Ezri

Hvordan undgår i madspild?

12 indlæg i dette emne

Indrømmet... Jeg har været RIGTIG slem til at smide mad ud. Oftest, når det er blevet for gammelt, lugter eller har overskredet sidste salgsdato. Jeg er blevet bedre til det, men vi har stadig madspild og det irriterer mig rigtig meget.

Så hvad gør I, for at udnytte jeres råvarer mest muligt, og hvordan undgår I madspild?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha jeg er også en af de syndige. Så jeg følger lige med her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

også skyldig!

en god ting kan være at lave en madplan for en uge, så kan man bruge de samme ingredienser i nogle af retterne i løbet af ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Vi er gode til at kigge i køleskabet og se hvad vi har der skal bruges og så lave mad efter det.

- Vi smider aldrig rester ud. Vi gemmer dem og de bliver næsten altid spist som en frokostsnack i weekenden eller Søren tager det med på arbejde som madpakke.

- Vi smider ikke pr. default madvarer ud fordi holdbarhedsdatoen er overskredet. Vi lugter til og smager på tingene og smider det ud hvis det er dårligt. F.eks. mælk, æg, pålæg og fløde kan altid holde sig længere end sidste holdbarhedsdato.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et køleskab med en ekstra kold afdeling, der gør, at maden kan holde sig længere, end hvis den ligger ved 5 grader.

Derudover er vi gode til at bruge rester i madlavningen, en rest af en steg bliver eksempelvis skåret i tern og svitset med grøntsager, kyllingelår bliver til høns i asparges, paster bliver fyld i en tærte osv.

Tror det handler om at tænke lidt ud af boksen, og sige "hvordan kan jeg integrere denne rest i maden i morgen?"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi smider stort set ikke mad ud herhjemme. det er meget lidt.

Jeg har lært at "trylle" med rester, så vi ikke sidder og spiser det helt samme to dage i træk.

Madplaner er en rigtig god ting.

Jeg laver fx kun mad helt fra bunden 2 gange på en uge. Denne uge har vi fået pasta med kødsovs, Lasagne ( med pastastykker i), Ovnbagt fad med kødsovs og pasta med en rest ovenpå. som planen ser ud til, så har vi til en dag mere, og der regner jeg med at lave en slags græsk lasagne med resten af kødsovsen samt kartofler skåret i skiver.

Jeg har lavet en liste over hvad jeg har i fryseren, så det er nemmere at lave en plan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det problem har jeg også lidt. Vi er ikke særlig gode til at få brugt resterne af noget, vi har købt til en bestemt ret, fx hvis der skal bruges 1 porre til en ret, så ligger de resterende 2-3 til jeg synes, at de er blevet kedelige, eller har ligget for længe, og så ryger de ud. Selv om vi laver madplan, så sker det altså, fordi vi ikke får tænkt over, at nogle ting må købes i større mængder end der skal bruges til en bestemt ret.

Mht. ting som mælk og æg, er jeg lidt hys, så de ryger ud, når holdbarhedsdatoen en nået, mens fx pålæg, som ofte kun kan holde sig åbent 2-4 dage ifølge pakken, det bliver spist så længe det ikke lugter eller ser mystisk ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det problem har jeg også lidt. Vi er ikke særlig gode til at få brugt resterne af noget, vi har købt til en bestemt ret, fx hvis der skal bruges 1 porre til en ret, så ligger de resterende 2-3 til jeg synes, at de er blevet kedelige, eller har ligget for længe, og så ryger de ud. Selv om vi laver madplan, så sker det altså, fordi vi ikke får tænkt over, at nogle ting må købes i større mængder end der skal bruges til en bestemt ret.

Mht. ting som mælk og æg, er jeg lidt hys, så de ryger ud, når holdbarhedsdatoen en nået, mens fx pålæg, som ofte kun kan holde sig åbent 2-4 dage ifølge pakken, det bliver spist så længe det ikke lugter eller ser mystisk ud.

Jeg gør det samme :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg faldt lige over denne tidligere tråd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var et indslag i Go' Morgen Danmark i sidste uge omkring madspild - at vi smider meget mad ud, der godt kan holde sig længere.

Se ekspertens tips: klikklik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber som regel ikke mere end jeg skal bruge.

Af de letfordærvelige fødevarer bliver der hver uge indkøbt:

1 liter mælk

15-20 stykker frugt (for tiden Granny Schmidt æbler - bliver spist i løbet af ingen tid)

1 stor leverpostej fra føtex (fordelen ved at arbejde der er jo at man også ser hvornår de bliver sat ned med 50% ;) )

Kød af en art - som regel kylling eller oksekød. Det bliver lavet til en gryderet af en art, og bliver suppleret op med kartoffelmos/pasta/ris. Resterne tager jeg med til frokost dagen efter.

Kartofler som bliver lavet til bl.a. kartoffelmos og kartoffelsuppen. Suppen laver jeg altid en stor portion af, så der er nok til en to-tre dage. Her bliver der kun tilsat en pakke bacon i tern ialt til alle dage.

Grøntsager efter humør. Har altid gulerødder, agurk og tomat i køleskabet. Hvis der er noget jeg kan se, der ikke er frisk så mget længere bliver skåret ud i passende stykker og så bliver det frosset ned i poser af portionsstørrelser.

Rugbrød bliver der købt to af de små poser fra Fakta og de holder til en hel uge. Nogle gang ryger der også en pakke rugfler ned i kurven og de tages jo bare op af fryseren langs frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger madplan som jeg handler ud fra, og så har jeg altid en reste dag om ugen og hvis der ikke er så mange rester spiser vi rugbrød med på feks pålæg der skal spises og så får vi som regel spejlæg til :)

Derudover har jeg kød reste bøtte i fryseren ( hvis man kan kalde det, det :blush ) hvor jeg ligger rester af skært kød og feks hvis der var en hakkebøf tilovers og af det laver jeg biksemad engang imellem :)

Vi er så heldige at have en god garage hvor vores grøntsager kan holde sig i utrolig lang tid :)

Ellers tager jeg nogen gange også lidt rester med til frokost når jeg er i skole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER