Heidi0601

Din bedste opskrift?

7 indlæg i dette emne

Hvad er din bedste opskrift på noget mad, som du holder meget af..? Det kan være alt fra en hovedret til en form for tilbehør. Altså noget, som du går tilbage til, når "alt andet fejler"!

Er det en opskrift der er din egen eller en som du har taget til dig fra feks din mor eller mormor..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der virkelig ikke nogle der vil dele deres opskrifter?? :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, kom nu!

Tænke, tænke... :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ELSKER millionbøf og tror måske det er en opskrift der er halvt min egen og halvt noget jeg har fundet på nettet.

500 g hk oksekød

1 hakket løg

Paprika

2-3 fond du chef med oksekød

1/4 l fløde ( ja jeg bruger RIGTIG fløde, da andre alternativer smager mærkeligt i denne ret efter min smag)

Salt

Peber

Jævning

Kulør

1/2 tsk sukker (ca)

Svits løg i lidt olie, brun kødet oveni og tilsæt derefter paprika og fond du chef. Her tilsætter jeg også salt og peber. Fløden hældes i og det hele får et opkog, der jævnes og tilsættes kulør. Tilsæt nu en lille bitte smule sukker. Jeg plejer at tage en smule mellem tommel, pege og langefinger. Det opvejer den lidt skarpe smag :)

Smager super godt til fuldkorns pasta

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nogle bestemte kartofler, der går til næsten al slags kød - og som jeg laver når der ikke skal tænkes så meget.

Kartofler

Peberfrugter

Feta

Hvid balsamico

Olie (olivenolie er bedst men alm madolie fungerer også fint)

Salt

Peber

Hakket persille

Kartofler skylles (skrælles hvis de ikke er pæne) og skæres i grove bidder/både. Bages i ovnen med lidt olie og salt i ca en time ved 200 grader alm ovn. Kort tiden ned eller sæt graderne ned, hvis der bruges varmluft.

Peberfrugter strimles og grilles (kan gøres på en tør pande eller smid dem i ovnen sammen med kartoflerne - men først til sidst, ellers bliver de sorte).

Feta skæres i tern - hvis de ikke allerede er det.

Lav en marinade til kartoflerne af 1 del balsamico til 2 dele olie (en marinade på ca 1,5 dl passer til en bradepande kartofler).

Kom salt, peber og hakket persille i marinaden.

Bland peberfrugt, kartofler og marinade i en skål og lad det trække et kvarters tid og kom feta i lige inden servering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Farmors fad:

Hakket oksekød

Løg

Ketchup

Salt og peber

Vand

Evt jævning

Kartofler i skiver

Mornaysauce

Løget og kødet brunes. Der tilsættes ketchup, salt, peber og vand. Simrer i mindst 30 min (behøves ikke men så er det bedst) Jævnes hvis den er for tynd og smages til.

Kartoffelskiverne lægges i et fad, kødsovsen hældes over og til sidst mornaysaucen. Bages i ovnen til kartoflerne er møre, ca 40 min ved 200 grader.

Retten er total yndlings herhjemme. Har fået den fra min svigermor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, der er flere ting. Jeg ved dog ikke om det er specielt det er nok mere egnsbestemt hvordan jeg laver nogle retter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER