TroldeMor

Marlon hader pludselig sin seng.

30 indlæg i dette emne

Søvnproblemer i det lille hjem <_<

Marlon har altid haft en rigtig god søvnrytme, og længe har det været sådan at han vågnede omkring 7.30 om morgenen, sov igen ca 10.30 - 11.30/12.00, og så en eftermiddagslur ca 15.00 - 16.00

Og så i seng omkring 19.30, hvor han bare er blevet lagt, og selv har fundet roen til at falde i søvn meget hurtigt (ca 15 min, hvor han bare ligger og pludrer lidt, og så langsomt glider ind i søvnen)

Men pludselig er det bare gået helt galt, og vi kan slet ikke finde tilbage til den gode rytme.....

Han vågner omkring en time senere om morgenen, og så er de næste to lure også rykket en time frem.... Det gør at han vågner fra sin sidste lur omkring kl 17.00/17.30

Og så starter problemerne ellers, for han kan slet ikke finde ro til at sove/ er ikke træt når vi lægger ham 19.30, og hvis vi forsøger bliver han meget ulykkelig....

Vi har forsøgt at lægge ham 20.30 i stedet, men det hjælper ikke.... Han bliver så efterhånden mere og mere overtræt.... Men først omkring 22.00/23.00 lykkes det, og så sover han en time ca, og så er den gal igen, og han vil bare IKKE SOVE!

Vi er ofte endt med at putte ham i barnevognen, og gå en tur.... Så falder han i søvn, og vi kan flytte ham over i sengen.

I går skete det efter kl 1.00 om natten.....

I dag vækkede vi ham tidligere fra morgenen af, og forsøgte på den måde at rykke hans rytme tilbage.... Men han blev bare træt meget hurtigere til hans første lur.... Og enden af det blev at han vågnede af sidste lur kl 15.00...... Så blev han træt allerede omkring kl 18.00, men vi havde ikke mulighed for at putte ham til nat før kl 20.00 så vi lod han ligge og hygge længe med en sut og noget musik i sofaen.....

Han nåede desværre at blive mega overtræt, og vi endte med igen at køre med ham i barnevognen for at få ham til at falde til ro, og falde i søvn.

Er der nogen der har et godt råd til hvad vi gør?

Det er vildt frustrerende, og synd for ham synes jeg :(

Det værste er sådan set at han ikke længere kan falde til ro i sin seng, men må køres i barnevognen.....

Vi har prøvet at berolige ham i sengen, synge/vugge/tysse osv. og vi har også gået rundt med ham på værelset med dæmpet lys og hørt musik/sunget/talt dæmpet og hvad der nu ellers anbefales.... Men det der holder ham roligst, er at komme med ind i stuen og ligge i arm med en sut.... Men han falder desværre ikke i søvn af det....

Og så snart vi lægger ham, stikker han i et hyl igen :(

Hvad gør vi for at få ham til at falde i søvn i sengen igen?

Jeg håber meget at nogen af jer dejlige BK'ere, kan komme med et godt råd.  :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Var det noget at prøve at trække hans formiddagslur og på den måde gøre det til en middagslur i stedet hvor han måske sover lidt længere og så springe eftermiddagsluren over?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine børn er så småt begyndt at gå over til en lur på det tidspunkt, så det kan være det, der er under opsejling.

Men normalt ville jeg ikke trække den, som I har prøvet. Hvis der har været skudder mudder i søvnen her, har det som regel hjulpet at putte tidligere, altså en tidligere morgenlur og tidligere eftermiddagslur. Det ville jeg prøve først i nogle dage og se, om han ikke kommer ind i rytme igen. Jeg tror ikke, han er klar til kun en lur endnu. Min vurdering er, at overtræthed skal bekæmpes med tidligere i seng.

Måske kan han have brug for lidt ekstra tryghed, måske kan han være lidt småsyg eller have noget med ørerne - blot så man ikke lige overser noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det noget at prøve at trække hans formiddagslur og på den måde gøre det til en middagslur i stedet hvor han måske sover lidt længere og så springe eftermiddagsluren over?

Jeg har overvejet det, for han skal jo snart starte i DP, og der sover de jo en lille lur til formiddag, og så er der middagslur..... Så måske ville det være en god idé at indføre vanen allerede nu. Jeg er bare bange for han ikke kan holde sig vågen helt fra kl 14 (eller deromkring, alt efter hvornår han ville vågne af en middagslur) og så til efter aftensmaden.... Hmm...

Tusind tak for dit råd :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine børn er så småt begyndt at gå over til en lur på det tidspunkt, så det kan være det, der er under opsejling.

Men normalt ville jeg ikke trække den, som I har prøvet. Hvis der har været skudder mudder i søvnen her, har det som regel hjulpet at putte tidligere, altså en tidligere morgenlur og tidligere eftermiddagslur. Det ville jeg prøve først i nogle dage og se, om han ikke kommer ind i rytme igen. Jeg tror ikke, han er klar til kun en lur endnu. Min vurdering er, at overtræthed skal bekæmpes med tidligere i seng.

Måske kan han have brug for lidt ekstra tryghed, måske kan han være lidt småsyg eller have noget med ørerne - blot så man ikke lige overser noget?

Tusind tak for dine gode råd :)

Det er ikke så længe siden han kom af med sin 3. lur.... Den sene om eftermiddagen. Så jeg tror ikke han er klar til at skære endnu en lur væk endnu....

Men jeg tror vi vil prøve det med at lægge ham tidligere.... Så snart han viser træthedstegn, og så håbe på det kan hjælpe :)

Jeg har været lidt rundt på www, og lede efter løsninger også, og jeg kan se at det faktisk er ret normalt med søvnproblemer når baby øver sig intenst i at kravle (ofte engang mellem 8-10 mdr) Og han laver ikke andet end at øve i det kravleri.... (det er dog ikke lykkes helt endnu ;) ) Og der står at det bare er en kort fase, så skulle det blive bedre igen...

Så jeg håber bestemt det er hvad vi oplever.... Og han ligger da også meget uroligt om natten for tiden, og somme tider er han også oppe på alle fire i sengen, når man kommer ind for at give en sut.... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dine gode råd :)

Det er ikke så længe siden han kom af med sin 3. lur.... Den sene om eftermiddagen. Så jeg tror ikke han er klar til at skære endnu en lur væk endnu....

Men jeg tror vi vil prøve det med at lægge ham tidligere.... Så snart han viser træthedstegn, og så håbe på det kan hjælpe :)

Jeg har været lidt rundt på www, og lede efter løsninger også, og jeg kan se at det faktisk er ret normalt med søvnproblemer når baby øver sig intenst i at kravle (ofte engang mellem 8-10 mdr) Og han laver ikke andet end at øve i det kravleri.... (det er dog ikke lykkes helt endnu ;) ) Og der står at det bare er en kort fase, så skulle det blive bedre igen...

Så jeg håber bestemt det er hvad vi oplever.... Og han ligger da også meget uroligt om natten for tiden, og somme tider er han også oppe på alle fire i sengen, når man kommer ind for at give en sut.... :rolleyes

Det tænkte jeg faktisk også, glemte bare at skrive det. Det er nemlig helt rigtigt, at kravlen kan give søvnuro. Og man tænker måske lidt omvendt at de må være dødtrætte og sove tungt oven på alt det møven og kravlen, men det kan nemt være omvendt.

Jeg håber, det hjælper at putte ham, når han viser træthedstegn.

Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det lige dagplejeren der skriver her ;)

Men det kunne være en god ide, at prøve allerede nu er vende ham til at sove, så det passer i dagplejen. Typisk i dagplejen vil de sove formiddagslur fra kl. 8-9, hvis de bliver afleveret tidligt. Men ikke længere end til kl. 9, for der skal også være tid til frugt og leg, tur eller hvad man nu skal om formiddagen. Kl 12-12.30 kommer børnene ud og sove middagslur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med her, for har også besvær med vores søn på 10 mdr...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige en fase og lidt mere bestemthed omkring putning ( stol på jer selv ) altså tag styrring omkring rytmen :-) og så begynd som Dorthe sige at få han til at sove som då mener :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glemte at spørge hvordan de sidste par dage er gået

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig mange tak for jeres gode råd! :kram2

Vi har efterhånden forsøgt det meste, og vi sidder stadig fast i den samme situation.... <_<

Vi har prøvet at putte tidligere og senere, og vi har forsøgt at lade ham pyldre (ikke skrige og græde)....

I morges vækkede vi ham kl. 8.00 for at få ham i seng tidligere til aften.... (Kristian har lagt ham i seng for lidt siden, og forsøgte at gå ud, men Marlon blev meget ulykkelig, så nu sidder Kristian bare derinde....)

"rytmen" har de sidste dage bestået i at lægge ham omkring 19.30, og tage ham op fordi han er ulykkelig.... Putte ham i barne vognen, og gå ca 20 min til han sover. Så forsøge at lægge ham i sengen, uden han vågner (dette mislykkes de første 2-3 gange, og man må starte forfra)

Han sover som regel mellem 22.30 og 23.00...... Og sover så fint resten af natten, evt. skal han have sutten en enkelt gang. Han vågner omkring kl 9.00-9.30 næste formiddag.

Det positive er dog at vi igen kan lægge ham i sengen, uden han bliver helt hysterisk... Så længe mor eller far bare bliver derinde :rolleyes

Vi har bestemt at nu er det slut med at komme ud i barnevognen.... Og faktisk slut med at komme ud fra værelset når man først er lagt til nat. Så er meget spændt på hvor mange timer der går inden han falder i søvn <_<

Lige nu kan jeg høre ham græde inde fra værelset, og det har han faktisk gjort så længe jeg har skrevet her.... Jeg har sådan lyst til at gå ind og tage ham op :( Men jeg ved jo Kristian er derinde, og gør sit bedste for at berolige ham....

Det er bare vildt hårdt altså, og man føler at det aldrig bliver bedre igen :(

Og man famler jo i blinde.... Gid der var en manual med :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke noget, men håber at det snart bliver bedre for det er sørme da ikke rart hverken for jer eller Marlon, at han ikke vil sove i sengen

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm..... Gør vi måske noget rigtigt?

Kristian kom ud for lidt siden.... Marlon har sovet de sidste 10 min, og sover stadig..... Antijinx, antijinx, antijinx!!!!

:goodluck :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Antijinx var ikke nok :(

Han vågnede igen for 15 min. siden og var ULYKKELIG!! Kristian er derinde, og prøver stadig at dysse ham til ro igen.... Han tog ham op efter 5 min, men de bliver inde på værelset....

Jeg er glad for Kristian meldte sig frivilligt til at tage den første nat..... Er ikke sikker på jeg kunne holde til det, med alle de dumme hormoner i kroppen :(

Øv altså.... Han skriger stadig.... Det er ikke til at holde ud :( ...... Min stakkels dreng :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og han skriger stadig...... :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels Marlon - og jer.. Hvor er det frustrende, ikke at kunne gøre noget, forklare ham at han skal sove :(

Sove-støv i Marlons retning..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sender positive tanker og Ole Lukøje-sand

:kram :kram :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det - sover han?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels Marlon - og jer.. Hvor er det frustrende, ikke at kunne gøre noget, forklare ham at han skal sove :( Sove-støv i Marlons retning..

Tusind tak for sove-støv :kram2

Ja det er bare vildt frustrerende.... Man ville jo gerne kunne fortælle ham at han bare skal lukke øjnene, og så er han frisk til at lege i morgen :biglove

Sender positive tanker og Ole Lukøje-sand:kram :kram :kram :kram :kram

Tusind tak :kiss

Hvordan går det - sover han?

Der har været ro i ca 10 min nu.... Men han sover desværre ikke endnu.... Ligger bare og karter rundt i sengen. Men det er da bedre end gråden... :rolleyes

Synes jeg har verdens sejeste mand, der holder ud derinde...... Hvor er jeg dog heldig at jeg har ham!!! :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes jeg har verdens sejeste mand, der holder ud derinde...... Hvor er jeg dog heldig at jeg har ham!!! :wub

:7himmel Det gode er, at dig og ham, på en eller anden måde jo kommer tættere sammen i alt dette :7himmel Og ja, sådan håber jeg også min kæreste bliver.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stadig vågent barn..... <_<

Men der er ro på derinde, og jeg kan høre Kristian læser højt for Marlon fra sin Erik Clausen biografi :biglove

Det har jo snart taget lige så lang tid som hvis vi havde kørt med barnevognen..... Men de kloge siger jo at man skal lade dem blive på værelset, og helst i sengen. Så det var jo planen at forsøge det....

Bortset fra den powernap han tog der lidt over 19, har han ikke sovet siden 14.30...... Utroligt at han kan holde ud altså. Han er vist lige så stædig som farmand :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon sover :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lydløst :yay (+ antijinx)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon fik lige sutten en enkelt gang omkring kl 23, og så hørte vi ellers ikke mere til ham :loveshower

Vi vækkede ham kl 7, og han har så ellers sovet 2 lure i løbet af dagen.... 1 1/2 og 1 time, og han vågnede fra sidste lur kl 16.15

Vi prøver med samme fremgangsmåde igen i aften, med putning omkring 19.30 (eller når han viser træthedstegn) Og så eller en stor portion tålmodighed (stædighed).... Det bliver spændende <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja man kan vel kalde det succes ;)

Det tog et kvarters højtlæsning, og så sov Marlon sødt (kl 19.45)........ Og så hørte vi ikke mere før drengen vågnede og var klar til at komme op kl 6.30 :loveshower :loveshower :loveshower

Krydser fingre for at det varer ved! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER