Solvej99

Sutteflasker, kogning osv.

6 indlæg i dette emne

Jeg er helt nybagt mor og ved ærlig talt ikke særlig meget om sutteflasker, kogning osv.

Så jeg har en del spørgsmål :)

Jeg har lige købt en Avent brystpumpe med tilhørende sutteflaske.

Jeg har fulgt vejledningen og vasket alle dele for derefter at koge dem i 5 min.

Nu er alle delene bare helt tågede?

- Er det okay lige at skylle dem eller er de så ikke ordentlig desinficerede?

- Der står at man altid skal koge delene inden brug. Skal man så koge dem igen, selvom de ikke har været brugt siden de blev kogt?

Jeg skal heldigvis kun malke ud til når far skal passe alene. Men jeg undrer mig virkelig over hvordan jer med fuldtidsflaske arrangerer alt det kogeri? Er der nogle smarte tricks?

Der står i vejledningen at man ikke må varme brystmælk i mikroovnen. Flasken skal altså varmes i et vandbad. Det kan da godt tage lidt tid? Og det må da være lidt stressende med en skrigende og sulten baby på armen?

Håber der er nogen, der kan hjælpe med mine spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har også haft problemer med tågede dele - så følger lige med for at se hvad andre har gjort.

Tror ikke at man skal skylle dem, for så er de vel ikke sterile længere ?

Jeg har selv gjort sådan her - vasket alle dele og kogt dem.. og bagefter samlet og sat i skabet.

jeg har ikke kogt dem igen lige før brug.

og skal lige siges at jeg altså varmer mælken i microen. det skal jo ikke ha mere end 10-15sek.

og tænker at mælken jo bare ikke må koge - for så blir det ødelagt.

Tror det er det man skal passe på med.

En microovns sterilisator kan være en fordel at ha. du kan sætte alle delene i den og så i microovnen i 10 min.

og så er tingene sterile.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt der forsvinder en masse gode ting fra mælken, når man varmer i microovn, men jeg gør det alligevel (hun får jo kun flaske når jeg ikke er der)

Jeg koger min avent pumpe og stiller efterfølgende tingene på et viskestykke og samler det lidt efter. (også selvom det er tåget)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg jo kun lige gjort mig erfaring med sutteflaske, men tillader mig alligevel at svare på dine spørgsmål :)

Nu er alle delene bare helt tågede?

Jeg har købt en MAM sutteflaske, og den er ikke blevet tåget - har kogt den 3 gange nu.

- Er det okay lige at skylle dem eller er de så ikke ordentlig desinficerede?

Jeg ville ikke skylle dem.

- Der står at man altid skal koge delene inden brug. Skal man så koge dem igen, selvom de ikke har været brugt siden de blev kogt?

Det er fint at opbevare dem efter du har kogt dem. Sådan tolker jeg det i hvert fald, da der jo ikke står LIGE inden brug... ;)

Jeg skal heldigvis kun malke ud til når far skal passe alene. Men jeg undrer mig virkelig over hvordan jer med fuldtidsflaske arrangerer alt det kogeri? Er der nogle smarte tricks?

Den sutteflaske jeg har købt, kan sterilliseres i microovn uden andre hjælpemidler end vand. Man kan også købe indsatser til microovnen til flere flasker ad gangen.

Der står i vejledningen at man ikke må varme brystmælk i mikroovnen. Flasken skal altså varmes i et vandbad. Det kan da godt tage lidt tid? Og det må da være lidt stressende med en skrigende og sulten baby på armen?

Grunden til du ikke må varme mælken i micro er risiko for uens opvarmning. Hvis du sørger for mælken ikke bliver for varm (så ødelægger du vitaminer + andet godt i mælken) og du sørger for at ryste den godt inden baby får den, så tror jeg ikke på det skader at varme i micro.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo ikke vildt erfaren på området, men Filippa får næsten udelukkende flaske nu, så jeg kan fortælle, hvad vi gør.

Vi bruger Avent-flasker og synes ikke, at de er tågede. Men når man koger dem, kan der godt sidde en slags belægning (kalk?) på indersiden.

- Er det okay lige at skylle dem eller er de så ikke ordentlig desinficerede?

Nej, det skal du ikke, så er de ikke længere sterile. Det er derfor, at vandet skal koges inden det bruges til mad til baby - først når baby er 4 måneder kan man bruge vand fra hanen. Det er noget med, om deres maver og tarme kan kapere bakterierne i vandet.

- Der står at man altid skal koge delene inden brug. Skal man så koge dem igen, selvom de ikke har været brugt siden de blev kogt?

Nej, det skal man ikke - vi gør i hvert fald ikke. Vi har købt en sterilisator til mikroovnen, nu hvor hun er på flaske hele tiden. Inden vi købte den, kogte vi flaskerne mv. og stillede dem på den ene halvdel af et rent viskestykke og lagde den anden halvdel over (købte faktisk en billig kasse i IKEA til at stille dem i, så det var nemmere at flytte på). Det system bruger vi stadig til evt. steriliserede flasker, som ikke lige er i brug.

Jeg skal heldigvis kun malke ud til når far skal passe alene. Men jeg undrer mig virkelig over hvordan jer med fuldtidsflaske arrangerer alt det kogeri? Er der nogle smarte tricks?

Jeg har ikke nogen smarte tricks desværre ;) Udover at en sterilisator er en god opfindelse! Den klarer 6 flasker mv. på 6 min. + nogle minutters afkøling.

Der står i vejledningen at man ikke må varme brystmælk i mikroovnen. Flasken skal altså varmes i et vandbad. Det kan da godt tage lidt tid? Og det må da være lidt stressende med en skrigende og sulten baby på armen?

Det kan det også med opvarmning i mikroovn, hvis mælken lige bliver lidt for varm. Det gælder om at prøve at være på forkant eller klare det med den skrigende baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tågede kan være pga. kalk :)

- Hvis du gnider delene i salt og så koger det bagefter slipper du formentlig af med 'tågerne' :)

Mht. at varme mælken i micro .. det gør de selv på sygehusene og det er direkte godkendt fra sunhedsstyrelsen (fik vi at vide da vi var indlagt på neo).. så det ville jeg ikke have mine kvaler med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER