbefalet en stor overdækket spand med vand i, til opbevaring af de snavsede bleer indtil vask.

Jeg er vist også lidt for nærig til at give nypriser for bleposerne, da jeg tror man helst skal have et par stykker til pusletasken... (DBA - here i come)

Der her forstår jeg ikke? :unsure Skal de så ligge og svømme rundt og så fiskes op når de skal vaskes? Det synes jeg egentlig lyder lidt besværligt :help

Lyder ellers som en sweet deal med de brugte bleer! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Soeg paa Diaper pail - der er masser af tips til wet og dry blespand... synes nu heller ikke at vand er synderligt tiltalende. Jeg taenker paa, naar de skal frra spand til vaskemaskine blink.gif

Vil i hvert fald hellere have en toer spand med vaskepose - som ikke er i stof eller mesh, men holder taet! Evt. med toiletbruser... unsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er ogsaa lidt om blesystem, som bruger baade vandspand og toer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sad lige og surfede lidt på nettet og faldt over disse bleer. Synes bare de er vildt søde og koster kun 129 kr. pr. stk.?

Ved så ikke om det er billigt. Har slet ikke forstand på det :blush

Men kom bare lige til at tænke på dig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den ser faktisk fin ud, synes jeg. Vil bare sige, at hvis det lykkes at finde en af de mest populaere bleer paa bud, saa er prisen fakisk den samme. Hvis man altsaa gaar efter maerkevarerne.

Jeg er jo paa budgetholdet, som "kraever" at hver ble koster omkring 80 kroner med alle noedvendige indlaeg. Se evt.budgettraaden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sad lige og surfede lidt på nettet og faldt over disse bleer. Synes bare de er vildt søde og koster kun 129 kr. pr. stk.?

Ved så ikke om det er billigt. Har slet ikke forstand på det :blush

Men kom bare lige til at tænke på dig ;)

Sødt af dig at tænke på mig :kram2 Tror dog at vi er ved at have købt de bleer, vi skal have til "startpakken", men linket ryger da lige i foretrukne, hvis vi skal prøve andre. :) Prismæssigt ligger de vist hverken blandt de dyreste eller de billigste. Men de er cute! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sødt af dig at tænke på mig :kram2 Tror dog at vi er ved at have købt de bleer, vi skal have til "startpakken", men linket ryger da lige i foretrukne, hvis vi skal prøve andre. :) Prismæssigt ligger de vist hverken blandt de dyreste eller de billigste. Men de er cute! :loveshower

Ja, der er mange fine derinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ideen med stofbleer er genial - Fordele som minus på kemi og den nemmere afvænning/pottetræning tæller stort i mine overvejelser. Jeg tænker bare at det faktisk lyder dyrt?

Min tanke har længe været at hvis det skulle være engangsbleer ville jeg bruge bleer fra aldi. De har vundet flere test (for nogle år siden). Har flere veninder der kun brugte bleer derfra, og generelt har jeg kun hørt godt om aldi's bleer. Dog er der nogle der ikke synes pasformen passer til deres baby, babyer er jo forskellige, men synes det er fåtallet der ikke passer i dem. Det er jo et af de billige blemærker samtidigt med at mange mener de er de bedste. Der er en af jer herinde der har lavet en beregning på 3 års bleforbrug fra aldi til 4000 kr. Om det passer ved jeg ikke, har ikke selv regnet efter :) Men umiddelbart er det jo ikke dyrt. Hun skriver at en pakke bleer holdt en måned. Kan ikke helt få det til at passe med antal i pakkerne, men hvis det er tilfældet så er det jo omkring 80 kr pr mdr. det er jo ikke dyrt!! Og skulle man så bruge 4 pakker eller mere så er det stadig billigere end så meget andet.

Tænker bare mht stofbleer. VIL SÅ GERNE bruge dem, for tanken om kemi fri baby mås og den miljøvenlige del kan jeg rigtigt godt lide. Men her i huset står den desværre på budget, så økonomien har desværre veto ret i sidste ende.

Kan se flere af jer har købt startpakker for ca 3000 kr. Men det er vel kun til nyfødt? hvad så med når baby vokser? hvor mange gange skal man købe nyt hold bleer? Ville rigtigt gerne vide hvad det reelt vil koste at anskaffe stofbleer? Alternativt ville det være rart at vide hvad man kommer til at bruge gennem babys bletid, altså hvilke ting og hvor mange af hver? Er 20 bleer virkelig nok? Eller skal der mere eller mindre til? Hvor mange str bleer skal man bruge i hele perioden? Og hvad ska man bruge ud over bleer og papir? I snakker om indlæg og boosters osv. Synes det er svært at danne sig et reelt billede af hvad og hvor meget man skal bruge og hvad det så koster.

Jeg kunne sagtens nøjes med at købe brugt hvis det var ok kvalitet. Kan godt se det smarte i at investere i stofbleer hvis man skal have flere børn, så man kan genbruge - og hvis man kan bruge sine egne til flere børn kan man vel også bruge andres brugte :) Men i skriver også at når i kender babys køn vil i købe bleer der "passer i farven" til kønnet. Hvis baby nr to så er modsatte køn så skal man jo alligevel købe nye? eller vil i bare give lillebror lyserøde bleer på?

Kan en stofble reelt holde tør en hel nat? Tænker at de jo som sagt skal skiftes oftere end engangsbleer, så hvad gør man om natten? Både mor og baby har jo bedst af at sove igennem om natten hvis det kan lade sig gøre.

Det korte af det lange er vel at det kunne være rart med lidt viden om hvad og hvor meget mht stofbleer kontra engangsbleer. Har nogen en liste over hvilke ting i hvilke størrelser og hvor mange stk man skal bruge gennem hele bleperioden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ideen med stofbleer er genial - Fordele som minus på kemi og den nemmere afvænning/pottetræning tæller stort i mine overvejelser. Jeg tænker bare at det faktisk lyder dyrt?

Min tanke har længe været at hvis det skulle være engangsbleer ville jeg bruge bleer fra aldi. De har vundet flere test (for nogle år siden). Har flere veninder der kun brugte bleer derfra, og generelt har jeg kun hørt godt om aldi's bleer. Dog er der nogle der ikke synes pasformen passer til deres baby, babyer er jo forskellige, men synes det er fåtallet der ikke passer i dem. Det er jo et af de billige blemærker samtidigt med at mange mener de er de bedste. Der er en af jer herinde der har lavet en beregning på 3 års bleforbrug fra aldi til 4000 kr. Om det passer ved jeg ikke, har ikke selv regnet efter :) Men umiddelbart er det jo ikke dyrt. Hun skriver at en pakke bleer holdt en måned. Kan ikke helt få det til at passe med antal i pakkerne, men hvis det er tilfældet så er det jo omkring 80 kr pr mdr. det er jo ikke dyrt!! Og skulle man så bruge 4 pakker eller mere så er det stadig billigere end så meget andet.

Tænker bare mht stofbleer. VIL SÅ GERNE bruge dem, for tanken om kemi fri baby mås og den miljøvenlige del kan jeg rigtigt godt lide. Men her i huset står den desværre på budget, så økonomien har desværre veto ret i sidste ende.

Kan se flere af jer har købt startpakker for ca 3000 kr. Men det er vel kun til nyfødt? hvad så med når baby vokser? hvor mange gange skal man købe nyt hold bleer? Ville rigtigt gerne vide hvad det reelt vil koste at anskaffe stofbleer? Alternativt ville det være rart at vide hvad man kommer til at bruge gennem babys bletid, altså hvilke ting og hvor mange af hver? Er 20 bleer virkelig nok? Eller skal der mere eller mindre til? Hvor mange str bleer skal man bruge i hele perioden? Og hvad ska man bruge ud over bleer og papir? I snakker om indlæg og boosters osv. Synes det er svært at danne sig et reelt billede af hvad og hvor meget man skal bruge og hvad det så koster.

Jeg kunne sagtens nøjes med at købe brugt hvis det var ok kvalitet. Kan godt se det smarte i at investere i stofbleer hvis man skal have flere børn, så man kan genbruge - og hvis man kan bruge sine egne til flere børn kan man vel også bruge andres brugte :) Men i skriver også at når i kender babys køn vil i købe bleer der "passer i farven" til kønnet. Hvis baby nr to så er modsatte køn så skal man jo alligevel købe nye? eller vil i bare give lillebror lyserøde bleer på?

Kan en stofble reelt holde tør en hel nat? Tænker at de jo som sagt skal skiftes oftere end engangsbleer, så hvad gør man om natten? Både mor og baby har jo bedst af at sove igennem om natten hvis det kan lade sig gøre.

Det korte af det lange er vel at det kunne være rart med lidt viden om hvad og hvor meget mht stofbleer kontra engangsbleer. Har nogen en liste over hvilke ting i hvilke størrelser og hvor mange stk man skal bruge gennem hele bleperioden?

Jeg tænker også det lyder dyrt.. Måske ikke for bleerne generelt - der tror jeg hvis man regner på første barn, at det giver det samme.. Men regner man så ud, hvor meget man betaler for strøm og vand ekstra (For at vaske) - og det kan man jo sige også er forurening, så går ideen ligesom af for mig..

Jeg tror den store besparelse egentlig først kommer ved barn nr. 2; Der har man jo alle bleerne, og derfor koster det barn jo kun strøm, vand og indlæg til bleerne...

Så hvis man kun skal have et barn, tror jeg man skal gøre det fordi man vil have en øko-baby.. :) For der tror jeg ikke man kan finde den store besparelse.. Til gengæld, hvis man ved man vil have 2-3-10 børn, så tror jeg man kan spare mange tusind kroner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan snildt - alt efter sit barns bleforbrug og hvilke bleer man koeber i dagligvarebutikker - spare mellem 3.000 og 10.000 kroner ved at buge stofbleer til sit barn.

Vi har heller ikke 3.000 kroner at investere i stofbleer, saa jeg er paa budgetjagt og har sat 2.000 kr. som budget. Vi koeber blandt andet one-size lommebleer her, hvor to pakker af ti, altsaa 20 bleer, med forsendelse koster ca. 1150 kronber og der er baade med knapper, velcro, ensfarvede, moenstrede, glatte og minky - ja, saagar med oerer og flaeser, hvis man koeber lidt ved siden af... De har ogsaa wetbags, ekstra indlaeg og poellepapir til en god pris. Ved siden af har jeg saa valgt at gaa paa tilbudsjagt efter nogle mindre bleer paa, saa har nu to decideret til nyfoedte og 4 one size, bare ogsaa til at bruge paa meget smaa babyer. Se evt budgettraaden i oekoforummet - der er ogsaa link til ebay, hvor de billige kinastofbleer saelges.

Jeg har ikke noget imod at vaske hver anden eller tredje dag og haenge dem til toerre. Jeg glaeder mig til at pakke dem, saa de er klar til brug under puslebordet og om sommeren kan vores lille dreng rende rundt og flashe sine fine bleer. Temperaturen i stofbleen er ca. 5 grader lavere end i engangs, hvilket helt bonusagtigt er meget nyttigt for os i det varmere sydlandske klima. For os vil vask af stofbleer koste ca 1000 kr fordelt over hele bleperioden - og de penge er for mig godt givet ud. Vi har en helt almindelig Bosch med oeko-program og jeg har toerresnor. Ikke alene glaeder jeg mig til at pakke mit barn i en fin stofble i en laekker farve eller med tigerdesign, jeg har heller ikke noget imod at vaske dem.

Det er ogsaa et arbejde at slaebe engangsbleer hjem, slaebe affald vaek og ikke mindst meget kritisk at loebe toer for bleer. Men jeg har ogsaa dyb afsky for at putte dem paa mit barn. De indeholder absorberende stof, SAB, som er baseret paa akrylsyre og som er aetsende, farligt ved indaanding, indtagelse og hudkontakt. Man sparer miljoet for 3 ton bleaffald, 400 kg trae, 20.000 kopper raaolie 70 kg. petrolium OG sine penge.

Jeg bruger heller ikke bind fra supermarkedet, men altid menstruationskop og stoftrusseindlaeg, til noeds miljoemaerkede trusseindlaeg med oekobomuld. Kan bare ikke fordrage tanken om OB, Libresse & co og deres giftige blegede bomuld og samme plastic fantastic som engangsbleer, saa hvordan skulle jeg kunne putte den slags paa mit barn? Paa ferier kunne jeg finde paa at bruge miljoemaerkede bleer, men det skulle ogsaa vaere eneste situation, jeg kan forestille mig det scenarie. Men det er bare mig, og valget er jo heldigvis frit smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan snildt - alt efter sit barns bleforbrug og hvilke bleer man koeber i dagligvarebutikker - spare mellem 3.000 og 10.000 kroner ved at buge stofbleer til sit barn.

Vi har heller ikke 3.000 kroner at investere i stofbleer, saa jeg er paa budgetjagt og har sat 2.000 kr. som budget. Vi koeber blandt andet one-size lommebleer her, hvor to pakker af ti, altsaa 20 bleer, med forsendelse koster ca. 1150 kronber og der er baade med knapper, velcro, ensfarvede, moenstrede, glatte og minky - ja, saagar med oerer og flaeser, hvis man koeber lidt ved siden af... De har ogsaa wetbags, ekstra indlaeg og poellepapir til en god pris. Ved siden af har jeg saa valgt at gaa paa tilbudsjagt efter nogle mindre bleer paa, saa har nu to decideret til nyfoedte og 4 one size, bare ogsaa til at bruge paa meget smaa babyer. Se evt budgettraaden i oekoforummet - der er ogsaa link til ebay, hvor de billige kinastofbleer saelges.

Jeg har ikke noget imod at vaske hver anden eller tredje dag og haenge dem til toerre. Jeg glaeder mig til at pakke dem, saa de er klar til brug under puslebordet og om sommeren kan vores lille dreng rende rundt og flashe sine fine bleer. Temperaturen i stofbleen er ca. 5 grader lavere end i engangs, hvilket helt bonusagtigt er meget nyttigt for os i det varmere sydlandske klima. For os vil vask af stofbleer koste ca 1000 kr fordelt over hele bleperioden - og de penge er for mig godt givet ud. Vi har en helt almindelig Bosch med oeko-program og jeg har toerresnor. Ikke alene glaeder jeg mig til at pakke mit barn i en fin stofble i en laekker farve eller med tigerdesign, jeg har heller ikke noget imod at vaske dem.

Det er ogsaa et arbejde at slaebe engangsbleer hjem, slaebe affald vaek og ikke mindst meget kritisk at loebe toer for bleer. Men jeg har ogsaa dyb afsky for at putte dem paa mit barn. De indeholder absorberende stof, SAB, som er baseret paa akrylsyre og som er aetsende, farligt ved indaanding, indtagelse og hudkontakt. Man sparer miljoet for 3 ton bleaffald, 400 kg trae, 20.000 kopper raaolie 70 kg. petrolium OG sine penge.

Jeg bruger heller ikke bind fra supermarkedet, men altid menstruationskop og stoftrusseindlaeg, til noeds miljoemaerkede trusseindlaeg med oekobomuld. Kan bare ikke fordrage tanken om OB, Libresse & co og deres giftige blegede bomuld og samme plastic fantastic som engangsbleer, saa hvordan skulle jeg kunne putte den slags paa mit barn? Paa ferier kunne jeg finde paa at bruge miljoemaerkede bleer, men det skulle ogsaa vaere eneste situation, jeg kan forestille mig det scenarie. Men det er bare mig, og valget er jo heldigvis frit smile.gif

Kan sagtens se alle fordelene ved stofbleerne. Tanken om at putte baby i alt den kemi er ikke rar. De få gange jeg selv skal bruge den slags bryder jeg mig virkelig heller ikke om fornemmelsen af engangsbind :(

Min frygt går mere på om jeg vil kunne overskue alt den ekstra vask, der kommer jo i forvejen ekstra med babys tøj. Man kan sige om der så kommer to maskiner mere om ugen pga bleer gør måske ikke den store forskel, men det tæller alt sammen i det store energi billede, og kunne forestille mig at energien måske ikke er så stor den første tid. Men det kan jeg jo selvfølgelig ikke vide noget om før jeg står der :)

Hvor vi bor nu skal al tørring foregå indendøre da der ikke er andre muligheder desværre. MEN her er ikke den store plads, vi bor her kun midlertidigt, så under alle omstændigheder skal vi finde noget andet, så håber det sker inden baby ankommer. Ville så gerne have et sted hvor jeg kunne tørre tøj og baby kunne sove udenfor i sin barnevogn. Så måske det med et sted at tørre bleer ikke er et problem til den tid, pt er det desværre. Tørrer mit eget tøj på badeværelset eller i gangen som det er nu, men det er ikke en holdbar løsning hvis der kommer ekstra vasketøj.

Men de 2000 kr du snakker om dit budget er på, har du for de penge købt alt hvad du skal bruge af stofbleer og indlæg og bleposer osv? Papir er jo en løbende udgift, men hvad den løber op i pr år har jeg ingen anelse om?? hvis det kan lade sig gøre at købe alle ting til bleer ( altså selve ble med indlæg osv) for 2000 så det kun er indlægspapir og vask man skal betale for løbende så lyder det jo faktisk som om det kan lade sig gøre at holde det på et plan hvor man faktisk sparer penge og hvor man kan være med selvom man har et budget at tænke over.

Er der ikke nogen der har en liste, eller kender et sted hvor man kan se en liste over hvor mange stk af hver ting man SKAL have? Det skulle jo gerne være sådan at der var nok bleer til en hel dag og gerne mere end det så man kunne nøjes med at vaske hver 2.-3. dag, både for at spare tid, el og vand. Ville også være lidt dumt at vaske en vask kun med 5 bleer i af gangen, sådan en halvtom maskine sparer jo ikke miljøet for så meget hvis man gør det hver dag. Og hvis man vasker hver 3. dag skal man jo faktisk have nok bleer til 4 dage, for man skal jo også beregne tørretiden med ind i det. Så det med at 20 bleer er nok, det er jo så kun 5 om dagen?? Det lyder af meget lidt.

Ved nogen alternativt hvad økobleer koster? Hvis nu stofprojektet går helt i vasken, men man stadig ønsker en nogenlunde kemifri babymås?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lidt langt det her indlæg, men har lige siddet og studeret linket til bumdeal nappies camillat sendte tidligere. Blev ret chokkeret da jeg kom til deres vaske guide. Det lyder virkelig som en besværlig og ikke så hygiejnisk procedure som jeg havde regnet med.

Man skal vaske dem mindst 3 helst 6 gange før brug. Det er så hvad det er, det havde jeg hørt. Men når man skal vaske bleerne efter brug begynder det at blive lidt besværligt. Man skal skylle indlæg i toilettet efter brug og lægge dem i posen. Når vaskedag kommer skal man putte bleerne i maskinen og vaske en kold vask. Så tage bleerne ud og skille dem ad og vaske dem på 40 grader (uden sæbe??) Kan ikke lige gennemskue hvilken sæbe man må bruge, vaskenødder er bedst skriver de, har hørt om dem før, men er ikke nået til at opklare hvad det egentligt er. Efter de 40 grader vasker man igen en kold vask.

Så altså 3 vaske!!?? 2 med koldt vand og en på 40 grader. Det lyder ikke så hygiejnisk at man ikke kan komme op på mindst 60 grader :( Og hvis jeg skulle vaske hvor vi bor nu ville det blive dyrt. 10 kr pr omgang vask, så når bleerne skal have 2 kolde skylleprogrammer og et 40 graders så bliver det 30 kr pr omgang blevask. og hvis man skal gøre det hver 2-3 dag, hvilket man skal for ikke at ødelægge bleerne, så bliver vaskedelen virkelig dyr.

Kan stadig godt være det kan være billigere end papir bleer, har stadig svært ved at se at man kan spare så meget som der påstås af de firmaer der sælger stofbleer. De udregninger jeg har set kan jeg simpelthen ikke få til at passe.

Vil rigtigt gerne bruge stofbleer, synes bare det bliver dyrere og dyrere jo mere jeg regner på det :( Og det med at bleerne ikke kan vaskes på mere end 40 grader, og at man åbenbart skal vaske dem af 3 omgange, det bekymrer mig altså lidt.

Ble af baby - skylle ble i toilet - putte ble i pose - bleerne i vaskemaskine kold vask - bleer ud af vaskemaskine - skille bleerne ad - komme bleer ind i vaske maskinen - vaske på 40 grader - vaske igen med koldt vand - tage bleer ud af vaskemaskinen - hænge bleer til tørre udenfor - pille bleer ned igen - samle bleer inden brug.

Det er altså mange arbejdsgange! Kan det virkelig passe?? Mener er det sådan med alle blemærker eller er det kun bumdeal? Kan se i andre tråde at mange bleer kun kan vaskes på 30-40 grader. Det lyder virkelig ikke hygiejnisk, heller ikke selvom man vasker den 3 gange efter brug.

vil lede videre og se om jeg kan finde en liste over hvad det reelt koster eller om jeg kan finde ud af det ved at regne selv. Men synes godt nok vaske anvisningen fra bumdeal ødelagde lidt af min optimisme omkring stofbleerne :(

Her er teksten fra BumDeal Nappies vaskeguide:

All nappies and boosters must be washed before use. This will prepare the nappies to be able to absorb moisture. Nappies reach their full absorbency after approximately six washes so I advise you to wash them at least three times before trying them out on your baby.

When changing your baby’s nappy, flush the soiled flushable liner down the toilet. Or set aside the fleece liner. They can be rinsed if necessary by flushing the toilet over them. Pre-weaning poo does not need to be rinsed, it can go through the machine.

I stongly recommend using an extra large wet bag in the place of a nappy bin. They do not smell or need rinsing as buckets do. Just store your soiled nappies in your bag until wash day or the bag is full. Unzip and pop it in the wash on it's first cold rinse cycle.

Set machine to a cold rinse cycle. When this is finished, take all the nappies out of the machine and pull out the inserts. Put them back in the machine and add between one and two teaspoons of non-bio liquid detergent or powder to the drawer and wash at 40 degrees. I strongly recommend using Soap Nuts instead of conventional wahsing detergent. They do not leave build up on your nappies and are cheaper and more environmentally friendly! Do not add any stain remover, bleach or fabric softener. When the wash is finished, finish off with another rinse cycle. (Not needed if using Soap Nuts!)

For best results line dry your nappies. The inserts can be tumble dried if desperate. You should not tumble dry nappy covers or outers. They dry very quickly on an airer or near a radiator. Direct heat can damage the PUL lining.

Stain removal. If you follow the washing instructions and wash every two to three days, then you should not have issues with staining. The key is ensuring that your machine is pre-rinsing COLD! They can occur in the elasticated sections on the nappy, though this is rare. The most effective stain removal for nappies, is the sun. So hang your nappies on the line when possible. Amazingly, this can still be done to effect in winter. Even on one of our many grey miserable days! It will just take a little longer. You can even leave them to dry near a well lit window, with the same result.

Some people think that washing nappies is a chore. But I have to admit that there is actually something very satisfying about seeing them hung out to dry, especially on a summer’s day when they dry in no time and smell lovely and fresh afterwards.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har anskaffet mig imsevimse-bleer og de skal altså bare vaskes på 60-90 grader med vaskemiddel, som ikke må være neutral - da neutral åbenbart ødelægger deres velcro.

Derudover er skyllemiddel også et no-go, da det ødelægger sugeevnen...

Så der er ikke nødvendigvis alle mulige underlige måder de skal vaskes på; bare en alm kogevask, og hvis de så kommer til at lugte lidt surt, skal de have en vask uden sæbe; da man godt kan risikere at der sidder noget i dem efter en masse vaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har anskaffet mig imsevimse-bleer og de skal altså bare vaskes på 60-90 grader med vaskemiddel, som ikke må være neutral - da neutral åbenbart ødelægger deres velcro.

Derudover er skyllemiddel også et no-go, da det ødelægger sugeevnen...

Så der er ikke nødvendigvis alle mulige underlige måder de skal vaskes på; bare en alm kogevask, og hvis de så kommer til at lugte lidt surt, skal de have en vask uden sæbe; da man godt kan risikere at der sidder noget i dem efter en masse vaske.

Har lige siddet og kigget på imse vimse bleer, og ja de kan vaskes på højere grader, men der står at man ikke må gøre det for tit og de helst skal vaskes på 40 grader :( Men så må man jo gøre op med sig selv om man vil bruge varmt vand og slide mere på bleerne eller om man vil skåne dem i håb om at de holder længere. Men virker som om at hvis man regner med at bruge bleerne til mere end et barn så skal man ikke vaske bleerne varmt :(

Hvor tit skiftes bleen når det er en stofble? Kan se alle steder at den skal skiftes oftere, men hvor ofte er det så? For der står jo også at man kan nøjes med 20 bleer og at vaske hver 3. dag og med tørretid kræver det jo at man så ikke bruger mere end 5 bleer om dagen og det synes jeg er et meget lavt antal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke brugt dem i praksis endnu; så det ved jeg desværre ikke... men så vidt jeg har forstået skifter man relativt tit i starten, hvorefter barnet senere hen ikke tisser ligeså meget... men der må jeg ærligt blive dig svar skyldigt...

Min søster har dog født idag (for tidligt i uge 35) så hvis hun får gang i stofbleerne, skal jeg nok komme med info, når det er prøvet af et stykke tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke brugt dem i praksis endnu; så det ved jeg desværre ikke... men så vidt jeg har forstået skifter man relativt tit i starten, hvorefter barnet senere hen ikke tisser ligeså meget... men der må jeg ærligt blive dig svar skyldigt...

Min søster har dog født idag (for tidligt i uge 35) så hvis hun får gang i stofbleerne, skal jeg nok komme med info, når det er prøvet af et stykke tid.

Tillykke med din lille ny nevø/niece :) Håber baby har det godt selvom det var lidt tidligt at komme til verden.

Vil se frem til update på stofble projektet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak... Det blev en dejlig lille pige på 2200g og begge har det fint... det gik bare så stærkt så ingen har helt fattet det endnu... Esther ville ud ville hun :loveshower

Men :btopic jeg går ud fra at alle er interesseret i en melding på hvor mange bleer man ca bruger dagligt, så er der ikke noget med at der herinde også er nogen erfarne stofblemødre, som evt vil komme på banen med deres erfaringer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak... Det blev en dejlig lille pige på 2200g og begge har det fint... det gik bare så stærkt så ingen har helt fattet det endnu... Esther ville ud ville hun :loveshower

Men :btopic jeg går ud fra at alle er interesseret i en melding på hvor mange bleer man ca bruger dagligt, så er der ikke noget med at der herinde også er nogen erfarne stofblemødre, som evt vil komme på banen med deres erfaringer?

Velkommen til verden lille Esther :)

Må være skønt at i to søstre får børn så tæt på hinanden. Håber jeg også lykkes for min søster og jeg. Kunne være skønt at dele oplevelsen med sin søs. Børnene vil formentlig også få meget glæde af hinanden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leeloo, tillykke med lille niece :-) Skoent navn, min niece hedder nemlig ogsaa Esther loveshower.gif

Jeg vender lige tilbage imorgen, naar mine oejne ikke sidder og kigger hver sin vej af traethed efter en dag med graviditetspilates, 2,5 times foedselsforberedelseskursus med gruppesnak og saa en aften ude med min mandrolleyes.gif

Men jeg har skrevet til Ella fra bumdeal netop pga de 40 grader og hun svarede at man godt kan vaske dem paa 60 grader. Hoejere grader vil med tiden slide meget paa PUL-laget(det vandtaette). Jeg gider da heller ikke at vaske dem dobbelt(koldt, saa varmt), saa jeg foelger en anden maade at goere det paa, naar vi naar saa langt, som at bruge dem. Der piller jeg indlaeg ud af lommen og smider bleen i blespanden. Her har jeg en pose, som kan vaskes med bleerne(dem vil jeg saa have nogle stykker af, strl. XL fra Bumdeal). Saa jeg vil ikke bruge bleposer. Der findes ikke oekologiske engangsbleer, men derimod miljoemaerkede, som er mere miljoevenlige og mindre skadelige. Men jeg vender lige tilbage med uddybende om det hele - ogsaa mit budget... zzzzz.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leeloo, tillykke med lille niece :-) Skoent navn, min niece hedder nemlig ogsaa Esther loveshower.gif

Jeg vender lige tilbage imorgen, naar mine oejne ikke sidder og kigger hver sin vej af traethed efter en dag med graviditetspilates, 2,5 times foedselsforberedelseskursus med gruppesnak og saa en aften ude med min mandrolleyes.gif

Men jeg har skrevet til Ella fra bumdeal netop pga de 40 grader og hun svarede at man godt kan vaske dem paa 60 grader. Hoejere grader vil med tiden slide meget paa PUL-laget(det vandtaette). Jeg gider da heller ikke at vaske dem dobbelt(koldt, saa varmt), saa jeg foelger en anden maade at goere det paa, naar vi naar saa langt, som at bruge dem. Der piller jeg indlaeg ud af lommen og smider bleen i blespanden. Her har jeg en pose, som kan vaskes med bleerne(dem vil jeg saa have nogle stykker af, strl. XL fra Bumdeal). Saa jeg vil ikke bruge bleposer. Der findes ikke oekologiske engangsbleer, men derimod miljoemaerkede, som er mere miljoevenlige og mindre skadelige. Men jeg vender lige tilbage med uddybende om det hele - ogsaa mit budget... zzzzz.gif

Man kan jo få økologiske bind, så det er da underligt de ikke laver øko bleer :(

Vil se frem til at høre mere om din måde at vaske bleer på :) Sov dejligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leeloo, tillykke med lille niece :-) Skoent navn, min niece hedder nemlig ogsaa Esther loveshower.gif

Tak tak :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til verden lille Esther :)

Må være skønt at i to søstre får børn så tæt på hinanden. Håber jeg også lykkes for min søster og jeg. Kunne være skønt at dele oplevelsen med sin søs. Børnene vil formentlig også få meget glæde af hinanden :)

Det håber vi... det var en overraskelse at Mille også var gravid, da hun først fandt ud af det i sidste øjeblik inden nf, så vi nyder at kunne sparre med hinanden fx ang stofbleer :blush

og når vi så begge venter piger er det jo måske en fordel... eller ventede... jeg venter ( :blabla hvad man nu siger) som skrevet før, ingen har helt fattet det endnu... det var jo mig der skulle føde først :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det håber vi... det var en overraskelse at Mille også var gravid, da hun først fandt ud af det i sidste øjeblik inden nf, så vi nyder at kunne sparre med hinanden fx ang stofbleer :blush

og når vi så begge venter piger er det jo måske en fordel... eller ventede... jeg venter ( :blabla hvad man nu siger) som skrevet før, ingen har helt fattet det endnu... det var jo mig der skulle føde først :lolhit

To søstre med to døtre, det kan da kun blive skønt :) :7himmel

Både min søs og jeg arbejder på PB, vi er meget tætte så kunne være fantastisk at blive gravide på samme tid :) Men da jeg skal have hjælp til at blive gravid er det lidt sværere at planlægge at blive gravide på samme tid. Så jeg krydser bare fingre for at det sker. Hvis ikke håber jeg at det er mig der bliver det først :whistling jeg er trods alt den ældste og den der har villet have børn længst tid :rolleyes Om ikke andet ville det være skønt at blive moster :biglove

Det er i hvert fald rart at have nogen at spare med. Vi stumbler løs til hinanden med alverdens babysider og info og ringer sammen flere gange dagligt, som regel når jeg har fundet et eller andet nyt super smart eller fint til baby.

Det var faktisk hende der da hun arbejdede i babysam fortalte mig om de moderne stofbleer med bambus papir. Den gang var hun helt hooked på ideen, det er dalet noget siden. Hun har vidst opgivet projekt stofble efter at have forsket meget i hvad det reelt indebærer. Ideen er fantastisk men hun synes der er for meget besværligt i det, hun bor som jeg i en lille lejlighed med fælles vaskeri, hvilket ikke er optimalt når man skal vaske bleer hele tiden og ikke har et sted at tørre dem.

Jeg er stadig der hvor jeg vildt gerne vil - men ikke er sikker på om det vil være et realistisk projekt i praksis. Så jeg følger intenst med i tråden her og hvad der ellers findes af steder med info om bleer :) Så kom endelig med tips og tricks og erfaringer fra det virkelige liv med stofbleer. De beregninger osv der er på de sider der sælger bleer hænger ikke rigtigt sammen med virkeligheden desværre :( Så kom gerne med meldinger på hvad i mener :)

FORRESTEN så så jeg på IMSE VIMSEs side at hvis man starter bleprojekt når baby er byfødt skal man købe 20 stk bleer i str newborn eller onesize. Men der står ikke noget om at hvis man køber str newborn at man så skal købe 20 nye bleer når baby vokser, der står kun at man skal købe nye blebukser ialt 4 gange (4 forskellige str blebukser). Det kan jeg ikke helt forstå. man må da skulle købe både newborn og one size!? Eller nøjes med at købe one size, men så er de måske for store hvis baby er lille som ny. Giver da ingen mening at man kan nøjes med at købe den lille størrelse :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mig om stofbleer.

Men foerst lige lidt om engangsbleer. Jeg har laest, at der ikke findes oekologiske engangsbleer og giver linket til Politikens artikel videre her :)

En ble vil stadig bestaa af limstoffer, det behoever ikke staa paa dem, hvis de indeholder parfume og de fleste indeholder SAP, som er beskrevet ovenfor. Nogle har saa erstattet SAP med majsstivelse, som sugemiddel. Men altsaa, der er flere af de gaengse maerker, som er miljoemaerkede/svanemaerkede, og dem kan man vel kigge paa foerst, foer man tyer til de stoerste syndere.

Et stofblebarn skal i gennemsnittet skiftes en gang mere end et engangsblebarn. Men som gennemsnit vil et barn dagligt bruge:

0-6 md: 9 bleer

6-12 md: 8 bleer

12-18 md: 6 bleer

18-24 md: 5 bleer

24-30 md: 4 bleer

Jeg synes det er hoejt sat i starten, men altsaa... hellere det end for lavt. Saa kan man selv se, om man vil vaere noedsaget til at vaske hver anden dag det foerste halve aar og dermed have 20-30 bleer.

Hvis man foeder en almindelig stoerrelse baby, og ikke en stor baby, saa kan one-size bleerne vare for smaa de foerste 2-3 maaneder, inditl barnet vejer 5 kilo. Bleerne angiver for det meste kg, saa der kan man se, om bleen vil passe til ens barn udfra vaegt. Det vil i praksis betyde, at man kan vaere noedt til at koebe 2 runder bleer. Der er dem, der saa i starten bruger de billige pre-folds med blebukser over. Saa kan man jo koebe 20.30 af dem og 2-3 blebukser og man vil vaere koerende. Man vil saa skulle koebe mindst 20 one-size, som kan bruges, naar baby er for lille til newborn-losningen, man har valgt, men de kan saa bruges til baby forhaabentlig smider bleen. Nogle bruger ogsaa engangs indtil baby er stor nok, men det er som sagt udelukket for os. Vi har valgt en anden slags miks...

Saadan vil jeg vaske:

Jeg har set mig saa meget om paa nettet for at regne ud, hvordan vi skal administrere de her stofbleer og der er forskellige maader at goere det paa. Flere siger at man skal vaske dem koldt og saa tage indlaeg ud af sine lommebleer. Det gider jeg simpelthen ikke staa med to-tre gange om ugen, men jeg vil gerne vaske dem, toerre dem og pakke dem under puslebordet. Der er denne

(Advarsel, med aegte poelle....!)

Saa her goer vi foelgende:

Jeg har koebt en blespand, som staar paa det badevaerelse, hvor vaskemaskine og toerresnoresystem ogsaa er (kommer fakkertalt op i dag). Deri vil jeg have stor(XL fra Bumdeal) wetbag, som altsaa er vandtaet og ikke sviner i blespanden. Der paataenker jeg at komme poellebleerne i efter at have skyllet poellepair ud i toilettet og have taget indlaegget ud og lagt loest inde i stofbleen(se video). Jeg har en wetbag haengende ved pusebordet til tissebleer, saa maa vi se, om det fungerer.

Naar det er tid til at vaske, saa kan wetbag og stofbleer komme sammen i vaskemaskinen og faa en af to mulige vaskerutiner:

- en vask paa 60 grader med forvask(uden vaskemiddel) paa vores oekoprogram.

- en kort kold vask uden vaskemiddel og en vask paa 60 grader paa vores oekoprogram(dvs. vende tilbage til vaskemaskine og genstarte, ikke pille i bleer!)

(Som sagt har jeg Ellas ord for, at jeg kan vaske Bumdeals paa 60 grader)

Som vaskemiddel har jeg en vaskebold med saadan nogle vaskesten i, som jeg agter at putte i sammen med. Maaske vil jeg proeve de der vaskenoedder.Neutral skulle saette sig i bleerne og oedelaegge velcro - det har jeg ogsaa laest. Hvis bleer begynder at lugte faelt af ammoniak, saa skal de "strippes" - det kan man laese mere om her.

Bleerne kan som sagt haenge paa vores ene badevaerelse og toerrer meget hurtigt der(har testet en Bumdeal for toerretid = overnight) og kan saa pakkes sammen med indlaeg, saa de er klar til brug under puslebordet.

Vores budget:

Bumdeal 4 stk mix One Size (OS) bleer + medium wetbag + 5 fleeceliners, 300 kr

Funkymonkeypants 6 stk bleer: 2 newborn Lil' Joey, 2 Pop-in Bamboo OS fra nyfoedt, 2 x Rocky Mountain OS franyfoedt, 600 kr

Bumdeal 15 stk onesize bleer + 10 ekstra boosters + lidt poellepapir + wetbags, 1025 kr.

Blespand, Knodd fra IKEA, 75 kr.

= 2000 kr.

HVIS vi faar lidt ekstra til budgettet, saa vil de gaa til lidt flere newborn-bleer, men mit max er at spendere andre 500 kr.

Det er MIN mening om stofbleer, men andre goer maaske noget andet og mener noget andet :)

Rebecca Persson har en bleguide, man kan koebe som e-guide. Jeg er ikke i tvivl om, at guiden er god, men jeg har altsaa valgt at bruge min egen tid paa nettet istedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER