Guest

Så fik jeg svar på de sidste blodprøver

21 indlæg i dette emne

Hej endnu engang :)

Ja, nu har jeg fået mail fra min læge med de sidste svar og her er en copy/paste af hendes svar:

Du har forhøjet niveau i blodet af det mandlige kønshormon

testosteron og har formentlig tilstanden PCO (polycoystisk

ovariesyndrom) og det er formentlig årsagen til at du har

svært ved at blive gravid.

Jeg vil derfor anbefale at du kontakter mig mhp. henvisning

til gynækolog, som vil kunne undersøge dig yderligere og hvis

behov herfor hjælpe dig til at opnå graviditet.

Så ja.. Det er sådan det ser ud nu..

Jeg ringer til lægen imorgen og snakker med hende, og håber så ikke der for lang ventetid på en gynækologtid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øv, altså hvor synes jeg det er træls for dig, at du formentlig har PCO. Jeg hader i hvert fald sygdommen og de tanker og bekymringer der følger med. Men godt du fik skifte læge, så du kunne få svar på dine bekymringer

Hvis det er Jørn Rolighed på posthustorvet du bliver henvist, tror jeg, at det var en 3 uger jeg ventede på at komme til, og i den ene havde de ferielukket. Jeg synes han er rigtig rar og føler mig tryg der. Det kan selvfølgelig også være klinikken på sygehuset du bliver henvist til. De har også et godt ry :)

:goodluck med det hele.

Og så får du også lige et stort :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal du have :)

Det er rart med en forklaring, men jeg sidder alligevel og tænker: hvor slemt er det? hvor meget behandling skal der til? hva for noget behandling skal jeg have?

Jeg regner med at komme til en kvindelig gynækolog - det vil jeg helst når det er sådan noget :) Om jeg så skal tage til Viborg eller noget for det, så gør jeg det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hvor træls! Det var ikke lige det svar man havde håbet på. <_< Håber du hurtigt får en tid hos gyn.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hvor træls! Det var ikke lige det svar man havde håbet på. <_< Håber du hurtigt får en tid hos gyn.

:kram2

Både og vil jeg sige :) Så er der jo en forklaring på min krops opførsel og en forklaring på hvorfor det indtil videre har taget lidt over et år.. Men selvfølgelig er det øv hvis jeg skal igennem en masse behandling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal du have :)

Det er rart med en forklaring, men jeg sidder alligevel og tænker: hvor slemt er det? hvor meget behandling skal der til? hva for noget behandling skal jeg have?

Jeg regner med at komme til en kvindelig gynækolog - det vil jeg helst når det er sådan noget :) Om jeg så skal tage til Viborg eller noget for det, så gør jeg det :)

Der skulle være en rigtig god kvindelig gynækolog i Viborg. Med det ved du sikkert allerede :) Jeg har valgt Jørn Rolighed fordi han har hjulpet en af mine veninder med PCO med at få 2 børn og hun var rigtig glad for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både og vil jeg sige :) Så er der jo en forklaring på min krops opførsel og en forklaring på hvorfor det indtil videre har taget lidt over et år.. Men selvfølgelig er det øv hvis jeg skal igennem en masse behandling

True ;) Det er nok bedre at se sådan på det! Nu ved jeg ikke så meget om PCO, men jeg har da både hørt gode og dårlige historier i forhold til at blive gravid!

Jeg krydser hvertfald lidt ekstra for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skulle være en rigtig god kvindelig gynækolog i Viborg. Med det ved du sikkert allerede :) Jeg har valgt Jørn Rolighed fordi han har hjulpet en af mine veninder med PCO med at få 2 børn og hun var rigtig glad for ham.

Nej det vidste jeg ikke.. Hvor dejligt han har hjulpet din veninde - jeg synes personligt bare ikke det er så fedt at en mand skal kigge på mig nede fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

True ;) Det er nok bedre at se sådan på det! Nu ved jeg ikke så meget om PCO, men jeg har da både hørt gode og dårlige historier i forhold til at blive gravid!

Jeg krydser hvertfald lidt ekstra for jer!

Jeg har også hørt begge sider.. Har en veninde som har det også (pga overvægt godt nok) men hun har kæmpet i flere år :( Har dog også læst at de fleste bliver gravide i løbet af 6 mdr fra de starter på behandling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det vidste jeg ikke.. Hvor dejligt han har hjulpet din veninde - jeg synes personligt bare ikke det er så fedt at en mand skal kigge på mig nede fra :)

Nej, jeg forstår godt hvad du mener. Hvis jeg ikke havde hørt om ham, var jeg nok også taget til Viborg.

Jeg har også hørt begge sider.. Har en veninde som har det også (pga overvægt godt nok) men hun har kæmpet i flere år :( Har dog også læst at de fleste bliver gravide i løbet af 6 mdr fra de starter på behandling :)

Uhh, så må det snart være min tur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både og vil jeg sige :) Så er der jo en forklaring på min krops opførsel og en forklaring på hvorfor det indtil videre har taget lidt over et år.. Men selvfølgelig er det øv hvis jeg skal igennem en masse behandling

Jeg tror det er den rigtige indstilling. Se diagnosen som et skridt i den rigtige retning - ikke mindst fordi I nu målrettet kan gøre noget :) Jeg vil faktisk næsten hellere have PCO end være uforklarligt barnløse... For så ved man, hvordan man kan hjælpes - hvis du forstår :unsure

PCO er meget forskelligt fra kvinde til kvinde og det er slet ikke sikkert der skal ret meget behandling til - især ikke, hvis det 'kun' er dig der er 'problemet'. Vi prøvede uden held i 7 mdr. inden jeg fik konstateret PCO. Så kom julen og jeg fik mine første hormoner i januar - den mindst mulige dosis. Og jeg blev gravid i starten af april. Jeg ved godt der er nogen PCO-piger der skal igennem meget mere, men husk, at det ikke er alle!

Rigtig meget held og lykke og masser af :kram2 (for selvom det er rart at få en forklaring, så er det jo stadig en diagnose man skal leve med resten af sit liv og det kan godt lige kræve et par tårer og lidt bearbejdning!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er den rigtige indstilling. Se dem som et skridt i den rigtige retning - ikke mindst fordi I nu målrettet kan gøre noget :)

PCO er meget forskelligt fra kvinde til kvinde og det er slet ikke sikkert der skal ret meget behandling til - især ikke, hvis det 'kun' er dig der er 'problemet'. Vi prøvede uden held i 7 mdr. inden jeg fik konstateret PCO. Så kom julen og jeg fik mine første hormoner i januar - den mindst mulige dosis. Og jeg blev gravid i starten af april. Jeg ved godt der er nogen PCO-piger der skal igennem meget mere, men husk, at det ikke er alle!

Rigtig meget held og lykke og masser af :kram2 (for selvom det er rart at få en forklaring, så er det jo stadig en diagnose man skal leve med resten af sit liv og det kan godt lige kræve et par tårer og lidt bearbejdning!)

Tak :) Dejligt det er lykkedes for jer relativt hurtigt efter behandling :) Ved ikke om det kun er mig der er "problemet", min mand er ikke tjekket og tror også der skal noget til før han vil det.. Lige nu er han jo i Afghanistan og vi kan jo først sådan rigtig forsøge igen når han kommer helt hjem til februar, og så skal det jo lige have en chance og så må vi se derfra om han skal tjekkes også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) Dejligt det er lykkedes for jer relativt hurtigt efter behandling :) Ved ikke om det kun er mig der er "problemet", min mand er ikke tjekket og tror også der skal noget til før han vil det.. Lige nu er han jo i Afghanistan og vi kan jo først sådan rigtig forsøge igen når han kommer helt hjem til februar, og så skal det jo lige have en chance og så må vi se derfra om han skal tjekkes også :)

Ah, ja det kan jeg godt se. Det gode er, at så har du masser af tid hvor du selv kan gøre en masse for at hjælpe din krop mod PCO´en med kostomlægning, motion osv. Og så er du lige klar når manden kommer hjem ;)

Jeg håber det vil lykkes relativt hurtigt og smertefrit for Jer! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, ja det kan jeg godt se. Det gode er, at så har du masser af tid hvor du selv kan gøre en masse for at hjælpe din krop mod PCO´en med kostomlægning, motion osv. Og så er du lige klar når manden kommer hjem ;)

Jeg håber det vil lykkes relativt hurtigt og smertefrit for Jer! :goodluck

Kostomlægning?

Motion - det får jeg simpelthen ikke gjort - jeg får mig ikke taget sammen til det.. Det bliver cykelturen til/fra arbejde og så går jeg meget der :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kostomlægning?

Motion - det får jeg simpelthen ikke gjort - jeg får mig ikke taget sammen til det.. Det bliver cykelturen til/fra arbejde og så går jeg meget der :P

Ja, kostomlægning. Når man har PCO kan man gøre rigtig meget selv ved at spise de rigtige ting og især undgå dem som din PCO-krop ikke kan finde ud af.

Der findes en bog der hedder 'Spis dig gravid' - der står der rigtig meget om PCO, hvad det helt præcist er og hvilken kost der er bedst. Til en start er der også rigtig meget information at finde på PCO-foreningens hjemmeside

Kort fortalt om PCO-kost, så kan din krop ikke finde ud af at optage blodsukkeret til musklerne, så indtag af hurtigt optagelige kulkhydrater (der får blodsukkeret til at stige) får din krop til at overproducere insulin og det er denne forhøjede mængde insulin der forstyrrer dine hormonbalancer og gør det svært at blive gravid. Derfor bør du undgå sådanne fødevarer. I grove træk er det:

Sukker ( i alle former: både raffineret og frugtsukker)

Hvidt brød

Hvid pasta

Hvide ris

Kartofler

Varmebehandlede gulerødder (de rå er fine!)

Rosiner

Sød frugt (Såsom ananas og mango)

Havregryn og corn flakes

Rodfrugter (pastinak, jordskokker mv.)

Bulgur og cous cous

Og selvfølgelig slik og sodavand :rolleyes

Til gengæld, så er din krop rigtig glad for proteiner, så du skal gerne spise mere kød/æg/fisk/mælkeprodukter end dem uden PCO. Det lyder uoverskueligt at skulle undgå alle de ting, men tag det lidt af gangen og køb evt. bogen eller lån den på biblioteket.

Og hvis du ikke kan se hvordan aftensmaden dog kan se ud uden alle disse madvarer, så er bloggen pcoliv.dk guld værd!

Motion er godt, fordi det øger din krops evne til at optage blodsukkeret med mindre insulin, men Rom blev jo ikke bygget på een dag, så lad være med tænke på det til at starte med. Start i stedet med små ændringer i kosten, hvis du har lyst til at kaste dig ud i at prøve at gøre noget anderledes. Man kan jo ikke ændre det hele fra den ene dag til den anden ;)

Rigtig meget held og lykke! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh gud :o

Jeg elsker ris, pasta, kartofler, kogte gulerødder og i skrivende stund er jeg gået ombord i rosiner :D

Slik og sodavand kan jeg til dels godt holde mig fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv at du formentlig har PCO men hvor er et dejligt at du nu får en afklaring og at I nu ved, at der er en helt logisk forklaring til, at det ikke er lykkedes jer at blive gravide endnu... Håber at gynækologen kan hjælpe jer et stort skridt videre mod :gravid :goodluck og :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv at du formentlig har PCO men hvor er et dejligt at du nu får en afklaring og at I nu ved, at der er en helt logisk forklaring til, at det ikke er lykkedes jer at blive gravide endnu... Håber at gynækologen kan hjælpe jer et stort skridt videre mod :gravid :goodluck og :kram

Mange tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har idag snakke med min læge og hun har henvist mig til en kvindelig gynækolog i Viborg :) Så det bliver rigtig spændende nu synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med afklaring, selvom det ikke helt var den vi håbede på. Men ja. NU kan der handles og nu er der en forklaring. Bliver godt for dig at komme til gynækologen, så I kan få lagt en slagplan. Det skal nok lykkedes det hele :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er dejligt du har fået afklaring, men øv hvor er det synd for dig, du har PCO :kram2

Jeg håber det alligevel snart lykkes dig at blive gravid :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER