Abelka

Hvornår er man vådligger?

6 indlæg i dette emne

Albert er 4½ (sep06) og har ikke brugt ble i 2 år, hverken dag eller nat.

Men han har stadig natlige uheld. Ikke ofte, der kan godt gå måneder imellem at han tisser i sengen, men så kan der komme en uge hvor det sker 2-3 gange.

Hvornår er man pr definition vådligger?

Er han stadig lille og umoden, eller skal jeg søge hjælp?

:huh :huh :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man starter som regel på behandling af nattevædere omkring 6-7 års alderen. Ikke før

Man kan feks behandle med hormoner (Vasopressin) eller ringe apparat.

Du kan læse en masse om emnet her KLIK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige begyndt på Skejby med Xander og en af tingene hun sagde er at det er en god ide at skrive op hvornår og hvor meget der bliver drukket i løbet af dagen - og så sammenligne med hvornår uheldene sker.

Xander på 6½ skal drikke 1½ liter vand om dagen og helst inden kl. 16. Til aftensmaden kun et enkelt glas vand og helst ikke noget i 2 timer før han skal sove. Dvs. skal han sove kl. 20 er der ikke noget at drikke efter kl. 18.

Hvis han er meget tørstig så vil han ved at skylle munden i iskoldt vand og drikke en enkelt mundfuld være lige så godt som at drikke et helt glas vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville umiddelbart tro, at man skal have en hel del uheld for at gå under betegnelsen vådligger, men ved ikke, om der er en decideret "grænse" for det.

Derudover er det vist mere almindeligt at være vådligger, end man tror. Jeg kender efterhånden en del børn, der er vådliggere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har to bonus sønner (en på 7 år og den anden på 11 år) Den yngste sov med natble indtil for et år siden, hvor han pludselig fandt ud af at stå op på toilet om natten fremfor at tisse i sengen/bleen. Den store på 11 år sov med natble indtil for 4 måneder siden, der sker dog stadig uheld. Jeg vil mene, at man er vådligger når man når skolealderen og tisser i sengen ofte... Det var rigtig svært for den store af drengene sidste forår, da hans lillebror kunne smide natbleen, mens han selv måtte forsætte med at have den på yderligere 3/4 år, hvor han kæmpede med ikke at tisse i sengen om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine drenge har været længe undervejs... Kasper lagde natbleen, da han blev 7 i januar, men har måske et uheld om ugen. Vi tager ham på toilettet, når vi går i seng og han går også selv derud i løbet af natten, men det er tydeligt, at der ikke skal drikkes for meget inden sengetid. Den seneste uge er jeg begyndt et lille forsøg, hvor de får en banan inden sengetid og det virker som om det har hjulpet lidt. Jeg hørte på et tidspunkt, at hvis man skulle til royal fest, skulle man spise banan inden, fordi man ikke lige kunne gå på toilettet under middagen, så nu laver vi et lille uvidenskabeligt forsøg herhjemme.

Andreas, som fylder 6 i juni, var helt blefri og uden nævneværdige uheld i et år fra han var 3 til 4 år. Så flyttede vi og siden har han sovet med ble, som er MEGET våd hver morgen. Meget mærkeligt!

Vi er i overvejelser om ringeapperat, men er ikke nået helt dertil.

Men ja, jeg vil sige at fra omkring 7-årsalderen og ved jævnlige natlige uheld flere gange om ugen, er man vel vådligger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER