Banshee

Spiseforstyrrelse som overvægtig...

5 indlæg i dette emne

Jeg har fået rigtig mange dumme kommentarere på det sidste..

Jeg vejer 90 kg, og er derfor stadigvæk meget overvægtig. Men, sidst jeg var ved min diætist (som jeg ser hver ½ år, og ellers kun har telefon samtaler med) blev hun meget vred, og jeg fik at vide jeg IKKE måtte fokusere på vægten så meget som jeg gjorde, og at hun faktisk kunne se i mine prøver at jeg var underernæret.

Hun var bange for jeg var ved at udvikle en spiseforstyrrelse, fordi jeg er begyndt at være meget kontrollerende med mad - spiste slet ikke fedt, sukker osv.. Jeg vejede mig inden alle måltider, og vægten afgjorde hvor meget jeg måtte spise...

Jeg har så, i skræk for at udvikle en spiseforstyrrelse, ændret adfærd - hvilket kollegaer og familie selvfølgelig har bemærket.. Fx spiser jeg nu smør på min knækbrød jeg får til frokost, hvor jeg før tog den "tør".

Da jeg så forklarede grunden - at jeg var bange for at få en spiseforstyrrelse - har jeg fx fået kommentarere som "Det ville da ikke skade at have det lidt -høhøhø" "kan man overhovedet have det når man er så stor" "Jeg troede kun at overvægtige kunne have overforbrug som spiseforstyrrelse"..

Det sårer mig faktisk... For selvfølgelig kan man have en spiseforstyrrelse - anoreksi eller bulimi er jo ikke kun for tynde piger - og hvor skræmmende er det, at man som overvægtig kan have sådan en grim sygdom, uden folk tror på en??

Hvordan ser I på det?? Synes I heller ikke overvægtige kan have spiseforstyrrelser? Har nogen herinde, eller nogen I kender været ved at udvikle en spiseforstyrrelse?

I øvrigt kan jeg mærke jeg er "dybere" inde end jeg lige troede... Jeg fik at vide mit vægttab max måtte være 2 kg om MÅNEDEN fordi min krop ikke ville kunne holde til mere.. Jeg spiser omkring 700/800 kcal om dagen - selvom jeg skal spise mindst 1200.. Og jeg har tabt 1,1 kg den sidste uge og jeg jubler <_< Ved jo godt at jeg skal tænke mig om og passe på mig selv - men NØJ hvor er det svært når man ikke har lyst til at være fed mere :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej det er ikke kun tynde mennesker som kan være besat af sin vægt.. Jeg har været besat af træning som du har været af mad, jeg kunne simpelthen ikke styre mig selv, og det endte faktisk med at jeg forbrændte mere end jeg kunne spise på en dag, og blev dehydret og sløj.. Så du skal altså tænke på dig selv, og så taber man sig altså helt fint selvom man får 1000 kalorier om dagen, det er jeg et udemærket eksempel på..

Du er mega sej, og det er flot du har tabt næsten 50kg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dumme mennesker siger dumme ting! <_< Ej altså selvom man er overvægtig kan man godt udvikle anden spiseforstyrrelse end at spise for meget... Men jeg vil også sige at du skal passe på med ikke at spise for lidt for det har kroppen ikke godt af... kroppen skal have lidt fedt og sukker for at kunne fungere optimalt... Så vidt jeg ved, så kan det, at man spiser for lidt nedsætte ens evne til at forbrænde i det lange løb...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åh ja, jeg kender alle de dumme kommentarer fra hjerteløse mennesker der ikke selv har været i samme situation - og det er jo ikke bare indenfor dette område, men der er mange områder hvor folk "høfligt" prøver at pådutte at de skam også læser overskrifter. Jow tykkemennesker drikker cola om natten og spiser Mars til morgenmad! længere er den ikke!

Men som intern i de tykkes verden, så er mit indtryk at "tykke" mennesker spiser langt sundere end slanke mennesker, efter at de påstarter deres fokusering på vægten, men at det går meget meget langsomt med at tabe sig- specielt fordi det også er svært at røre sig nok. Som overvægtig må man jo ikke løbe da det skader knæene og fødderne osv.

Og ja man får automatisk spiseforstyrrelser - jeg tror også jeg har det. Jeg spiser næsten ingenting. Et af mine problemer er nemlig at jeg spiser for meget og godt kan lide olivenolie. Så jeg nedsætter forbruget af mad betydeligt og tror også at jeg tit er træt pga. for lidt mad. Det er meget svært at ramme lige det punkt der er rigtigt. 1200 kalorier om dagen taber jeg mig ikke af. Jeg skal ned under 1000 for at tabe mig.

Noget af det jeg hader allermest er at jeg kører så skrabet herhjemme og tør ikke spise noget godt. Når vi så kommer i byen har jeg den regel at jeg gerne må smage et stykke kage, og tager jeg to så må jeg godt nyde dem. Men ak, det er ilde set og så er jeg jo også selv ude om det! og det bliver fortalt direkte til mig! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid været overvægtig lige fra barnsben og i mine teenageår udviklede jeg bulimi både pga. det og pga. mobning og der skete bare det, at jeg tog på af det <_<

Jeg kom over det og har siden da og er stadig meget fokuseret på min vægt og fremtoning og efter jeg har født og taget alt det på jeg tabte på sygehuset, så har jeg bare fået det endnu værre og mine slankeforsøg er gang på gang i løbet af de sidste 4 måneder gået i vasken.

Underligt nok ser jeg bulimi som den "lette" løsning, selvom det jo slet ikke er det og det er slet ikke noget jeg vil falde tilbage på - det var bare nemt dengang at overspise alt det jeg ville og så gå ud og stikke fingeren i halsen bagefter...

Logisk ved jeg jo godt, at det ikke er sådan det fungere og det er slet ikke sundt - jeg har bare svært ved at overskue det hele med at passe baby, ordne alt herhjemme og sørge for at mandens behov også er opfyldt, så jeg har skubbet det helt i baggrunden men går jo og er ked af det alligevel, for jeg vil virkelig gerne ændre på det - jeg har gjort det før og vil gerne igen...

Men jeg vil sige til dig - fokus på vægten er ikke et alternativ for dig - det bliver du syg af og det er slet ikke den bedste måde at få dig tilbage på rette kurs - spis sundt og de kalorier du skal om dagen - der er jo et hav af gode alternativer hvis man ikke skal stoppe sig med de ting, som vi får kommentarer omkring og hvis du har lyst til en is, så synes jeg sgu, du skal spise den uden at tænke på, hvad folk vil sige eller tænke - det er da dit privilegium! Det er flot det du allerede har opnået og bare du resten en dag og et skrid ad gangen, så skal du nok nå dit mål :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER