Forunderligt

Måling af blodtryk

33 indlæg i dette emne

6 minutes ago, roselein said:

 

Okay, my bad :) Albumin er et protein, og ved at kigge på ratioen mellem kreatinin/albumin så kan man se hvordan dine nyrer har det. Det er ikke en helt standard graviditetsting at gøre, og hænger sammen med sukkersygen :) 

 

Jeg ville også veje ca 30 kg mindre, hvis det bare lige var at tabe sig :P Jeg ved egentlig godt jeg kan, jeg har tidligere haft  tabt mig 20 kg inden jeg mødte min mand, men med et barn under et år, så er overskuddet der bare ikke :( Det kræver jo virkelig en indsats og vedholdenhed at tabe sig så meget (og ikke mindst holde det ved lige ;) ).

Min motivation fejler dog ikke noget, jeg så min mormor dø af senfølger fra diabetes i en alder af  68. Der kunne hun kun gå få skridt, havde fået amputeret en tå, haft en blodprop i hjernen (en lille en, men alligevel), hun var blevet stort set blind og flere andre frygtelige ting. Hun passede ikke sin sukkersyge, og det gjorde at hun ikke blev ældre. Jeg savner hende stadig forfærdeligt meget, selvom det er 15 år siden hun døde, det kan stadig føles som om det var i går (skriver jeg med tårer i øjnene, og jeg er ikke en gang gravid :rolleyes )

 

 

Uden at ligge hovedet på blokken, så tænker jeg, at det måske ikke er sikkert at du har det. Det vil nok kræve en døgnblodtryksmåling at finde ud af det med sikkerhed. Det der taler imod, at du ikke har forhøjet BT er at du tidligere har målt det forhøjet hjemme, tænker jeg. Men hvis du konsekvent i en længere periode måler det som værende normalt hjemme, så tænker jeg at det er en langt fra sikker diagnose. Det siger jeg selvfølgelig med det forbehold, at jeg ikke kender din journal, og hvordan din sundhedstilstand i øvrigt ser ud ;) 

 

PS. Shit for nogen politikerformuleringer  jeg er kommet med der :P Ej, men det er ret svært at udtale sig om folks helbred, når man ikke har set hverken dem eller deres journal ;) Det er nemmere med generelle termer  ;P 

Tak for dit grundige svar :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager altså det her BT apparat med til JM i dag, så kan hun vel sige om jeg gør det rigtigt og om der evt er noget galt.

 

Måling i går eftermiddag 114/60 jeg blev nødt til lige at tjekke alm livstegn efter de tal :rolleyes 

Her til morgen 118/78

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit BT apparat målte ca det samme som jordemoderens. 145/98 Jeg har åbenbart bare fine blodtryk hjemme :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 hours ago, Saga74 said:

Mit BT apparat målte ca det samme som jordemoderens. 145/98 Jeg har åbenbart bare fine blodtryk hjemme :) 

 

Ej, det er da en mega god nyhed! Og super fine tryk derhjemme :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, roselein said:

 

Ej, det er da en mega god nyhed! Og super fine tryk derhjemme :) 

Ja det er det vel egentlig. Mon ikke det er ok, når bare det ikke er højt hele tiden :) jeg tænker i hvert fald ikke jeg behøver ulejlige fødselslægen med de her tal før min næste konsultation på Skejby om 2½ uge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, roselein said:

 

Ej, det er da en mega god nyhed! Og super fine tryk derhjemme :) 

I øvrigt undskyld mit korte svar til dig i aftes, jeg var helt færdig... Jeg forstår godt savnet af din mormor fylder, sådan kan jeg også ha det når jeg kommer til at tænke på min farmor som jo har været død i mange år. De har jo sat deres aftryk og lever i vores hjerter, kan man vel sige. Jeg håber du får "styr på" vægt og livsstil så du slipper for diabetes, for selv om det ikke behøver være en dødsdom så gør det altså det hele lidt besværligt på en dum måde - og du har helt ret i det kræver overskud at gøre noget ved det, jeg forstår om nogen, men det giver jo også lidt overskud at handle og gøre noget for sin sundhed ;):kram2 


Hvis du kan bruge lidt inspiration kan jeg anbefale Alexa Fleckenstein, hun har skrevet en ret spændende bog om diabetes hvor hun forklarer nogle sammenhænge der i hvert fald fik nogle lys til at gå op for mig. Den hedder "The Diabetes Cure" - hun er både udd læge og ved en masse om naturmedicin mm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Saga74 said:

I øvrigt undskyld mit korte svar til dig i aftes, jeg var helt færdig... Jeg forstår godt savnet af din mormor fylder, sådan kan jeg også ha det når jeg kommer til at tænke på min farmor som jo har været død i mange år. De har jo sat deres aftryk og lever i vores hjerter, kan man vel sige. Jeg håber du får "styr på" vægt og livsstil så du slipper for diabetes, for selv om det ikke behøver være en dødsdom så gør det altså det hele lidt besværligt på en dum måde - og du har helt ret i det kræver overskud at gøre noget ved det, jeg forstår om nogen, men det giver jo også lidt overskud at handle og gøre noget for sin sundhed ;):kram2 


Hvis du kan bruge lidt inspiration kan jeg anbefale Alexa Fleckenstein, hun har skrevet en ret spændende bog om diabetes hvor hun forklarer nogle sammenhænge der i hvert fald fik nogle lys til at gå op for mig. Den hedder "The Diabetes Cure" - hun er både udd læge og ved en masse om naturmedicin mm.

 

Ja, det er noget sært noget, jeg synes også, at jeg oplever, at det er meget nemmere at blive ved, når man først kommer i gang. Hvilket vel egentlig viser, at man har det bedre :rolleyes 

Det frygtelige med min mormor er også lidt, at hun ikke havde behøvet at dø så tidligt, hvis hun havde passet bedre på sig selv. Hun røg cerutter, var overvægtig og spiste på ingen måde efter sin sygdom. Jeg tror hun levede lidt i fornægtelse, hvilket i virkeligheden kostede det hende nok nogle år af hendes liv.Det synes jeg er trist, for jeg ville virkelig gerne have vist hende min søn og min mand og alle de ting jeg har gjort med mit liv. Men det lyder som om du godt forstår :)  

 

Lyder godt med inspiration, tror dog ikke jeg får mast det ind på denne side af eksamen, men måske en gang til næste år (hvilket vist også har lange udsigter, da jeg bør starte job og vi skal flytte :rolleyes  ) men det skal altså være en  prioritet inden næste graviditet.

 

Du skal ikke undskylde korte svar, jeg husker kun alt for tydeligt det sidste trimester, det var en b*tch ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg havde højt blodtryk hele graviditeten og gik jo til en masse ekstra undersøgelser, ekstra scanninger og alt muligt andet spændende pga bl.a. det, de turde dog ikke give mig medicinsk behandling fordi de var bange for at Leonora, der havde det stortartet derinde pludselig ville få problemer hvis mit blodtryk faldt en masse fra den ene dag til den anden. Jeg endte så alligevel med en svangerskabsforgiftning og en ny rekord i blodtryk på afdelingen og blev indlagt til igangsættelse. Her 14 måneder efter fødslen er jeg desværre stadig på en ret høj dosis blodtrykssænkende medicin fordi min krop aldrig rigtig er blevet nulstillet efter graviditeten så jeg har stadig "glæde" af en hel del af mine graviditetskomplikationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER