fynboen

meget mærkeligt...

17 indlæg i dette emne

Jeg snakkede med lægen i dag, da jeg testede positiv igår...

Vi snakkede lidt frem og tilbage og jeg skal først til læge i uge 10 og have lavet vandrejournal...For så kunne de lave en tripeltest samtidig med... så har jeg så været inde og læse om det på nettet, men der står at man skal være i uge 14-20 når man får lavet den tripeltest... <_<

Er dewr nogen af jer som har fået det samme af vide ved jeres læge eller...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fået lavet en tripeltest. Det er vist en særlig graviditetsundersøgelse.

Er du sikker på at det ikke er en doubletest du skal have lavet? Det passer bedre med tidspunktet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået lavet en tripeltest. Det er vist en særlig graviditetsundersøgelse.

Er du sikker på at det ikke er en doubletest du skal have lavet? Det passer bedre med tidspunktet.

hun sagde en tripeltest... og det er nemlig det som undre mig... hvornår plejer man at få lavet vandrejournal... :)

Men tror jeg skal have ringet til dem igen, for synes altså det lyder lidt mærkeligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Besvaret (redigeret)

Tillykke med graviditeten!! :loveshower

Må man spørge til hvor gammel du er?

Jeg mener at man normal kun får lavet doubletest (blodprøve + NF), men hvis man er +35(?)år får man tilbudt en tripeltest, hvor der så er en ekstra ting inkluderet (som jeg ikke kan huske hvad er).

Blodprøve skal ikke tages for tidligt, så kan den ikke bruges som en del af doubletesten - derfor du skal vente til uge 10. NF mener jeg ligger fra du er 11+4 til 13+6. Den 3. test må så ligge efter NF-scanningen...

Selve det at få lavet vandrejournalen er der ikke det store i - jeg fik også først lavet min omkring uge 10 - men det var fordi jeg ikke liiiige fik taget mig sammen og ringet til lægen noget før... :whistling

EDIT: ser lige du hedder "1985" i dit brugernavn - så er du jo ikke så gammel! Bum bum - aner ikke hvorfor du skal have tripeltest så?!

Redigeret af TiaK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten!! :loveshower

Må man spørge til hvor gammel du er?

Jeg mener at man normal kun får lavet doubletest (blodprøve + NF), men hvis man er +35(?)år får man tilbudt en tripeltest, hvor der så er en ekstra ting inkluderet (som jeg ikke kan huske hvad er).

Blodprøve skal ikke tages for tidligt, så kan den ikke bruges som en del af doubletesten - derfor du skal vente til uge 10. NF mener jeg ligger fra du er 11+4 til 13+6. Den 3. test må så ligge efter NF-scanningen...

Selve det at få lavet vandrejournalen er der ikke det store i - jeg fik også først lavet min omkring uge 10 - men det var fordi jeg ikke liiiige fik taget mig sammen og ringet til lægen noget før... :whistling

EDIT: ser lige du hedder "1985" i dit brugernavn - så er du jo ikke så gammel! Bum bum - aner ikke hvorfor du skal have tripeltest så?!

hehe... nej jeg er ikke så gammel... jeg forstår det ikke.. men må bare prøve at snakke med lægen igen.. der er ikke rigtig andet for...

Vil nemlig også gerne have en tidlig scanning, pga min tidligere abort...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er sent du får lavet vandrejournal..

Ang. tripletesten, så ved jeg det ikk helt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til lægen i uge 8, hvor jeg fik taget blodprøver. Dem skulle jeg have svar på 2 uger efter, hvor jeg kom op til lægen igen. Først her lavede han vandrejournal. Der var jeg 10+0.

Man skal jo sådan set ikke bruge vandrejournalen før man skal til NF. Så kan ikke se at det skulle være for sent at få den lavet i uge 10.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Doubletesten er de blodprøver du får taget og sammen med NF scanningen hedder det en tripletest :)

Edit: Troede jeg, men kan læse mig frem til at doubletesten tages ved 8+0 - 13+6 og tripletesten tages ved 14+0 - 20+0.. Så ved ikke hvorfor man får foretaget tripletesten..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Doubletesten er de blodprøver du får taget og sammen med NF scanningen hedder det en trippeltest :)

Øhh... så vidt jeg kan læse mig til, er Tripletesten en yderligere test man KAN få taget. Læs evt. HER hvor der står følgende:

Tidspunkt for Tripletest: Blodprøven tages i 15.-20. graviditetsuge, bedst i uge 15 + 0 til uge 18 +0.

Jeg var kun ved læge en enkelt gang da jeg var 7+0 og der fik jeg også lavet vandrejournal. Jeg har aldrig fået svar på de blodprøver der blev taget, men det tager jeg som et godt tegn ;)

Mon ikke læge bare har sagt forkert og mente double-test - den skal jeg havde taget i morgen hvor jeg er 11+1, så det passer bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Doubletesten er de blodprøver du får taget og sammen med NF scanningen hedder det en trippeltest :)

Det er ikke helt rigtigt.

Du får taget en blodprøve i kombination med NF - deraf navnet doubletest

Jeg har læst mig frem til at tripeltesten er en blodprøve, der tester yderligere for tre forskellige ting - deraf navnet tripeltest

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det er nemlig også det jeg har læst mig til at tripeltesten bare en nogen ekstra ting de tjekker i blodprøven... :)

Men synes bare det er mærkeligt at hun ikke rigtig nævner hvorfor og hvordan det er... for ejg aner jo ikke rigtig noget om det... og synes jeg bliver mere forvirret af og læse på nettet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det er nemlig også det jeg har læst mig til at tripeltesten bare en nogen ekstra ting de tjekker i blodprøven... :)

Men synes bare det er mærkeligt at hun ikke rigtig nævner hvorfor og hvordan det er... for ejg aner jo ikke rigtig noget om det... og synes jeg bliver mere forvirret af og læse på nettet..

Så er der nok ikke andet for end at tage en snak med lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der nok ikke andet for end at tage en snak med lægen :)

nej det er der ikke... er da p*sse irriterende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også rettet det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en trippeltest lavet (blodprøve) da jeg fik min NF scanning og det skyldtes at min læge havde taget den alm. blodprøve sammen med vandre jounalen en uge for tidligt, så den kunne ikke bruges. Derfor skulle jeg have en ny blodprøve som hed trippeltest.

Og måtte faktisk så vente et par uger med dvar på om barnet var okay da de ikke ville udtale sig om det ved scanningen når de ikke havde en blodprøve at sammenligen med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så fik jeg endelig fat i min læge i dag og hun kunne mærkelig nok finde ne tid til mig d. 16 juni... så må vi se vhad de siger... men mon ikke det hele ser fint ud... Jeg har da heldigvis ikke blødninger som ejg havde sidste gang, så det er positivt... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej jeg har snakket med min læge omkring tripeltest, og hun siger at det er langtids siden at denne test er udgået. Det er i dag dubeltesten samt nakkefoldsskanningen som udgør det for tripeltesten. Det var før i tiden at man lavede tripeltest til kvinder over 30 år, men nu får alle lavet nakkefoldsskanning uanset alder.

så fik jeg endelig fat i min læge i dag og hun kunne mærkelig nok finde ne tid til mig d. 16 juni... så må vi se vhad de siger... men mon ikke det hele ser fint ud... Jeg har da heldigvis ikke blødninger som ejg havde sidste gang, så det er positivt... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER