Stine27

Spørgsmål til ivf

9 indlæg i dette emne

Hejsa :)

Jeg fik lavet en udredning igår, og den vidste at der ikke er gennemgang i æggeleder.

Jeg skal ind og have en røntgen undesøgelse snart, og der efter står den på ivf.

Men da dette er helt nyt for mig, håber jeg at der er nogle der vil forklare mig lidt om det psykiske samt fysiske ved dette.

Og gerne også det økonomiske.

Knus Stine

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Stine

Jeg er lige nu i IVF behandling så jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.

Du vil aller først blive undersøgt på fertilitetsklinikken, og herefter bliver det besluttet om du skal i kort eller lang behandling, afhængig af hvad lægen på fertilitetsklinikken har valgt af behandling for dig. Hvis du er overvægtig eller undervægtig, kan du få af vide du enten skal tabe dig eller tage lidt på, inden behandlingen begynder. Hvis du har normal vægt, vil du blive behandlet når det passer med din menstruationscyklus.

For mit vedkommende skulle jeg tabe mig en del, så jeg har siden maj måned været på kostomlægning. Det i sig selv har været lidt belastende for min psyke, for på den ene side ville jeg jo rigtig gerne i behandling hurtigst muligt og på den anden side ville jeg jo helst bare kun i behandling 1 gang.

Jeg har været i lang behandling, hvilket vil sige jeg har skulle stikke i mig selv 2 gange om dagen i en måned (næsten). Om det korte forløb ved jeg kun, at det er ca. 14 dage, men om man skal stikke i sig selv 2 gange dagligt, ved jeg ikke. Det har egentlig styrket mig i og med jeg er hunderæd for nåle. Bare det at have "balls" til at stikke i sig selv 2 gange dagligt siger noget om, hvor brændende jeg ønsker mig et barn. Nu vil jeg så sige, at de nåle man stikker sig med er ganske små. Ca. 2-3 cm lange og så er de meget tynde, så jeg kan næsten ikke mærke det. I den tid jeg har været på medicinen, har jeg haft nogle bivirkninger, og det skal du nok også regne med du får. Jeg har haft hovedpine, brystspændinger, været træt...og det modsatte, været en sk*** kælling, humørsvingninger og generelt træls, men i og med min mand var klar over det (Og jeg virkelig har prøvet at holde lidt igen med mine hysteriske udbrud) har det ikke været så slemt. En ulempe ved at stikke i mig selv har været, at min mave har fået blå mærker, så jeg har holdt mig langt væk fra svømmehallen i den tid.

Mht det økonomiske, kan jeg sige: DET ER DYRT. Jeg er heldigvis medlem af danmark og har været det længe, så jeg kunne få mine udgifter refunderet den vej. Hvis ikke du er medlem af danmark på nuværende tidspunkt, tror jeg desværre ikke du kan nå det nu.

Den medicin jeg har fået, har været følgende:

Suprefact. 2 pakker med 2 injektinsvæsker i hver. Pris 1088,80 kr

Pergoveris. Pakke med 10x2 hætteglas. 3 pakker à 7.421,60 kr.

Pregnyl. 2 hætteglas. Pris kan jeg ikke huske men omkring 70,- kr.

Progesteron. Vaginal gel. Pris kan jeg heller ikke huske men mener det var 70 kr. jeg kom af med. Tror dog der stod små 2200,- på bonen.

Du skal huske, at der er et loft på 15.000,- kr som du selv skal betale. Resten betaler du ikke for. At jeg har fået alle mine udgifter dækket via danmark er godtnok skønt.

Håber du kunne bruge mit indlæg til noget

Hilsen

Anne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Anne

Tusind tak for dit svar. Det betyder utrolig meget at få noget mere viden omkring dette.

Et lille spørgsmål til dig, som du ikke behøver svare på men det vil hjælpe mig en del:

Hvor meget vejer du? Jeg vejer omkring 80 kg, så ved at mit bmi er lidt for højt. Min idelle bmi er når jeg vejer ca. 70 kg.

Jeg er medlem i sygesikringen danmark og er i gruppe 5. Hvilken gruppe er du i?

Knus Stine

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal over i gruppe 2 før du får tilskuddet tilbage. Det koster noget med 2200 kr i kvartalet, men så får du også 100% tilbage. Jeg ved dog du skal over i grp. 2 FØR du starter i behandling, så du skal skynde dig at kontakte dem.

Jeg startede med at veje lidt over 100 kg, og jeg tabte mig ned til 83 kg. Har dog taget et kg på igen i forbindelse med medicinen (og den første julefrokost :oops ) men passer rimelig meget på, hvad jeg spiser. Er dog ikke på decideret kur mere, men fortsætter med min kostomlægning, når jeg bliver gravid.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om de siger du skal tabe dig, men de vil gerne man ligger under 29 i BMI. Det er fordi det giver den største og bedste chance for graviditet. Og hvis du ryger, kan det også være de siger du skal stoppe med det, inden du kommer i behandling. Det er ikke kun dig men også din mand, der skal stoppe med at ryge. Det fik vi af vide. Jeg har så prøvet flere forskellige måder at stoppe på, og den der har virket bedst var hypnose.

Du og din mand kommer på IVF skole, hvor i får af vide, hvad der er godt og hvad der er skidt. Koffeinholdige drikke er skidt i startperioden, hvor man får lagt æg op. Det samme er sødemidler, så light og sukkerfri produkter er heller ikke godt. Mht sædudtag er der også ting man skal tænke på. Mandens sæd er 6 uger undervejs så dvs at han ikke må ha' været syg og han skal helst heller ikke ryge min. 6 uger inden det skal bruges. Alt det her får i af vide på IVF skolen, hvor du også lærer at stikke dig selv.

Og så spørger du bare..

Anne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige sige, at de ikke altid kun regner udfra BMI. Bare det at man taber sig, er et skridt i den rigtige retning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med hormonpiller i efteråret 2011, men ingen succes ved det desværre. Jeg besluttede at stoppe forsøget og vente til 2012 hvor brugerbetalingen forsvandt. Nu følger det jo det alm medicin rabat system hvis man kan kalde det det. Det hjælper en hel del på prisen. Jeg er ikke selv startet op endnu, er istedet på p piller for at øge chancen for at behandlingen vil virke når jeg skal igang igen. Ved nogen om danmark giver tilskud hvis man er i gr.5? Eller skal man op i gr.2 for at få tilskud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som nævnt tidligere, er det kun grp 2 der giver tilskud. Grp. 5 giver ikke noget som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare sige, at jeg får 50% dækket af restbeløbet, og jeg er medlem af gruppe 5. Jeg talte med Danmark forleden, og de sagde, at man ville få 100% dækket ved at flytte til gr. 1, som vist nok er billigere end gr. 2.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare sige, at jeg får 50% dækket af restbeløbet, og jeg er medlem af gruppe 5. Jeg talte med Danmark forleden, og de sagde, at man ville få 100% dækket ved at flytte til gr. 1, som vist nok er billigere end gr. 2.

Gruppe 1 er den dyreste, derefter gr. 2, gr. 5 og så basis hvor man ikke får tilskud men bare betaler for at stå i bero. Så hvis gr.2 giver 100 % tilskud stadig som det før er blevet sagt, så kan det ikke betale sig at rykke helt op i gr. 1.

Jeg er selv medlem af gr. 5, og får også kroniker tilskud til alm medicin, så der er heldigvis en maxgrænse for hvor meget jeg kan komme til at betale for tingene. Fik også penge tilbage for min behandling sidste år hvor man ellers selv skulle betale hele beløbet op til de 15.000. Men hvis danmark giver 50% af restbeløbet så er det da også en lille hjælp :) Må hellere ind på danmarks hjemmeside og tjekke ud hvad der bedst ka betale sig for mig mht grupper. For selvom der nu er tilskud til fertilitetsbehandling på ligefod med andet medicin så kan det alligevel være en dyr omgang, specielt i starten af perioden når man skifter fra det ene år til det andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER