Ezri

KS og AKS - Hvornår er det hvad?

6 indlæg i dette emne

Jeg har en vende der lige har født en dejlig lille pige. Hun blev taget ved AKS. Men så kom jeg til at tænke på, om KS altid var akutte? (altså på nær PKS selvfølgelig ;) ) Og hvis der er forskel, hvornår får man så hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Planlagt kejsersnit ved du terminen nogle uger før meget stille og roligt uden det store virvare.

Akut kejsersnit siger lidt sig selv der er moderen gået i fødsel og så sker der noget under ødslen som gør at barnet eller mor er i fare og så går det stærkt :balloons Håber det var svar nok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Planlagt kejsersnit ved du terminen nogle uger før meget stille og roligt uden det store virvare.

Akut kejsersnit siger lidt sig selv der er moderen gået i fødsel og så sker der noget under ødslen som gør at barnet eller mor er i fare og så går det stærkt :balloons Håber det var svar nok

Jeg har luret forskellen på PKS og AKS. Det siger jo lidt sig selv ;) Men det var mere om der er forskel på KS og AKS. Eller om et kejsersnit (ud over de planlagte) altid er akutte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror der er forskel på AKS og haste-KS (kan ikke lige huske om det hedder haste, men når der altså kun går få minutter fra beslutningen er taget, til barnet er ude)

Et AKS kan godt være en kvinde, der går i fødsel og af diverse grunde beslutter man at lave kejsernit dagen efter (eller bare når der er tid) - det er stadig et AKS, da det jo ikke sådan rigtig er planlagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

KS er bare en betegnelse for dem alle.

Derudover er der flere undergrupper.

PKS som er planlagt.

Min sidste var planlagt fra før jeg blev gravid og 3 mdr før kendte jeg dagen og tidspunktet.

Min mellemste er også planlagt. Dog kun fra dagen før. Jeg blev sat i gang og var i gang med igangsættelse med veer en lille uge til jeg til sidst sagde stop en sen nat hvor JM lovede mig PKS dagen efter. Til stuegang var lægen enig i beslutningen og jeg blev sendt hjem for at faste og gå i bad. Om aftenen fik jeg PKS stille og roligt.

AKS er akut og kan opdeles i 3 undergrupper. Rød, gul og grøn.

Jeg kender ikke helt tiderne men rød er MEGET hurtigt, dvs. man som ofte kommer i fuld narkose og barnet er ude inden for 5 - 10 minutter.

Gul har jeg selv prøvet at få. Fra de sagde ordet kejsersnit på fødegangen gik der under 20 minutter så var han ude. Kan sige når de blæser 'alarm' er det meget voldsomt at være en del af med så mange mennesker der løber SÅ hurtigt rundt om en.

Ved et grønt er der mere tid end ved mig - dvs. der er tid til at fortælle hvad der sker, holde i hånd, berolige osv. men jeg mener stadig at barnet er ude inden for en halv time eller deromkring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi fik det fødselsforberedelse at vide at de ikke planlagte kejsersnit kan opdeles i 2 kategorier.

Kategori 1 er kejsersnit hvor det er meget akut og hvor der max må gå 15 minutter fra beslutningen er taget til barnet kommer ud, her kommer man i nakose.

kategori 2 er kejsersnit hvor tingene er mere rolige og der går omkring 30 minutter til barnet kommer ud.

Jeg fik selv et kategori 2 kejsersnit, da Carolines puls dykkede under mine veer. Det hele forgik roligt, og lægen og jordemoderen tog sig tid til at forklarer hvordan det skulle foregår. Fra lægen fortalte at det skulle være kejsersnit til kun kom ud, gik der ca. 30 minutter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER