Girl Next Door

Er vi for meget "veninder" herinde?

138 indlæg i dette emne

Tror lige jeg river denne frem igen?

Jeg synes det giver rigtig meget mening at hive den her tråd frem! Jeg har haft meget de samme tanker, hvilket jeg også har givet udtryk for andetsteds herinde... Jeg har endnu ikke været i den frygtelige situation at finde noget hos nogle nære eller kære, som jeg synes skulle indberettes. Men når/hvis det sker, så håber jeg virkelig at jeg har n***erne til det! Og jeg synes det er stærkt hvis du "tør" skrive til kommunen ang. den person i din bekendtskabskreds! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er jo indberetningsPLIGT, og er der noget man studser over, så skal man indberette det. OGSÅ selvom det er en ven, nabo, kollega, klassekammerat osv.

Jeg vil altså lige slå noget fast...

Man har underretningspligt som almindelig borger, hvis man har kendskab til at et barn udsættes for vanrøgt.

§ 154. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen

Og man har underretningspligt som professionel, hvis man har mistanke om at et barn udsættes for vanrøgt.

§ 153. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage,

1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter kapitel 11,

2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte efter kapitel 11 på grund af de vordende forældres forhold, eller

3) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb.

I mine øjne er der altså en stor forskel på at have kendskab til og have mistanke om.

Kilde: Lov om service kap. 27 https://www.retsinfo...x?id=136390#K27

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svaret er enkelt: Ja, jeg synes at der er nogle der er "for gode" veninder herinde.

Egentlig, er det vel okay at være veninder - men synes tit der er nogle der får det til at fylde lidt for meget herinde.

Jeg kender ikke Taz privat, og det nærmeste hun er min "veninde" er da at vi er venner på facebook - men vi skriver da sammen, ligeså meget som jeg skriver med den anden jeg har på facebook.

Sjovt nok, har jeg to herinde fra på facebook.. Ingen af dem har jeg mødt IRL :) Den eneste som jeg mødes med jævnligt herinde, er en som jeg aldrig har talt med så folk kunne se det, og jeg har hende ikke på facebook (Hemmelig hemmelig!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der egentlig galt med at rygklappe én, der har det svært? :unsure

Der er jo i princippet INGEN af os herinde, der kan vide noget som helst om hvorvidt der burde laves en indberetning eller ej. Men jeg synes egentlig også at det er fuldstændig ligegyldigt.

Jeg synes egentlig at lige meget om det er berettiget eller ej, så er der tale om en person, der har haft det svært og stadig har det svært. Derfor kan jeg bestemt godt undvære en masse kram.

Men jeg behøver ikke at tage stilling til noget, som vi har kommunen til at afgøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har lige et spørgsmål, hvad sker der, hvis man ikke indberetter, og der nu finder misrøgt sted, og nogen finder ud af, at man havde en mistanke, og ikke gjorde noget ved det????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil altså lige slå noget fast...

Man har underretningspligt som almindelig borger, hvis man har kendskab til at et barn udsættes for vanrøgt.

Og man har underretningspligt som professionel, hvis man har mistanke om at et barn udsættes for vanrøgt.

I mine øjne er der altså en stor forskel på at have kendskab til og have mistanke om.

Kilde: Lov om service kap. 27 https://www.retsinfo...x?id=136390#K27

Jeg kan sagtens følge forskellen, og kan godt se at man juridisk kan argumentere for at man som privatperson ikke SKAL indberette. Men hvis det er noget, der interesserer kommunen, så synes jeg godt at man kan tale om en moralsk forpligtelse der, hvor den juridiske ikke gælder... Jeg tolker i hvert fald på ingen måde paragrafferne sådan at man ikke MÅ lave en indberettelse som privatperson pga. mistanke. Men højest at man ikke kan få en påtalelse for ikke at gøre det :)

----

Og så lige en opfordring både til mig selv (jeg var nemlig liiiiiiiiiige ved det) og andre: Lad os lade være med at gøre denne tråd (som ligger i et HELT offentligt forum) til en diskussion om noget, der ligger i det fortrolige forum (som trods alt er en smule skjult :)) Lad os istedet holde det på det generelle plan, for jeg synes det er en god diskussion! :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se troldemors indlæg :D

Det er SO TRUE. Det ville jeg gerne selv have skrevet. Er rigtig enig med dig :) Ingen af os har "kendskab" til noget - vi kan have mistanker.. Men det kan vi jo have om alt muligt. Man kan jo ikke rende og melde alle, fordi man tror der muligvis måske kan være en mulighed for at kommunen ikke ved... Ved hvad? At hvad? Taz fortæller jo netop at kommunen ved det hele - det stod jo netop i hendes tråde...

Og HOV.. HVEM var det nu der fortalte Taz at hun skulle være 100% ÆRLIG overfor kommunen, og spørge om hjælp til hendes psyke?? :D JO det var såmen herinde på BK hun fik det rigtig gode råd...

Gad vide hvilken mor, der har det lidt skidt psykisk, der har lyst til at komme herind, og få et lille skub en den rigtige retning?

Ja, ærligt må jeg da indrømme at jeg ALDRIG ville "stå frem" herinde... :) Jeg skal ikke risikere noget.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har lige et spørgsmål, hvad sker der, hvis man ikke indberetter, og der nu finder misrøgt sted, og nogen finder ud af, at man havde en mistanke, og ikke gjorde noget ved det????

Intet. Det er kun ved KENDSKAB at man kan blive straffet.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der egentlig galt med at rygklappe én, der har det svært? :unsure

Der er jo i princippet INGEN af os herinde, der kan vide noget som helst om hvorvidt der burde laves en indberetning eller ej. Men jeg synes egentlig også at det er fuldstændig ligegyldigt.

Jeg synes egentlig at lige meget om det er berettiget eller ej, så er der tale om en person, der har haft det svært og stadig har det svært. Derfor kan jeg bestemt godt undvære en masse kram.

Men jeg behøver ikke at tage stilling til noget, som vi har kommunen til at afgøre.

Det kommer jo meget an på, hvad man lægger i ordet rygklapperi :)

Hvis rygklapperi er = kram, forståelse og omsorg, så synes jeg BESTEMT ikke at der er noget i vejen med det :)

Hvis rygklapperi er = at dække over noget, som man synes er bekymrende, fordi man holder af personen, så synes jeg det er forfærdeligt. :) (Hvor meget det så egentlig sker herinde, det tør jeg så ikke sige :))

jeg har lige et spørgsmål, hvad sker der, hvis man ikke indberetter, og der nu finder misrøgt sted, og nogen finder ud af, at man havde en mistanke, og ikke gjorde noget ved det????

Hvis det er i professionel øjemed, så vil jeg tro at du får en påtale af en slags. Hvis du er privatperson, så tror jeg højest at du får en løftet pegefinger (og formodentlig en dårlig samvittighed).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Er vi for meget veninder herinde?"

Jeg ser overhovedet ikke noget problem i, at folk herinde er veninder. Det generer mig slet ikke.

Jeg kender ingen herfra irl og har heller aldrig mødt nogle af jer i virkeligheden. Men jeg bliver da ikke fornærmet over, at der er nogen herinde, der er rigtig gode veninder og derfor kommenterer mere i hinandens tråde.

Er det ikke kun naturligt? :unsure Sådan er det da også i det virkelige liv.

Man kan jo ikke sidde og bruge HELE sin dag på at kommentere i ALLES tråde, fordi det ellers er synd for dem, der ikke fåor nogen kommentarer. Come on... Det er da ikke en folkeskole det her.

Jeg tror at hvis man gider at bruge til på at kommentere i andres tråde, så får folk nok også lyst til at kommentere i ens egen.

For mit eget vedkommende så kommenterer jeg meget i de mor-tråde, hvor der er babyer på alder med min egen. Desuden er der nogle pigers vej til graviditet, som jeg gerne vil følge fordi jeg ved at de har kæmpet længe og derfor gerne vil heppe på dem.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo meget an på, hvad man lægger i ordet rygklapperi :)

Hvis rygklapperi er = kram, forståelse og omsorg, så synes jeg BESTEMT ikke at der er noget i vejen med det :)

Hvis rygklapperi er = at dække over noget, som man synes er bekymrende, fordi man holder af personen, så synes jeg det er forfærdeligt. :) (Hvor meget det så egentlig sker herinde, det tør jeg så ikke sige :))

Hvis det er i professionel øjemed, så vil jeg tro at du får en påtale af en slags. Hvis du er privatperson, så tror jeg højest at du får en løftet pegefinger (og formodentlig en dårlig samvittighed).

Barbamama du formår at skrive hvad jeg tænker hele tiden. Har virkelig tænkt SÅ mange gange at du skrev hvad jeg mente. Bare på en meget bedre måde :) Du har virkelig ordene i din magt :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo meget an på, hvad man lægger i ordet rygklapperi :)

Hvis rygklapperi er = kram, forståelse og omsorg, så synes jeg BESTEMT ikke at der er noget i vejen med det :)

Hvis rygklapperi er = at dække over noget, som man synes er bekymrende, fordi man holder af personen, så synes jeg det er forfærdeligt. :) (Hvor meget det så egentlig sker herinde, det tør jeg så ikke sige :))

Helt enig :ditto

(Personligt har jeg "brugt" 1'eren i forhold til den anden tråd)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske handler de nye indlæg i denne tråd ikke så meget om, om vi er for meget veninder herinde... Men mere om, hvorvidt vi/man generelt kan være så meget veninder at det påvirker ens dømmekraft i forhold til hvornår man synes det er ok at "stikke" nogen? (Er det ikke lidt sådan noget, du er inde på GND?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo meget an på, hvad man lægger i ordet rygklapperi :)

Hvis rygklapperi er = kram, forståelse og omsorg, så synes jeg BESTEMT ikke at der er noget i vejen med det :)

Hvis rygklapperi er = at dække over noget, som man synes er bekymrende, fordi man holder af personen, så synes jeg det er forfærdeligt. :) (Hvor meget det så egentlig sker herinde, det tør jeg så ikke sige :))

Hvis det er i professionel øjemed, så vil jeg tro at du får en påtale af en slags. Hvis du er privatperson, så tror jeg højest at du får en løftet pegefinger (og formodentlig en dårlig samvittighed).

Jeg ved ikke, om man kan fornemme en smule dårlig samvittighed her... Men husker der var en sag, der hvor jeg kommer fra, hvor der gik nogle rygter om nogle ting, men ingen sagde vist noget til kommunen. Eller jo der var vist en som gjorde, og der viste det sig, at familie havde brug for hjælp til at blive en familie for at fungere optimal... Jeg havde hørt om rygterne, men gjorde ikke noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama du formår at skrive hvad jeg tænker hele tiden. Har virkelig tænkt SÅ mange gange at du skrev hvad jeg mente. Bare på en meget bedre måde :) Du har virkelig ordene i din magt :respekt

:kiss :blush :tak

Helt enig :ditto(Personligt har jeg "brugt" 1'eren i forhold til den anden tråd)

Og at "bruge" 1'eren på den måde, synes jeg BESTEMT er/var på sin plads! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske handler de nye indlæg i denne tråd ikke så meget om, om vi er for meget veninder herinde... Men mere om, hvorvidt vi/man generelt kan være så meget veninder at det påvirker ens dømmekraft i forhold til hvornår man synes det er ok at "stikke" nogen? (Er det ikke lidt sådan noget, du er inde på GND?)

Jo faktisk ^_^ Folk må hjertens gerne være venner og kun skrive i bestemte tråde. Jeg gør det jo selv ;) Så det er helt sikkert i forhold til at fx indberette eller sige "ej det synes jeg saftsusme ikke er i orden det der"

Ordet stikke bryder jeg mig dog ikke om ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, om man kan fornemme en smule dårlig samvittighed her... Men husker der var en sag, der hvor jeg kommer fra, hvor der gik nogle rygter om nogle ting, men ingen sagde vist noget til kommunen. Eller jo der var vist en som gjorde, og der viste det sig, at familie havde brug for hjælp til at blive en familie for at fungere optimal... Jeg havde hørt om rygterne, men gjorde ikke noget...

:kram

Det vigtigste er at de fik hjælp! Det er jo også rigtig svært at indberette når man ser noget, der ikke er så godt, så selvom jeg synes man har "pligt" til det, så kan jeg bestemt også godt forstå, hvis man ikke får det gjort. Og jeg VED med dit hverv (og sådan som jeg "kender" dig herinde), at du hjælper mange andre mennesker! :kram2 Så jeg synes du skal lægge den dårlige samvittighed på hylden. Det er fortid, og du gør meget andet godt, I know it! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en opfordring både til mig selv (jeg var nemlig liiiiiiiiiige ved det) og andre: Lad os lade være med at gøre denne tråd (som ligger i et HELT offentligt forum) til en diskussion om noget, der ligger i det fortrolige forum (som trods alt er en smule skjult :)) Lad os istedet holde det på det generelle plan, for jeg synes det er en god diskussion! :)

:balloons

Argh.... Det er sg svært at huske på hvor man skriver, hvad der er offentligt..... Sorry, kan godt se det ikke hører hjemme her :blush

Redigerer straks!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo faktisk ^_^ Folk må hjertens gerne være venner og kun skrive i bestemte tråde. Jeg gør det jo selv ;) Så det er helt sikkert i forhold til at fx indberette eller sige "ej det synes jeg saftsusme ikke er i orden det der"

Ordet stikke bryder jeg mig dog ikke om ;)

Det gør jeg faktisk overhovedet heller ikke. Kunne bare ikke lige finde et bedre ord, da jeg skrev, da jeg egentlig synes det også kunne gælde andre ting end at indberette. :blush

Men enig, stikke er et dårligt ord. Fordi folk gør det (tror jeg i hvert fald på) af god mening, og ordet "stikke" er negativt ladet. Det skal det ikke være. Min fejl :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Det vigtigste er at de fik hjælp! Det er jo også rigtig svært at indberette når man ser noget, der ikke er så godt, så selvom jeg synes man har "pligt" til det, så kan jeg bestemt også godt forstå, hvis man ikke får det gjort. Og jeg VED med dit hverv (og sådan som jeg "kender" dig herinde), at du hjælper mange andre mennesker! :kram2 Så jeg synes du skal lægge den dårlige samvittighed på hylden. Det er fortid, og du gør meget andet godt, I know it! :kram2

tak skal du have, jeg havde faktisk glemt alt om det, lige indtil der skete noget herinde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om der er for meget rygklapperi herinde, jeg har nok ikke været her længe nok - personligt er jeg ikke bange for at gå mod strømmen og sige min mening om tingene - mht. indberetningen som også er nævnt i denne tråd er jeg bestemt ikke bange for at indberette, det er er jo en del af mit arbejde, men hvis jeg indberetter skal jeg også have nosser nok til at se forældrene i øjnene og sige - "hør lige her, der er noget der ikke fungerer her!" (ok nok ikke lige sådan, men nu kan jeg jo ikke komme med konkrete eksempler).

Som udgangspunkt er en indberetning for meget bedre end en indberetning for lidt - derfor syntes jeg dog stadig det er forkert ikke at konfrontere personen med sin bekymring - men måske er det bare mig!

:btopic Jeg kan godt li at være på BK, jeg syntes faktisk stemningen er god og at diskussionerne er rigtig konstruktive - kan godt se et lille "snap" engang imellem, men det er ikke et spor der bliver kørt med på.

Jeg syntes det er fint hvis folk er uenig med mig, det gør verden mere mangfoldig, bare uenigheden bliver ytret med en god tone - hvis ikke, jamen så ignorerer jeg den bare :wee

Selvfølgelig kan en træls kommentar gå mig på, og nogle gange skriver jeg et langt dumt svar - for derefter at slette hele l****t så er jeg faldet ned igen! :D

Tror måske nogle gange man føler sig anonym bag skærmen, og dermed kan tillade sig at sige ting man aldrig ville sige face to face - eller som nogen skriver kan ordene bare misforstås :( Jeg skal ikke gøre mig hellig måske er jeg selv faldet i - men den her tråd er da en øjenåbner ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om vi er for meget veninder herinde ska jeg ikk lige kun sige.

Men i nogle tilfælde er der jo nogen der kender hinanden i forvejen og har gjort det længe. Men derfor er der vel ikk noget galt i, at man også er på forum sammen? Jeg har ikke kommenteret deres tråde mere end andres tråde bare fordi at jeg kender dem irl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig kan en træls kommentar gå mig på, og nogle gange skriver jeg et langt dumt svar - for derefter at slette hele l****t så er jeg faldet ned igen! :D

Hehehee, det har jeg også gjort en hel del gange :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må sige at jeg faktisk har lagt mærke til at der er et hieraki herinde. Har også et par gange pointeret det i mine tråde. Der er ligesom de som alle 'vil kende' og så en stor masse som ligesom bare er her. Synes det er super ærgeligt.

Jeg har ikke brug for at være 'in', men har brug for at være til.

Jeg snakkede en gang med en hjemløs som sagde til mig, at han var taknemmelig fordi jeg så ham i øjnene, for så var han klar over at han eksisterede.

Men samtidig mener jeg selvfølgelig at forummet er underlagt Danmarks lovgivning, inkl underretnigspligten

Jeg er ikke enig med hensyn til hierakiet, men bestemt det sidste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER