Barbamama

Hvor meget kan man "designe" sin fødsel?

26 indlæg i dette emne

Jeg har jo snakket med min jordemoder om at føde i vand og at jeg gerne vil undgå bedøvelse, hvis jeg kan holde til det. Men derudover har jeg egentlig ikke tænkt, at man kunne vælge "noget" i forhold til hvordan man ville føde. Indtil en veninde spurgte mig om jeg så også skulle have lamper op og spille musik. Øøøøøøøøøøh? :blink :blink :blink Kan man det? Må man det? Og er det særlig smart, hvis der evt. pludselig opstår komplikationer og der skal læge osv til? :unsure

Synes da egentlig, at det kunne være rart med musik til fødslen, når jeg tænker over det... Men ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre... :unsure

Er der nogle af jer andre der har "designet" jeres fødselssituation? Og i givet fald hvordan? Og fik I bare lov, eller?

Kunne da egentlig være rart med nogle tips til hvordan man evt. kunne gøre fødestuen hyggeligere uden at gå på kompromis med sikkerheden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har jo snakket med min jordemoder om at føde i vand og at jeg gerne vil undgå bedøvelse, hvis jeg kan holde til det. Men derudover har jeg egentlig ikke tænkt, at man kunne vælge "noget" i forhold til hvordan man ville føde. Indtil en veninde spurgte mig om jeg så også skulle have lamper op og spille musik. Øøøøøøøøøøh? :blink :blink :blink Kan man det? Må man det? Og er det særlig smart, hvis der evt. pludselig opstår komplikationer og der skal læge osv til? :unsure

Synes da egentlig, at det kunne være rart med musik til fødslen, når jeg tænker over det... Men ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre... :unsure

Er der nogle af jer andre der har "designet" jeres fødselssituation? Og i givet fald hvordan? Og fik I bare lov, eller?

Kunne da egentlig være rart med nogle tips til hvordan man evt. kunne gøre fødestuen hyggeligere uden at gå på kompromis med sikkerheden :)

Du får højest sandsynligt at vide, at du gerne må lave en "ønske"seddel til hvad du gerne vil og helst vil undgå under din fødsel, da de færreste er i stand til at sige det under veerne :rolleyes

Jeg havde ønsket at komme i vand og undgå epiduralblokaden, men sønnike ville ud 3½ uge ør tid, så i vband mått jeg ikke komme, da de gerne ville holde bedre øje med ham, hvorfor jeg fik en elektrode på hans hoved! Men jeg fik varme klude på mellemkødet under mine presseveer og det kan virkelig anbefales!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde hvert fald vores egen musik med :) Men det er sikkert meget forskelligt fra sygehus til sygehus....

Men jeg kunne da forestille mig, hvis man havde et specifikt ønske, så vil de forsøge at efterkomme det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Interessant, jeg troede faktisk ikke bare sådan lige at man måtte tage musik med til en fødsel. Dejligt at blive klogere :loveshower :lovebk

Lyder som et godt tip med varme klude på mellemkødet :super I hvert fald, hvis jeg ikke får lov at føde i vand. Ellers giver det vel noget af det samme :unsure

Og Troldemor jeg er nysgerrig :) Hvad for noget musik havde I med? Og havde I egen afspiller med eller hvordan gjorde I? Og hvor lang tid var det nu, at din fødsel varede? Og hvad sagde personalet til det? Jeg tænker lidt, at det er jo ikke sikkert at personalet føler for at høre Fede Finn og Funny Boys igennem en 48 timers fødsel :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Esbjerg sygehus er der cd anlæg, så der tager man bare cd med hvis man vil.. Men må nu sige at dengang jeg fødte Mille, var jeg ikke opmærksom på andet end min fødsel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror bestemt også vi vil have vores egen musik med - Og det kommer bare på telefonen, også afspiller vi det sådan :)

Ellers har jeg ikke så mange ideer..

Masser af smertestillende :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Sønderborg er der også et anlæg hængende på væggen på alle fødestuer. Selve fødestuen er ligesom delt op i to rum, så det ene rum har en 3/4 mands seng, et anlæg, et lille bord og en gyselig lænestol. Det andet rum er så selve fødestuen med fødelejet og diverse dippedutter som jordemoderen skal bruge :balloons

Her må man også gerne medbringe en ønskeseddel, men jeg synes nu sagtens jeg havde overskud til at snakke med dem undervejs imellem veerne. Jordemoderen til min første fødsel sagde også at de helst ikke tog imod en skriftlig ønskeseddel fordi ens ønsker ofte ændrede sig undervejs i fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Interessant, jeg troede faktisk ikke bare sådan lige at man måtte tage musik med til en fødsel. Dejligt at blive klogere :loveshower :lovebk

Lyder som et godt tip med varme klude på mellemkødet :super I hvert fald, hvis jeg ikke får lov at føde i vand. Ellers giver det vel noget af det samme :unsure

Og Troldemor jeg er nysgerrig :) Hvad for noget musik havde I med? Og havde I egen afspiller med eller hvordan gjorde I? Og hvor lang tid var det nu, at din fødsel varede? Og hvad sagde personalet til det? Jeg tænker lidt, at det er jo ikke sikkert at personalet føler for at høre Fede Finn og Funny Boys igennem en 48 timers fødsel :lol

Jeg var på sygehuset de sidste 4 1/2 timer af min fødsel (var 1 time hjemme+i bilen) Der var anlæg på stuen, og vi havde blød tøse-rock med, og så en wellness cd.... Valget faldt på wellness, og kombineret med at jeg var i det varme vand, gav det en rigtig behagelig stemning i rummet.... Meget roligt på trods af situationen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht musikvalg så er der jo vagtskifte engang imellem :P

Og jeg tror nu også den fødendes behov kommer i første række.... Så må jordemødre bide det i sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ville også have haft musik med, men da Søren løb forvildet rundt og pakkede, var det bare ikke så relevant mere :rolleyes

Men tror helt sikkert jeg ville have synes det var fedt med musik! Og jeg er ret sikker på at jordemoderen ikke har tænkt sig at nedlægge veto mod noget - hvis du nu slapper bedst af til Dræsinebanden, så er det jo Dræsinebanden du skal høre :P :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror også de er "næsten" ligeglade.. Så længe det er så stille, så at de kan føre en almindelig samtale..

Tænker at de nok siger fra til heavy metal på fuld skrue.. :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var på sygehuset de sidste 4 1/2 timer af min fødsel (var 1 time hjemme+i bilen) Der var anlæg på stuen, og vi havde blød tøse-rock med, og så en wellness cd.... Valget faldt på wellness, og kombineret med at jeg var i det varme vand, gav det en rigtig behagelig stemning i rummet.... Meget roligt på trods af situationen :)

Det er jo lige præcis SÅDAN jeg gerne vil have min fødsel :loveshower Er stor fan af MusiCure, så tænkte at tage nogle af de cd'er med. :) (Det med Fede Finn og Funnyboys var bare lige det værste jeg kunne komme efter :P Tror ikke at jeg gider høre om at "kærligheden brænder" når jeg føder :P Det får lissom en HELT ny betydning, tænker jeg :lol)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har tips til en god og rolig fødsel udover musik? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har tips til en god og rolig fødsel udover musik? :)

Ja... lad være med at planlægge for meget, så risikerer man bare at blive skuffet over at det ikke endte sådan :whistling

Personligt brød jeg mig ikke om at have musik til fødslen. Jeg havde bare brug for at koncentrere mig 100%.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange fødesteder tilbyder en rundvisning når man er sidst i graviditeten, der kan man jo spørge om musik osv, måske har de endda forslag.

Jeg havde egentlig forestillet mig at vi skulle høre musik når jeg fødte, men første gang gik det bare så hurtigt at det slet ikke kom på tale, anden gang tror jeg vi hørte lidt, men jeg var egentlig så koncentreret om at ha veer at jeg ikke oplevede det som rart, jeg tror nærmest jeg ignorerede musikken og syns det var rart den blev slukket, selv om jeg selv havde valgt den. Men lige et par minutter gav den faktisk en fornemmelse af at være hjemme, at det var "vores" musik der blev spillet, så jeg ku forestille mig nogen ville syns det var rart og beroligende. Men når veerne rigtig tar fat syns jeg man har så snæver en opfattelse af verden omkring en, at det meste er lige meget når bare man føler sig nogenlunde tryg hvor man er. Der vil jeg egentlig hellere ha ro, både visuelt og lydmæssigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forbered dig selv på at det kan ende anderledes..MEGET anderledes end hvad du drømmer om og forestiller dig (og 'designer') :)

Jeg drømte om vandfødsel med musik, gode vejrtrækningsøvelser og hold-i-hånd med min mand.. og endte med akut kejsersnit uden mulighed for at se min datter hele hendes første levedøgn.. Skuffelsen er SVÆR at komme sig over..

Det er ikke for at skræmme.. men, kan måske være en idé at havei baghovedet at du ikke kan forberede det hele inden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forbered dig selv på at det kan ende anderledes..MEGET anderledes end hvad du drømmer om og forestiller dig (og 'designer') :)

Jeg drømte om vandfødsel med musik, gode vejrtrækningsøvelser og hold-i-hånd med min mand.. og endte med akut kejsersnit uden mulighed for at se min datter hele hendes første levedøgn.. Skuffelsen er SVÆR at komme sig over..

Det er ikke for at skræmme.. men, kan måske være en idé at havei baghovedet at du ikke kan forberede det hele inden ;)

:sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forbered dig selv på at det kan ende anderledes..MEGET anderledes end hvad du drømmer om og forestiller dig (og 'designer') :)

Jeg drømte om vandfødsel med musik, gode vejrtrækningsøvelser og hold-i-hånd med min mand.. og endte med akut kejsersnit uden mulighed for at se min datter hele hendes første levedøgn.. Skuffelsen er SVÆR at komme sig over..

Det er ikke for at skræmme.. men, kan måske være en idé at havei baghovedet at du ikke kan forberede det hele inden ;)

Åhhh jeg ved det godt :blush Har faktisk også talt med min jordemoder om, at jeg IKKE må se det som et nederlag hvis jeg f.eks. får en epidural, selvom jeg (nu) helst vil være fri. Ej, jeg synes faktisk også at jeg husker at tænke "Men måske bliver det slet ikke sådan" og jeg prøver jo også at sætte mig ind i hvad der er smart at have forberedt hvis man pludselig skal i narkose eller sådan noget. Og selvom jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal forberede det, så har jeg også gjort mig tanker om "Hvad nu hvis jeg føder meget før tid". Så på en måde handler det nok bare om, at jeg gerne vil være så forberedt som muligt, uanset om det sker sådan som jeg helst vil have det, eller på en helt anden måde :)

Men helt sikkert et godt råd (som jeg nok har godt af at høre et par gange :blush)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal føde på Hvidovre og er blevet anbefalet selv at tage en cd-afspiller med, da der ikke er anlæg på alle stuer. Tror nu bare det ender med at iPod'en ryger med i tasken :D

Jeg har ikke lavet en ønskeseddel over, hvordan jeg gerne vil have fødslen kommer til at forløbe, men har talt med manden om, hvad jeg gerne vil, og hvad jeg helst ikke vil. Går stærkt ud fra at han er i stand til at sige til og fra på mine vegne under fødslen, hvis jeg ikke selv har overskud til det. Desuden kan det jo være, at der opstår komplikationer, så jordemoderen vurderer, at det vil være bedst med epidural, og så er det jo sådan det må være.... Bare Junior kommer sikkert ud :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht smerte og epidural, så tror jeg der er flere faktorer der kan gøre smerteoplevelsen mindre/bedre, og det modsatte selvfølgelig. Jeg syns det er en god ide at vide så meget som man nu kan lære på forhånd om hvad man skal forvente, så man ikke blir forskrækket eller bange undervejs, for jo mere tryg og afslappet man er, jo bedre tror jeg også man kan magte smerten. Jeg syns også der er forskel på hvor ondt det gør, og nogen har lettere ved at klare smerten end andre, og man har nok selv nogle dage hvor den er lettere at rumme end andre. Hvis man fx har haft veer meget længe og derfor ikke har fået sovet eller hvilet godt blir smerterne sværere at magte, og især der tænker jeg en epidural fx har sin berettigelse. Det er ikke for ingenting at jordemødrene anbefaler at man hviler så meget man kan og måske prøver at sove, så længe man venter på "gode" veer.

Jeg var selv så heldig at føde meget hurtigt den første gang, da jeg ankom til hospitalet syns jeg måske jeg godt ville snakke smertelindring med JM ved tanken om at jeg (troede jeg) sikkert sku ha veer 10-12 timer endnu, det havde jeg jo lært at første fødsel nemt ku ta. Men det var der ikke tid til, det var de sidste 2 udvidelsesveer jeg havde i undersøgelseslokalet, drengen blev født 22 min senere. Så det var jo en stor overraskelse for mig at det ikke var værre, og har betydet at jeg er gået ind til mine næste fødsler med en vished om, at jeg godt ku føde uden smertelindring, og den mentale indstilling tror jeg har betydet meget for hvordan jeg klarede smerten. For ærlig talt syns jeg ve-smerterne er blevet værre for hver gang, min mor som også har født 3 børn fordelt over en del år siger det samme, håber ikke jeg skræmmer nogle flergangsfødende, men jeg tænker at det nok opleves forskelligt, og det er altså min oplevelse. Ved min 3. fødsel oplevede jeg at ha mindre fremgang end jeg syns jeg burde ifht smerte og styrke på veerne (det gik så MEGET hurtigt tilsidst, så de virkede godt nok!) men må indrømme at det førte til at det føltes værre, at jeg havde svært ved at se enden på det, og det at jeg blev modløs gjorde at jeg havde sværere ved at magte smerten.

Så jeg tror egentlig man er bedst rustet hvis man sætter sine forventninger lavt. Og for guds skyld lad være med at tænke, at smerterne nok ikke er så slemme eller at du nok nemt kan klare dem. Det gør sygt ondt at føde børn for de fleste kvinder, ubeskriveligt voldsomt ondt. Men det er smerter med et formål og måske er den bedste smertelindring du kan få din partners kærlige nærvær, en varmepude, en empatisk jordemoder, et kar med varmt vand, din yndlingsmusik, akupunkturnåle (syns jeg var godt) og måske er det bare ikke nok for dig fordi du er udmattet eller anspændt eller bange, eller måske har dit barn brug for at komme hurtigere til verden, her må man stole på sin JM og ta imod hvad du blir tilbudt.

Glæder mig faktisk til at føde igen... :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror fuldt og fast på at man skal tage tingene som de kommer og lade være med at tænke alt for meget over diverse romantiske forstillinger. Man bliver nødt til at løse tingene i den rækkefølge som de kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler jo heller ikke om, at jeg har tænkt mig at designe en fødselssituation og så skal det bare være sådan, og ellers så strejker jeg og gider ikke føde alligevel ;)

Men det er da rart at vide, hvad man i hvert fald ikke kan til at starte med, og hvad man kan, hvis alt går som håbet :) Eller det synes jeg i hvert fald er rart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har tips til en god og rolig fødsel udover musik? :)

Enya!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enya!!!

Hehe, godt tip til musik (og bestemt noget jeg vil overveje, det er lige i den stil, jeg forestiller mig musikken) men jeg mente nu, om nogen havde tips, der ikke havde med musik at gøre. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et tip, ikke til fødslen men til efter: Ha lidt mundgodt, kiks, drikkevarer el lign med. Godt nok får man en skive toast og et glas saftevand efter fødslen, men jeg var dødsulten efter sidste fødsel, og mine fødselshjælpere åd alt inden jeg nåede at få mere end ½ skive toastbrød. <_< jeg fødte jo midt om natten og havde ikke spist siden en smule frokost, så var der godt nok lang tid til morgenmad!

Desuden har jeg optimistisk planlagt at være så frisk og glad efter veloverstået fødsel at vi skal fejre baby med et glas champagne :balloon så jeg pakker yndlingsasti'en og et par glas og håber det går som jeg har planlagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER