Sandie

Slik, kage osv til fester ?

34 indlæg i dette emne

Sodavand er absolut no-go hos os uanset anledning.

Men lidt is eller et stykke kage er ok hvis vi er til fødslesdag, men vi begrænser det også til minimum og tænker over hvad tid på dagen det er.

Til dagligt får han intet.

Jeg ved at det er noget vi kommer til at diskutere med Svigerforældrene, især når han bliver større.

Det er jo generelt irriterende når folk skal blande sig i ens opdragelse.

Vi havde en episode da vi var til rytmik for ikke så længe siden. Vi var 4 mødre med børn og den ene tager saftevand og riskiks frem til sine og den anden en juicebrik. Og så siger den anden mor så, om vi ikke kan have en aftale om at der ikke bliver spist eller drukket andet end vand når vi er der, for det er svært at sige nej til sine børn og skulle forklare hvorfor de ikke må når de andre må, især i den alder. Jeg bakkede hende jo selvfølgelig op fordi jeg er af samme holdning at det ikke høre til dagligdagen.

Man må stå fast og sige fra, så folk forstår det, men tror aldrig det bliver nemt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejligt at høre Sandie! Det er bare svært - især når det ens egne forældre der mener de godt kan få is f.eks. - man har jo ikke ført prøvet at være i den situation hvor man skal sige nej / fra over for sine forældre før..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en episode da vi var til rytmik for ikke så længe siden. Vi var 4 mødre med børn og den ene tager saftevand og riskiks frem til sine og den anden en juicebrik. Og så siger den anden mor så, om vi ikke kan have en aftale om at der ikke bliver spist eller drukket andet end vand når vi er der, for det er svært at sige nej til sine børn og skulle forklare hvorfor de ikke må når de andre må, især i den alder. Jeg bakkede hende jo selvfølgelig op fordi jeg er af samme holdning at det ikke høre til dagligdagen.

Man må stå fast og sige fra, så folk forstår det, men tror aldrig det bliver nemt

Det synes jeg faktisk ikke man kan forlange af andre.. Hvad de gør med deres børn er vel deres sag? Hvis de gerne vil gi deres barn en juice, hvorfor skal de så lade være, fordi andre ikke må??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sodavand er absolut no-go hos os uanset anledning.

Men lidt is eller et stykke kage er ok hvis vi er til fødslesdag, men vi begrænser det også til minimum og tænker over hvad tid på dagen det er.

Til dagligt får han intet.

Jeg ved at det er noget vi kommer til at diskutere med Svigerforældrene, især når han bliver større.

Det er jo generelt irriterende når folk skal blande sig i ens opdragelse.

Vi havde en episode da vi var til rytmik for ikke så længe siden. Vi var 4 mødre med børn og den ene tager saftevand og riskiks frem til sine og den anden en juicebrik. Og så siger den anden mor så, om vi ikke kan have en aftale om at der ikke bliver spist eller drukket andet end vand når vi er der, for det er svært at sige nej til sine børn og skulle forklare hvorfor de ikke må når de andre må, især i den alder. Jeg bakkede hende jo selvfølgelig op fordi jeg er af samme holdning at det ikke høre til dagligdagen.Man må stå fast og sige fra, så folk forstår det, men tror aldrig det bliver nemt

jeg respektere fuldt ud at andre har en anden holdning til sukker end mig og jeg kunne aldrig drømme om at give et barn sukker uden at det var ok med forældrene men jeg ville til gengæld også blive mega sur hvis der var andre der skulle bestemme hvad jeg gav mine børn. hvis jeg vil give dem juice eller sodavand så er det altså mit valg og det må andre forældre respektere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd, så er jeg rustet for jeg mener der er NUL sukker til efter han er fyldt 2.. Gerne 3 men okay, jeg skal også være realistisk... Jeg blive HELT nervøs for at svigermor kan finde på at give ham kage hvis hun skal passe ham en dag for det skal han IKKE have.. I forvejen syntes de jeg er lidt hys med at jeg ikke vil have ham for meget i autostol etc.

Det er også vores politik med nul sukker til Isabella blev 2 men må indrømme vi ikke har kunne overholde det helt. Hun er nu 17 mdr og smager smootie, juice, hjemmelavet ckokolade musse med sødemiddel. Bager vi kage til fødselsdag mv forsøger vi at bage uden sukker eller bruge frugtmos i stedet for sukker og smør. Så vi begrænser det så meget vi kan i dagligdagen. Men med to bonus børn på 6 og 9 som selvfølgelig gerne vil have deres snolder, er det bare umuligt at holde sukkerfri zone. Den bette får dog ingen slik, chips mv. Og har fortalt både min og svigerfamilien det, for så må de skifte bleer når hende mave bliver slået helt i stykker at alt det sukker og det får dem til at holde igen med at lokke med sagerne grin.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ingen begrænsninger når vi er ude, men holder øje med hvor meget de spiser af usunde sager, og regulerer så mad og slik den kommende uge derefter.

Har der været fest med meget slik og sodavand - så er den kommende uge en uge med ekstra meget grønt, ikke noget saft og sodavand og disneyslikket fredag begrænset.

Vi voksne kan jo heller ikke nøjes med et stykke (selvom vi burde) når vi er til fest, så derfor vil jeg heller ikke begrænse ungerne. Jeg ville godt nok blive muggen hvis min mand skulle bestemme over mig og sige at jeg må få et lille stykke kage uden chokolade og en kop vand, mens han samtidig spiste 5 stykker med masser af chokolade og drak cola til.

Men sådan er vi (heldigvis) så forskellige.

Til gengæld føler jeg godt nok med dig når så mange folk skal kommentere hvordan i gør tingene. I er forældre og har valgt at gøre det på den måde og det skal folk acceptere. At jeg gør det på en helt anden måde gør ikke at jeg har ret til at kommentere og 'nedgøre' andres måder at gøre det på, og hvis i som forældre siger nej, så skal det sgu respekteres!!!

Jeg tror at lige meget hvordan man gør så vil der komme kommentarer og 'onde' blikke. Vi giver vores unger sukker, kage og sodavand - og det er der nogen der rynker på næsen af.

Mens du holder igen - og det bliver der også rynket på næsen af.

Konklusion: Lige meget hvad du gør kan du ikke tilfredsstille alle, så gør det som DU synes er rigtigt for DIG og DIN familie :)

What she said!

Skal der være fest, så lad der være fest! For os er det vigtige ikke hvad børnene få indenbords til særlige lejligheder eller når de er syge, men derimod hvad de får alle andre dage og der får de sund og nærende kost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg faktisk ikke man kan forlange af andre.. Hvad de gør med deres børn er vel deres sag? Hvis de gerne vil gi deres barn en juice, hvorfor skal de så lade være, fordi andre ikke må??

Helt enig, for hva så når man står ved et bussestoppested hvor den samme person hver gang spiser is, og lille trold ikke må, skal man så bede personen om at gå elelr smide den is væk og droppe med at spise is.......... jeg ville nu blive noget mobset, hvis nogen bad mig om at lade være med at give det jeg havde medbragt. Og hvem ved mske var det saft ikke fuld af sukker, det kunne være hjemmelavet, uden sukker eller noget helt 3.

What she said!Skal der være fest, så lad der være fest! For os er det vigtige ikke hvad børnene få indenbords til særlige lejligheder eller når de er syge, men derimod hvad de får alle andre dage og der får de sund og nærende kost.

Jeg er fuldstændig enig med Stikan og Micro her.

Mick var engang rigtig syg, og ville intet tage indenbords, så min læge foreslog sodavandsis, og jeg tøvede ikke eneste gang men gav det bare til knægten, og det kom ind og ned.

Nu har vi så været til konfirmation, hvor der var lækkerier til mine små, da de var yngst og min kusine ville gøre det så godt for dem og jeg lod dem hygge sig, bagefter havde vi lidt over en time i bus og 1½ time i tog og de var altså ikke helt oppe og ringe, trods det at vi havde været oppe siden kl 4 om morgenen/natten. Så ingen sukkerrus her hos mine, men mine helt almindelig rødder der faldt pænt i søvn da de blev puttet efter at have fået børstet tænder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke læst alle svarene og må indrømme, at jeg da også har tilbudt de små børn jeg kender både slik og sodavand uden forældrenes tilladelse, så jeg kunne godt havde været en af dem, som du snakker om, som uden omtanke har tilbudt Nadja noget sødt. Men jeg synes det er dybt uforskammet, at blive ved, når forældrene har frabedt sig det. Og jeg synes det er dybt uforskammet, at begyndet at snakke om andres opdragelse og kritisere, hvordan andre gør overfor dem, og man gør det slet ikke til en konfirmation...

Jeg synes det er stærkt af dig Sandie, at du står ved dine holdninger, og ikke lader dig kue af de blikke og kommentare, som kommer for du kender jo din datter bedst... :respekt :respekt til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke læst alle svarene og må indrømme, at jeg da også har tilbudt de små børn jeg kender både slik og sodavand uden forældrenes tilladelse, så jeg kunne godt havde været en af dem, som du snakker om, som uden omtanke har tilbudt Nadja noget sødt. Men jeg synes det er dybt uforskammet, at blive ved, når forældrene har frabedt sig det. Og jeg synes det er dybt uforskammet, at begyndet at snakke om andres opdragelse og kritisere, hvordan andre gør overfor dem, og man gør det slet ikke til en konfirmation...

Jeg synes det er stærkt af dig Sandie, at du står ved dine holdninger, og ikke lader dig kue af de blikke og kommentare, som kommer for du kender jo din datter bedst... :respekt :respekt til dig

Tak det var utroligt pænt skrevet.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER