Guest

Hvornår og hvordan fortalte I at i havde født?

13 indlæg i dette emne

Selvom der er noget tid til jeg skal føde, så har jeg tænkt lidt over det med at skulle fortælle familien og andre at nu er den lille kommet til verdenen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at noget af familien og svigerfamilien gerne vil vide lige så snart der sker noget, altså når jeg begynder at få veer. Det ved jeg ikke helt om jeg har lyst til, da der jo kan gå lang tid fra start til slut, og jeg gider ikke der evt. møder nogen op på hospitalet eller skriver/ringer hele tiden.

Derfor tænkte jeg på først at fortælle alle det inkl. al familie når den lille er kommet til verdenen.

Hvornår fortalte I det? Og hvordan (sms, mail, opkald) fortalte i familie og venner det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min bor havde jeg sms'et fra morgenstunden af at jeg havde veer, men det var fordi jeg inderligt håbede at jeg nåede at føde inden han skulle afsted til Jylland hele weekenden (fødte fredag) Man han nåede at tage afsted inden jeg fødte om aften..

Den nærmeste familie ringede vi så til et par timer efter fødslen og sagde de kunne komme forbi. Til resten sms'ede vi at hun var kommet til verden.

Mine forældre havde mange gange sagt de også gerne ville vide når noget var i gærde men jeg havde ikk lyst til nogle skulle vide det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fortalte ikke nogen at jeg var i fødsel :) Synes der var en anden ro over det når jeg vidste at hele familien var oppe og ventede på besked (de tvar om natten). Og så ved man jo heller ikke hvor lang tid det tager første gang, man hører jo ofte at det tager lang tid.

Næste gang kunne jeg godt finde på at sige det.

Da jeg havde født ringede kæresten rundt til familien da vi havde fået stuen for os selv ca. 1 1/2 time efter fødslen. Jeg tudede og var ikke lige i stand til at tale i tlf :biglove

Næste gang kunne jeg godt finde på at underrette folk undervejs. Tror det er ret spændende som familie at følge lid med i slagets gang :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. barn: Vi ringede til den nærmeste familie 2-3 timer efter han var født,og sendte sms'er rundt til vennerne :)

2. barn: Jeg fødte sent om aften, og vi kørte hjem efter fødslen, sov også gav vi besked rundt da vi stod op om morgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. barn: Mobilkontakt til min mor undervejs som fortalte det videre til resten af familien. Den nybagte far ringede ca. en halv time efter fødslen var ovre til mine forældre og sin egen mor. Hans mor fik ikke noget at vide om at fødslen var i gang da hun ikke ville kunne holde sig væk.

2. barn. Mine forældre passede Xander så de vidste at der skete noget (kejsersnit efter et par dages igangsætning). Svigerforældrene vidste også at det var den dag jeg skulle have KS (fik de at vide om formiddagen da vi selv fik det at vide) og manden ringede til dem og mine forældre da vi kom tilbage til stuen efter KS (dvs. Linus var vel et kvarters tid gammel).

3. Barn. Datoen kendte vi mange måneder i forvejen (PKS) og svigerforældrene havde sagt at de ikke kom på besøg den dag da svigerfar skulle til møde på Sjælland. De nåede heller ikke at komme dagen efter på sygehuset da jeg tog hjem, så de kom først på besøg herhjemme.

Mine forældre og svigerforældre fik det at vide af manden via mobil et kvarter efter hun var født.

Ved alle fødsler har vi meldt klart ud at folk først er velkomne når vi siger til. Hvis de vil vide at der er noget i gang / have noget at vide lige efter fødslen skal de respektere dette - eller også får de slet ikke noget at vide før vi er klar til besøg (og det kan jo tage et par dage hvis det er en slem fødsel).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har været med de gange jeg har født, så hun har jo fortalt det til min side af familien, når jeg havde født, og min mand har sendt en et par timer efter fødslen til hans familie og vores venner :)

Med Jessie var vi jo på fb, så hvis folk fulgte med derinde kunne de se det omkring 6 timer efter- skulle jo lige til en com først :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores forældre og søskende fik en sms, da vi var ankommet til sygehuset, og de fik så løbende opdateringer med, hvordan det gik, inklusive én sådan ca. et halvt minut efter, Roald var født :) Desuden ringede min mand til sin mor og jeg til mine forældre, da vi var alene på fødestuen efterfølgende. Mine bedsteforældre fik det at vide af mine forældre, og diverse venner fik enten sms'er lidt senere eller så det på facebook, hvor min mand vist fik skrevet en statusopdatering, mens vi var på fødestuen endnu, mens jeg gjorde det, da vi lige var kommet op på barselsgangen.

Ingen i vores familier kunne drømme om at komme farende med det samme, fordi de fik at vide, at noget var i gang, så de overvejelser har vi slet ikke haft; vi har bare glædet os over, at de gerne ville følge med så meget som muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg skulle have Sigrid, ringede manden til sin far under fødslen - for at sige, han ikke kom på jb (arbejde hos forældrene)...hvorfor gør du ikke det? Ja øh Stine er ved at føde.

Jeg fødte 5 dage før termin. Resten af familien blev orienteret kort efter fødslen...nyheden skulle ud til hele verden med det samme. Sværest var det at ringe til min far, vi var blev uvenner et par dage før - men han hulkede af glæde i telefonen og stammede morfar til en lille pige.

Julie er planlagt KS barn, så familien vidste datoen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved den første fødsel kontaktede vi mine svierforældre inden vi kørte på sygehuset. Det var dog kun fordi Svigerfar, min mand og jeg arbejdede samme sted og svigerfar skulle ikke møde op på arbejde og opdage at vi ikke var der uden at vide hvorfor.

Min mor + mand og far+kone fik en opringning fra min mand da vi ca 2 timer efter fødslen havde fået vægt og længde på baby at vide. Vores søskende og bedsteforældre blev ringet op af vores forældre og alle andre fik en sms.

Ved fødsel nr 2 skulle min svigerforældre passe den ældste datter, så de vidste selvfølgelig besked, da vi ringede til dem kl 6 om morgenen. Jeg ringede selv til min mor og far "Hey mor hvad laver du" og så ævlede hun ellers løs om at hun stod i matas i hendes frokostpause og skulle være længe på arbejde osv. Jeg lod hende bare snakke færdig og så spurgte hun jo endelig hvad jeg lavede "Jamen jeg er på sygehuset og har lige født" så blev hun helt vild, gik direkte fra Matas til arbejdet hvor hun sagde hun holdt fri resten af dagen og kørte 90 km for at komme ned på sygehuset med det samme :loveshower

Resten foregik som sidst, vores forældre sørgede for at give søskende og bedsteforældre besked - andre fik en sms.

I øvrigt.... da vi så tjekkede facebook var der en af vores nære venner, som havde skrevet "Held og lykke med fødslen i dag" kl 8.00 om morgenen. Det viste sig at han arbejder sammen med en nabo, der havde spottet at vores bil var væk og mine svigerforældre var kommet kl 6. om morgenen, så kunne de jo godt regne ud hvad der skulle ske :P

Hos os har de nybagte bedsteforældre altid fået lov til at komme på besøg samme dag, mens andre måtte vente til dagen efter og dage efter det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke ladet nogen vide, at der var noget igang før baby var født. Og dog...

1. gang fødte jeg knap 7 uger for tidligt og havde vandafgang derhjemme. Jeg var rædselslagen over om min mor måske ringede, for så ville hun kunne høre noget var galt. Men det gjorde hun ikke og H ringede istedet til dem og hans forældre ved 2-3 tiden om natten. Jeg fødte kl. 01.10. De blev naturligvis meget overraskede (og bekymrede).

2. gang fik jeg løsnet hinder dagen efter termin og fik slemme plukkeveer, men ikke mere i første omgang. Jeg måtte dog ringe H hjem, for Kasper var kun 17 mdr. og jeg magtede ikke rigtigt at håndtere ham. Om eftermiddagen ringede vi til mine forældre, for at høre om de ville passe Kasper om natten, HVIS nu der skulle ske noget, så de kom og hentede ham og kørte ved 17.15-tiden. Der havde jeg slemme plukkeveer, men jeg synes ikke det virkede som rigtige veer. Kl. 17.30 gik vandet og jeg fik vestorm og Andreas var ude kl. 19.10! Vi ringede til mine forældre kort efter fødslen og de blev meget overraskede over at jeg havde født ALLEREDE!?!

3. gang blev jeg sat igang, da Josephine var syg og skulle ud. Så der vidste familien det godt, men hun er født her i Frankrig, så det var kun min far der var i nærheden. Ham havde vi hentet herned for at passe drengene, så snart vi vidste, jeg skulle sættes igang. Det tog så næsten 1 1/2 døgn før hun blev født og jeg fik først veer få timer inden fødslen, så undervejs både sms'ede og talte jeg med min mor og min veninde, men det var ok, for de stod jo ikke ligefrem og ventede på fødegangen.

Jeg tror det er en smagssag, for det kan være rart ikke at have folk rendende på gangen, som nogen åbenbart kan finde på. Jeg ville som udgangspunkt ikke fortælle nogen, at det var igang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte ikke noget til nogen før nogle timer efter han var blevet født..... Jeg ville gerne have fred til at nyde ham sammen med min mand, og ikke have familien hængende halvvejs inde på fødestuen ;)

Kristian ringede til alle der skulle have besked mens jeg lå med lille Marlon i armene.... Og jeg tudede hver gang han fortalte det, så det var godt det ikke var mig der skulle ringe :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte min dreng ringede min ex til min mor da jeg var kommet på hospitalet....Det var meningen hun skulle være med til fødslen, men jeg havde fortrudt og valgte så at min ex kunne ringe til hende og sige hun gerne måtte komme, men at hun skulle blive udenfor fødestuen hvor jeg lå.

Min søster var så sammen med min mor så hun og hendes mand tog med, med en termokande og et spil kort, og så sad de ellers der og hyggede mens jeg lå der.... ;) :D

Men det var fint for os, for vi ville have det første øjeblik alene og det var også fint da det var overstået, for jeg var så S T O L T at han bare skulle vises frem! :D :loveshower:

Så ringede min mor til min far som tog min lillebror med og så gik bebse ellers på omgang mens jeg prøvede at fatte at jeg havde fået en BABY :D :loveshower:

Med min datter var det noget helt andet for vi kendte ikke så mange herover og det var kun mine svigerforældre der kom for at se Emilie og passede Jonas derhjemme mens vi var indlagt de 10 dage efter Emilie var født....

Jeg har nemlig ikke kontakt med nogle af mine familiemedlemmer mere udover min far. Så det var lidt tamt...men også ok, fordi vi var meget taknemmelige over mine svigerforældre bare sprang til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved den første fortalte vi det først efter han var født. Ingen grund til at de går og er nervøse hvis der går lang tid ;) Vi ringede til den forældre og søskende og resten sms'ede vi til.

Ved nr. 2 vidste mine svigerforældre det, da de skulle tage sig af Nikolai imens. Ellers var det på samme måde at vi ringede til mine forældre og begge vores søskende - resten sms'ede vi til.

Jeg regner med at det bliver på samme måde her 3. gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER