Barbamama

Breivik som teaterstykke

12 indlæg i dette emne

Ja, det er en debat tyvstjålet fra aftenshowet på DR ;)

Men jeg synes det var ret interessant. :)

Der er åbenbart en teatergruppe i KBH der vil lave et teaterstykke over tragedien på Utøya. Og den skal så blandt andet indeholde en monolog fra Breiviks manifest.

En siger at det er dybt usmageligt og bør trækkes tilbage. En anden siger at det er vigtigt at tale om sagen for at forebygge at det sker igen, og at kulturen kan være et godt medie hertil. Og en (pårørende) er sådan semi-åben overfor at det kan foregå, men synes det er ALT for tidligt og er derfor bestemt ikke ok med det.

Hvad synes du?

Jeg hælder mest til at det er ok, men det er en meget umiddelbar holdning, så jeg er spændt på om jeg vender på en tallerken i takt med at debatten udvikler sig ;)

Men jeg bryder mig ikke rigtig om at "tie" noget frygteligt ihjel. Jeg synes måske (men er ikke sikker) at det er lige tidligt nok i forhold til hvor frygteligt det må være for de pårørende. Men Breivik gøres jo ikke (mig bekendt i hvert fald) til en helt. Jeg tror at stykket kan laves rigtig godt, så man hylder dem, der reddede andre, og samtidig får sat nogle tanker igang omkring at værdsætte livet mens man har det.

Jeg tvivler på at teaterstykket hjælper til at forebygge lignende frygteligheder i fremtiden, for jeg tror at mennesker som Breivik er alt for komplicerede og uforudsigelige til at vi kan "kortlægge" dem, men jeg synes det er godt at kunne diskutere og tage stilling til tingene. Og jeg synes ikke at noget behøver være tabu, fordi det er frygteligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg synes det er for tidligt at begynde at lave teater og andre ting på tragiden.

Men nej det skal bestemt ikke ties i hjel, men jeg synes det er for tideligt at begynde at lave sådan teater og lignende ud af det. Her tænker jeg særligt på de pårørende, som stadig lige skal have lov til at komme ovenpå efter tabet, inden de skal konfronteres på den måde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes det er for tidligt at begynde at lave teater og andre ting på tragiden.

Men nej det skal bestemt ikke ties i hjel, men jeg synes det er for tideligt at begynde at lave sådan teater og lignende ud af det. Her tænker jeg særligt på de pårørende, som stadig lige skal have lov til at komme ovenpå efter tabet, inden de skal konfronteres på den måde...

Jeg tænkte også at det var for tidligt, men jeg mener at jeg har læst noget sorg/krise-teori (indrømmet, det er maaaaaaaaaaaange år siden at jeg læste det), hvor der stod at en almindelig sorgproces gerne skulle være ovre (eller på sidste "niveau" for man kommer sig jo aldrig HELT) efter et års tid, da man ellers betegnede det som patologisk. Og selvom Breivik virker skræmmende tæt på, så er det ved at være et halvt år siden at tragedien fandt sted, og hvis stykket først skal opføres til august så er det et år siden til den tid... Er det så i virkeligheden stadig for tidligt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også at det var for tidligt, men jeg mener at jeg har læst noget sorg/krise-teori (indrømmet, det er maaaaaaaaaaaange år siden at jeg læste det), hvor der stod at en almindelig sorgproces gerne skulle være ovre (eller på sidste "niveau" for man kommer sig jo aldrig HELT) efter et års tid, da man ellers betegnede det som patologisk. Og selvom Breivik virker skræmmende tæt på, så er det ved at være et halvt år siden at tragedien fandt sted, og hvis stykket først skal opføres til august så er det et år siden til den tid... Er det så i virkeligheden stadig for tidligt? :)

ja det synes jeg, for i følgende cullbergs sorgeteori, så er det jo et skridt frem og to tilbage, når man skal bearbejde sorg... Og jeg tænker at sådan et stykke kunne give flere skridt tilbage. Og ja måske hvis sorgen går godt, så er man i nyorienteringsfasen efter 1 år. Meeen mennesker er ikke robotter, og man kan ikke på den måde skematisere det, og jeg ville personligt kunne ryge tilbage i min sorg, hvis jeg havde været ude for at miste mit barn på den gruefulde måde, som det skete, hvis jeg sådan kunne se og høre andre tjene penge på min tragide.

Man ventede jo også rigtig mange år med at begynde at skiltre de frygtelige ting, som skete under 2. verdenskrig, fordi det ville ribbe op i for meget.

Men nu hørte jeg en diskussion mellem P.kjærsgaard og en eller anden teatermand, om at man ville ikke tage lundin sagen op for den var for tragisk, men denne breiviksag kan man sagten. Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om, at de netop vil opføre dette stykke allerede nu... Jeg synes i hvertfald bare det er for tideligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg synes det er usmageligt og ikke i orden..

Der sidder folk der er i dyb sorg over et nært menneske de har mistet og nu vil andre så tjene penge på det..

Men gennemfører de kan jeg sige så meget, at jeg ihvertfald ikke skal se det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror nok jeg syntes det er iorden - det er jo virkelighed og en virkelighed jeg ikke syntes skal ties ihjel. Dem der sætter stykker op siger jo ikke de syntes det er iorden, hvad han har gjort. Jeg tænker faktisk det er oplysning på et rimentligt højt niveau.

Men kan sagtens se det er et meget føltsomt emne!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det ok, men lige tidligt nok... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke hans manifest der skal laves som monolog? Det bryder jeg mig ikke helt om - det er jo det han gerne vil... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes det er for tidligt at begynde at lave teater og andre ting på tragiden.

Men nej det skal bestemt ikke ties i hjel, men jeg synes det er for tideligt at begynde at lave sådan teater og lignende ud af det. Her tænker jeg særligt på de pårørende, som stadig lige skal have lov til at komme ovenpå efter tabet, inden de skal konfronteres på den måde...

Denne er jeg med på...

Synes ikke fortielse er vejen frem, derimod er det vigtigt at der tales og debateres om det, så der fastholdes fokus på, at nogle mennesker i stand til sådanne handlinger.. måske et sådan fokus kan gøre folk mere opmærksomme på deres medmennesker, så man måske tidligere kan opspore ekstremister inden de kommer så langt... men måske der er naivt at tro :)

Derudover er denne historie, også ofrenes historie, og synes ikke man skal skjule og glemme deres historie eller den skæbne de led.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke fordi jeg syntes det er forkert at lave, men ikke noget jeg personligt ville se eller give støtte til, jeg ved ikke rigtigt syntes nok det værste er at han ønsker opmærksomhed og fokus og det er det jo i den grad man gir ham så får han succes og man sårer måske nogle efterladte ... Skal han så ha del i intægten, man bruger jo hans manifest, det må man ikke uden han godkender det, jeg ser ham som vinder i det her.. Det er ikke fordi at jeg på den måde er stødt eller overrasket hvis der kan komme penge i kassen gør folk jo hvad som helst og okay men jeg ser kun en det her gavner og det er ham desværre. Skal han også ha en flim eller ... Det er så grusomt hvad han har gjort og han nyder hele det medie cirkus der er omkring ham. Det er ikke fordi man ikke skal stå ved hvad der er sket men han får det lige som han ønsker ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også forstået det som om at det er hans manifest som monolog = han vil tjene penge på det pga. ophavsrettighederne.

Jeg vil ikke støtte nogle medier som forsøger at være hans talerør - heller ikke hvis det er i form af et teaterstykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm havde ikke lige overvejet at han kunne tjene på det. Men kan da godt se at han jo skal have penge, hvis de bruger noget, som han har skrevet. Og at det virkelig må være en torn i øjet for pårørende (og alle andre egentlig). :unsure

Men selve det at bruge monologen er vel ikke meget anderledes end at Hitlers "Mein Kampf" blev udgivet? (Og nu skal jeg passe på hvad jeg siger, for jeg ved ikke så meget om det... Men det var en strøtanke).

Og sådan lidt bredere: Gælder ytringsfriheden ikke stadig, selvom man har gjort noget forfærdeligt? Der er sikkert nogle passager som loven ikke vil understøtte fordi de er af diskriminerende karakter, men umiddelbart forestiller jeg mig at manden også har skrevet nogle tanker om sig selv og verden, og dem har han vel lige så meget "ret" til at få ud som andre? (At han så bliver hjulpet gennem et teaterstykke er selvfølgelig noget andet... Men hvis man nu legede med tanken om at han en dag kom ud, så ville han vel have lige så meget ret til at prøve at få det udgivet som alle andre? Eller hvad? :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER