Barbamama

Natarbejde og gravid

13 indlæg i dette emne

Hmm nu er jeg jo slet ikke gravid endnu, men jeg håber da snart at blive det og derfor gør jeg mig også lidt tanker omkring mit arbejde.

Jeg er jo studerende, så det er langt fra et fuldtidsarbejde jeg har. Det er som vikar og "på tilkald" dvs. jeg kan vel have alt mellem 0 og 8 vagter på en måned eller sådan noget. Typisk har jeg vel 1-2 vagter om måneden. Jeg er rigtig rigtig glad for mit arbejde og pengene er jo rare - særligt når vi får en lille på vej!

MEN. Mit arbejde er i høj grad natarbejde. Der findes dagvagter og aftenvagter, men det er oftest vagter hvor jeg møder fra 15 eller 17 til 7.30 næste dag. Det er arbejde med sindslidende og nattevagten fungerer så sådan at jeg må sove fra 23 til jeg står op om morgenen og har fri, men at jeg skal stå op hvis en af de sindsslidende har brug for mig af den ene eller den anden grund. I så fald ringer de til mig på telefon eller dørtelefon, og jeg tager en snak med dem i telefonen eller de kommer op i den bygning hvor jeg sover og så tager vi en snak der. I sjældne tilfælde kan der også være behov for at jeg kommer ned til dem.

De fleste nætter kan jeg bare få lov at sove og så er det jo "lettjente penge" ;) En del nætter bliver jeg ringet op en enkelt eller to gange med noget "let", f.eks. at en af de sindsslidende er ked af det eller bange og skal beroliges/snakke om noget eller at de bare ikke kan sove eller noget i den stil. Men det sker også at en af de sindsslidende har det RIGTIG skidt, og jeg har både oplevet at måtte styrte ud af sengen og at blive ringet op og vækket hele natten lang.

Det er ikke sindsslidende med truende adfærd, men jeg har oplevet enkelte gange at føle mig utryg. Og måden at sove på, hvor man ved at man lige pludselig måske skal reagere hurtigt gør så også at jeg sover meget meget let når jeg er der + hvis jeg f.eks. er blevet vækket mange gange i løbet af natten så kan jeg mærke at mit hjerte nogle gange hamrer derudaf fordi jeg er "nervøs" for om jeg kan sove eller om jeg måske pludselig skal reagere hurtigt igen.

Og den der hjertebanken... Og den afbrudte søvn. Jeg tænker lidt på om et foster vil kunne tage skade af det? Så et langt indlæg for at spørge jer om råd: Når jeg bliver gravid, skal jeg så fortsætte med at arbejde som jeg gør, eller skal jeg sige til min chef at jeg kun vil have dag og aftenvagter indtil barnet er født?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, jeg tror ikke der er grund til den store bekymring :kram2

Nu ved jeg godt, at det måske ikke lige er helt det samme, men jeg har ptsd, og rigtig mange mareridt- specielt under mine graviditeter :(

Det betyder, at jeg ofte vågner nærmest hyperventilerende, med sindsyg hjertebanken og i panik. Dette sker altså ret ofte, og specielt når jeg har været gravid.

Men jeg har jo alligevel en dejlig pige, og én mere på vej. Jeg tror ikke fosteret tager skade, men det kan selvfølgelig være ubehageligt for moderen- specielt når man er gravid, og følelserne sidder udenpå i forvejen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig er natarbejde ikke specielt sundt, men hvis det du beskriver var skadeligt for fosteret ville alle ansatte på sygehusene jo have problemer. Langt de fleste der, arbejder jo også nat. Så hvis det var mig ville jeg fortsætte så længe jeg havde lyst, men hvis du har mulighed for at nøjes med dagvagter hvorfor så ikke gøre det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres hurtige svar og gode pointer :)

ML: Er ked af at høre at du har ptsd :kram2 Min hjertebanken er jo SLET ikke så slem som ptsd, men det er jo nok en mikroversion af frygt på samme måde agtigt... Så dejligt at høre at man kan få skønne unger alligevel :loveshower

finken: God pointe mht. sygehuspersonalet... Jeg tænkte bare at man måske fik lov til at slippe lidt for nattevagter hvis man var gravid (såvidt det er muligt). Og så er sygeplejersker jo i deres fuldtidsarbejde... Mit er et studiejob så jeg har jo i højere grad mulighed for bare at lade være. Jeg kan sige nej til alle vagter, men så tjener jeg jo selvfølgelig ingen penge ;)

Er der nogen, der ved om der er kendt øget risiko for ting og sager ved nattearbejde? Altså sådan statistisk? Jeg tænker lidt, at hvis man ikke kender til bivirkninger, så vil jeg jo gerne tjene pengene (og holde kontakten med menneskerne på mit arbejde), men hvis der er øget risiko for et eller andet så er pengene ikke vigtigere end at jeg hellere vil give mit kommende barn de bedste forudsætninger. (Når jeg nu har muligheden) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej man slipper ikke for nattevagter når man er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er aldrig stødt på noget, der statistisk beviser at det skulle være usundere eller skade. Og jeg tror heller ikke man får andre vagter, hvis man er ansat som nattevagt som sygeplejerske, med mindre der er specielle forhold. Der er jo alligevel en del der arbejder om natten, som også får sunde og raske børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er aldrig stødt på noget, der statistisk beviser at det skulle være usundere eller skade. Og jeg tror heller ikke man får andre vagter, hvis man er ansat som nattevagt som sygeplejerske, med mindre der er specielle forhold. Der er jo alligevel en del der arbejder om natten, som også får sunde og raske børn :)

Okay, jamen det er godt, det gør mig mere tryg :) Og vil jo egentlig helst blive på mit arbejde så længe som muligt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, bare vent til du er gravid med nr 2, så vil du tænke tilbage på din første graviditet og længes efter dengang hvor du "kun" blev forstyrret nogle enkelte gange i løbet af natten og kun de få gange du var på vagt ;-)

Jeg syntes at akutvagter om natten kunne være stressende før vi fik børn. Nu føles de nærmest afslappende i forhold til en ganske almindelig uge med barn der har drømt grimt og græder om natten, eller pludselig bliver syge eller har mellemørebetændelse og vågner og skal trøstes hver 25-40 minutter hele natten igennem og man skal prøve at få sin søvn og samtidig kunne vågne og være 100% på og bekymret for sin lille skat, mange gange i løbet af en nat.

Om det er sundt, ved jeg ikke - men der er i hvert fald kommet normale børn ud af den situaton før...

Held og lykke med graviditeten :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, bare vent til du er gravid med nr 2, så vil du tænke tilbage på din første graviditet og længes efter dengang hvor du "kun" blev forstyrret nogle enkelte gange i løbet af natten og kun de få gange du var på vagt ;-)

Jeg syntes at akutvagter om natten kunne være stressende før vi fik børn. Nu føles de nærmest afslappende i forhold til en ganske almindelig uge med barn der har drømt grimt og græder om natten, eller pludselig bliver syge eller har mellemørebetændelse og vågner og skal trøstes hver 25-40 minutter hele natten igennem og man skal prøve at få sin søvn og samtidig kunne vågne og være 100% på og bekymret for sin lille skat, mange gange i løbet af en nat.

Om det er sundt, ved jeg ikke - men der er i hvert fald kommet normale børn ud af den situaton før...

Held og lykke med graviditeten :-)

Mange hilsner

Solskin

Rigtig god pointe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hehe, bare vent til du er gravid med nr 2, så vil du tænke tilbage på din første graviditet og længes efter dengang hvor du "kun" blev forstyrret nogle enkelte gange i løbet af natten og kun de få gange du var på vagt ;-)

Jeg syntes at akutvagter om natten kunne være stressende før vi fik børn. Nu føles de nærmest afslappende i forhold til en ganske almindelig uge med barn der har drømt grimt og græder om natten, eller pludselig bliver syge eller har mellemørebetændelse og vågner og skal trøstes hver 25-40 minutter hele natten igennem og man skal prøve at få sin søvn og samtidig kunne vågne og være 100% på og bekymret for sin lille skat, mange gange i løbet af en nat.

Om det er sundt, ved jeg ikke - men der er i hvert fald kommet normale børn ud af den situaton før...

Held og lykke med graviditeten :-)

Mange hilsner

Solskin

Hehe rigtig god pointe. :) Men selvom jeg jo ikke ved det endnu, så tror jeg alligevel at min krop bliver stresset på en anden måde på arbejde end hvis det er mit barn der vækker mig :unsure Hmm, men det ryger i hvert fald med i overvejelserne! :)

Interessant. Og god pointe med at man ikke skal sygeliggøre gravide... Men omvendt, så hænger jeg mig også lidt i en let øgede abortrisiko. Især fordi jeg jo har muligheden for at lade være med at tage natarbejde... Det var noget andet, hvis vi snakkede om at jeg potentielt skulle sige mit fuldtidsarbejde op. Hmm, men ved det stadig ikke. Forhåbentlig kan jeg mærke, hvad jeg synes er bedst, når jeg har fået min spire i maven. :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke umiddelbart være bekymret hvis jeg var dig. Men det kommer også meget an på hvordan du har det når du først er gravid. Graviditeter kan jo være vidt forskellige, så jeg ville vente med at beslutte mig til jeg så hvordan min graviditet forløb. Hvis jeg havde det godt og følte jeg havde overskud nok, ville jeg ikke være bekymret for nogle nattevagter.

I sidste ende er det kun dig der kan føle på din mavefornemmelse og på hvad din krop fortæller dig og tage beslutningen derud fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder på sygehuset med skiftende vagter. For det meste har vi en nattevagt hver 14. dag og andre dage er der lige et par dage i mellem i form af 3-7 dage. Vores nattevagter er sådan at vi må gå i seng og sove fra kl. 22.30 med telefonkalderen frem til 7.45. Når afdelingerne så kalder, skal vi jo komme. Mængden af opkald svinger hele tiden - du kan være heldig at have 0 opkald den ene nat, mens den anden nat render du op hele tiden og tager blodprøver og analysere dem.

Jeg har for nylig haft en gravid kollega, som har født. I begge hendes graviditer havde hun nattevagt eller dag-vagt. Men aftenvagten var hun fritaget fra - det står vist i vores regelsæt at man som gravid er fritaget fra aftenvagten, da man hos os render langt mere i aftenvagten end i nat eller dag-vagten. Hos os laver nattevagten laboratoriearbejdet om aften, mens aftenvagten render på afdeling og tager blodprøver.

Jeg mener også at hvis man gerne vil, kan man fritages for nattevagterne, men det ville min kollega ikke, da hun ikke ku se hvorfor plus hun jo fik de fridage der fulgte med efter nattevagterne.

Jeg er ikke bekymret for det og jeg tror, at hvis jeg har en nem graviditet til den tid, så vil jeg gøre som min kollega har gjort. Når det ikke er mere end 2-3 gange på en måned jeg har vagt, så tror jeg ikke der sker noget. Men som nævnt af Mette A., så er det i sidste ende op til dig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER