arrow

Tider, aftensmad

24 indlæg i dette emne

Hej.

Hvordan får I andre det til at kører rundt når man kommer sent hjem kl. 17:20

Skal lave aftensmad, uden sure miner og maden gerne skal stå på bordet senest 18:15?

Lige nu har vi ikke rigtig en fast rytme, vi har svært ved at holde de faste rytmer desværre.

Vi har to børn, en på 2,5 og en 6 måneder.

Den lille gut bliver gerne sulten halv seks og skal have bryst, den store får et stk frugt måske lidt brød. (hun spiser som regl alligevel aftensmaden)

Jeg skal selv stå for at handle ind, lave mad og lægge begge børnene i seng.

-inden jeg får set mig om er kl 21 måske mere på dårlige dage inden den store er i seng.

Så tænker jeg med gru på når jeg skal på studie igen!

For der kan jeg ikke regne med at få fri før kl. 15:15 og en times transport til vs for at hente børn, og fra vs er der 30 minutter hjem. Der skal også handles ind, nogle dage kun en litter mælk og hjem. Pakke børn og maden ud.

For at kunne lave mad. Og inden da er kl. sikkert 18:30=

Mad kl. 19:45

Hvordan løser I andre det om eftermiddagen, når I ikke har nogen hjælp andet end jer selv at trække på?

Tak for du læste og de svar der må komme.

Mvh. Arrow

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om du allerede gør det, men hvis du laver madplaner og handler stort ind 1x om ugen, kan det være en enorm hjælp til at få struktur på eftermiddagen.

Hvis du så samtidig planlægger det efter at der vil være rester et par gange om ugen, så du bare skal hjem og smide noget mad i mikroen.

Det var sådan lige de umiddelbare forslag - men det kan jo være du allerede gør det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige at madplaner og handle 1-2 gange om ugen er en god start på noget struktur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre. Det er slet ikke nødvendigt at handle hver dag. Storindkøb en gang om ugen eks. om lørdagen hvor du har tiden til det, og et mindre indkøb (brød, mælk og andre småting) om onsdagen.

I weekenden kan du måske også forberede lidt af maden til ugen, og så fryse det ned. Lave frikadeller, kødsovs, tærter, lasagne eller andet, så det blot skal varmes når du kommer hjem. Så har du tid til børnene i stedet for maden :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at handle dine madvarer på nettet? Så sparer du immervæk en del tid.

Jeg har ikke prøvet det selv, men kender flere der gør det, og er tilfredse med de varer, som de får.

Jeg tror egentlig ikke, at det i længden er dyrere selvom du skal betale for fragt, for du slipper for en masse impulskøb.

Ellers som de andre siger - læg en mad plan og så basér den på, at du kan lave dobbeltportion mange af gangene, så du har nem aftensmad nogle gange om ugen.

Er din mand slet ikke inde i billedet her med hensyn til de praktiske ting?? Det lyder som om du "hænger" på det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber mad på nettet hos nemlig. Og får det bragt. Lækre varer luge til døren- love it

Kød køber jeg hos skagenfood- øko kød bragt 1 x om måneden

Har ikke tid til det i hverdagen

Så laver vi madplaner og har flere nemme dage ( risengrød, æggekage, madder mm) de dage hvor det ramler. Lavet dobbelt portioner når vi laver feks boller i karry, kødsovs osv, så man også lige får en nem dag ud af det.

Så trods 5 børn spiser vi aldrig senere end Kl 17:30 og unger (de 3 små på 3 og 6 år) er altid i seng mellem 19:30-20

Jeg er selv først hjemme Kl 16:40 ca

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber mad på nettet hos nemlig. Og får det bragt. Lækre varer luge til døren- love it

Kød køber jeg hos skagenfood- øko kød bragt 1 x om måneden

Har ikke tid til det i hverdagen

Så laver vi madplaner og har flere nemme dage ( risengrød, æggekage, madder mm) de dage hvor det ramler. Lavet dobbelt portioner når vi laver feks boller i karry, kødsovs osv, så man også lige får en nem dag ud af det.

Så trods 5 børn spiser vi aldrig senere end Kl 17:30 og unger (de 3 små på 3 og 6 år) er altid i seng mellem 19:30-20

Jeg er selv først hjemme Kl 16:40 ca

Du er så smart Pia :yiepie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om du allerede gør det, men hvis du laver madplaner og handler stort ind 1x om ugen, kan det være en enorm hjælp til at få struktur på eftermiddagen.

Hvis du så samtidig planlægger det efter at der vil være rester et par gange om ugen, så du bare skal hjem og smide noget mad i mikroen.

Det var sådan lige de umiddelbare forslag - men det kan jo være du allerede gør det :)

Det gør jeg gerne om søndagen, så derfor mangler der lidt ind imellem i ugens løb og en hurtig tur i fx netto kan blive lang, hvis der er laaaaang kø...

Det er de dage jeg frygter mest når jeg skal studere igen.

Tak alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre. Det er slet ikke nødvendigt at handle hver dag. Storindkøb en gang om ugen eks. om lørdagen hvor du har tiden til det, og et mindre indkøb (brød, mælk og andre småting) om onsdagen.

I weekenden kan du måske også forberede lidt af maden til ugen, og så fryse det ned. Lave frikadeller, kødsovs, tærter, lasagne eller andet, så det blot skal varmes når du kommer hjem. Så har du tid til børnene i stedet for maden :goodluck

Ja, tror da egentlig du har ret i onsdag ville være en god dag at handle de ekstre ting ind.

Tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at handle dine madvarer på nettet? Så sparer du immervæk en del tid.

Jeg har ikke prøvet det selv, men kender flere der gør det, og er tilfredse med de varer, som de får.

Jeg tror egentlig ikke, at det i længden er dyrere selvom du skal betale for fragt, for du slipper for en masse impulskøb.

Ellers som de andre siger - læg en mad plan og så basér den på, at du kan lave dobbeltportion mange af gangene, så du har nem aftensmad nogle gange om ugen.

Er din mand slet ikke inde i billedet her med hensyn til de praktiske ting?? Det lyder som om du "hænger" på det hele.

:) nej ikke rigtig, jeg har fået ham til at bring til vs om morgen = så skal jeg hente. Hvilket kun er at bringe, for jeg skal gøre den store helt klar ellers kommer hun ikke afsted.

Han laver nogle gange mad og helst når der er handlet ind.

Jeg må overveje handel på nettet igen, men kan nu godt lide at se varerne i butikkerne, jeg er ret god til ikke at gøre impulskøb. Tak for ideen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er så smart Pia :yiepie

Enige, derfor jeg gerne vil gøre det efter. For det bør kunne lade sig gøre også her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber mad på nettet hos nemlig. Og får det bragt. Lækre varer luge til døren- love it

Kød køber jeg hos skagenfood- øko kød bragt 1 x om måneden

Har ikke tid til det i hverdagen

Så laver vi madplaner og har flere nemme dage ( risengrød, æggekage, madder mm) de dage hvor det ramler. Lavet dobbelt portioner når vi laver feks boller i karry, kødsovs osv, så man også lige får en nem dag ud af det.

Så trods 5 børn spiser vi aldrig senere end Kl 17:30 og unger (de 3 små på 3 og 6 år) er altid i seng mellem 19:30-20

Jeg er selv først hjemme Kl 16:40 ca

:) jeg ville også gerne have det til at fungere her, for det er super!

Tak for det, så kan det være det redder min aften også weee

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg handler altid kun een gang i ugen og der vælger jeg et tidspunkt hvor der ikke er kø. I travle perioder har vi lavet aftensmad til hele ugen i weekenden så det bare lige skulle tøs op og varmes. Suppleret med et par rugbrødsdage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare et tillægsspørgsmål - kunne du ikke give din mand et kærligt los bagi?

Herhjemme er det også mig der afleverer hver morgen, men Martin sørger for, at han bliver klar til afgang.

Er det fordi han arbejder meget længere tid end dig, eller er han bare ... doven?

(Undskyld hvis jeg blander mig i noget, der ikke rager mig, men jeg kan allerede på forhånd blive gal på dine vegne over jeres "fordeling")

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare et tillægsspørgsmål - kunne du ikke give din mand et kærligt los bagi?

Herhjemme er det også mig der afleverer hver morgen, men Martin sørger for, at han bliver klar til afgang.

Er det fordi han arbejder meget længere tid end dig, eller er han bare ... doven?

(Undskyld hvis jeg blander mig i noget, der ikke rager mig, men jeg kan allerede på forhånd blive gal på dine vegne over jeres "fordeling")

Tror ikke han tænker over hvor meget jeg gør. Da han gerne ville have jeg hjalp med hans arb.

Vores fordeling har aldrig været lige... Har prøvet at skubbe til ham, hvilket gør ham sur og så føler han sig presset..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madplan, storindkøb og fair fordeling er vejen frem for langt de fleste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madplan, storindkøb og fair fordeling er vejen frem for langt de fleste.

ENIG! Det er enkelte små ting, der får hverdagen til glide noget nemmere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skulle jeg nok finden en anden.... Men tak alle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke kørekort, og det tager ca. 1,5 time fra udd. til at være hjemme... 17:30 er når det er sent, men ellers er vi hjemme kl 17 og så kan jeg livlige nå det. Jeg laver de fleste huslige ting....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker om det ikke kan hjaelpe paa det at udpensle konkrete opgaver til ham, ala stoevsuge hver soendag, koebe ind efter liste hver onsdag, toemme opvaskeren, naar den traenger. Og saa fortaelle ham, hvor glad du ville blive af at han goer det?

Og saa huske at sige tak, naar han goer det!

Nu er jeg en moderne kvinde, men en lidt gammeldags hustru, saa det kan meget vel vaere, at det her stoeder nogle. Men jeg synes ofte det virker som om maend "godt kunne tage noget af sig selv" og det kan der vaere noget om. Men naar de ikke goer det og saa gerne skal igang med noget ifoelge deres partner, og det saa serveres med en frustreret og maaske smaasur mine, saa virker det jo vildt daarligt paa maend(og kvinder...?). Maend ser ikke det samme som en kvinde, maend gaar nemt i baglaas og kvinder kan vinde meget ved at vaere soede og bede konkret om det, de gerne vil have, samtidig med at fortaelle manden, hvor vigtigt det rent faktisk er. Tak virker virkelig magisk paa min mand, som nu af sig selv stoevsuger og endda er begyndt selv at stille sin tallerken ned i opvaskemaskinen og toemme den, naar den er faerdig(meget stort, for han har hele sit liv haft folk til at vaske op efter sig...). Jeg passer ellers ogsaa stort set alt i huset, men hvis jeg ikke havde tid, saa ville jeg ogsaa bede ham om at klare andre ting. For mig er vejen til min mands hjaelp ogsaa vigtig, saa hvorfor skal jeg ikke bede ham paent og sige tak, hvis han goer det, jeg saetter pris paa - selvom det saa ogsaa kunne ses som en selvfoelge?

Bed din mand konkret om ting som stoevsugning, en hurtig oprydning to gange om ugen, det ugentlige onsdagsindkoeb og opvask(emaskine) - og saa madlavning paa nogle dage, hvor du har mindst tid og overskud... Hvis det serveres lidt laekkert, saa bider han nok bedre paa ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker om det ikke kan hjaelpe paa det at udpensle konkrete opgaver til ham, ala stoevsuge hver soendag, koebe ind efter liste hver onsdag, toemme opvaskeren, naar den traenger. Og saa fortaelle ham, hvor glad du ville blive af at han goer det?

Og saa huske at sige tak, naar han goer det!

Nu er jeg en moderne kvinde, men en lidt gammeldags hustru, saa det kan meget vel vaere, at det her stoeder nogle. Men jeg synes ofte det virker som om maend "godt kunne tage noget af sig selv" og det kan der vaere noget om. Men naar de ikke goer det og saa gerne skal igang med noget ifoelge deres partner, og det saa serveres med en frustreret og maaske smaasur mine, saa virker det jo vildt daarligt paa maend(og kvinder...?). Maend ser ikke det samme som en kvinde, maend gaar nemt i baglaas og kvinder kan vinde meget ved at vaere soede og bede konkret om det, de gerne vil have, samtidig med at fortaelle manden, hvor vigtigt det rent faktisk er. Tak virker virkelig magisk paa min mand, som nu af sig selv stoevsuger og endda er begyndt selv at stille sin tallerken ned i opvaskemaskinen og toemme den, naar den er faerdig(meget stort, for han har hele sit liv haft folk til at vaske op efter sig...). Jeg passer ellers ogsaa stort set alt i huset, men hvis jeg ikke havde tid, saa ville jeg ogsaa bede ham om at klare andre ting. For mig er vejen til min mands hjaelp ogsaa vigtig, saa hvorfor skal jeg ikke bede ham paent og sige tak, hvis han goer det, jeg saetter pris paa - selvom det saa ogsaa kunne ses som en selvfoelge?

Bed din mand konkret om ting som stoevsugning, en hurtig oprydning to gange om ugen, det ugentlige onsdagsindkoeb og opvask(emaskine) - og saa madlavning paa nogle dage, hvor du har mindst tid og overskud... Hvis det serveres lidt laekkert, saa bider han nok bedre paa ;)

Ej det tror jeg virkelig også at jeg skal prøve... Det lyder bare så simpelt når det bliver skrevet, men kan virkelig godt se pointen i det..

Nu er ejg på barsel og har ikke noget arbejde når den slutter, men med en lille guldklump kan det virkelig også være svært at overskue det hele...Hun kræver altså nogen ting...

Jeg må spørge kæresten sødt om han ikke gider hjælpe til i hverdagen...For som du siger, så ser mænd ikke det samme som vi gør...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har HELT klare opgaver, hver især rent praktisk og deler alt omkring vores søn.

Vi afleverer kl 8.30 og henter kl. 15.30 og vi kører slavisk hverdag den samme rutine - det virker når man først er kommet ind i det.

Vi er hjemme 15.45-16.00 og går i gang med aftensmad som vi spiser kl. 17-17.30 alt afhængig af hvad vi får, kl. 18.00 kommer han i bad, kl. 18.30 er der grød/ekstramad og kl. 19.00 går vi ned og læser godnathistorie og så sover han ALLERsenest kl. 19.30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det tror jeg virkelig også at jeg skal prøve... Det lyder bare så simpelt når det bliver skrevet, men kan virkelig godt se pointen i det..

Nu er ejg på barsel og har ikke noget arbejde når den slutter, men med en lille guldklump kan det virkelig også være svært at overskue det hele...Hun kræver altså nogen ting...

Jeg må spørge kæresten sødt om han ikke gider hjælpe til i hverdagen...For som du siger, så ser mænd ikke det samme som vi gør...

Det er faktisk ikke saa svaert, naar man foerst faar det laert. Proev at gribe det an fra den positive vinkel i en periode og saa kom med et surt opstoed - talk about modstand box2.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu sidder jeg lige her på sidelinjen og læser med herinde...

Og må da godt nok sige at der lyder til mange af jer har styr på planlægning og alt hvad der får en hverdag til at køre :)

Jeg er jo så ikke gravid endnu eller noget så er egentlig meget spændt på når vi kommer dertil hvor vi skal være forældre og dermed have en ny hverdag...

Vi har faktisk ikke nogen faste rutiner for noget, og det kan self ses på hvordan vi bor...

Men en ting er vi sikre på og det er det med at købe ind en til to gange i ugen at det sparer meget tid og penge.

Ellers ved vi at madplaner hjælper rigtig mange familier. (Vi er dog elendige til den del selvom vi indimellem prøver)...

men kan se vi får MEGET at lære når det bliver vores tur :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER