Guest Diden

ÆL hvornår?!

14 indlæg i dette emne

Forleden dag snakkede jeg med min mor om at jeg syntes jeg havde haft ÆL lignende UF, og at min krop muligvis allerede kunne være igang igen.. "Det var jo også 14 dage siden min SA blev sat i gang" siger jeg til hende (uden forkortelse self :P) hvortil hun svarer "Jamen det er jo først 14 dage inden din mens at din ÆL kommer!"

Og NU er jeg forvirret..!

Såvidt jeg kan læse alle steder, se i termins beregnere osv. menes der at ÆL kommer 14 dage efter MS..

Min mor sagde yderligere at ÆL kom typisk midt imellem ens MS'ere, og at man derfor som regel regnede med 14 dage efter MS, men når man så har en cyklus på eks. 40 dage what so??

Er der nogen herinde der lige kan udrede tvivlen her engang :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er ingen præcis dag på hvornår ÆL kommer. Det kan være alt fra 7 dage efter mens første dag til 20 dage- alt efter ens cykluslængde. Som jeg har forstået det, er det cykluslængden der afgør hvornår ÆL finder sted. Men jeg er til gengæld ret sikker på, at man ikke regner baglæns- altså og siger 14 dage FØR din mens kommer. Jeg mener, det er fra 1. mens dag man regner ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen præcis dag på hvornår ÆL kommer. Det kan være alt fra 7 dage efter mens første dag til 20 dage- alt efter ens cykluslængde. Som jeg har forstået det, er det cykluslængden der afgør hvornår ÆL finder sted. Men jeg er til gengæld ret sikker på, at man ikke regner baglæns- altså og siger 14 dage FØR din mens kommer. Jeg mener, det er fra 1. mens dag man regner ;)

Det synes jeg også virker mest logisk.. Det andet kan man jo aldrig nogensinde forudse...

har fundet BK's ÆL udregner og lagt det ind i min kalender :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så ville du typisk have ÆL omkring dag 26+/- nogle dage... Der går, som din mor siger ca. 14 dage fra ÆL til din menstruation starter (hvis ikke at du bliver befrugtet. Men hvis du kun har haft to cyklusser, der begge var på 40 dage, efter at du stoppede med p-piller og inden at du blev gravid, så tror jeg ikke at du kan tage det som en selvfølge, at dine cyklusser igen bliver på 40 dage... Så jeg tror umiddelbart godt, at du kunne have haft ÆL, men så skulle du få menstruation inden for 14-16 dage efter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Der går 14 dage mellem ÆL og menses plus/minus nogle dage måske. Det har fertilitetsklinikken forklaret mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du regner din ÆL ud fra første menses dag og tæller som alle andre siger 14 dage frem.

Den uge du skulle ha' din ÆL i, humper dig og Jan som kaniner :P

Vi tog 3 dage før udregnet ÆL og 4 dage efter udregnet ÆL, for at være sikre.. (plus det løse :P)

på den måde rammer du ikke en dag ved siden af ;)

at ens cyklus kan være længere gør ingenting, ens ÆL vil normalt ikke ligge helt nøjagtigt hver måned.

EDIT: desuden anbefaler mange læger at man venter med et nyt projekt baby til efter den første mens har været der, da der kan forekommer sterelitet ved provokeret aborter, har ikke undersøgt det så meget, men eftersom du fik en SA tror jeg ikke du skal tænke yderligere over det

men ellers kan du SAGTENS ha haft ÆL før din første mens efter SA'en.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du regner din ÆL ud fra første menses dag og tæller som alle andre siger 14 dage frem.

Den uge du skulle ha' din ÆL i, humper dig og Jan som kaniner :P

Vi tog 3 dage før udregnet ÆL og 4 dage efter udregnet ÆL, for at være sikre.. (plus det løse :P)

på den måde rammer du ikke en dag ved siden af ;)

at ens cyklus kan være længere gør ingenting, ens ÆL vil normalt ikke ligge helt nøjagtigt hver måned.

Det er ikke rigtigt... Prøv at tjekke disse to eksempelsberegninger som jeg har lavet...

Begge eksempler tager udgangspunkt i, at første dag i cyklus = første menstruationsdag er i dag den 1. maj.

Hvis din cyklus er på 28 dage vil din ÆL komme til at ligge omkring d. 15. maj +/- nogle dage

SE HER

Hvis din cyklus derimod er på 40 dage vil din ÆL komme til at ligge omkring d. 27. maj +/- nogle dage

SE HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du regner din ÆL ud fra første menses dag og tæller som alle andre siger 14 dage frem.

Den uge du skulle ha' din ÆL i, humper dig og Jan som kaniner :P

Vi tog 3 dage før udregnet ÆL og 4 dage efter udregnet ÆL, for at være sikre.. (plus det løse :P)

på den måde rammer du ikke en dag ved siden af ;)

at ens cyklus kan være længere gør ingenting, ens ÆL vil normalt ikke ligge helt nøjagtigt hver måned.

EDIT: desuden anbefaler mange læger at man venter med et nyt projekt baby til efter den første mens har været der, da der kan forekommer sterelitet ved provokeret aborter, har ikke undersøgt det så meget, men eftersom du fik en SA tror jeg ikke du skal tænke yderligere over det

men ellers kan du SAGTENS ha haft ÆL før din første mens efter SA'en.. :)

Jeg er enig med Anita - det er altså ikke rigtig. Cykluslængden varierer fordi perioden fra mens til ÆL varierer fra kvinde til kvinde og ikke fordi perioden fra ÆL til mens varierer.

Der går altid 12-16 dage fra ÆL til mens, men perioden fra indtil ÆL kan være meget forskelligt. Så hvis man har en cykluslængde på 40 dage, vil ÆL komme omkring dag 26 +/- et par dage.

Når Dittes mor siger at ÆL kommer 14 dage EFTER mens, er det fordi det gælder for en gennemsnitskvinde med en cyklus på 28 dage, hvor begge perioder jo netop er 14 dage, men der er altså mange kvinder der IKKE har en cyklus på 28 dage og derfor ligger ÆL heller ikke 14 dage efter mens.

F.eks. får jeg åbenbart først ÆL på dag 19/20 og mens 13 dage senere, så jeg har altså en cyklus på 32/33 dage.

Når det så er sagt, så er jeg ret sikker på at du får ÆL før der kommer mens efter en SA. Det er jo netop det ubefrugtede æg efter en ÆL der laver en mens. Så jeg mener godt du kan få ÆL uden at have blødt. Om det så er fornuftig at blive gravid ved den ÆL skal jeg ikke gøre mig klog på ;)

Jeg håber det giver mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror i misforstod mig, men ja.. point taken :P i er vist bare lidt bedre til at forklarer det end jeg er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Anita - det er altså ikke rigtig. Cykluslængden varierer fordi perioden fra mens til ÆL varierer fra kvinde til kvinde og ikke fordi perioden fra ÆL til mens varierer.

Der går altid 12-16 dage fra ÆL til mens, men perioden fra indtil ÆL kan være meget forskelligt. Så hvis man har en cykluslængde på 40 dage, vil ÆL komme omkring dag 26 +/- et par dage.

Når Dittes mor siger at ÆL kommer 14 dage EFTER mens, er det fordi det gælder for en gennemsnitskvinde med en cyklus på 28 dage, hvor begge perioder jo netop er 14 dage, men der er altså mange kvinder der IKKE har en cyklus på 28 dage og derfor ligger ÆL heller ikke 14 dage efter mens.

F.eks. får jeg åbenbart først ÆL på dag 19/20 og mens 13 dage senere, så jeg har altså en cyklus på 32/33 dage.

Når det så er sagt, så er jeg ret sikker på at du får ÆL før der kommer mens efter en SA. Det er jo netop det ubefrugtede æg efter en ÆL der laver en mens. Så jeg mener godt du kan få ÆL uden at have blødt. Om det så er fornuftig at blive gravid ved den ÆL skal jeg ikke gøre mig klog på ;)

Jeg håber det giver mening :)

Jeg vil så bare lige sige, at jeg forstår det som om at Dittes mor siger, at der går ca. 14 dage fra ÆL til at man får mens - det samme som vi to siger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Anita - det er altså ikke rigtig. Cykluslængden varierer fordi perioden fra mens til ÆL varierer fra kvinde til kvinde og ikke fordi perioden fra ÆL til mens varierer.

Der går altid 12-16 dage fra ÆL til mens, men perioden fra indtil ÆL kan være meget forskelligt. Så hvis man har en cykluslængde på 40 dage, vil ÆL komme omkring dag 26 +/- et par dage.

Når Dittes mor siger at ÆL kommer 14 dage EFTER mens, er det fordi det gælder for en gennemsnitskvinde med en cyklus på 28 dage, hvor begge perioder jo netop er 14 dage, men der er altså mange kvinder der IKKE har en cyklus på 28 dage og derfor ligger ÆL heller ikke 14 dage efter mens.

F.eks. får jeg åbenbart først ÆL på dag 19/20 og mens 13 dage senere, så jeg har altså en cyklus på 32/33 dage.

Når det så er sagt, så er jeg ret sikker på at du får ÆL før der kommer mens efter en SA. Det er jo netop det ubefrugtede æg efter en ÆL der laver en mens. Så jeg mener godt du kan få ÆL uden at have blødt. Om det så er fornuftig at blive gravid ved den ÆL skal jeg ikke gøre mig klog på ;)

Jeg håber det giver mening :)

Markeret med rødt: ja det håber jeg da også :D Hehe.! Jeg er bare overrasket at det (tilsyndeladende) er kommet så hurtigt igen bagefter :) ikke at det gør mig noget!

Men nu ser vi.. kan jo også godt være det er min krop der har spillet mig et puds ;)

Men tusind tak for jeres besvarelser :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

:oops Hade ikke set at den var brugt :oops

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER