Barbamama

Konfirmation og nonfirmation

35 indlæg i dette emne

Jeg må sige, at jeg også er imod nonfirmation.

Jeg synes ikke, at man skal fejre, at den unge har valgt Gud og kirken fra. Jeg synes, at det er helt i orden, hvis den unge vælger at takke nej til konfirmationen, men jeg kan ikke se, hvorfor det skal fejres med en fest.

Hvis vores datter til den tid vælger konfirmationen fra, vil vi i stedet holde en stor 16 års fødselsdagsfest for hende, men ikke en nonfirmation samtidig med vennernes konfirmation.

Jeg vil være ærgerlig, hvis hun vælger at takke nej til konfirmationen, men hvis det er et gennemtænkt valg, som hun kan begrunde, vil jeg selvfølgelig respektere hendes beslutning (og være en smule stolt af, at hun ikke bliver konfirmeret for festen og gavernes skyld).

Når det så er sagt, synes jeg efterhånden også, at der bliver brugt aaaalt for mange penge på konfirmationer/nonfirmationer og gaver. Det koster jo snart det samme som et mindre bryllup - vildt! Men det er en helt andet diskussion ... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

er man ikke døbt og tilvælger kristendommen, så skal man lige døbes inden, hvilket jeg selv har prøvet...

Konfirmation = confirmation = bekræfte at det ens gudmor ved dåben sagde ja til, på ens vegne, stadig er et ja....

Synes det er fint med nonfirmationer/undgomsfester.

Jeg er ikke selv konfirmeret.

Til gengæld fik jeg en kommedagsfest, dengang alle mine venner blev konfirmeret/nonfirmeret.

Min kommedag er den dag, jeg kom til Danmark (er jo adopteret), og den dag har mine forældre altid fejret med mig - oftest med en middag ude og efterfølgende tivoli tur. Min kommedag er nok for mine forældre mere speciel end min egentlige fødselsdag.

Så da min 13 års kommedag faldt på en lørdag, var det for os oplagt, at vi holdt en stor kommedagsfest for venner og familien :rolleyes

Jeg er hverken døbt eller konfirmeret, og det er Martin heller ikke.

Leo er heller ikke døbt, så det ligger ikke i kortene, at han skal konfirmeres heller.

Hvis han gerne vil, så må han selvfølgelig selv bestemme, men han får en ungdomsfest no matter what :hurra

Nai hvor skønt med en kommedag og kommefest!!! Aii hvor sødt! :D Er fuldstændig enig med dig i resten :)

Jeg bryder mig ikke så meget om ordet "Nonfirmation" ;)

Der er ingen af os, der er medlem af folkekirken, og ungerne er ikke døbt. Det er selvfølgelig op til dem selv, om de vil konfirmeres eller ej. Det skal bare være HELT sikkert, at de ikke skal konfirmeres pga af festen og gaverne!

Hånden på hjertet- hvor mange af jer er blevet konfirmeret fordi de var ovenud sikre på, at de var kristne, og ikke overhovedet har valgt at blive det pga af gaverne, festen og så det faktum, at "det blev man altså bare".

Jeg mener bare, at hvis de unge får stillet et ultimatum om, at hvis du ikke bliver konfirmeret, så får du heller ingen fest og da slet ingen gaver, jamen så vil langt de fleste da vælge at blive konfirmeret, hvad enten de tror på gud eller ej. Jeg kan da i hvert fald tydeligt huske, at de jeg blev konfirmeret sammen med, udelukkende gjorde det for festen/pengene.

For mit eget vedkommende, blev jeg konfirmeret fordi jeg til dels troede på gud og dels pga af festen, gaverne og det faktum, at det var dét der forventedes af mig (også selvom det ikke direkte blev sagt). Jeg er en af dem, der har mistet min tro- desværre vil jeg sige. Jeg mener nemlig, det kan være rigtig godt at tro på gud, tro på himlen, evig frelse osv- det giver håb for mange mennesker (og krig for andre). Men jeg KAN ikke få mig selv til at fortælle mine børn, at konfirmationen er den eneste vej til fest og gaver- uanset om jeg var troende eller ej ;)

Jeg har det også sådan lidt med ordet nonfirmation, det dækker ikke over den fest jeg har tænkt at holde for min søn, når hans kammerater skal konfirmeres...Men lad os bare kalde den det så folk forstår det, ellers kan vi bare kalde det en 14 års fest :)

Ellers så er ML's ord som taget ud af min mund.

Jeg er selv døbt (havde ikke noget valg ;)) selvom mine forældre absolut ikke er troende, men sådan "gjorde man bare" også dengang i 1976 ;) :D Traditionsdøbt.....Nondøbt...hvad skal man kalde det?!

Og jeg blev så også konfirmeret 14 år senere for det "gjorde man" igen....og fik da også en fin fest men har aldrig været i tvivl om at jeg ikke troede på gud, men ligesom med julemanden så var det bare noget man gjorde...fordi...?! :rolleyes:

Mine børn er slf ikke døbt og vi er ej heller medlemmer af folkekirken, og gift på rådhus, så nej jeg regner bestemt heller ikke med min søn vil konfirmeres, men han skal da ha en fest! :) Så kan folk kalde den hvad de vil, det kommer ikke mig ved :)

Måske kan vi fejre at han ikke lod sig konfirmere?! :D lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Konfirmation = confirmation = bekræfte at det ens gudmor ved dåben sagde ja til, på ens vegne, stadig er et ja....

det er jeg godt klar over, men derfor skal man altså døbes inden, man kan blive konfirmeret... Også selvom du selv siger ja til dåben, og derefter bekræfter jaet et par måneder efter i konfirmationen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Konfirmation = confirmation = bekræfte at det ens gudmor ved dåben sagde ja til, på ens vegne, stadig er et ja....

det er jeg godt klar over, men derfor skal man altså døbes inden, man kan blive konfirmeret... Også selvom du selv siger ja til dåben, og derefter bekræfter jaet et par måneder efter i konfirmationen

Ja....lige præcis...

Jeg tror jeg må ha misforstået dit første indlæg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det må folk selv ligge og rode med..

Men jeg syns også at nonfirmation er et underligt begreb.

Måske sku man nok-gifte sig? Det kan man jo gøre uanset om man er gift eller ej så.. :smilie_oster03:

Og så synes jeg at man skal vente med at have en holdning til det spørgsmål, indtil man selv har børn, og de er i den alder hvor det er aktuelt. Så finder man nok ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det må folk selv ligge og rode med..

Men jeg syns også at nonfirmation er et underligt begreb.

Måske sku man nok-gifte sig? Det kan man jo gøre uanset om man er gift eller ej så.. :smilie_oster03:

Og så synes jeg at man skal vente med at have en holdning til det spørgsmål, indtil man selv har børn, og de er i den alder hvor det er aktuelt. Så finder man nok ud af det.

Jeg forstår ikke helt det fremhævede?? Hvorfor må man ikke have en holdning til konfirmation/nonfirmation, hvis man ikke har børn eller hvis man ikke har børn i konfirmationsalderen? Der er stadig 10-11 år til min datter (måske) skal konfirmeres, men derfor kan jeg da sagtens allerede nu gøre mig tanker om konfirmation/nonfirmation og have en holdning til emnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke helt det fremhævede?? Hvorfor må man ikke have en holdning til konfirmation/nonfirmation, hvis man ikke har børn eller hvis man ikke har børn i konfirmationsalderen? Der er stadig 10-11 år til min datter (måske) skal konfirmeres, men derfor kan jeg da sagtens allerede nu gøre mig tanker om konfirmation/nonfirmation og have en holdning til emnet.

Ja det skal heller ikke forståes som om at man ikke MÅ have en holdning, men mere på den måde, at det ikke kan betale sig at gøre sig de spekulationer, før man har et barn, og det er ved at være så gammelt, at man skal tage stilling til det. Måske ønsker barnet sig en konfirmation? Måske en nonfirmation? Og de fletse forældre lytter vel til deres børn...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det skal heller ikke forståes som om at man ikke MÅ have en holdning, men mere på den måde, at det ikke kan betale sig at gøre sig de spekulationer, før man har et barn, og det er ved at være så gammelt, at man skal tage stilling til det. Måske ønsker barnet sig en konfirmation? Måske en nonfirmation? Og de fletse forældre lytter vel til deres børn...?

Ok, så forstår jeg det :) Men selvom barnet ikke er i konfirmationsalderen, kan man da sagtens gøre sig tanker omkring det - også selvom man lytter til barnets ønsker, når man når så langt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må sige, at jeg også er imod nonfirmation.

Jeg synes ikke, at man skal fejre, at den unge har valgt Gud og kirken fra. Jeg synes, at det er helt i orden, hvis den unge vælger at takke nej til konfirmationen, men jeg kan ikke se, hvorfor det skal fejres med en fest.

Hvis vores datter til den tid vælger konfirmationen fra, vil vi i stedet holde en stor 16 års fødselsdagsfest for hende, men ikke en nonfirmation samtidig med vennernes konfirmation.

Jeg vil være ærgerlig, hvis hun vælger at takke nej til konfirmationen, men hvis det er et gennemtænkt valg, som hun kan begrunde, vil jeg selvfølgelig respektere hendes beslutning (og være en smule stolt af, at hun ikke bliver konfirmeret for festen og gavernes skyld).

Når det så er sagt, synes jeg efterhånden også, at der bliver brugt aaaalt for mange penge på konfirmationer/nonfirmationer og gaver. Det koster jo snart det samme som et mindre bryllup - vildt! Men det er en helt andet diskussion ... ;)

Er helt enig med dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv nonfirmeret, af den simple årsag at jeg ikke tror på gud. Jeg tror på der er mere mellem himmel og jord, men ikke en gud og en djævel.

Jeg fik valget mellem de penge mine forældre havde sparet sammen til en evt. konfirmation, eller en fest. Og jeg valgte festen FORDI det var en mulighed for at samle familien. Det er den eneste gang hele MIN familie har været samlet på ét sted, og det var guld værd for mig. Jo jeg blev da glad for gaverne, men jeg havde ikke ønsket mig noget. Jeg er bare dybt taknemmelig over at mine forældre og min familie valgte at støtte mig i et valg, som egentligt var det første store valg, JEG traf for mig selv. Jeg er den eneste i hele familien der har valgt konfirmationen fra.

Mine børn må selv vælge om de vil konfirmeres eller nonfirmeres. Det er helt fint med både mig, min eksmand og min nuværende. Mikkel skal konfirmeres/nonfirmeres om ca 3 år. Og vi vælger ikke for ham. Han har fået af vide at uanset hvad han vælger, så elsker vi ham, og støtter ham. Og vi vil gerne sponsere en fest, hvis det er det han har lyst til. En familiefest kan man altid bruge :)

Jo,alle mine børn er døbt, og jeg er selv gift i kirke..2 gange. Men kun fordi at det er "sådan man gør" og fordi jeg ikke havde modet til at sige navngivning/rådhus. Jeg tror stadig ikke på gud og djævlen. Min nevø er navngivet, og vi skal til navngivningshygge til juni. Jeg synes det er så fedt at min søster og svoger har valgt at sige at han selv må vælge når han bliver større. Ville ønske jeg selv havde haft modet til det. Men jeg valgte at følge strømmen, og sige dåb og kirkebryllup. Kunne jeg gøre det om, så gjorde jeg det gerne. Der er ingen af os, eller gudforældre,faddere osv, der har tænkt sig at opdrage børnene i den kristne tro. For vi er bare ikke kristne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER