Solvej99

Hvor holder I jul?

35 indlæg i dette emne

altså vi har også julefrokoster d. 25, 26 og nogle gange også den 27...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har holdt jul sammen helt fra starten af. Min familie i de ulige år, og hans i de lige. Det har været besværligt engang imellem, f.eks. da mandens søster begyndte at holde jul med SIN mands familie i de lige år - altså de år, hvor vi ellers kunne have holdt sammen :( Vi har dog valgt at holde fast, for hvis vi først begynder at bytte rundt, så tror jeg for alvor, at det bliver besværligt og folk begynder at føle sig snydt. Og så må vi bare leve med, at der altså er nogle nevøer og niecer som vi ikke ser SELVE juleaften. Og det dør vi ikke af, for vi ser dem jo alligevel i juledagene før eller efter :)

Vi er dog åbne for en ændring, når min far en dag kommer vil siger, at nu vil han gerne holde jul. Han har - siden min bror og jeg fik kærester - accepteret at han aldrig fik sine børn at se juleaften, sådan at vi kunne gå på skift mellem min mors familie og vores kærestes/ægtefælles familie. Derfor synes vi at det er fair, at når han på et tidspunkt beder om én jul, så bliver alle andre juleaftaler skubbet et år, og så har han førsteret. :)

Altså hvis han nu f.eks. beder om julen 2012, så hedder vores rækkefølge:

2011: Min mors familie

2012: Skulle have været Brians familie - bliver så hos min far

2013: Skulle så have været min mors familie - bliver hos Brians familie.

Og så "vender vi" så vi fremover holder hos min familie i de lige år, og med min mands i de ulige. Så kommer det til at passe med min mands søster igen, og min storebror prøver at få det arrangeret så det stadig passer med at han og jeg kan holde jul sammen hvert andet år :loveshower

Lidt kompliceret, men umiddelbart fungerer det. :) Og hvis det en dag holder op med at fungere, så har vi forhåbentlig købt os et hus til den tid, og så bliver det nok sådan at vi holder jul hjemme HVERT ÅR og så er alle velkomne til at komme hos OS ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har holdt juleaften selv siden 2007, så kommer bedsteforælderne på skift. Det funger fint. :glad

Nu hvor din svigermor er syg, kunne det jo være i skulle starte hos dem/med dem alt efter hvilken løsning i vælger :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har til jul været kærester i 4 år :loveshower

Den første jul holdt vi hver for sig (eftersom det var HELT nyt ;)). Året efter var vi flyttet sammen, og da min mand tidligere holdt alene med sine forældre og jeg med mine, og forældreparrene godt kan sammen, så inviterede vi dem til os. Så de sidste 3 juleaftener er foregået hos os med begge hold forældre. Det fortsætter vi med, og det bliver dejligt at være hjemme i år, nu vi har en datter, som vil være ½ år til den tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

(Synes det er svært...)

Min kæreste og jeg har været sammen i 3 år til december.

Vi har ikke holdt jul sammen før, da vi begge meget gerne vil holde det med vores egen familie.

Nu er situationen jo så den, at vi har fået et barn og derfor selvfølgelig gerne vil holde jul sammen alle tre. Men hvordan skal vi gøre det?

Jeg har foreslået at vi holder hvert andet år med min familie og hvert andet år med hans. Sådan har vi altid gjort med mine bedsteforældre, da jeg var lille.

Men min kæreste har det meget svært ved ikke at skulle holde jul med sin mor. Jeg tror at det bunder lidt i, at hun er uhelbredeligt syg af kræft :( Og det er jo lidt svært at stille noget op imod.

Hvordan får I det til at hænge sammen med familien til jul?

Vi har været sammen i fem år og har endnu ikke holdt jul sammen. Vi har dog heller ikke nogen børn.

Kæresten er skilsmisse barn og han kører hver andet år mellem hans mor og far, og jeg har aldrig holdt jul med andre end min forældre og søskende.

Kæresten har ikke noget problem med at skiftes, men det har jeg for det vil skulle hedde hvert 3. år hos min mor. I mine øjne får ham og hans familie os mere end min mor gør, så vi ved faktisk ikke hvordan vi skal løse det.

jeg foreslog hvert andet år hos min mor, og den jul vi er hos hende, kunne vi lille juleaften hygge med hans forældre.

Jeg kan godt forstå din kæreste gerne vil være ved sin mor, men man er også nødt til at dele det lige. Er det måske muligt i år at I holder hos jer og i samler jeres forældre. I det tilfælde det måske er kærestens mors sidste jul.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mands forældre døde for et par år siden, så vi holder altid jul med mine forældre og min lillebror :)

Min mand har godt nok både en søster og en bror, men idet min mor arbejder hver 2 jul om aftenen holder vi altid jul med min familie, da jeg gerne vil holde jul med min mor, men jeg kan heller ikke få mig selv til at lade min far og lillebror sidde alene tilbage de år hvor min mor er på arbejde, så det er sådan det er blevet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at gøre som vi gjorde efter vi fik det første barn

Holde hos os og invitere begge hold familier :-)

Så er der basis for ny tradition hvor alle er sammen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal holde jul sammen for første gang i år. I min familie plejede vi at holde jul med min mors familie i ulige år, hvor vi også holder fødselsdag for min fætter og kusine, og min fars familie i lige år. Sagen er dog den, at min far nu kun har sin mor på 89 og en bror, der bor i Norge og ikke kommer til jul, tilbage. Så det fortsætter nok ikke længe endnu.

På mandens side har de vist ikke noget system ifølge ham. Dog plejer de vist at holde fødselsdag for hans mormor d. 25. Hans forældre er skilt, men hans far holder ikke jul, han holder vintersolhverv, så det er jo trods alt godt nok, så er det lidt nemmere at lave et overkommeligt system.

Svigermor var egentlig den første der inviterede til jul, det gjorde hun tilbage i marts ( :blink ) men hun må altså vente til næste år, min fætter og kusine fylder 18 i år, og det vil jeg ikke gå glip af. Men så får hun formentlig lov at holde første jul med vores - forhåbentlig - kommende baby, så er hun vel fint tilfreds :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder altid lillejuleaften hos min mands far og hans kone.

Juleaften skifter vi mellem at holde hos mine forældre eller med mandens mor og hendes familie.

Som regel er vi til julefrokost hos den del af familien, som vi ikke har holdt juleaften med, imellem jul og nytår.

Jeg synes dog, at det er et værre ræs, og vil gerne have lavet det lidt om, for tre aftener ude på 4-5 dage, det er bare for meget - især for vores datter. Hun bliver helt kulret, og den sidste dag gider hun faktisk slet ikke åbne gaver. Hun har bare fået NOK (og det har moren også ;) ).

Det er nok egenlig værst, de år vi er hos mandens mors familie, for de er så mange, og de giver sååååååå mange gaver, så det tager en EVIGHED at pakke gaver ud (sidste år tog det 6 timer, og der skyndte vi os endda til sidst!).

Der er ikke tid til at nyde de gaver, man får, og se, hvad de andre får. Det er bare et ræs for at nå at pakke alt op.

Og mange af gaverne er sååååå ligegyldige. Det er ikke sagt for at lyde utaknemmelig, men vi har så mange gange fået foræret ting, som vi så åbenlyst ikke har noget at bruge til, og når der er så mange gaver i forvejen, bliver det altså temmelig træls.

For at gøre det hele værre har de også pakkeleg efter middagen, hvor vi så skal pakke endnu flere ligegyldige gaver ud (jeg vandt sidste år et eller andet lille trædyr fra Tiger-butikken samt en rulle toiletpapir). GRRR! <_<

Nå, det var jo slet ikke det, tråden skulle handle om, men jeg fik da lidt luft ... Godt vi skal være hos min familie i år ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste og jeg har endnu ikke holdt jul sammen..

I begge familier mødes med den 23 og spiser risengrød og hygger sig..

I år skal min kærestes mor arbejde juleaften, og derfor skal min kæreste, hans far og hans lillebror ud til en onkel og holde jul.

De holder så "mini-jul" d. 23 med deres mor :7himmel Der er jeg inviteret med, men har så sat som betingelse for min kæreste at vi holder jul sammen - altså at vi i år holder "minijul" med hans familie d. 23, og jul med min den 24..

Næste år, er vi jo så ved min familie d. 23 og holder jul med hans familie.. Meeen.. Er ikke sikker på han er helt med på ideen.. Og jeg håber da også på vi får et barn næste år, og første jul bliver jo så ved svigerforældrene og det ved jeg heller ikke om er så godt planlagt.. :rolleyes

Men ligemeget hvad, så bliver det jo de "ulige" juleaftner vi skal være ved min familie, ellers kommer han aldrig til at holde jul med sin mor jo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER