inko

opførsel/levemåde i venteperioden op til faktisk graviditet?

11 indlæg i dette emne

Hej alle!

Jeg skriver for at høre, hvordan I har valgt at leve jeres daglige liv, indtil graviditeten er en realitet?? Jeg er stoppet med at tage p-piller for en måneds tid siden, min første menstruation herefter er kommet og var fuldstændig normal. Vi prøver ikke målbevidst at blive gravide ved at holde øje med ægløsning, men omvendt er vi glade for, hvis det alligevel skulle ske. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvor mange "restriktioner" jeg bør efterleve... jeg drikker ofte et glas rødvin flere gange om ugen til aftensmaden, vi er i gang med at male vinduer og døre indvendig i huset, og jeg tager ikke Folinsyre endnu... men hvad mener I om dette?? Kan jeg få nogle kommentarer :)??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at tage folinsyre - det anbefales at tage 3 mdr før en evt. graviditet. Og det koster så lidt i forhold til hvor stor betydning det kan have!

Mht rødvin, så synes jeg ikke du skal ligge for mange bånd på dig selv. Dog ville jeg holde lidt igen i den sidste uge op til forventet mens, da gennemsnittet jo har ÆL midt i mellem to mens - men der går ca 5 dage indtil ægget sætter sig fast, så hvis du er en gennemsnitsperson, så er det kun godt den sidste uge op til mens, at du kan påvirke fosteret.

Det samme med maling - tænk over det den sidste uge inden forventet mens.

Det var lige mine tanker - og stor respekt hvis du kan lade være med at fokusere på projekt baby!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle!

Jeg skriver for at høre, hvordan I har valgt at leve jeres daglige liv, indtil graviditeten er en realitet?? Jeg er stoppet med at tage p-piller for en måneds tid siden, min første menstruation herefter er kommet og var fuldstændig normal. Vi prøver ikke målbevidst at blive gravide ved at holde øje med ægløsning, men omvendt er vi glade for, hvis det alligevel skulle ske. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvor mange "restriktioner" jeg bør efterleve... jeg drikker ofte et glas rødvin flere gange om ugen til aftensmaden, vi er i gang med at male vinduer og døre indvendig i huset, og jeg tager ikke Folinsyre endnu... men hvad mener I om dette?? Kan jeg få nogle kommentarer :)??

Jeg tager folinsyre, men lever ellers ikke efter andre restriktioner, da der kan gå flere måneder (måske år) inden der sker noget... Så jeg drikker ufortrødent et glas vin eller to hver anden weekend (når manden har fri fra arbejde) Jeg tror at ventetiden bliver MEGET lang, hvis du skal opfylde en masse restriktioner.... :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen jeg tager folsyre og har taget det siden vi blev enige om at vi skulle lave en bebse(siden aug) desværre er der ikke sket noget endnu.. og må indrømme at jeg nu overvejer tingene lidt mere nu... men stadig ikke mere end at jeg godt kan drikke vin til maden og kaffe hvis jeg har lyst...

så tror bare at jeg ville begynde at tage folsyre hvis jeg var dig, men ellers bare lav som du plejer :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i hvad andre har skrevet ang. folsyre.

Selv har jeg ændret mange ting efter de første 6 måneder uden held: mere motion (fra 1 gang/uge til 3-5 gange/uge), mindre koffein (5 kopper kaffe/dag til urtethe), mindre røg (2 cigaretter/dag til 2/måned), mindre alkohol (4-14 genstande/uge til 2/måned).

Har også undgået at få farvet hår, at skifte olie på bil osv. a.h.t. skadelige stoffer, men har nu besluttet, at jeg ikke kan blive ved med at sætte livet på stand by indtil graviditet, så vil bestille en tid til frisøren i næste uge og forkæle mig selv :blush

Personligt tror jeg, at så længe man begrænser de usunde ting er det vigtigere, at man er tilfreds med tilværelsen (i hvert fald nogenlunde) - fremfor at man stresser vildt over alle de ting man ikke bør pga. PB - man kan jo være uheldig at det tager lang tid før der er gevinst.

Du bør dog være opmærksom på, at selv små mængder alkohol kan forringe din fertilitet. Flg. er sakset fra en artikel om dette:

"A woman's alcohol intake is associated with decreased fecundability even among women with a weekly alcohol intake corresponding to five or fewer drinks. This finding needs further corroboration.."

Du kan se nærmere på: http://www.bmj.com/content/317/7157/505.short (artikel af Tina Kold Jensen).

Håber at du kan bruge svaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har godt nok ikke ændret ret meget, men lever også ret sundt, det synes jeg da i hvert fald selv :blush Og det er ikke helt objektivt set :balloon hihi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at tage folinsyre - det anbefales at tage 3 mdr før en evt. graviditet. Og det koster så lidt i forhold til hvor stor betydning det kan have!

Mht rødvin, så synes jeg ikke du skal ligge for mange bånd på dig selv. Dog ville jeg holde lidt igen i den sidste uge op til forventet mens, da gennemsnittet jo har ÆL midt i mellem to mens - men der går ca 5 dage indtil ægget sætter sig fast, så hvis du er en gennemsnitsperson, så er det kun godt den sidste uge op til mens, at du kan påvirke fosteret.

Det samme med maling - tænk over det den sidste uge inden forventet mens.

Det var lige mine tanker - og stor respekt hvis du kan lade være med at fokusere på projekt baby!

Jeg er nu altså ret sikker på, at fosteret og moderen ikke deler noget så tidligt og at man først skal bekymre sig om restriktioner når man kan teste positivt. Og som Nitzen siger, så kan ventetiden godt blive RIGTIG lang, hvis man skal tænke så meget over det og have afsavn på jævnlig basis. Eneste grund til at skære ned på vinen skulle være for at forbedre chancerne for graviditet :)

Held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi havde taget beslutningen om at vi gerne ville have et barn begyndte jeg at tage folsyre. Men derudover så levede jeg som jeg ellers plejede, men sodavand, slik og øl/vin til fester.

Min tanke var, at jeg ikke vidste om det ville tage 1 måned eller 1 år at blive gravid, og det ville blive meget lang tid, hvis jeg skulle lægge alt på hylden, bare fordi jeg prøvede på at blive gravid. Og jeg tror ikke det ville have nogen positiv effekt på vores graviditetsønske, hvis alt pludselig kom til at handle om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, dem er jeg bare vildt glad for :o) ! Jeg er meget enig med jer.... jeg tror det er vigtigt, ikke at sætte hele ens liv på standby, da det ikke er til at vide, hvor længe det tager! Og ens psykiske tilstand betyder jo også rigtig meget.. jeg er nu begyndt at tage folinsyre, og lever ellers som jeg plejer... men vil måske prøve at skære lidt ned på rødvinen... hvis jeg kan ;o)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog folin syre kort efter jeg smed pillerne, og opførte mig ellers som jeg "plejede".. Jeg drak sjældent i forvejen, men var faktisk mere opmærksom på hvor meget jeg hældte indenbords de få gange det skete inden jeg blev gravid..

Men ellers er det ogå meget hvad du selv mener er rigtigt, og hvad du selv kan leve med.. Altså underforstået du skal ikke ligge restriktioner på dig selv som du i længden bliver træt af...

Men GOGOGOGOGO projekt baby :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre kigger jeg bare med herinde på forum, idet jeg først smider p-pillerne til februar næste år! Men allerede nu er jeg begyndt at ændre livsstil, fordi jeg gerne være et godt eksempel for mine kommende børn (ikke så meget pga den egentlige graviditet) og derfor vil være et godt eksempel.. At ændre vaner tager lige så lang tid, som man har brugt på at etablere dem, så derfor mener jeg at man lige så godt kan starte i god tid..

Her er de ting jeg er gået igang med:

De ting jeg har gang i er at få en fast rytme i kosten - at jeg spiser på nogenlunde samme tid.

At handle stort ind 2 gange i ugen (simpelthen for at få mere tid i min nuværende meget pressede kalender)

Så er jeg begyndt med grøntsager (200g) både til frokost og aften

Træning minimum 3 gange i ugen.

Ungå sukker, så vidt det er muligt. (bliver en svær nød at knække i starten, men har gjort det før - altså levet totalt sukkerfri i over et år - det bliver nemmere og nemmere)

Når vi begynder på at prøve vil jeg:

Tage folin via en gravitamin-pille

Undgå alkohol (jeg drikker meget sjældent og alkohol siger mig ikke så meget, så det er egentlig ikke en restriktion som er svær for mit vedkommende)

Så jeg har egentlig en meget fin plan over hvad der skal ske - tror det er bedst at implementere vanerne inden graviditet og barn kommer - så man har det nogenlunde på rygraden, så fokus kan ligge et andet sted..

Håber i kunne bruge mit svar til noget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER