Barbamama

Mamas erfaringer med stofbleer :)

114 indlæg i dette emne

Jeg har ikke testet stofbleerne og ikke mærket engangspapir, så ved det faktisk ikke. Men på billederne ser papiret ret blødt ud og hvad jeg kan læse mig frem til så suger stofbleer generelt dårligere end engangs, hvilket på en måde er meningen :)

Engangsbleer suger bedre, men de suger så også mere fugt fra babyens hud = lettere røde numser. Men man skal tilgengæld skifte lidt oftere med ens stofble. :)

Jeg ville personligt foretrække at have en stofble på frem for engangs (underlig tankegang :P) fordi jeg forestiller mig at engangs må føles ligesom bind føles for voksne, og det synes jeg føles træls og "indelukket" i længden. Og så at skulle have det på døgnet rundt hver dag? Så hellere stof, tak :) Men det er jo en smagssag :)

Pointen med papiret er heller ikke at opfange tis, så det er ikke sådan et kæmpe sugende papir. Pointen er at fange pøller, så jeg tror det er meget meget tyndt men bare ret stærkt. Tisset går igennem papiret og fanget af selve stofbleen, som så skal vaskes. :)

Jeg kan godt se at det måske ikke er så smart at der bliver suget for meget fugt fra babys numse. Men omvendt er det vel heller ikke rart at få numsen fugtet af tis? :unsure

Nå men jeg spørger også kun fordi jeg intet ved om stofbleer og derfor har lidt svært ved at se fidusen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kan se en fordel mere ved stofbleerne, og de er at der ikke bliver så meget affald. Jeg synes at have hørt folk med babyere har enormt meget affald i engangsbleer.

PÅ DBA er der en fra hinnerup, som sælger stofbleer til 100 kr stykket, er det billigt??

Jeg føler ikke at vi har særlig meget affald. Men vi har så også en skakt, hvor vi bare lige kan smide lortebleerne ud hver gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan se en fordel mere ved stofbleerne, og de er at der ikke bliver så meget affald. Jeg synes at have hørt folk med babyere har enormt meget affald i engangsbleer.

PÅ DBA er der en fra hinnerup, som sælger stofbleer til 100 kr stykket, er det billigt??

Enig. Men det med affaldet giver nu lidt det samme hos os... Vi har containere ved siden af vaskeriet, så om posen skulle det ene sted hen eller det andet giver det samme for os :) (Men det er selvfølgelig godt for miljøet med mindre affald)

Hmm, 100 kr pr stk kan være billigt, men er det ikke nødvendigvis. Jeg vil sige at det kommer an på hvilken ble det er, om det er inkl. porto (nogen vil have 65 kr i porto, det synes jeg personligt er langt ude for én ble), og hvor brugt den er. :)

Jeg har budt på et par bleer på ebay, som kommer til at koste mig 110 kr inkl porto, hvis jeg vinder auktionen. Det synes jeg er helt ok, for de er aldrig brugt (fejlkøb) og koster 180 fra ny af... Men der er også bleer nogle steder der koster 80 fra ny af, og hvis det er sådan en, du har fundet i Hinnerup (og hvis den ovenikøbet er godt brugt) så er det jo alt for dyrt. :)

Mit bedste råd er nok at du prøver at google dig frem til hvad den koster fra ny, og så overvejer om du synes det er fair ud fra det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt være at du har ret. :unsure Jeg må indrømme at jeg ikke havde overvejet at papiret kunne være generende. Jeg håber at det ikke er :goodluck

Nej det håber jeg da heller ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se at det måske ikke er så smart at der bliver suget for meget fugt fra babys numse. Men omvendt er det vel heller ikke rart at få numsen fugtet af tis? :unsure

Nå men jeg spørger også kun fordi jeg intet ved om stofbleer og derfor har lidt svært ved at se fidusen ;)

Nej det er bestemt heller ikke smart at babynumsen er fugtet af tis! Derfor skal børn på stoffer skiftes oftere :) + bleerne suger jo trods alt lidt :)

Og bare spørg! :D Det er jo heller ikke sikkert at stofbleer er noget for dig, der er mange der ikke er til det, og det er jo bare fair :) Men jeg kan nu godt se fidusen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener også jeg har set "trænings-underbukser" som jo må svare til up-and-go princippet...

Men kan altså ikke lige huske hvor jeg faldt over dem.... :badgirl

Jeg glæder mig bare til april og til at komme igang med at prøve om det fungerer for os... for så bliver der da godt gang i den med stofbleer herinde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt mærke min viden på området er totalt outdated... men jeg brugte faktisk stofbleer til mine to ældste børn for maaaaange år siden (født i 1995 og 1997), af samme grunde og ideer som Barbamama skriver. Jeg brugte dog mest de firkantede hvide, som sku foldes, i starten var der lidt papirflyver over foldedesignet (det er nu nemt lært) senere bruger man 2 stk, den ene laves til en trekant den anden til en bred pølse i midten. Nej tror lige jeg opgiver blelægningsforklaringen, men som med så meget andet vænner man sig nemt til det. Min mormor strikkede små blebukser af lanolinbehandlet uld, som jeg så jævnligt (hånd) vaskede og gen-lanolinbehandlede, så der var slet ingen plastik, og for det meste forblev tøjet rent og tørt når bleen blev våd og beskidt. Men tynd mave klarerede de altså ikke godt... der fik vi ødelagt noget tøj ind i mellem. Og en gammeldags stofble fylder noget mere i sparkedragten end papirbleerne. Jeg vaskede bleer hver 3. dag, det var lidt noget lugtenoget, men man vænner sig til det og ingen tvivl om vi sparede mange penge, som var meget små dengang.

Jeg forsøgte mig nogen gange med formsyede bleer som dem du viser, men blev aldrig rigtig glad for dem. Der var indsyet plastik af en slags, som efterhånden som de blev lidt slidte skar sig igennem kanterne omkring ben åbningerne og kradsede børnene. Og jeg syns de tog alt for lang tid om at tørre, så tykke de var, mere end en dag nogen gange. Formsyede bleer er givetvis blevet meget bedre siden dengang, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Min søn brugte stofbleer til han blev renlig, bortset fra om natten hvor han fra 1 års alderen brugte papirbleer, i håb om han så snart ville sove igennem :rolleyes min store datter måtte bruge papirbleer i dagplejen fra 8 mdr, så det var lidt på deltid, og vi brugte dem også om natten så i hverdagene havde hun måske 1 stofble på om eftermiddagen, så det stoppede egentlig ikke så længe efter hun var kommet i dagpleje.

Da jeg fik min yngste datter var jeg åbenbart vokset fra at bruge stofbleer, og jeg har ærlig talt ikke haft lyst siden og heller ikke nu, med mindet om de mange mange mange bleer jeg har vasket i mit liv. Der er andre ting jeg vil bruge krudt på i min babys opvækst. Men jeg forstår godt dem der ønsker at bruge stofbleer, og håber I blir tilfredse med dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg mener også jeg har set "trænings-underbukser" som jo må svare til up-and-go princippet...

Sådan nogle har jeg prøvet til min søn, da han var nattetisser længe. Desværre syns jeg de var sygt dyre, så havde for få af dem. Men jeg vil bare advare mod at bruge dem før barnet er renlig og ikke laver stort i bleen, de kan jo ikke rives op i siden når de skal af som UpAndGo, så det blir ret meget noget griseri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt mærke min viden på området er totalt outdated... men jeg brugte faktisk stofbleer til mine to ældste børn for maaaaange år siden (født i 1995 og 1997), af samme grunde og ideer som Barbamama skriver. Jeg brugte dog mest de firkantede hvide, som sku foldes, i starten var der lidt papirflyver over foldedesignet (det er nu nemt lært) senere bruger man 2 stk, den ene laves til en trekant den anden til en bred pølse i midten. Nej tror lige jeg opgiver blelægningsforklaringen, men som med så meget andet vænner man sig nemt til det. Min mormor strikkede små blebukser af lanolinbehandlet uld, som jeg så jævnligt (hånd) vaskede og gen-lanolinbehandlede, så der var slet ingen plastik, og for det meste forblev tøjet rent og tørt når bleen blev våd og beskidt. Men tynd mave klarerede de altså ikke godt... der fik vi ødelagt noget tøj ind i mellem. Og en gammeldags stofble fylder noget mere i sparkedragten end papirbleerne. Jeg vaskede bleer hver 3. dag, det var lidt noget lugtenoget, men man vænner sig til det og ingen tvivl om vi sparede mange penge, som var meget små dengang.Jeg forsøgte mig nogen gange med formsyede bleer som dem du viser, men blev aldrig rigtig glad for dem. Der var indsyet plastik af en slags, som efterhånden som de blev lidt slidte skar sig igennem kanterne omkring ben åbningerne og kradsede børnene. Og jeg syns de tog alt for lang tid om at tørre, så tykke de var, mere end en dag nogen gange. Formsyede bleer er givetvis blevet meget bedre siden dengang, det er jeg slet ikke i tvivl om.Min søn brugte stofbleer til han blev renlig, bortset fra om natten hvor han fra 1 års alderen brugte papirbleer, i håb om han så snart ville sove igennem :rolleyes min store datter måtte bruge papirbleer i dagplejen fra 8 mdr, så det var lidt på deltid, og vi brugte dem også om natten så i hverdagene havde hun måske 1 stofble på om eftermiddagen, så det stoppede egentlig ikke så længe efter hun var kommet i dagpleje.Da jeg fik min yngste datter var jeg åbenbart vokset fra at bruge stofbleer, og jeg har ærlig talt ikke haft lyst siden og heller ikke nu, med mindet om de mange mange mange bleer jeg har vasket i mit liv. Der er andre ting jeg vil bruge krudt på i min babys opvækst. Men jeg forstår godt dem der ønsker at bruge stofbleer, og håber I blir tilfredse med dem.

Ej det er faktisk lidt sjovt at høre om, for der er da tilsyneladende sket MEGET på stofblefronten. :) Jeg tror det er meget få, der bruger foldebleer nu :) Og mig bekendt er der ikke plastik i de moderne stofbleer man køber nu (så går idéen da også lidt af???)

Men jeg tror stadig at stofbleer tørrer langsomt og at man bander dem langt væk (eller tager en pause og går over til papirsbleer imens) når ungerne har tynd mave. Men tynd mave er jo så igen nok aldrig sjovt uanset hvilken ble, de har på :P

jeg har jo spurgt inde på AV og der er tilfældigvis en som er nabo til en som syer og sælger dem, så her er lige et link http://www.kalimaja.dk/index.html

Ej hvor er de fine! :D Især den regnbuefarvede under "tilbud" den er da MAX cool! :loveshower Men er det en privatperson, der sidder og laver dem? For så synes jeg måske de er lidt dyre. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er de fine! :D Især den regnbuefarvede under "tilbud" den er da MAX cool! :loveshower Men er det en privatperson, der sidder og laver dem? For så synes jeg måske de er lidt dyre. :unsure

Husk på at hun sikkert bruger lang tid på det, og på materialer. Hvis en syning er bare en smule skæv eller der er en fejl i printet (sker oftere end man tror), kan hun ikke sælge det til fuld pris, og må derfor kassere det, give det væk eller sælge til materialeprisen. Derudover er der jo selvfølgelig også skat, moms og whatever.

Min søster har sit eget firma og er tit ude for at høre at hun er for dyr; så jeg har tit hørt om øvsiderne ved at have forretning med syede ting og sager, da man ikke kan konkurrere med maskinfabrikerede varer eller butikker som fx H&M.

Hun er derfor gået fra at sy tøj i rockabilly stil til at sy forskelligt tilbehør til baby, da hun så i det mindste kan sy lidt mere på en dag end hun kunne før. Der er heldigvis str forskel på en suttesnor og en cardigan i str. 38 :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk på at hun sikkert bruger lang tid på det, og på materialer. Hvis en syning er bare en smule skæv eller der er en fejl i printet (sker oftere end man tror), kan hun ikke sælge det til fuld pris, og må derfor kassere det, give det væk eller sælge til materialeprisen. Derudover er der jo selvfølgelig også skat, moms og whatever.

Min søster har sit eget firma og er tit ude for at høre at hun er for dyr; så jeg har tit hørt om øvsiderne ved at have forretning med syede ting og sager, da man ikke kan konkurrere med maskinfabrikerede varer eller butikker som fx H&M.

Hun er derfor gået fra at sy tøj i rockabilly stil til at sy forskelligt tilbehør til baby, da hun så i det mindste kan sy lidt mere på en dag end hun kunne før. Der er heldigvis str forskel på en suttesnor og en cardigan i str. 38 :7himmel

Jeg kan såmænd godt forstå prisen ud fra hendes synsvinkel. Men for mig som køber, er det ligemeget om det er et stort firma eller en lille enkeltperson, der producerer, og så tænker jeg bare at 180 kan gøres billigere ved en del af de større firmaer + jeg føler mig mere sikker på at det så altid er i samme størrelse og kvalitet (det kan det sagtens være ved et enkeltpersonsfirma, jeg er bare tryggere ved de større firmaer :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mig bekendt er der ikke plastik i de moderne stofbleer man køber nu (så går idéen da også lidt af???)

Så spør jeg lige rigtig dumt... hvad holder så tøjet tørt, hvis der ikke er en form for plastik inde mellem stoflagene? Jeg mener plastik som i vådliggerlagen type stof fx. Men det er måske noget andet nu? Med de gamle foldebleer var det jo lanolin uldbukserne som holdt fugten inde og bukserne tørre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så spør jeg lige rigtig dumt... hvad holder så tøjet tørt, hvis der ikke er en form for plastik inde mellem stoflagene? Jeg mener plastik som i vådliggerlagen type stof fx. Men det er måske noget andet nu? Med de gamle foldebleer var det jo lanolin uldbukserne som holdt fugten inde og bukserne tørre.

Jeg læste en forklaring et sted med noget med noget "lamineret stof" :unsure Tror det er dét, der kaldes PUL. Men ved det faktisk ikke. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det slog jeg så op og læste lidt... hold da op smarte tider vi lever i :whistling lamineret vandtæt stof. Det er da en form for kemi, men man må gå ud fra den er godt testet og jeg kan kun forestille mig at det er et bedre valg miljømæssigt og for babys skyld, end de mange ting engangsbleer indeholder... Men personligt vil jeg stadig sige, jeg har vasket alt alt for mange stofbleer i mit liv til at ha lyst igen, men sidder da lidt og tænker om der er mærker der er bedre end andre indenfor engangsbleer :rolleyes men det er jo et helt andet emne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige luret ebay for stofbleer... der var godt nok mange forskellige, men manden spottede lige at der på nogle af annoncerne stod, at de kun måtte vaskes på max 30 grader.... lige så man er opmærksom på det :-)

Under baby, diapering og så cloth diapers kiggede jeg :-) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige luret ebay for stofbleer... der var godt nok mange forskellige, men manden spottede lige at der på nogle af annoncerne stod, at de kun måtte vaskes på max 30 grader.... lige så man er opmærksom på det :-)

Under baby, diapering og så cloth diapers kiggede jeg :-) :goodluck

Ej, det er da ret dumt :blink Kan det passe at det er de der fra Kina? Dem må jeg nemlig indrømme at jeg er liiiiiidt skeptisk overfor :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige huske hvad det var for nogen af dem... tror faktisk ikke engang der stod noget med vaskeinstruktion på dem fra Kina <_< så det er vel bare med at holde godt øje med det, og købe mærker som fx imsevimse og hvad man ellers kender

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige huske hvad det var for nogen af dem... tror faktisk ikke engang der stod noget med vaskeinstruktion på dem fra Kina <_< så det er vel bare med at holde godt øje med det, og købe mærker som fx imsevimse og hvad man ellers kender

Det tror jeg er en god idé. :) Jeg tør i hvert fald kun købe mærker, jeg har hørt om på ebay :) Også fordi, at hvis man nu finder ud af at en ble bare er DRØMMEBLEEN og de andre slet ikke passer til ens babys mås, så synes jeg det er rart at jeg kan finde en netshop og købe en ordentlig røvfuld bleer hjem fra ny af, hvis det er det jeg har lyst til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man handler på ebay skal man nok også lige være opmærksom på at MANGE bleer er kategorieseret som "NEW" og så i beskrivelsen står der at de er brugt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

her er training pantsne jeg vrøvlede om tidligere :-) klik :-)

Hvor er det smart! :loveshower Og endda til en god pris :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lol, nu gik jeg jo også i stofble trip, så jeg har hermed aftalt at jeg skal hente en ordentlig stak for 500kr :whistling:-)

Det bliver super :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lol, nu gik jeg jo også i stofble trip, så jeg har hermed aftalt at jeg skal hente en ordentlig stak for 500kr :whistling:-)

Det bliver super :loveshower

Aiiiiiiii, hvor fedt!!! :loveshower Hvad for nogle? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Imse vimse... det er så dem der er "delt op" så der er inderble og blebukser... jeg fik vist en ret god deal for hun ville bare af med dem... men nu må vi se når jeg skal hente dem, hun havde nemlig også noget mere i de små str jeg kunne få med lod det til :-)

Men jeg skal da nok vise frem, når de er hentet :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER