Forunderligt

Måling af blodtryk

33 indlæg i dette emne

Her må være nogle kloge damer/eksperter til stede? Jeg er simpelthen helt forvirret.

 

I går på Skejby fik jeg målt mit blodtryk 4 gange over et par timer, det var hhv 145/93 - 162/94 - 154/88 - 143/99 hvilket læge og sygeplejerske mente var mærkeligt flexibelt og jo klart i den høje ende. Det er nu ikke så forskelligt fra hvordan det har været gennem hele graviditeten, men måske er det mere "farligt" at det er højt i 3. trimester (?) og jeg har også en del væske i kroppen, mest fødder og ben nu...

 

Jeg fik så et blodtryksapparat med hjem med besked om at måle ca 6 gange i løbet af den næste uge, jeg spurgte om jeg måtte ligge ned og måle og fik ja, og fik at vide jeg bare skulle vælge et tidspunkt på dagen hvor der var ro og lige slappe af i 5 min inden målingen. Og så sku jeg kontakte dem hvis jeg fik mere end en måling der lå over 150/100.

 

Nu har jeg så lige ligget og målt og fik målt til 100/73 - og nu er det jeg virkelig ikke fatter hvad det der blodtryksnoget overhovedet skulle vise eller bevise. Det er jo lavere end jeg kan huske jeg nogensinde har målt :unsure 

 

Er mit blodtryk nu for lavt? Og hvorfor? Er apparatet i stykker? Det var samme maskine som målte det sidste bt i går, med stor manchet til min buttede overarm, og jeg har sat den på efter bedste evne. Er det ikke mærkeligt? Eller... er det ikke? 

:help 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange oplever faktisk at deres blodtryk er lavere derhjemme fordi de slapper mere af :) der er intet stress og man kender ens omgivelser.  

 

Men du har ret at det er til den lave ende : et normalt blodtryk skal ligge på 110-140/60-90 men der kan virkelig være mange faktorer. 

Har du drukket nok idag? Spist mindre? 

 

Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret medmindre at det fortsatte. 

 

Desuden er det svært at sætte manchetten rigtig selv og det kan også have betydning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 minutes ago, NSEllekilde said:

Mange oplever faktisk at deres blodtryk er lavere derhjemme fordi de slapper mere af :) der er intet stress og man kender ens omgivelser.  

 

Men du har ret at det er til den lave ende : et normalt blodtryk skal ligge på 110-140/60-90 men der kan virkelig være mange faktorer. 

Har du drukket nok idag? Spist mindre? 

 

Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret medmindre at det fortsatte. 

 

Desuden er det svært at sætte manchetten rigtig selv og det kan også have betydning :kram2

Tak for svar

 

Da jeg havde bt apparat med hjemme for 6 mdr siden oplevede jeg ikke at mine egne målinger var så forskellige fra lægens.

 

Jeg var faktisk lidt sulten, så har lige spist og drukket og prøvet at lave en ny måling. 110/76 så stadig meget lavere end det "plejer" :chin: 

 

Jeg forstår bare ikke rigtig hvad man kan bruge de målinger til når de svinger så meget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det man er bange for med for højt blodtryk er svangerskabsforgiftning, det er et af de første tegn, og man siger det skal ligge under 140/90.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lavt blodtryk er jo slet ikke dårligt :) tværtimod!

det svinger jo alt efter situation hvis du feks er hjemme, og måler i ro, uden børn omkring dig etc og det feks er meget højt gentagende gange ville jeg ringe til lægen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes jo noget, der hedder white coat hypertension, som er at ens BT altid er forhøjet hos lægen, men ikke nødvendigvis er forhøjet. Det kunne måske forklare det, men det virker mærkeligt, hvis det ikke tidligere har været sådan.

 

Du  er helt sikker på, at du får sat manchetten rigtigt, ikke? Den skal sidde pænt til (også inden den bliver pustet op), og "ledningen" skal sidde ned i albuebøjningen. Alternativt, hvis der er et mærke, hvor der står arterie/artery, så skal det være ca midt i  albuebøjningen. 

Du må undskylde, hvis du ved det hele i forvejen, men nogen gange, så synes jeg bare at opleve, at fejlmålinger er fordi udstyret ikke er brugt helt rigtigt.

 

Jeg synes de tryk du måler hjemme er rigtig pæne, men dem på sygehuset er ikke så pæne. Et normalt BT er jo defineret som 120/80  og et forhøjet som 140/90, med den lille krølle, at hvis man har diabetes, så må det systoliske (det første tal) ikke være over 130.

I fht forhøjet tryk er en af  de ting man bekymrer sig for svangerskabsforgiftning. Jeg går udfra, at de også har stixet din urin for protein? Du er i absolut lavrisikogruppe, i og med,  at du har født så mange gange før.

 

Ved du i øvrigt hvor højt dit BT var inden du blev gravid? Du kan jo have forhøjet BT til hverdag uden at vide det, måske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der White coat sjov lider jeg i den grad af selvom jeg ikke føler mig nervøs omkring læger etc. Da jeg var gravid vænnede jeg mig til at sige at de skulle måle mit blodtryk omkring 3 gange - bare lige efter hinanden. Forløbet var at lægen ved første måling blev synligt bleg. Altså virkelig! Næste måling sådan rynkede bryn og nåh? 3. måling - ahr pyt,  det er jo ingenting! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, camolette said:

Det man er bange for med for højt blodtryk er svangerskabsforgiftning, det er et af de første tegn, og man siger det skal ligge under 140/90.

Åh nu kom jeg vist til at lyde helt clueless :D det vidste jeg nu godt. Jeg er/var bare frustreret over at med så varierende tal forstår jeg ikke rigtig hvad jeg skal tro og mene. Mit bt har jo været på grænsen til for højt fra start...

12 hours ago, blomst27 said:

Lavt blodtryk er jo slet ikke dårligt :) tværtimod!

det svinger jo alt efter situation hvis du feks er hjemme, og måler i ro, uden børn omkring dig etc og det feks er meget højt gentagende gange ville jeg ringe til lægen. 

Jeg syns bare det er mærkeligt i forhold til alle de blodtryk jeg ellers har fået målt - men det er vel en god ting at mit bt godt kan finde ud af at falde til ro? :chin: 

12 hours ago, roselein said:

Der findes jo noget, der hedder white coat hypertension, som er at ens BT altid er forhøjet hos lægen, men ikke nødvendigvis er forhøjet. Det kunne måske forklare det, men det virker mærkeligt, hvis det ikke tidligere har været sådan.

 

Du  er helt sikker på, at du får sat manchetten rigtigt, ikke? Den skal sidde pænt til (også inden den bliver pustet op), og "ledningen" skal sidde ned i albuebøjningen. Alternativt, hvis der er et mærke, hvor der står arterie/artery, så skal det være ca midt i  albuebøjningen. 

Du må undskylde, hvis du ved det hele i forvejen, men nogen gange, så synes jeg bare at opleve, at fejlmålinger er fordi udstyret ikke er brugt helt rigtigt.

 

Jeg synes de tryk du måler hjemme er rigtig pæne, men dem på sygehuset er ikke så pæne. Et normalt BT er jo defineret som 120/80  og et forhøjet som 140/90, med den lille krølle, at hvis man har diabetes, så må det systoliske (det første tal) ikke være over 130.

I fht forhøjet tryk er en af  de ting man bekymrer sig for svangerskabsforgiftning. Jeg går udfra, at de også har stixet din urin for protein? Du er i absolut lavrisikogruppe, i og med,  at du har født så mange gange før.

 

Ved du i øvrigt hvor højt dit BT var inden du blev gravid? Du kan jo have forhøjet BT til hverdag uden at vide det, måske?

Tak for dit lange svar - det er helt ok med detaljeforklaringer :) Jeg syns ikke jeg har oplevet tidligere at der var forskel, altså at jeg skulle blive særlig stresset ved lægen - men jeg må da indrømme hver gang det åndssvage apparat kommer frem tænker jeg "Ååååh :rolleyes ikke det igen" og forventer et for højt bt, for sådan plejer det at gå - det kan da godt være min krop også "tænker" det?

 

Jeg fik bt apparat med hjem efter jeg havde fået konstateret diabetes, men der var jeg jo allerede 5-6 uger henne. Jeg syns bare jeg har læst at blodtrykket burde ligge lavt i starten af en graviditet, og mit lå altså med et gennemsnit omkring 145/90 (og det var hjemmemålingerne) så i den høje ende, dog ikke noget min læge sagde noget til da hun fik apparatet og tallene retur.

 

Mht manchetten så har jeg efter allerbedste evne sat den ligesom sygeplejersken gjorde da hun målte, slangen ved albuebøjningen og stramt men uden at stramme. Jeg er lidt lost hvis det er forkert, men de tegninger der er på manchetten fatter jeg simpelthen hat af. Det er noget med midt på hjertet og midt på armen, jeg kan måske lægge et foto ind... Er lidt spændt på om jeg fortsætter med at have de lave målinger her hjemme, for det er vel kun en god ting så - hvis de altså er til at stole på :chin: er da helst fri for komplikationer og medicin!

7 hours ago, Mistel said:

Det der White coat sjov lider jeg i den grad af selvom jeg ikke føler mig nervøs omkring læger etc. Da jeg var gravid vænnede jeg mig til at sige at de skulle måle mit blodtryk omkring 3 gange - bare lige efter hinanden. Forløbet var at lægen ved første måling blev synligt bleg. Altså virkelig! Næste måling sådan rynkede bryn og nåh? 3. måling - ahr pyt,  det er jo ingenting! ;)

Det er altså vildt - jeg er en lille smule i tvivl om det kan spille ind her, for som skrevet til Roselein får jeg altid den der "åh nej" når de finder bt apparatet frem. Men jeg har nu fået målt mit bt mange gange i træk på hospitalet, også i sommer da jeg startede, hvor jeg blev sat i hvilestol og fik lavet 3 i træk indtil de endelig gik med til at sende mig hjem. Jeg syns ikke det varierede SÅ meget som nu, men det lå alligevel i den høje ende hver gang. Tja...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kiggede lige i mit diabetesskema hvor der står bt målt undervejs siden jeg startede på Skejby

 

16/6  166/99 - 137/91 (der blev jeg sat til i en hvilestol indtil de fik tal nr 2)

21/6  145/95

18/8 154/90

13/10 144/93

27/10 154/88

17/11 145/93

 

Altså... det er derfor jeg undrer mig over at det nu er en bekymring, om de havde regnet med det ville blive lavere af sig selv eller om det bare er skidt når det er i den høje ende og man er i slutningen af graviditeten? Så vidt jeg forstår har det hele tiden ligget på grænsen til at være "for højt". Det er også derfor det undrer mig særdeles at jeg i går 2 gange med ½ times mellemrum målte et lavt (normalt?) bt her hjemme på 100/73 og 110/76. 

 

Tak for jeres indspark :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

28 minutes ago, Saga74 said:

Jeg kiggede lige i mit diabetesskema hvor der står bt målt undervejs siden jeg startede på Skejby

 

16/6  166/99 - 137/91 (der blev jeg sat til i en hvilestol indtil de fik tal nr 2)

21/6  145/95

18/8 154/90

13/10 144/93

27/10 154/88

17/11 145/93

 

Altså... det er derfor jeg undrer mig over at det nu er en bekymring, om de havde regnet med det ville blive lavere af sig selv eller om det bare er skidt når det er i den høje ende og man er i slutningen af graviditeten? Så vidt jeg forstår har det hele tiden ligget på grænsen til at være "for højt". Det er også derfor det undrer mig særdeles at jeg i går 2 gange med ½ times mellemrum målte et lavt (normalt?) bt her hjemme på 100/73 og 110/76. 

 

Tak for jeres indspark :) 

 

Kæmpe forskel på de blodtryk der er blevet målt ( omend de "hjemmegjorte" er super flotte! ). Mit ligger også altid omkring de 100-110/70-75. Jeg forstår godt at du undrer dig Saga. Jeg ville, for en sikkerhedsskyld, lige kontakte afdelingen / egen læge, som har givet dig det med hjem og oplyse dem om dine nuværende målinger. 

Det er jo ikke komplet usandsynligt at det er meget lavere når du måler hjemme - men der er godt nok stor forskel. Så hvis jeg var dig ville jeg, just in case, bare lige kontakte dem og vende den med et personale :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

53 minutes ago, Stella Nutella said:

 

Kæmpe forskel på de blodtryk der er blevet målt ( omend de "hjemmegjorte" er super flotte! ). Mit ligger også altid omkring de 100-110/70-75. Jeg forstår godt at du undrer dig Saga. Jeg ville, for en sikkerhedsskyld, lige kontakte afdelingen / egen læge, som har givet dig det med hjem og oplyse dem om dine nuværende målinger. 

Det er jo ikke komplet usandsynligt at det er meget lavere når du måler hjemme - men der er godt nok stor forskel. Så hvis jeg var dig ville jeg, just in case, bare lige kontakte dem og vende den med et personale :) 

 

Tak for dine tanker. Jeg tænker jeg lige måler i weekenden og så evt kontakter afdelingen på mandag for at høre hvad de mener. Jeg syns det er lidt mærkeligt men måske ikke så vanvittig bekymrende, heldigvis :) 

 

Her til formiddag har jeg målt 114/83

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

^Nej det er jo fine tryk! Så forhåbentlig er de helt korrekte! 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 hours ago, roselein said:

 

I fht forhøjet tryk er en af  de ting man bekymrer sig for svangerskabsforgiftning. Jeg går udfra, at de også har stixet din urin for protein? Du er i absolut lavrisikogruppe, i og med,  at du har født så mange gange før.

Jeg fik ikke lige svaret på de her kloge ord - min urin har været blank hele vejen og blir sendt til laboratoriet for tjek af øhbøh... noget med proteiner :rolleyes jeg kan endnu ikke se svaret på sundhed.dk men stixen var som sagt blank torsdag. Men lavrisikogruppe? Det vidste jeg ikke, er det noget med når man plejer at være dygtig til ikke at få svangerskabsforgiftning falder risikoen? :) Det er da godt at høre, for jeg syns hele tiden jeg læser at diabetes, overvægt og alder øger risikoen for alt muligt virkelig farligt og skræmmende :wacko 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMG_2059.JPG

Sådan ser manchetten ud. Så prikken ved slangen skal flugte med indersiden af min ringfinger ca? Og sidde midt på min overarm... men den kan heller ikke så meget andet syns jeg :unsure 

 

Bortset fra at min overarm ikke er pølseformet men mere skinkeformet så manchetten vil gerne glide nedad mod albuen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

97/67 :blink

 

Kan det virkelig svinge så meget eller dur jeg slet ikke til at måle??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er klart fordi du slapper af derhjemme, jeg bliver også klart mere stresset hos læge eller jordemoder.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 hours ago, Saga74 said:

IMG_2059.JPG

Sådan ser manchetten ud. Så prikken ved slangen skal flugte med indersiden af min ringfinger ca? Og sidde midt på min overarm... men den kan heller ikke så meget andet syns jeg :unsure 

 

Bortset fra at min overarm ikke er pølseformet men mere skinkeformet så manchetten vil gerne glide nedad mod albuen...

 

 

:lol:D:lol:D:lol 

 

Okay, jeg bliver simpelthen nødt til at starte med det her billede! Jeg kan fandme godt forstå du bliver forvirret! Man skal jo vide hvad det betyder, for at forstå det :D 

 

Prøver lige at lave en tekst til ;)  Noget af det giver nok sig selv, men håber du så vil bære over med mig ;) 

 

Billede 1)

Centimeter afstanden betyder at manchetten skal sidde 2-3 cm over furen i albuebøjningen. Den stiplede linie angiver din arterie (den havde du da regnet ud, ikke? :rolleyes;) ).

 

Billede 2)

Det siger jo bare at den skal sidde i hjertehøjde på en bøvlet måde IMO :P 

 

NÅ, men det lyder til  du går det helt rigtigt. Det ligner umiddelbart heller ikke, at man kan vende manchetten den forkerte vej, men det havde du nok også opdaget,så bliver den pustet ret sært op (spørg mig ikke hvordan jeg ved det :whistling).

Det lyder heller ikke som om, at du sætter manchetten udenpå tøjet, hvilket også kan give falsk for lavt tryk, så jeg synes white coat hypertension lyder plausibelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 hours ago, Saga74 said:

Jeg fik ikke lige svaret på de her kloge ord - min urin har været blank hele vejen og blir sendt til laboratoriet for tjek af øhbøh... noget med proteiner :rolleyes jeg kan endnu ikke se svaret på sundhed.dk men stixen var som sagt blank torsdag. Men lavrisikogruppe? Det vidste jeg ikke, er det noget med når man plejer at være dygtig til ikke at få svangerskabsforgiftning falder risikoen? :) Det er da godt at høre, for jeg syns hele tiden jeg læser at diabetes, overvægt og alder øger risikoen for alt muligt virkelig farligt og skræmmende :wacko 

 

Hvis urinen bliver sendt til laboratoriet, så tror jeg måske de dyrker den for bakterier. Proteiner burde de kunne se på stixen.

 

Jeg kan godt se, at du har en del af de andre faktorer imod dig, når jeg kigger på risikofaktorerne, men lige den med at være førstegangsfødende kan du vist ikke prale med ;)  Lavrisikogruppe er jo nok så meget sagt med de andre ting, der spiller ind, men det er da i hvertfald en risikofaktor du ikke lever op til ;) 

 

Altså overvægt og diabetes er jo desværre ikke godt for ret meget :( Det disponerer jo til virkelig mange ubehagelige sygdomme. Det er lidt trist, jeg er jo selv overvægtig (og i øvrigt disponeret for diabetes,  så jeg burde virkelig tage mig sammen og tabe mig), så jeg kender godt bekymringerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, roselein said:

 

 

:lol:D:lol:D:lol 

 

Okay, jeg bliver simpelthen nødt til at starte med det her billede! Jeg kan fandme godt forstå du bliver forvirret! Man skal jo vide hvad det betyder, for at forstå det :D 

 

Prøver lige at lave en tekst til ;)  Noget af det giver nok sig selv, men håber du så vil bære over med mig ;) 

 

Billede 1)

Centimeter afstanden betyder at manchetten skal sidde 2-3 cm over furen i albuebøjningen. Den stiplede linie angiver din arterie (den havde du da regnet ud, ikke? :rolleyes;) ).

 

Billede 2)

Det siger jo bare at den skal sidde i hjertehøjde på en bøvlet måde IMO :P 

 

NÅ, men det lyder til  du går det helt rigtigt. Det ligner umiddelbart heller ikke, at man kan vende manchetten den forkerte vej, men det havde du nok også opdaget,så bliver den pustet ret sært op (spørg mig ikke hvordan jeg ved det :whistling).

Det lyder heller ikke som om, at du sætter manchetten udenpå tøjet, hvilket også kan give falsk for lavt tryk, så jeg synes white coat hypertension lyder plausibelt.

OH dear... :D tak for udpenslingen. Nej de stiplede linier fattede jeg ikke. Jeg gik egentlig bare hjem og legede "jeg er sygeplejersken, hvordan sætter jeg den her fidus rigtigt på". Nå det lyder ikke som om jeg er endt helt i skoven, og nej det var på mit bare flæsk jeg har sat den, ligesom sygeplejersken jo :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 hours ago, Saga74 said:

97/67 :blink

 

Kan det virkelig svinge så meget eller dur jeg slet ikke til at måle??

 

Det kan sagtens svinge :) Især hvis du bare ligger og slapper af på sofaen kan det blive pænt lavt.

 

Personligt har jeg i øvrigt altid rigtig pæne tryk, når jeg er hjemme, faktisk i den lave ende af normalområdet, men i graviditeten formåede jeg at få målt et tryk på 154/nogen og 90 i svangreamb, så det kan svinge rigtig meget. Generelt lå mine tryk vist egentlig også lidt højt, når jeg ikke målte dem hjemme :chin:

Lidt fjollet, hvis jeg skulle have white coat hypertension :P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Saga74 said:

OH dear... :D tak for udpenslingen. Nej de stiplede linier fattede jeg ikke. Jeg gik egentlig bare hjem og legede "jeg er sygeplejersken, hvordan sætter jeg den her fidus rigtigt på". Nå det lyder ikke som om jeg er endt helt i skoven, og nej det var på mit bare flæsk jeg har sat den, ligesom sygeplejersken jo :) 

 

Ej men den stiplede linie er mega fjollet, men det er ret tydeligt en tegning, der er lavet til sundhedsprofessionelle IMO.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, roselein said:

 

Hvis urinen bliver sendt til laboratoriet, så tror jeg måske de dyrker den for bakterier. Proteiner burde de kunne se på stixen.

 

Jeg kan godt se, at du har en del af de andre faktorer imod dig, når jeg kigger på risikofaktorerne, men lige den med at være førstegangsfødende kan du vist ikke prale med ;)  Lavrisikogruppe er jo nok så meget sagt med de andre ting, der spiller ind, men det er da i hvertfald en risikofaktor du ikke lever op til ;) 

 

Altså overvægt og diabetes er jo desværre ikke godt for ret meget :( Det disponerer jo til virkelig mange ubehagelige sygdomme. Det er lidt trist, jeg er jo selv overvægtig (og i øvrigt disponeret for diabetes,  så jeg burde virkelig tage mig sammen og tabe mig), så jeg kender godt bekymringerne.

Nej fødselslægen sagde nu det var nogle proteiner, han sagde at stixen måler "alt muligt" på en gang men laboratoriet kigger specifikt efter nogle bestemte ting. Han sagde i hvert fald ikke noget om bakterier. Jeg burde kunne se resultatet mandag, der plejer at gå 3 hverdage.

 

Edit: jeg kan se på mine tidligere lab svar at urinprøven blir målt for albumin og kreatinin hvis det siger dig noget.

 

Det er altid noget at jeg har klaret 4 graviditeter uden at udvikle svangerskabsforgiftning kan jeg høre. Ja diabetes og overvægt er ikke gode, men det er ikke så lige til at fixe når man først er gravid. Og i det hele taget... altså hvis man bare lige havde kunnet tabe sig tror jeg da jeg ville have valgt at gøre det for længe siden i stedet for at udvikle type2 diabetes i en alder af 42 :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, roselein said:

 

Det kan sagtens svinge :) Især hvis du bare ligger og slapper af på sofaen kan det blive pænt lavt.

 

Personligt har jeg i øvrigt altid rigtig pæne tryk, når jeg er hjemme, faktisk i den lave ende af normalområdet, men i graviditeten formåede jeg at få målt et tryk på 154/nogen og 90 i svangreamb, så det kan svinge rigtig meget. Generelt lå mine tryk vist egentlig også lidt højt, når jeg ikke målte dem hjemme :chin:

Lidt fjollet, hvis jeg skulle have white coat hypertension :P 

Godt så - tænker du så også at jeg faktisk ikke har højt blodtryk? Eller at jeg kun har det nogen gange (og betyder det så meget?) :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 hours ago, camolette said:

Det er klart fordi du slapper af derhjemme, jeg bliver også klart mere stresset hos læge eller jordemoder.

 

Det er jo egentlig godt at vide, så jeg formentlig ikke behøver blive så urolig for de blodtryk der blir målt når jeg er ude :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Saga74 said:

Nej fødselslægen sagde nu det var nogle proteiner, han sagde at stixen måler "alt muligt" på en gang men laboratoriet kigger specifikt efter nogle bestemte ting. Han sagde i hvert fald ikke noget om bakterier. Jeg burde kunne se resultatet mandag, der plejer at gå 3 hverdage.

 

Edit: jeg kan se på mine tidligere lab svar at urinprøven blir målt for albumin og kreatinin hvis det siger dig noget.

 

Det er altid noget at jeg har klaret 4 graviditeter uden at udvikle svangerskabsforgiftning kan jeg høre. Ja diabetes og overvægt er ikke gode, men det er ikke så lige til at fixe når man først er gravid. Og i det hele taget... altså hvis man bare lige havde kunnet tabe sig tror jeg da jeg ville have valgt at gøre det for længe siden i stedet for at udvikle type2 diabetes i en alder af 42 :( 

 

Okay, my bad :) Albumin er et protein, og ved at kigge på ratioen mellem kreatinin/albumin så kan man se hvordan dine nyrer har det. Det er ikke en helt standard graviditetsting at gøre, og hænger sammen med sukkersygen :) 

 

Jeg ville også veje ca 30 kg mindre, hvis det bare lige var at tabe sig :P Jeg ved egentlig godt jeg kan, jeg har tidligere haft  tabt mig 20 kg inden jeg mødte min mand, men med et barn under et år, så er overskuddet der bare ikke :( Det kræver jo virkelig en indsats og vedholdenhed at tabe sig så meget (og ikke mindst holde det ved lige ;) ).

Min motivation fejler dog ikke noget, jeg så min mormor dø af senfølger fra diabetes i en alder af  68. Der kunne hun kun gå få skridt, havde fået amputeret en tå, haft en blodprop i hjernen (en lille en, men alligevel), hun var blevet stort set blind og flere andre frygtelige ting. Hun passede ikke sin sukkersyge, og det gjorde at hun ikke blev ældre. Jeg savner hende stadig forfærdeligt meget, selvom det er 15 år siden hun døde, det kan stadig føles som om det var i går (skriver jeg med tårer i øjnene, og jeg er ikke en gang gravid :rolleyes )

 

18 minutes ago, Saga74 said:

Godt så - tænker du så også at jeg faktisk ikke har højt blodtryk? Eller at jeg kun har det nogen gange (og betyder det så meget?) :unsure 

 

Uden at ligge hovedet på blokken, så tænker jeg, at det måske ikke er sikkert at du har det. Det vil nok kræve en døgnblodtryksmåling at finde ud af det med sikkerhed. Det der taler imod, at du ikke har forhøjet BT er at du tidligere har målt det forhøjet hjemme, tænker jeg. Men hvis du konsekvent i en længere periode måler det som værende normalt hjemme, så tænker jeg at det er en langt fra sikker diagnose. Det siger jeg selvfølgelig med det forbehold, at jeg ikke kender din journal, og hvordan din sundhedstilstand i øvrigt ser ud ;) 

 

PS. Shit for nogen politikerformuleringer  jeg er kommet med der :P Ej, men det er ret svært at udtale sig om folks helbred, når man ikke har set hverken dem eller deres journal ;) Det er nemmere med generelle termer  ;P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER