Ønskebarn85

To Fornavne!

4 indlæg i dette emne

Hej

Jeg kunne egentlig af nysgerrighed og interesse tænke mig pænt at spørge om jeres (forskellige) synspunkter vedr. vores dejlige søns fornavne. Sidste efterår blev han døbt og fik to fornavne, dog uden bindestreg.

Vilhelm Helge, hvoraf jeg mest bruger begge fornavne eller kun hans andet fornavn Helge. Min søde kæreste bruger mest det første fornavn, Vilhelm. I vores søns vuggestue siger pædagogerne næsten kun Helge, men på hans billede og i garderoben står der Vilhelm Helge. 

Jeg kender flere folk, som har to fornavne og hvoraf det ofte kun er nr. 2 fornavn, der siges. Min venindes mand - som er i 40'erne hedder fx Jan Erik og han er opvokset med, at hans mor primært sagde Erik til ham og hans far sagde mest bare Jan eller Jan Erik. 

Hvad tænker I om fornavnene: 

Vilhelm Helge og, at vi hver især bruger dem forskelligt?

 

Tak på forhånd for jeres svar. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har intet imod dobbelt navne, men vi har familie mellemnavn, så derfor har vi valgt at vores børn kun skal have et fornavn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror sagtens barnet selv kan finde ud af det, så det er fint for jer og ham :)   Personligt synes jeg nok navnet er lidt af en mundfuld, hvorfor mange med dobbeltnavne nok ender med kun at hedde det ene eller et kælenavn. Det er to mellem-lange navne I har valgt, så jeg ville nok ikke forvente, at andre vil kalde ham begge dele. Så længe I selv gør det, som I er glade for, er det et godt navn til jeres søn. De kælenavne eller forkortelser, som opstår, opstår jo kun, fordi andre bliver nære med jeres søn og det er jo kun positivt, som jeg ser det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes Vilhelm lyder som et navn, der stopper der, og jeg er derfor ikke helt vild med kombinationen af Vilhelm og Helge. Men jeg vil tro, det er en vanesag.

 

Jeg ville heller ikke bryde mig om, at mit barn blev kaldt ét navn af mig og et andet af sin far (/andre). Jeg synes der er meget identitet i navn, på mig virker det forvirrende, at man skifter. Jeg synes dog det er godt, at nogen i hvert fald kalder ham begge navne, så han kan lære at han hedder begge dele, og måske opfatte de enkelte som kælenavnsformer mere end som at han skifter navn.

 

Navnene Vilhelm og Helge i sig selv, synes jeg er skønne.

 

Vi har i øvrigt selv en Elisabeth Lillian, men med “aftale” om, at hun i daglig tale hedder Elisabeth og i højtidelig tale hedder begge dele, og aldrig kun Lillian medmindre hun en dag selv kommer og siger, at hun ønsker det sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER