Barbamama

Stofbleer

25 indlæg i dette emne

Ja, det er desværre ikke (endnu) mig, der giver gode tips ;)

Men jeg er stadig RET lun på det med stofbleer. Så kunne godt tænke mig at høre fra nogen med erfaringer/viden? :) Hvad er dos and don'ts?

Og et helt konkret spørgsmål: Jeg fortalte min mor om stofbleerne og hun spurgte uden videre: Jamen hvad gør man så med tissebleerne? Skal man vaske hver dag, eller hænge beskidte bleer til tørre? Og jeg var hende faktisk svar skyldig :blink Man kan jo ikke bare lade dem ligge og være våde, og jeg er heller ikke vild med at hænge dem til tørre når de er snavsede... Er der et trick? Eller skal man simpelthen vaske bleer dagligt, hvis man er stofblemor? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring og ville aldrig selv kaste mig ud i det. Fatter slet ikke hvordan man kunne holde det ud i gamle dage.

Men da jeg var på Babymesse i maj, der var der en stand med moderne stofbleer. Det skulle være noget smartere, men stadig miljøvenligt.

Kan så ikke lige huske hvad de hed. Sikke et hjælpsomt indlæg :whistling

Anyway... Glæder mig til at høre om det kommer til at lykkes for dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at de moderne stofbleer måske hed imsevimse?

Jeg lurer lidt på De her!

Så jeg kan godt finde moderne stofbleer :) Men jeg er lidt i tvivl om det EGENTLIG er så nemt som Rebecca Pehrson og fabrikanterne siger :P

Kan jo godt lide tanken om en økobabymås og tanken om at spare nogle penge på bleer. :loveshower Men kan ikke så godt lide tanken om en vasketøjskurv fuld af klamme våde tissebleer :puke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg tror det var dem :)

Jeg synes jeg skifter ble ufattelig mange gange om dagen. Tør slet ikke tænke på, hvis jeg skulle vaske hver gang :unsure

Men respekt for at du vil prøve det af :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu må vi se om det bliver til noget :whistling

Men min mand er jo også lidt lun på det, så måske vi faktisk kunne få det op at stå. :yay Men synes det kræver at jeg ved lidt mere, så håber at der er nogle erfarne stofblemødre, der kommer ind og deler deres visdom. :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:unsure Et lille bitte indlæg, der fortæller, at der er mange mødre på BX som er utrolig glade for stofbleer, så hvis du laver en søgning på deres forum, så kommer der mange tråde op og du bliver meget klogere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ellers er der også info på slyngebarn.dk mener jeg det er... jeg overvejer nemlig også imsevimse bleer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja Helle81 og Sukkerkold fra andet steds.. er forholds stadig "nye" mødre og inde i stofble-verden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har egentlig hele tiden tænkt at det stofble der var noget pjat... Men... Det ser da faktisk meget intressant ud.. Men.. Kommer nok aldrig i gang emd sådan noget.. Synes det virker uoverskueligt at skulle vaske bleer hele tiden :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har haft et gæste barn der brugt det, (er dagplejer) det er ikke noget jeg ville bruge til mine børn, synes de lugtede fælt og var meget store. Ved ikke hvordan de vasker dem, men jeg skulle puttede brugte bleer i en pose og så fik de den med hjem hver dag, Der kom rispapir i bleen for at tage det værste, som så kunne smides ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde der bruger stofbleer til hendes barn. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer med vask mv. hos dem, men hun fortalte, at han tit tisser mm på puslebordet i stedet for i bleen, da han jo kan mærke det i bleen, modsat hvis han brugte alm. bleer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså... aner ikke hvad der er "normalt" men jeg vil nok tænke at det ville lugte lidt hvis de ikke blev vasket hver dag. min mor brugte stofbleer på mig som barn, men tror helelre jeg må lade være med at begynde at spørge ind til det, hun skal nødig blive alt for mormor skruk haha... dog er jeg blevet fortalt at fordi jeg brugte stofbleer som åbenbart fyldte lidt mere end andre bleer så havde jeg en kæmpe røv som baby som gjorde jeg gik lidt sjovt hahaha, men altså, er ikke skadet, går ganske normalt i dag :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde der bruger stofbleer til hendes barn. Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer med vask mv. hos dem, men hun fortalte, at han tit tisser mm på puslebordet i stedet for i bleen, da han jo kan mærke det i bleen, modsat hvis han brugte alm. bleer.

Hmm, okay så skal man passe på ikke at være i skudlinjen :P Men ellers er det vel strengt taget et plus, for så bliver de vel også renlige hurtigere :loveshower

altså... aner ikke hvad der er "normalt" men jeg vil nok tænke at det ville lugte lidt hvis de ikke blev vasket hver dag. min mor brugte stofbleer på mig som barn, men tror helelre jeg må lade være med at begynde at spørge ind til det, hun skal nødig blive alt for mormor skruk haha... dog er jeg blevet fortalt at fordi jeg brugte stofbleer som åbenbart fyldte lidt mere end andre bleer så havde jeg en kæmpe røv som baby som gjorde jeg gik lidt sjovt hahaha, men altså, er ikke skadet, går ganske normalt i dag :whistling

Jeg tænker også lidt at man er nødt til at vaske hver dag. Synes bare det virker besværligt :rolleyes OG selvom jeg vaskede hver dag, så ville jeg faktisk stadig synes det var lidt ulæks at have tissebleer liggende i op til 24 timer indtil næste vask :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg været inde og sakse nogle af tingene til dig/jer...:

Jeg synes ideen om stofbleer er interessant idet de små størrelser jo bruger en del bleer igennem deres "ble-tid" og jeg kan godt lide ideen om at man ikke belaster miljøet mere end hvad man behøver og samtidigt sparer penge.

MEN - hvor jeg godt kan se fidusen i stofbleer når ungerne tisser, så tænker jeg at det er røv ulækkert når der kommer afføring i bleen. Men kan se nogen skriver at man har et risindlæg til dette. Tænker bare lidt - øh, ja, men er det da behageligt for børnene?

Er faktisk positivt indstillet, og vil da bestemt undersøge dette inden jeg beslutter mig for det ene eller andet - så ville høre jer andre:

Har i gjort jer overvejelser ang. almindelige bleer vs stofbleer?

Hvad har gjort at i overvejer det ene frem for det andet og hvis der er nogle der har erfaringer, så øs gerne ud af dem.

For tiden vasker vi hver 3. dag en maskinfuld med bleer, gylpeklude (bruges istedet for håndklæde på puslepude), vaskeklude (vi bruger stofvaskeklude ved bleskift) og hans håndklæder. Alt ryger ind på 75 grader og hængetørrer.

I vuggestuen har han sine alm. bleer eller de hjemmesyede med velcro (dem elsker vikarerne). Vi har en vandtæt pose hængende på en krog hvor de lægger de brugte, som vi tager hjem hver dag.

Vi har indlæg af rispapir i vuggestuebleerne, det kan smides ud når der kommer bonus på, og ellers ryger det med hjem i vaskemaskinen og bliver genbrugt.

Betyder det, at I har stofbleer med lort i liggende i 2-3 dage og venter på en vask?

Sådan som jeg har forstået det, så er det ikke sådan at man har en ble fyldt med lort liggende. Man har et indlæg i de stofbleer som er lavet ud af noget rispapir/bambus som tager imod det meste af afføringen. Den tager man ud og skyller ud i toilettet som vi andre gør når vi er på wc. Og så putter man stofbleen til vask i en pose som man lukker af ligesom almindelige bleer indtil de skal vaskes. Det er sådan jeg forstår det - for jeg havde også billedet for mit indre blik første gang jeg hørte om stofbleer, en ble fyldt med afføring der lå et par dage. Yuk. Men sådan er det ikke.

vi skyller lorten af i toilettet (det som rispapiret ikke tager, hvis vi har lagt det i). Nu har vi to blebørn, lillesøster har papir om natten, men ammebæ skyller vi ikke af, det ryger direkte i blespanden (som er foret med en pose, som vi trykker bleerne fra ind i vaskemaskinen). Når man har lært teknikken behøver man ikke engang røre lortebleerne

Hvis man har bleer med fleece inderside, så kan man ofte bare rulle lorten direkte ned i toilettet

*****************

Ja spørgsmålet siger sig selv - Jer der bruger stofbleer (bumgenious, imsevimse, Totsbots) - hvad opbevarer i stofbleerne i, mens de afventer vask?

Kender umiddelbart kun til VIPP spande, men synes de koster spidsen af en jetjager - men omvendt skal det jo være lufttæt og nemt at bruge?

En pulpose og så i en åben spand fra ikea, hvor låget ligger halvt på. Havde bleer i lukket spand i starten og døede lidt hver gang jeg skulle åbne den. Det er efter min mening bedre at der kan komme luft ned og så lugter det faktisk næsten ikke og slet ikke så slemt som i lukket spand.

PUL er Polyurethane Lamineret stof, altså vandtæt, men åndbart stof. Det er samme der er i vandtætte stofbleer som Bumgenius, Tots Bots osv. mærk efter på indersiden af stofblerne du har.

En pul pose er en stofpose der er lavet med vandtæt (PUL) inderside. Når vaskedag kommer, tager man bare pulposen med bleer og skubber bleerne ud af posen, ind i maskinen og smider posen med ind

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber ovenstående kan give svar på et par af spørgsmålet... er selv mega hooked på tanken om stofbleer..

Har også læst om poser man kan putte tingene i - og så DIREKTE i vaskemaskinen.... (Åbenbart noget man bruger på plejehjem eller andre steder hvor beboerne også har "uheld")..

Se det er jo smart - for dem der er SARTE og ikke vil i kontakt med at åbne en pose efter den er blevet lukket ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh Stinna du er en guldklump! :loveshower

Så handler det måske i virkeligheden bare om at finde de der poser inkl. en beholder til det. :) Jeg er egentlig ikke så hys med at få lort på fingrene (får alle mødre ikke det før eller siden? :rolleyes ) men jeg kan ikke lide tanken om at bleerne evt. ligger og bliver jordslåede et eller andet sted... Men det lyder jo til at det ikke er et problem :)

Jeg tænker dog at jeg ville vaske dem på 90 grader og ikke 75... Også for de andre mennesker, der bruger vores lokale vaskeris, skyld... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh Stinna du er en guldklump! :loveshower

Så handler det måske i virkeligheden bare om at finde de der poser inkl. en beholder til det. :) Jeg er egentlig ikke så hys med at få lort på fingrene (får alle mødre ikke det før eller siden? :rolleyes ) men jeg kan ikke lide tanken om at bleerne evt. ligger og bliver jordslåede et eller andet sted... Men det lyder jo til at det ikke er et problem :)

Jeg tænker dog at jeg ville vaske dem på 90 grader og ikke 75... Også for de andre mennesker, der bruger vores lokale vaskeris, skyld... :unsure

:blush Takker...

Er bare selv så hooked på det... så syntes jo det er et emne der burde være mere "viden" omkring ;)

De der poser kan købes på netshops der sælger stofbleerne - læste dog også at det kan betale sig at købe dem i udlandet - altså udenlandske hjemmeside :)

Og nej du har ret - lort er jo bare lort... det er jo derfor der findes vand og sæbe..... :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vil helt sikkert bruge stofbleer... Min mand foreslog det uden at jeg havde naevnt det. Han havde faaet en folder paa raadhuset i vores provins.

Her i Italien koerer baade Venedig og Napoli store kampagner for at faa folk til at bruge stofbleer og menstruationskoppe. Det er vist fremtiden, selvom det vist mangler lidt praktisk info i detaljerne omkring haandteringen :rolleyes

Jeg laeste i vores "lokale" folder at de bare skulle vaskes ved 60 grader, men det er jo uhygiejnisk. Fra 75 og opefter er vist meget fornuftigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker bare at det man sparer på bleer - det bruger man jo så på ekstra vaske og vaskemiddel som så belaster miljøet alligevel

Man kan også få øko bleer som engangs bleer

Jeg ville ikke selv orke det ekstra arbejde der er i det, synes det er skøøønt med brug og smid væk lorte ble koncepter :P men kan godt forstå ideen bag at man skåne de små rumper - men miljø belastningen skulle være den samme

Hvad når man feks er ude på tur - i Zoo eller lign. Skal man så rende rundt med x antal tisse og lorte bleer i tasken, men på restaurent mm indtil man kommer hjem og kan vaske dem? :blink

De der imsevimse ser da smarte ud ellers

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også ret hooked på ideen om stofbleer. Tror i det hele taget jeg bliver en rigtig ifavn-hippie mor...

Jeg har fundet denne hjemmeside Novas ark, som (selvom den er megagrim) giver nogle rigtig gode råd til, hvordan man bruger stofbleer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker bare at det man sparer på bleer - det bruger man jo så på ekstra vaske og vaskemiddel som så belaster miljøet alligevel

Man kan også få øko bleer som engangs bleer

Jeg ville ikke selv orke det ekstra arbejde der er i det, synes det er skøøønt med brug og smid væk lorte ble koncepter :P men kan godt forstå ideen bag at man skåne de små rumper - men miljø belastningen skulle være den samme

Hvad når man feks er ude på tur - i Zoo eller lign. Skal man så rende rundt med x antal tisse og lorte bleer i tasken, men på restaurent mm indtil man kommer hjem og kan vaske dem? :blink

De der imsevimse ser da smarte ud ellers

Ifølge Rebecca Pehrson (ved dog ikke om hun får penge for at sige det :P) skulle miljøbelastningen være større ved brug-og-smid-væk end ved at vaske, sålænge man ikke bruger tørretumbler (hvis man gør det, så er det dog LANGT mere miljøbelastende at bruge stofbleer) Noget med 6 Gj (tror jeg det hed?) mod 7,5 Gj, tror jeg. Og jeg tænker også at hvis vi skulle køre i Bilka de ekstra ture for at købe bleer, det belaster jo også. :)

Men jeg vil så også godt indrømme, at miljødelen er den mindste grund til at jeg er fristet af stofbleer. :blush Er meget mere hooked på at spare penge, og få den sundeste lille barnerumpe. :loveshower Og selvom der findes økobleer, så siger min mavefornemmelse mig bare at stofbleer stadig er mindre giftige...

Jeg kan dog godt se den med zoo og lignende er lidt ufed. :rolleyes Ku i det hele taget godt forestille mig at vi lavede lidt en kombi med stofbleer hjemme og "nemme" steder ude (f.eks. hos bedsteforældre og sådan) og så øko engangsbleer til de lidt mere bøvlede situationer.

Jeg er også ret hooked på ideen om stofbleer. Tror i det hele taget jeg bliver en rigtig ifavn-hippie mor...

Jeg har fundet denne hjemmeside Novas ark, som (selvom den er megagrim) giver nogle rigtig gode råd til, hvordan man bruger stofbleer...

Uh, den må tjekkes ud! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige med hensyn til økonomien i det med stofbleer så har jeg flere gange set en beregning over det og de der stofbleer/genbrugsbleer er billigere i længden på trods af vaske osv...

jeg var hooked på det til jessica og tænker over det igen men havde ikke finanserne og turde ikke kaste mig ud i det for tænk hvis jeg ikke kunne finde ud af det.

og ja har lidt de samme tanker nu her for ville gerne med tør ikke rigtig ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oekobleer skal vel stadig holdes sammen med limstof af en art, ligesom det vel ikke kan undgaas at der er et eller andet i, der goer at babymaas ikke kan aande optimalt?

Novas ark - wauw, en grim (men informativ) hjemmeside :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oekobleer skal vel stadig holdes sammen med limstof af en art, ligesom det vel ikke kan undgaas at der er et eller andet i, der goer at babymaas ikke kan aande optimalt?

Novas ark - wauw, en grim (men informativ) hjemmeside :o

Ja, den er skrækkelig grim, men hvis man kan se bort fra det og ikke få ondt i hovedet, så synes jeg faktisk at der står meget godt derinde...

I kan også prøve at kigge her. Det er ikke om stofbleer, men mere generelt om ifavn princippet, som jeg synes har rigtig mange gode aspekter... ifavndanmark.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, den er skrækkelig grim, men hvis man kan se bort fra det og ikke få ondt i hovedet, så synes jeg faktisk at der står meget godt derinde...

I kan også prøve at kigge her. Det er ikke om stofbleer, men mere generelt om ifavn princippet, som jeg synes har rigtig mange gode aspekter... ifavndanmark.dk

Ork, jeg kan se bort fra meget, hvis indholdet stemmer. Her i Italien vrimler det ioevrigt med grimme hjemmesider og man kan vaenne sig til meget :)

Ifavn... meget, meget interessant side :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER