MamatilJ&M

motorik tråd

168 indlæg i dette emne

Jeg ved da udmærket godt hvad piktogrammer er :D Det kører egentlig bare ikke så godt rundt på øverste etage :D

Planen er af jeg tager billeder af Marius' ting og Marius i situationen og printer ud og laminere.

Indtil videre har jeg:

-Marius der sover

-Marius næsespray og tandbørste

-Marius og hans havregrød (spiser morgenmad)

Så regner jeg med

-et billede af børnehaven

-vi spiser frokost

-vi laver aftensmad

-vi smørrer madpakker

-vi spiser aftensmad

-et af toilettet (det er tissetid :D)

-et af tøjet (han skal have tøj på)

-vi skal have sko og jakke på

Har du andre gode forslag?

De har dem også nede i børnehaven, de har en hel stribe hængende på væggen og så har de en til formiddagsaktivitwt også...

Ja det er nok sådanne strimler.

Altså man kan jo lave dem meget konkrete, alt efter hvad der er brug for.

Fx ville en til Silke Elia om aftenen se sådan ud:

Billede af Silke Elia øverst

Nattøj (billede af nattøjet)

Næsespray

Børste tænder (billede af tandbørste og tandpasta - men kan selvfølgelig også lave et af hende. Når du laver dem selv, men man kan som sagt få et grund kit med mange gængse billeder)

Toilet

Vaske hænder

Seng

Læse bog

Synge

Godnat

Det kan også være at lære ham at dække bord. Det er sådan en god aktivitet, som giver dem følelse af noget de er god til. Så laver man en strimmel med rækkefølge.

Fx

Tallerkner

Gaffel

Kniv

Glas

Kande med vand

Bordskånere

(Eller hvad man nu skal have på bordet)

Så kan de samtidig også lære om antal osv.

Men det kan være han allerede kan det ;)

Jeg kan også anbefale at lave er stop-skilt, som han kan sætte på hans dør til værelse. Det er en måde for ham nemt at kunne fortælle, at han har brug for ro. Det har jeg haft god erfaring med.

Mht hans tøj. Så hvis du ikke allerede har tænkt det, så tag af hver beklædningsdel og lav den rækkefølge han skal have op.

Man kan også lave af hans legetøj/aktiviter han kan vælge imellem, hvis han måske har svært ved at finde ud af at finde ud af hvad han skal, men også hvis I laver et dagsprogram, så kan han se, hvad han har 'fri' leg.

Fx have en dagsoversigt

Morgenritual (og så kan den få en seperat)

Børnehave - skriv evt på hvem der bringer/henter

Måske lidt mad (eller hvordan jeres hverdag nu er)

Fri leg - evt sæt 2 forskellige på han kan vælge imellem

Dække bord

Tisse/vaske hænder

Spise aftensmad

Leg (eller hvad I nu tænker/hvordan jeres aften er. Har bare taget udgangspunkt i vores egen og hvordan den kunne se ud)

Massage

Aftenritual (som har sin egen)

Men start ud i det små. Så kan du altid bygge på.

Meger anvendelige billeder er fx

- ud at handle

- legeplads

- svømmehal (gør I ikke meget det? Eller andet fx bibliotek)

- tætte familiemedlemmer eller andre I ofte ser

- en af sansemotorik/andre fritidsaktiviteter

- bage, spille spil

- iPad (pause - hvis han har sådan en og I bruger det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det er nok sådanne strimler.

Altså man kan jo lave dem meget konkrete, alt efter hvad der er brug for.

Fx ville en til Silke Elia om aftenen se sådan ud:

Billede af Silke Elia øverst

Nattøj (billede af nattøjet)

Næsespray

Børste tænder (billede af tandbørste og tandpasta - men kan selvfølgelig også lave et af hende. Når du laver dem selv, men man kan som sagt få et grund kit med mange gængse billeder)

Toilet

Vaske hænder

Seng

Læse bog

Synge

Godnat

Det kan også være at lære ham at dække bord. Det er sådan en god aktivitet, som giver dem følelse af noget de er god til. Så laver man en strimmel med rækkefølge.

Fx

Tallerkner

Gaffel

Kniv

Glas

Kande med vand

Bordskånere

(Eller hvad man nu skal have på bordet)

Så kan de samtidig også lære om antal osv.

Men det kan være han allerede kan det ;)

Jeg kan også anbefale at lave er stop-skilt, som han kan sætte på hans dør til værelse. Det er en måde for ham nemt at kunne fortælle, at han har brug for ro. Det har jeg haft god erfaring med.

Mht hans tøj. Så hvis du ikke allerede har tænkt det, så tag af hver beklædningsdel og lav den rækkefølge han skal have op.

Man kan også lave af hans legetøj/aktiviter han kan vælge imellem, hvis han måske har svært ved at finde ud af at finde ud af hvad han skal, men også hvis I laver et dagsprogram, så kan han se, hvad han har 'fri' leg.

Fx have en dagsoversigt

Morgenritual (og så kan den få en seperat)

Børnehave - skriv evt på hvem der bringer/henter

Måske lidt mad (eller hvordan jeres hverdag nu er)

Fri leg - evt sæt 2 forskellige på han kan vælge imellem

Dække bord

Tisse/vaske hænder

Spise aftensmad

Leg (eller hvad I nu tænker/hvordan jeres aften er. Har bare taget udgangspunkt i vores egen og hvordan den kunne se ud)

Massage

Aftenritual (som har sin egen)

Men start ud i det små. Så kan du altid bygge på.

Meger anvendelige billeder er fx

- ud at handle

- legeplads

- svømmehal (gør I ikke meget det? Eller andet fx bibliotek)

- tætte familiemedlemmer eller andre I ofte ser

- en af sansemotorik/andre fritidsaktiviteter

- bage, spille spil

- iPad (pause - hvis han har sådan en og I bruger det)

:super Tusind tak for input.

Det her kan jeg helt sikkert bruge til rigtig meget :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er nok sådanne strimler.

Altså man kan jo lave dem meget konkrete, alt efter hvad der er brug for.

Fx ville en til Silke Elia om aftenen se sådan ud:

Billede af Silke Elia øverst

Nattøj (billede af nattøjet)

Næsespray

Børste tænder (billede af tandbørste og tandpasta - men kan selvfølgelig også lave et af hende. Når du laver dem selv, men man kan som sagt få et grund kit med mange gængse billeder)

Toilet

Vaske hænder

Seng

Læse bog

Synge

Godnat

Det kan også være at lære ham at dække bord. Det er sådan en god aktivitet, som giver dem følelse af noget de er god til. Så laver man en strimmel med rækkefølge.

Fx

Tallerkner

Gaffel

Kniv

Glas

Kande med vand

Bordskånere

(Eller hvad man nu skal have på bordet)

Så kan de samtidig også lære om antal osv.

Men det kan være han allerede kan det ;)

Jeg kan også anbefale at lave er stop-skilt, som han kan sætte på hans dør til værelse. Det er en måde for ham nemt at kunne fortælle, at han har brug for ro. Det har jeg haft god erfaring med.

Mht hans tøj. Så hvis du ikke allerede har tænkt det, så tag af hver beklædningsdel og lav den rækkefølge han skal have op.

Man kan også lave af hans legetøj/aktiviter han kan vælge imellem, hvis han måske har svært ved at finde ud af at finde ud af hvad han skal, men også hvis I laver et dagsprogram, så kan han se, hvad han har 'fri' leg.

Fx have en dagsoversigt

Morgenritual (og så kan den få en seperat)

Børnehave - skriv evt på hvem der bringer/henter

Måske lidt mad (eller hvordan jeres hverdag nu er)

Fri leg - evt sæt 2 forskellige på han kan vælge imellem

Dække bord

Tisse/vaske hænder

Spise aftensmad

Leg (eller hvad I nu tænker/hvordan jeres aften er. Har bare taget udgangspunkt i vores egen og hvordan den kunne se ud)

Massage

Aftenritual (som har sin egen)

Men start ud i det små. Så kan du altid bygge på.

Meger anvendelige billeder er fx

- ud at handle

- legeplads

- svømmehal (gør I ikke meget det? Eller andet fx bibliotek)

- tætte familiemedlemmer eller andre I ofte ser

- en af sansemotorik/andre fritidsaktiviteter

- bage, spille spil

- iPad (pause - hvis han har sådan en og I bruger det)

Tror du Marius vil have noget ud af et piktogram der viser, at idag skal mor til zumba, idag skal far til håndbold, idag skal mor og Julius til håndbold? Så han ikke skal forholde sig til, hvorfor vi går ud af døren?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du Marius vil have noget ud af et piktogram der viser, at idag skal mor til zumba, idag skal far til håndbold, idag skal mor og Julius til håndbold? Så han ikke skal forholde sig til, hvorfor vi går ud af døren?

Hmm... Altså jeg vil vende den om til at I måske laver på hans piktogram, hvem han er sammen med. Hvis du forstår?

Sådan har vi mest arbejdet, for i institionerne er der jo mange børn og voksne, og derfor kan de kun forholde sig til dem, de skal være sammen med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Altså jeg vil vende den om til at I måske laver på hans piktogram, hvem han er sammen med. Hvis du forstår?

Sådan har vi mest arbejdet, for i institionerne er der jo mange børn og voksne, og derfor kan de kun forholde sig til dem, de skal være sammen med.

Ok, super tak for input :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius skal have sansemotorik nede i børnehaven hver torsdag og de vil gerne have hans rapport, for at hjælpe ham dernede også :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om det bare gir rigtig god mening. Syns virkelig det er super godt I er kommet i gang med det forløb, spændende hvordan det påvirker Marius og hans udvikling i den kommende tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om det bare gir rigtig god mening. Syns virkelig det er super godt I er kommet i gang med det forløb, spændende hvordan det påvirker Marius og hans udvikling i den kommende tid.

Håber virkelig også det gør en forskel for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kan du ikke spørge i børnehaven om du kan få er basis sæt som Ressourcekorpset bruger. De har virkelig en masse gode, hvor der ikke er så meget 'støj'. Men også fordi det sparer dig for en masse energi allermest :kiss

Børnehaven kan forresten søger om at få en Ressourcepædagog ud og lave et sanseforløb/massage forløb - hvis de ikke allerede ved det. Har en kollega der skal det i Skelhøje.

Og derudover kan de søge om at få er oplæg i at bruge piltogrammer - fx til er forældremøde eller personalemøde (men det får du jo ikke noget ud af).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som William meget af det du beskriver om Marius, hvor gammel er han ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som William meget af det du beskriver om Marius, hvor gammel er han ?

Marius er lige blevet 4 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay William er 5 og et halvt.. Ret bagud motorisk og sprogligt og har det svært ved mange mennesker, nye udfordringer m.m... Bare det at tage bleen af ham har været en lang kamp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Skønne drenge, og fedt han gerne ville tegne selv :yay

Sidenote: hvor er Julius blevet stor :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt han kom i gang. Måske man skulle prøve med kæmpepapir, alle kneb gælder når der skal trænes finmotorik ikke ;) Lilly kunne bestemt også bruge noget øvelse i at tegne.  Og hold nu op de er søde de to banditter  :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønne drenge, og fedt han gerne ville tegne selv :yay

Sidenote: hvor er Julius blevet stor :wub

Det var rigtig dejligt :yay

Julius bliver da større, men han bruger stadig mest str 80 9-12 mdr) på trods af han nu har rundet 14 måneder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt han kom i gang. Måske man skulle prøve med kæmpepapir, alle kneb gælder når der skal trænes finmotorik ikke ;) Lilly kunne bestemt også bruge noget øvelse i at tegne. Og hold nu op de er søde de to banditter :kuller

Alle kneb gælder nemlig :) Og derfor tog jeg også imod papiret. Heldigt jeg lige var i kopirummet da hun samlede det sammen :)

De er gode sammen her. Det er fordelen ved det store papir. Der er plads til alle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var rigtig dejligt :yay

Julius bliver da større, men han bruger stadig mest str 80 9-12 mdr) på trods af han nu har rundet 14 måneder :D

Jeg synes han pludselig set såååå stor ud, han var jo lille dengang jeg var hos jer :wub så han han forsat lille i det, jeg synes bare han ser så stor ud ;)

Og genialt med det store papir, A4 er så småt hvis der skal tegnes igennem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en god ide. Ellers er en papirsdug rigtig god :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en god ide. Ellers er en papirsdug rigtig god :D

Det har jeg slet ikke tænkt på. Det er jo en super ide :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det på fredag vi skal til motorik fra 14-15. Børnehaven har i torsdags meldt ud at der er sommerfest fra 16.30 på fredag (alt for sent i min verden) så det går vi lige og overvejer om Marius kan rumme... Men jeg er mega spændt på at komme i gang..,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, jeg ville holde ham hjemme. Er han ikke færdig efter motorik? Det bliver spændende på fredag :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, jeg ville holde ham hjemme. Er han ikke færdig efter motorik? Det bliver spændende på fredag :glad

Vi tager til det og så må vi se. Er det for hårdt for Marius, kan vi jo bare gå hjem igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER