TiaK

Introduktion til grød

18 indlæg i dette emne

Erica har nu prøvet at få grød en 4-5 dage nu. De første par gange var jeg lidt i tvivl om hvor meget hun rent faktisk fik ned, men de sidste dage er jeg slet ikke i tvivl om at hun godt ved hvordan man synker det! :glad

De sidste dage har hun måske fået en 5-10 skefulde, i dag prøvede jeg at give hende lidt mere - nok 10-20 skefulde (en halv deciliter ca) og det røg glædeligt ned det hele! Men hvor hurtigt kan jeg trappe op til et fuldt måltid? Hendes mave skal jo gerne kunne følge med. Er det bare et spørgsmål om at følge med i hendes afføring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg står i nøjagtigt samme situation, så jeg følger lige med her :)

Jeg har desuden et par spørgsmål selv, som jeg håber, at det er okay, jeg stiller her?

- hvordan laver i grøden? Jeg har bogen om mad til babyer fra Sundhedsstyrelsen og der er flere variationer over den samme opskrift: jeg har indtil videre kogt majsmelet med vand og blandet MME-pulver i, men intet fedtstof... Det skal der i ifølge en anden opskrift deri - er totalt forvirret :unsure

- hvornår betragtes det som et fuldt måltid? Og skal hun altid tilbydes MME/MM bagefter?

- hvordan ved man, at det er okay at begynde på 2 grødmåltider?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo flere spørgsmål jo bedre - i så fald her er nogen der kan svare på dem ;)

Jeg har indtil videre kun turde kaste mig ud i færdiggrød hvor der jo kun skal tilsættes vand. Har dog købt majsmel og har en plan om at lave majsgrød fra bunden i morgen.

Det med fedtstof ved jeg heller ikke rigtig... Synes det er svært at finde nogle gode informationer - tror det er rigtig meget på mavefornemmelse og hvad man har lyst til -agtigt. Hvilket sikkert er fedt, når man er kommet over begynder-humlen.

Jeg er jo også begyndt at lave mos. Har indtil videre lave ren æblemos, æble-kiwi og æble-pære mos. Men jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg egentlig får brug for? gider ikke stå og lave tonsvis nu for så at indse at om en måned spiser hun det samme som min mand og jeg, og så har jeg fryseren fyldt med mos!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så nu venter vi i spænding ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er i fuld gang med mad og har snakket flere gange med sp undervejs, så vil prøve at besvare nogle af jeres spørgsmål. Det bliver så udfra hvad min sp mener, som med alt andet omkring baby, er det sikkert mange religioner :)

Jeg kom hurtigt op på et helt måltid. Leo var bare så klar til mad. Min sp sagde de nok selv skulle dige fra. Fik først talt med hende igen i går og er nu gået igang med måltid nr to. Det skulle jeg vist ha været lidt før -når de spiser et helt og virker til at kunne spise mere.

Jeg blander mel med vand, mme og fedtstof. Sp sagde fedtstof var meget vigtig for deres hjerne. Derfor gik hun ikke op i hvad det er, hun anbefalede man bruger det man har og gerne varierer så meget som muligt.

Er også lidt i tvivl om de skal have mælk bagefter, giver jo altid vand. Håber andre kan svare på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at give vand sammen med grøden.. Det er vigtigt for maven.. Grøden kræver ekstra væske til fordøjelsen ;)

Fedtstof.. Ja, det allerbedste og det som børnene optager bedst er tidselolie - fåes bla fra 'Urtekram' :)

Silje får 2 måltider.. Middag og aften.. Nogle dage spiser hun en hel portion til begge måltider.. Andre dage bliver det kun til 1/2. Spiser hun en hel portion får hun ikke brystet bagefter -da en portion (1dl) betragtes som et måltid - men ellers gør hun :)

Det var vist de vise ord herfra.. Husk husk husk vandet.. Det er ret vigtigt de får noget regulært væske til grøden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med Majs grøden, som Jamie var og er stadig glad for :)

Jeg laver den i microovnen.

2 dl vand + ½ dl majsmel... i miroovnen i ca. 3 minutter, man skal dog lige røre hver ½ minut og oftere lige til slut, da

det ellers blir klumpet.

og så putter jeg det MME i der svarer til de 2dl vand. og så hjemmelavet frugt mos i fra fryseren.

Fedtstof putter jeg ikke i, da MME indeholder det han har brug for.

jeg putter kun fedtstof i kartoflerne.

Udover det får han vand til måltiderne. Han spiser sig mæt hver gang og har faktisk gjort det

siden vi startede. Han får først en flaske ca 3 timer efter.

Der står i min pjece:

I hjemmelavet grød kan du tilsætte en teske olie/smør, hvis grøden ikke er lavet udelukkende på modermælkserstatning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super at du har lavet denne her tråd :sc

Puha... Der er altså meget man lige skal lære på den front :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår jeg jer ret, at I bruger MMW-pulver ift den vandmængde, som I laver grøden af? -altså, I kommer ikke ekstra vand i sammen med MME-pulveret? Det gør jeg nemlig, og det var fint i starten, da grøden skulle være tynd, men nu synes jeg godt, at hun kan klare en tykkere konsistens... Jeg har dog tænkt, at eftersom opskriften er med MM, MME eller sødmælk, så skulle det opfattes som færdigblandet MME, som jo er drikkeklar og dermed væskeholdig og ikke kun pulveret...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten havde jeg kun drikkeklar MME (da min mand havde købt en hel kasse, som vi jo ikke fik brugt, da hun jo ikke ville tage flasken) så der brugte jeg kun det og intet vand (ej heller fedtstof).

Nu har jeg købt pulver-MME og koger nu ris/majs/boghvede-melet op med vand og når det har kogt og fået konsistens så tilsætter jeg pulver svarende til det vand jeg har brugt. Stadig ingen fedtstof.

Jeg tænker at det der giver grøden konsistens er melet og ikke MME-pulveret - så hvis du vil have en tykkere grød, så skal du bruge mere mel til samme mængde vand (og MME pulver).

Som jeg har forstået det, så kan man på et tidspunkt begynde at tilsætte mindre MME-pulver (så grøden er lavet halvt på vand og halvt på MME) og når man gør dette, så skal der også tilsættes fedtstof. Men hvornår man ikke længere skal lave grøden kun på MME ved jeg ikke - er der nogen, der ved det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten havde jeg kun drikkeklar MME (da min mand havde købt en hel kasse, som vi jo ikke fik brugt, da hun jo ikke ville tage flasken) så der brugte jeg kun det og intet vand (ej heller fedtstof).

Nu har jeg købt pulver-MME og koger nu ris/majs/boghvede-melet op med vand og når det har kogt og fået konsistens så tilsætter jeg pulver svarende til det vand jeg har brugt. Stadig ingen fedtstof.

Jeg tænker at det der giver grøden konsistens er melet og ikke MME-pulveret - så hvis du vil have en tykkere grød, så skal du bruge mere mel til samme mængde vand (og MME pulver).

Som jeg har forstået det, så kan man på et tidspunkt begynde at tilsætte mindre MME-pulver (så grøden er lavet halvt på vand og halvt på MME) og når man gør dette, så skal der også tilsættes fedtstof. Men hvornår man ikke længere skal lave grøden kun på MME ved jeg ikke - er der nogen, der ved det?

Det forstår jeg ikke - som grøden laves nu, er den allerede halvt vand og halvt MME-pulver, hvis man tilsætter MME-pulver svarende til vandmængden?

Argh, jeg synes det er svært det her <_< Jeg er nemlig begyndt at tilsætte fedtstof, men det er måske overflødigt, så længe der er MME-pulver i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige gennemlæst afsnittet om den første grød i "mad til spædbørn og småbørn" igen.

Du kan vælge at lave grød med 1,5 dl vand og 0,5 dl mm(e). Så skal du tilsætte fedtstof. Du kan også vælge at lave det udelukkende på mm(e), så skal der ikke tilsættes fedtstof.

Om man gør det ene eller det andet, er ens eget valg. Min SP anbefalede metode et, men er sikker på det er hip som hap :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det forstår jeg ikke - som grøden laves nu, er den allerede halvt vand og halvt MME-pulver, hvis man tilsætter MME-pulver svarende til vandmængden?

Argh, jeg synes det er svært det her <_< Jeg er nemlig begyndt at tilsætte fedtstof, men det er måske overflødigt, så længe der er MME-pulver i?

Som jeg forstår det, så bliver MME-pulver først til MME, når det bliver blandet med vand. Derfor er grød lavet på vand og tilsat MME-pulver svarende til vandmængden KUN lavet på MME.

Hvis man derimod kun tilsætter MME-pulver svarende til halvdelen af det tilsatte vand, så er den lavet på halvt vand og halvt MME.

Giver det mening?

Og så længe du anvender fuld mængde MME-pulver, så behøver du ikke tilsætte fedtstof.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg forstår det, så bliver MME-pulver først til MME, når det bliver blandet med vand. Derfor er grød lavet på vand og tilsat MME-pulver svarende til vandmængden KUN lavet på MME.

Hvis man derimod kun tilsætter MME-pulver svarende til halvdelen af det tilsatte vand, så er den lavet på halvt vand og halvt MME.

Giver det mening?

Og så længe du anvender fuld mængde MME-pulver, så behøver du ikke tilsætte fedtstof.

Hmm, måske er jeg ved at fatte det... :unsure

Vil det sige, at når der i opskriften skal bruges 1-2 dl vand, 1 tsk fedtstof og 1/2 dl MME, så er det en opskrift, hvor mosen er lavet på halvt af hver? Og det er derfor, at der skal tilsættes fedtstof? Altså vandet bliver jo hældt fra, så det er vel derfor, at der står dl MME?

Det er jo anderledes med grøden, som koges på vand, så kan jeg godt se, at hvis den er kogt på 1 dl vand, så skal der MME-pulver i svarende til 1dl.

Ej, hvor er jeg altså en kegle til det her :( Hvor svært kan det være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, måske er jeg ved at fatte det... :unsure

Vil det sige, at når der i opskriften skal bruges 1-2 dl vand, 1 tsk fedtstof og 1/2 dl MME, så er det en opskrift, hvor mosen er lavet på halvt af hver? Og det er derfor, at der skal tilsættes fedtstof? Altså vandet bliver jo hældt fra, så det er vel derfor, at der står dl MME?

Det er jo anderledes med grøden, som koges på vand, så kan jeg godt se, at hvis den er kogt på 1 dl vand, så skal der MME-pulver i svarende til 1dl.

Ej, hvor er jeg altså en kegle til det her :( Hvor svært kan det være?

Pas - har ikke lavet grønsagsmos endnu, så der tør jeg ikke udtale mig. Prøver dog alligevel ;) Det vand du hælder fra - er det det vand du koger grønsagerne i? For det vil jeg mene ikke tæller med. Vil du ikke sætte den opskrift ind du bruger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pas - har ikke lavet grønsagsmos endnu, så der tør jeg ikke udtale mig. Prøver dog alligevel ;) Det vand du hælder fra - er det det vand du koger grønsagerne i? For det vil jeg mene ikke tæller med. Vil du ikke sætte den opskrift ind du bruger?

Sorry - havde slet ikke set dit svar her, TiaK :(

Her er opskriften:

Grøntsag 75 g

Kartofler 125 g

1-2 dl vand

1 tsk fedtstof

½ dl MME eller sødmælk (sidstnævnte kun hvis baby er over 6 måneder)

Den er på side 49 i Sundhedsstyrelsen bog.

Jeg er stadig i tvivl om, hvordan det skal forstås, så jeg gør det, at vandet hældes fra (ellers bliver det for tyndt), så kommer jeg nogle gange fedtstof i, andre gange ikke, og når jeg gør det klar til spisning kommer jeg lidt ekstra vand i for at få en god konsistens, og knap 2 skeer MME...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry - havde slet ikke set dit svar her, TiaK :(

Her er opskriften:

Grøntsag 75 g

Kartofler 125 g

1-2 dl vand

1 tsk fedtstof

½ dl MME eller sødmælk (sidstnævnte kun hvis baby er over 6 måneder)

Den er på side 49 i Sundhedsstyrelsen bog.

Jeg er stadig i tvivl om, hvordan det skal forstås, så jeg gør det, at vandet hældes fra (ellers bliver det for tyndt), så kommer jeg nogle gange fedtstof i, andre gange ikke, og når jeg gør det klar til spisning kommer jeg lidt ekstra vand i for at få en god konsistens, og knap 2 skeer MME...

Ja, jeg lavede den faktisk lige i går - Erica får stadig kun et grødmåltid, så det er vist ved at være på tide hun udvider til 2 måltider. Prøvede som skrevet i går - men vil hun have det?!? Altså, hun spiste da lidt - men med sjove ansigtsudtryk og lidt opkastfornemmelser. Havde dog også lavet mosen ret tyk at starte med, men selvom den blev fortyndet a 2 omgange (med kogevandet og lidt MME pulver) og tilsidst blendede jeg den også - men et hit, det var det ikke! Men prøver igen i aften :)

Blender du mosen, eller pisker den eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg lavede den faktisk lige i går - Erica får stadig kun et grødmåltid, så det er vist ved at være på tide hun udvider til 2 måltider. Prøvede som skrevet i går - men vil hun have det?!? Altså, hun spiste da lidt - men med sjove ansigtsudtryk og lidt opkastfornemmelser. Havde dog også lavet mosen ret tyk at starte med, men selvom den blev fortyndet a 2 omgange (med kogevandet og lidt MME pulver) og tilsidst blendede jeg den også - men et hit, det var det ikke! Men prøver igen i aften :)

Blender du mosen, eller pisker den eller hvad?

Hmm, Erica skal da lige værdsætte, at mor gider stå og kokkerere til hende!

Jeg bruger en stavblender - det gør den ikke helt lind, men det tager Filippa okay. Jeg har prøvet med en minihakker, og der bliver den noget mere ensartet i konsistensen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER