Nitzen1987

HJÆLP! Kat der tisser på et bestemt tæppe

14 indlæg i dette emne

Åh hjælp søde piger!!! Aner ikke mine levende råd...

Vi har en kat, der er 4 år gammel. Han er indekat og har altid været meget renlig og passet at gå på kassen... MEN nu har han 3 gange i løbet af de sidste 3 uger tisset på mit uldtæppe i vores lædersofa... Manden og jeg har hvert vores tæppe som vi bruger i sofaen, men det er mit han har tisset på alle gangene... Tæppet i sig selv kan jo vaskes, men tisset trænger jo også ned i sofaen der så får med rodalon... Vi er rigtig rigtig trætte af det! Jeg elsker min kat - og føler lidt at han er som et barn for mig :huh og nu siger manden så, at hvis det sker igen, så er vi nødt til at skille os af med ham :boo :boo det kan jeg bare slet ikke holde ud at tænke på :boo

Hvad kan vi gøre for at undgå, at det sker igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tag ham forbi dyrlægen... katte bliver tit urenlige hvis der er noget galt.

Det kan sagtens være en urinvejsinfektion, men det kan også godt være fordi i har ændret på noget derhjemme... katte er jo sære indimellem... men sørg for at udelukke evt. sygdom... det er nemlig som regel grunden :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag ham forbi dyrlægen... katte bliver tit urenlige hvis der er noget galt.

Det kan sagtens være en urinvejsinfektion, men det kan også godt være fordi i har ændret på noget derhjemme... katte er jo sære indimellem... men sørg for at udelukke evt. sygdom... det er nemlig som regel grunden :goodluck

så er det da bare underligt, at det kun er sket én gang om ugen og ikke gentagne gange de sidste tre uger :unsure altså hvis der er noget galt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker på om det kan være en slags protest, hvis den fornemmer at du er gravid? Min svigerindes (ellers renlige) kat begyndte konsekvent at skide i hjørnerne af lejligheden, da hun blev gravid <_<

Uanset hvad, ville jeg også tage den med til dyrlægen. Håber I kan få en til at holde op :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke bare det er dominans :rolleyes

Prøv at stille dens madskål det hvor den tisser.. det er MEGET sjældent at dyr tisser der hvor de spiser. Når så den er holdt op så kan du flytte skålen tilbage der hvor den står nu. Det hjalp på min venindes kat. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan meget vel være graviditetsrelateret at missen pisser.... man kan forresten også få noget der hedder feliway som evt kan få ham til at slappe af hvis det er pga spiren han markerer. Men alt det vil dyrlægen med garanti forklare, når i er dernede for et tjek...

Mine to gamle hunkatte blev urenlige fordi min ex var ond ved dem, men det har jeg desværre først fundet ud af efter de blev aflivet.... vi kunne nemlig ikke finde en grund dengang... de fejlede intet, så til sidst blev jeg nødt til at føje idioten, som så viste sig at være problemet :angry

Ikke fordi jeg vil sige at det er tilsvarende i din situation, nok mere bare for at konkludere at der altid er en grund til pludselig urenlige missere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ikke at det har noget med min graviditet at gøre... det skete jo faktisk først efter, at jeg aborterede i sidste måned... og så er det så sket 3 gange på tæppet i sofaen siden og én gang på dynen i sengen, hvor det hele blev vasket efterfølgende... Tror faktisk at jeg har en idé og hvad der kan være årsagen til det.... Den dag jeg kom hjem fra scanning og havde fået at vide, at jeg havde aborteret rendte der en fin lille kat rundt uden for vores opgang... og jeg kunne simpelthen ikke komme ind for hende, så det endte med at hun rendte med op til vores lejlighed og var faktisk klar til at skulle med ind, hvor så min kat hvæser og puster sig op til dobbeltstørrelse, så hun render ned igen med det samme... 4 dage senere kommer manden og jeg hjem fra en aften i byen med vores venner og der står katten igen foran vores bygning og vil med ind i opgangen, så det ender med at vi tager hende med op... De to katte kan tydeligvis ikke lide hinanden, så den fremmede kat kommer hurtigt ud igen.... Men måske det er dét der har påvirket min kat - han har følt sig truet, fordi der har været en anden kat inde på han territorium...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger; Når en kat pludselig bliver urenlig, skal man altid tage den forbi dyrlægen, for at tjekke oå på evt. urinvejsinfektion, osv.

Jeg havde en norsk skovkat, som altid havde været renlig, men pludselig fra den ene dag til den anden, begyndte han at tisse og skide over alt, specielt på min dyne og i mit klædeskab :puke

Det viste sig at han havde en fejl i hjernen, grundet indavl, desværre, og han ville enten skulle aflives eller have antidepressiv og beroligende medicin resten af livet. Det kostede en halv arm med dyrlægetjek osv, og efter et halvt års tid valgte jeg at få ham aflivet, da han blev mere og mere sær :boo :boo

Min Tildemis var også urenlig i starten (kom fra en stald) og den sidste dag(dag 3), inden han blev 100% renlig, tissede han i min seng. Af den simple årsag at han følte sig tryg der.Måske er det derfor Jeres tisse hvor den gør.

Katte kan tydeligt mærke forandringer, også de små man ikke selv lægger noget i. Det kan være en sofa man flytter, eller fx. en graviditet og/eller afmærkning af territorie. Det kan være angst overfor hvad der nu sker, provokation/dominans, eller noget helt andet. Men når en kat pludselig bliver urenlig, uanset hvor tit det er, så bør det altid foranledige en tur ved dyrlægen.

Skal katten ikke bruges som avlskat, bør I overveje en neutralisation. (hvis ikke den allerede er neutraliseret).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er kastreret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er kastreret

Så er den mest logiske forklaring enten nervøsitet eller urinvejsinfektion. De behøver ikke tisse forskellige steder hver gang, kan sagtens "neøjes" med at gøre det enkelte steder, indimellem. Kastrede hankatte har desværre en større risiko for urinsten, end fertile hankatte. Så det eneste jeg kan anbefale og råde til, er dyrlæge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Katte er fra naturens hånd ekstremt renlige dyr - når de pludselig bliver urenlige er det altid et tegn på sygdom eller mistrivsel.

Det du beskriver er helt klassisk adfærd ved smerter/sygdom i nyrer eller urinveje hos katte. Blæresten eller nyrebækkenbetændelse kan udvikle sig dødeligt over meget kort tid og alle former for urinvejssygdomme hos katte har risiko for at resultere i permanente smerter ved vandladning og/eller urenlighed - især jo længere de går ubehandlet.

Det rigtige vil være at få lavet en ultralydsscanning af blæren hos en dyrlæge for at se om der er "slør" i urinen eller sten i urinvejene. Samtidig kan I købe et urinprøvesæt til katte - et særligt non-absorberende grus som gør at I kan opsamle en urinprøve fra bakken, som dyrlægen kan stix'e for blod og bakterier og sende til dyrkning og derved afklare om der er bakteriel infektion eller tegn på skader af blærens overflade, som er typisk ved urinvejssten.

Med venlig hilsen

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også tage ham forbi dyrlægen, bare for en sikkerhedsskyld..

Du er nødt til at vaske tæppet, UTROLIG mange gange, og gerne en omgang rodalon på også - da katte gerne tisser de steder de kan lugte deres urin.. Og det er ikke nok med en vask, de kan stadigvæk lugte det.

Udover det, så er den med madskålen en god ide..

Når det er et tæppe, kan min ide være lidt svært.. men jeg havde en kat som blev urenlig, og tissede i et bestemt hjørne..

Jeg tog noget sølvpapir og lagde rundt i hjørnet, også holdte hun op - de kan nemlig ikke lide at gå på det! Så måske du kunne smide et stykke sølvpapir på tæppet? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tale med veterinær sygeplejersken hos vores dyrelæge og hun mente bestemt ikke, at det var noget med urinvejene, men at det godt kunne lyde til at være protest og frustration over den fremmede kat som vi har haft inde... der har ikke været noget i de sidste 2½ uge, så hun synes at vi skulle se tiden an :) Tæppet er blevet vasket ipå uldprogram i vaskemaskinen og med eddike som skyllemiddel :) så nu afventer vi lige og ser hvad der sker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forhåbentligt holder den gode udvikling, men hvis ikke, så ved jeg, at man til hunde kan få noget duftstof, som man kan spraye på, hvis hanhunden markerer indendøre - måske man også kan få det til katte?

Det ville i hvert fald være hårdt at skulle af med katten - man kommer jo til at holde sådan af de små kræ :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER