Guest Cirkeline88

autostole og babyer

33 indlæg i dette emne

jeg er ikke selv gravid eller har børn, men jeg vil gerne snart hihi :)

men det føles som om at alle andre lige har fået banr eller er gravide, så jeg kommer i tanke om en hel masse spørgsmål hele tide, og hvor er det bedste sted at finde svar ?? herinde selvfølgelig :)

hvordan er det lige med babyer og transport i bil? jeg mener, er de i liften på bagsædet eller i en autostol?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De skal være i autostol.. vi har dog en gang fragtet nadja i lift på bagsædet da hun efter 4 timers skrigen var faldet til ro og vi vil simpelthen ikke vække hende, men skulle ud af døren og køreturen var ca på 3 km..

Lovmæssigt skal de være i autostol.. og det er også det mest sikreste..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AUTOSTOL!! :) Loven siger det og det er også det sikreste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart autostol - kunne aldrig finde på at køre uden børn / baby var ordentlig spændt fast! :) :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dumme mig der ikke kunne reglerne :unsure :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er ikke dum! :) Hvor skulle man vide det fra hvis man ikke har børn? Det er vel meget naturligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lovmæssigt skal de være i autostol.. og det er også det mest sikreste..

AUTOSTOL!! :) Loven siger det og det er også det sikreste :)

Liftnet og boxette er skam ikke ulovlige og der er ingen lovkrav om at det skal være en autostol.

Men autostolen er den sikreste, og det er det der anbefales.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dumme mig der ikke kunne reglerne :unsure :help

Du er da bestemt ikke dum :biglove hvor skulle du vide det fra, når du ingen børn har - vi har jo alle skulle sætte os ind i disse regler da vi fik børn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg prøver bare at lære nogle af reglerne og hvad man gør og ikke gør når man har børn inden jeg får dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg prøver bare at lære nogle af reglerne og hvad man gør og ikke gør når man har børn inden jeg får dem :)

og vi andre lærer også stadig :) så absolut ingen grund til at føle sig dum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Autostol - Autostol.. :) Nu ved du det... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte liftnet til Andy og Cody, dengang vidste jeg ikke at autostolen var sikrest :blush

Men det har jeg så fundet ud af nu, så Jessie er altid solidt plantet i sin autostol ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Autostol, liftnet eller boxette er lovkrav.

Ved Emil brugte vi liftnet nogle gange da vi havde mange kontroller på sygehuset- 2-3timers kørsel, men ved alm små ture var det altid autostol.

Bertram har kun brugt autostol og en enkel gang babysleeper

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej hvor er i bare søde :)

når man nu skal købe autostol hvad skal man så kigge efter? to af mine veninder er lige blevet mor så de er også med på en lytter her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her :)

Når du køber autostol

Tag barnet og bilen med hen til forretningen, når du skal købe autostol. Prøv dig frem for at finde den optimale stol.

Krav til stolen:

  • Barnet skal sidde godt
  • Barnets vægt må ikke overstige stolens vægtgrænse
  • Selen skal sidde korrekt
  • Barnets hoved må ikke stikke op over kanten af stolen

Godkendte autostole

Autostole skal være godkendt efter ECE ®-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE ® 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er lovlige.

De fleste autostole er lovlige

I 2008 kom der nye regler, som betyder, at nogle af de gamle godkendelsesmærker ikke længere er lovlige. Lovændringen har reelt ikke den store betydning, da langt de fleste autostole opfylder kravene. Så selv om I har arvet en autostol fra et andet barn, er den sandsynligvis fuldt lovlig, med mindre den er meget gammel.

Tjek stolen

Det er nemt at tjekke, om dit barn sidder i en lovlig autostol. Du skal blot finde godkendelsesmærket, og tjekke om stolen er godkendt efter ECE ® 44-03 eller 44-04. Er stolen ikke lovlig, bør du kassere den.

Køb stol hvor du kan få rådgivning

Køb udstyr i en forretning, hvor du kan få ordentlig og professionel vejledning. Vær opmærksom på, at allerbilligste autostole generelt ikke giver samme beskyttelse som de lidt dyrere. Det er fordi de billigste som regel ikke er testet for sidekollissionssikkerhed. Dette er ikke et lovkrav, men kan være godt have med i overvejelserne, når du skal vælge stol.

På tænk.dk kan du finde test af autostole

PJECE OM BØRN I BILEN FRA SIKKERTRAFIK.DK - klik

http://www.taenk.dk/test/autostole/taenk-anbefaler-0-1/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

årh tak for det :) det kommer straks videre :) :lovebk

det er super dejligt at være ung og uviden herinde når alle i andre har svarene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

årh tak for det :) det kommer straks videre :) :lovebk

det er super dejligt at være ung og uviden herinde når alle i andre har svarene

Det var sørme så lidt :) Det er jo derfor vi er HER - YEY!! :D :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode råd du fik der :)

Vi har valgt en model der kan bruges både med Isofix beslag og med sele da der ikke er Isofix i een af vores biler.. Baby må kun sidde i autostol i 30 min. af gangen når de er helt nyfødte så det er jo ikke de helt lange ture man skal på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode råd du fik der :)

Vi har valgt en model der kan bruges både med Isofix beslag og med sele da der ikke er Isofix i een af vores biler.. Baby må kun sidde i autostol i 30 min. af gangen når de er helt nyfødte så det er jo ikke de helt lange ture man skal på :)

hvad så hvis man skal køre længere end 30 min? f.eks. når man skal på sygehuset og sådan noget, der skal jeg køre mere end det der hvor jeg bor nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvad så hvis man skal køre længere end 30 min? f.eks. når man skal på sygehuset og sådan noget, der skal jeg køre mere end det der hvor jeg bor nu

De anbefaler man holder 30 min pause for hver 30 min barnet har siddet i stolen de første mdr. indtil de er stærkere i ryg og nakke.. Derfor er mange tiltrukket til liftnettet/boxnetten hvor barnet kan ligge helt ned men som de andre siger, det er ikke helt så sikkert...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

jeg kom lige til at tænke på, når i nu er så søde at hjælpe med autostol..

har i så nogle gode råd når man skal købe barnevogn og klapvogn? og er en kombivogn mest praktisk eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer lidt an på hvordan du bor - bor i på 3. sal, kører meget med offentlig transport så er en kombi-vogn ret praktisk.

Vi bor i hus og har to relativt store biler så vi har valgt en barnevogn med det største liggemål (97 cm) så han kan bruge den så lang tid som muligt. Vi har valgt et letvægtsstel så det stadig er let at klappe sammen når vi skal have barnevognen i bilen. Vi endte med en Odder Zip da vi syntes stellet var mest lækkert på Odder... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vidste slet ikke der var noget der hed liftnettet/boxnetten... så blev jeg det klogere;)

Hvor lang transport har du fra sygehus.. hvis det ikke er meget over 30 min vil jeg ikke gå så højt op i det..

Med hensyn til barnevogn/kombi/klapvogn er det jo meget forskelligt.

Vi købte en billig barnevogn (kan godt være i bilen men er lidt besværgeligt for mig) så den bruger vi bare herhjemme når hun sover. Vi købte en god klapvogn som hun også sover fint i, når vi er ude.. de første 4- mdr sov hun i liften (fra barnevognen) i klapvognen og nu sover hun bare i klapvognen og er meget nem at få ind i bilen selv.

Det virker super for os..

Min bror købte en kombi og ved de er glad for den.. men hun vil ikke kunne ligge i den lige så længe som vores kan i barnvognen.. Det er en god ide at kigge liggemål..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER