Morpige

hvor voldsom må en dokumentar film være?

11 indlæg i dette emne

Jeg er lidt nysgerrig for at høre hvad I synes.

Der er lavet en ny Holocaust-film, og denne anses som værende for grusom til at vise. (på JP kan man se traileren, hvis man altså har lyst)

Jeg ved ikke helt selv hvad jeg synes.... Et eller andet sted synes jeg ikke jeg har lyst til at se på mennesker lide, men samtidig vil jeg jo heller ikke lukke øjnene for hvad der skete. Men jeg føler at jeg godt kan tænke mig til hvad der skete og ikke behøver at få det stukket i hovedet. Jeg tror ikke jeg tør se den film. Hvordan har I det?

I kan se traileren her: Trailer, som jeg ikke anbefaler jer at se

Her er hvad de skriver på JP, så slipper I for at gå ind og kigge efter:

Kritik: Holocaust-film er for grusom Af UFFE CHRISTENSEN

Offentliggjort 15.11.10 kl. 11:57

Kan skildringen af nazisternes grusomheder i Auschwitz blive for realistisk? Se barsk trailer.

Kan virkeligheden i kz-lejrene skildres for voldsomt? Herover fra virkelighedens Auschwitz. Nederst en scene fra Uwe Bolls film. Fotos: AP/Screendump.

Den kontroversielle tyske instruktør Uwe Boll - der er mest kendt for filmudgaver af blodige computer-spil - har i sin næste film kastet sig over nazisternes ugerninger i udryddelseslejren Auschwitz/Birkenau.

Og det har vakt både opsigt og voldsom vrede i Tyskland, hvor instruktøren tidligere er udråbt til værende verdens værste instruktør.

Uwe Boll har om sin Holocaust-film forklaret, at han finder det på høje tid, at publikum får serveret den uindpakkede sandhed om hverdagen og rædslerne i Auschwitz. Hidtil har den - i følge instruktøren - været pakket ind i blødere film som f.eks. "Schindlers Liste" og "Life is beautiful".

Barsk trailer En første trailer er frigivet, og den viser instruktøren selv stående uberørt uden for gaskammeret, mens en flok jøder desperate hamrer på døren i dødsangst. Filmen viser desuden en blodig tandudtrækning og et barn, der kremeres.

Alene traileren har fået mange til at opfordre til boykot af filmen. Den er så barsk, at YouTube har besluttet at beskytte den bag aldersbegrænsning.

Sophie Albers fra Stern skriver blandt andet, at "ordene Auschwitz og Uwe Boll i samme åndedrag får en til at frygte det værste", og hun tilføjer, at filmen fremprovokerer vrede, forvirring og panik.

Tom Goldman, der anmelder video-spil for Escapist, mener, at filmen er chokerende og makaber, og at den sandsynligvis vil "presse biografgængere ud over kanten."

TV: Se den voldsomme trailer

De unge skal se med Instruktøren siger i et interview med Die Welt, at han ikke mener, at film som "Schindlers Liste" og andre i den blødere ende appellerer til unge mennesker. Derfor ser han det som sin pligt at konfrontere også unge med fortiden.

"Det er enhver tyskers pligt at sikre, at Holocaust ikke glemmes. For en instruktør som mig, der er kendt for at lave voldelige film, er det en pligt at bruge nøjagtigt det talent til at vise nazisternes grusomheder, " siger han, og han tilføjer:

"Selvfølgelig kan virkeligheden være svært at bære, men her talte vi om noget, der kan sammenlignes med et slagtehus."

Instruktøren oplyser, at 20 minutter af filmen handler om drabene på jøderne. Resten af filmen handler om hverdagen i kz-lejren.

Blandet modtagelse Uwe Boll er mest kendt som instruktør af film, der bygger på videospil, men har også lavet film om Vietnam, Dafur og 11. september. Alle har fået mild sagt blandede anmeldelser.

På et tidspunkt, da kritikken var specielt voldsom, udtalte han, at hvis en million mennesker skrev under på, at han aldrig skulle lave film mere, så ville han følge kravet. En underskriftsindsamling på nettet ligger nu på omkring 360.000 underskrifter.

Uwe Boll, der senest har lavet en film om bokseren Max Schmeling, håber, at "Auschwitz" kan blive vist ved den kommende internationale filmfestival i Berlin. Umiddelbart derefter vil filmen få biografpremiere.

Night and Fog Uwe Boll sammenligner sin film med Alaain Resnias' dokumentar "Night and Fog" fra 1955.

"Hans film er også meget brutal, men den er ikke desto mindre den bedste film, der nogensinde er lavet om Auschwitz."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om den film. Jo den virker som en meget meget grusom film, og jeg ville ikke selv have lyst til at se den. Men på den anden side, så er filmen og dens indhold jo også noget vi er NØD til at forholde os til. For tingene i filmen de skete jo i virkeligheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grim trailer, men det ER jo sket IRL. Hvis det havde været en almindelig horror flick ville man så have samme lyst til at tage afstand? er det ikke pga de virkelige hændelser man får det virkelig skidt?

Jeg har umiddelbart heller ikke lyst til at se filmen bare ved at se traileren. Tror jeg ville tude mig selv fra start til slut. Lidt ligesom schindlerst list, som jo ikke var grusom grusom lavet, men stadig var meget ubehagelig netop pga den sande historie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er jo netop pga. den sande historie, at den virker så grusom :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal ikke se den! Jeg så engang en grusom film, der var en slags "reklame" for sikker trafik, hvor man så folk (blandt andet små børn og elskende kærestepar) blive slået ihjel på de ækleste måder i trafikken. Og selvom jeg VIDSTE, at det var skuespil, så blev jeg så ramt, at jeg var ked af det resten af dagen. Og til hvilket formål? Det har overhovedet ikke ændret mit kørselsadfærd, det gjorde mig bare ked af det...

Tilsvarende vil jeg mene gælder for en film om Holocaust. Jeg ved godt, at der skete frygtelige sager, men jeg tror ikke at hverken krigsofre eller andre får noget ud af at jeg ser noget frygteligt splatter. Ellers tak ;) Om noget, så hellere en dokumentarfilm om hvordan i alverden folk kunne udføre sådan nogle rædsler eller hvad der historisk/politisk gjorde at det kunne lade sig gøre - så man kunne bruge det til at undgå at den slags gentog sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar og er glad for at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Et eller andet sted så føler jeg at det går lidt for vidt nu, fordi det er ægte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar og er glad for at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Et eller andet sted så føler jeg at det går lidt for vidt nu, fordi det er ægte.

Jeg føler på en måde, at selv om jeg ikke havde noget at gør med 2. verdenskrig eller mine forfædre havde, så får jeg en smule dårlig samvittighed over for de stakkels mennesker der mistede livet på den måde :( Det lyder måske lidt underligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler på en måde, at selv om jeg ikke havde noget at gør med 2. verdenskrig eller mine forfædre havde, så får jeg en smule dårlig samvittighed over for de stakkels mennesker der mistede livet på den måde :( Det lyder måske lidt underligt.

Nej det synes jeg ikke det gør. Jeg har det på samme måde.

I 1998 var jeg i Malajsia med en veninde og hun forelskede sig i en Tysker. Han fortalte at hans far var gammel SS'er- og jeg kunne godt se at folk normalt så ned på ham når han fortalte det. Min veninde gjorde dog ikke. Jeg så heller ikke ned på ham, men jeg tænkte at hvis han var opdraget af en SS'er med det menneskesyn de havde. Så ville jeg aldrig nogensinde kunne forelske mig i ham. Og det velvidende at man sagtens kan være anderledes end sine forældre. Men jeg synes ikke han var det nok. Jeg synes ikke jeg hørte ham sige at han var ked af det på hans families vegne eller noget. Mere det der med at nu løfter de nok øjenbryn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det synes jeg ikke det gør. Jeg har det på samme måde.

I 1998 var jeg i Malajsia med en veninde og hun forelskede sig i en Tysker. Han fortalte at hans far var gammel SS'er- og jeg kunne godt se at folk normalt så ned på ham når han fortalte det. Min veninde gjorde dog ikke. Jeg så heller ikke ned på ham, men jeg tænkte at hvis han var opdraget af en SS'er med det menneskesyn de havde. Så ville jeg aldrig nogensinde kunne forelske mig i ham. Og det velvidende at man sagtens kan være anderledes end sine forældre. Men jeg synes ikke han var det nok. Jeg synes ikke jeg hørte ham sige at han var ked af det på hans families vegne eller noget. Mere det der med at nu løfter de nok øjenbryn.

Kunne godt forstille mig, at nogle ville se ned på ham, når de hørte om hans far.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ville ikke selv se den, men ville heller ikke forbyde den. Jeg synes vi bliver nødt til at forholde os til historien og at det rent faktisk er sket. Jeg har set traileren, men mener ikke selv den er vanvittig voldsom - men det er måske bare mig? Kan godt se den er vild, men jeg synes at liveoptagelserne af folk der kaster sig ud fra WTC er voldsommere. Jeg kan godt distancere mig til noget, der skete for 70 år siden. Det ændrer hverken mit syn på Hitler og hans tilhængere men ændrer heller ikke ved mit syn på Tyskland og tyskere, som jeg synes er et super land med søde indbyggere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det ser ud til at være en meget voldsom film. Men det er jo noget der er sket i virkeligheden, og derfor mener jeg ikke den er FOR voldsom, selvfølgelig mener jeg at de skal advare inden de sender den, så man kan nå at zappe væk for at undgå den.

Jeg tror faktisk godt jeg kunne finde på at se filmen, da jeg finder hele historien omkring Hitler, krigen og jøderne meget spændende. Forstå mig ret, jeg synes ikke den er spændende på samme måde som, at man glæder sig til at se den nye twilight film, men spændende på en historisk måde, hvor man får et indblik i hvordan virkeligheden HAR været en gang.

Jeg kan godt forholde mig til noget der er sket for 70 år siden, og det kan godt være at det vil røre mig helt ind til rygraden, men jeg vil stadig tage det som et historisk indblik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER