Snehvide79

Færdigheder hos 5 årig

13 indlæg i dette emne

Hej alle mødre til før skolebørn

Jeg har brug for lidt hjælp. Min søns børnehave er pt lidt udskældt over ikke at lære børnene det de skal.

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er folk synes børn skal kunne når de er næsten 5 år. (Min søn bliver 5 til september).

Vil I dele hvilke færdigheder jeres poder bestrider som 5 årlige og hvad I mener børn bør kunne. Her kommer nogle af de ting som har været oppe helt generelt:

Min søn kan pt ikke køre på en cykel med pedaler.....men det er fordi han ikke kan nå pedalerne, da han er en lille fyr som svarer ca til str 4 år.

Vi er ved at øve i at skrive navn.

Han er ikke specielt dygtigt til kniv og gaffel

Han kan alfabet sangen og tælle til 25 på dansk og til 10 på flere andre sprog. Bl.a finsk, engelsk og tysk.

Jeg ser frem til jeres input om dette emne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke cykelargumentet - min datter har kørt på almindelig cykel uden støttehjul siden hun var 3,5 år :chin:

Jeg vil da umiddelbart mene, at en 5-årig dreng bør mestre en cykel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke cykelargumentet - min datter har kørt på almindelig cykel uden støttehjul siden hun var 3,5 år :chin:

Jeg vil da umiddelbart mene, at en 5-årig dreng bør mestre en cykel.

Og det er jo ikke noget, de nødvendigvis lærer i børnehave. ;)

Min datter på 3 har først lige nu turde sætte sig op på en løbecykel, da hun indtil nu har været vild bange for den! Så hun lærer nok at cykle lidt senere end andre :D

Min niece på 5 år (fyldte 5 i tirsdags) kan selv smøre mad med kniv, men spiser ikke aftensmad med kniv/gaffel, skrive sit navn, kender mange bogstaver, cykle, tage alt tøj på og er generelt selvkørende. Men som alt andet, så udvikler børn sig vel forskelligt? Nogle fordyber sig længe med perler, andre cykler derudad mv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på 5 cykler, mestrer kniv og gaffel, kan tørre sig selv efter toiletbesøg, selv klare tøj og overtøj, skrive sit navn samt interesserer sig meget for tal og bogstaver. Øver mange engelske ord. Min dreng går i en førskole gruppe og det giver rigtig meget.

Tænker ikke du kan ligge hele ansvaret hos børnehaven og slet ikke kunsten i at kan cykle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke cykelargumentet - min datter har kørt på almindelig cykel uden støttehjul siden hun var 3,5 år :chin:

Jeg vil da umiddelbart mene, at en 5-årig dreng bør mestre en cykel.

Min datter på 5 kan ikke cykle på en pedalcykel uden støttehjul og hjælp.

Der er selvfølgelig pejlemærker på hvad en 5 årig bør kunne men det er vel som alt andet forskelligt hvornår de lærer det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Åh jeg synes det er rigtig svært at svare på. Nu kiggede jeg lige på den liste. Min søn bliver 3 til oktober og f.eks viser han absolut ingen interesse i at gå på toilet/smide bleen. Til gengæld er der ting der står som milepæl for et 5-årigt barn som f.eks tælle til 10 og så kender han alle farver og nuancer. (Rød/lyserød osv) så... du kender dit barn. Trænger han til at blive stimuleret på særlige områder så sæt ind der stille og roligt, 1 ting ad gangen og ingen stress :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv børn endnu, så kan ikke hjælpe med erfaring, men du kan læse om hvad barnet skal kunne til de forskellige børneundersøgelser hos lægen her, aka hvad man forventer af et barn i de forskellige aldersgrupper :)

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/boern/undersoegelser/boerneundersoegelser/

Jeg ville nok liiiige tage den med et gran salt :) Min søn er lige blevet 4 og kan ABSOLUT ikke "tegne huse, mennesker og dyr" og at dømme efter den planche, han fik i fødselsdagsgave af stuen i bh, så kan hans jævnaldrende heller ikke, selvom det står under 4 års undersøgelsen. Til gengæld leger han ikke "parallelt" men decideret MED andre børn, og det tror jeg faktisk, han har gjort i hvert fald i et års tid, selvom den side siger, at de først gør det ved 5 år.

Min 4-årige cykler i øvrigt på pedaler men med støttehjul. Han kører også på løbehjul og er efter min opfattelse god til at klatre. Han kan godt huske nogle sange, men det er ikke hans spidskompetence. Det er vel ca. en uge siden at jeg lærte ham at tælle til 5 og nu kan vi komme op på 10, hvis han anstrenger sig, men han har også dage, hvor han starter med 4. Han aner ikke, hvad engelsk, tysk eller finsk er, og kan kun lige knap begribe at vi både bor på vores vej og også i vores by. Til gengæld siger han undskyld, tak, jeg elsker dig, det var pænt gjort, du må gerne låne den, jeg bliver sur på dig nu, osv og har IMO en rigtig god forståelse for følelser og for at snakke om dem.

Jeg tager det ret roligt. Jeg kunne selv læse pixi-bøger, da jeg var 4, plus, minus, gange, dividere, romertal og lidt engelsk inden skole, men har til gengæld aldrig været god til at cykle og skulle faktisk (gen)lære det som 18-årig.

Det giver god mening at lære en del i en ung alder, fordi hjernen er mere plastisk og har lettere ved at danne nye forbindelser. Omvendt så er sådan noget som "at cykle" og "at kunne alfabetet" jo enormt kulturelt, så det handler vel "bare" om interesse og øvelse.

Måske fokuserer din drengs børnehave på at lære andre ting end fx at skrive sit navn? Måske natur, musik, sociale færdigheder, kulturelle ting, personlige kompetencer? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså den liste er jo vejledende. Min datter på snart 3 kan da både kaste og gribe bolde (som står på 5 års-alderen), kan alle farver + nuancer, tælle til 10, "regne" små stykker, altså plusse 2+2 og trække fra med små tal mv. Til gengæld kan hun som sagt ikke løbe på en løbecykel endnu! Børn udvikler sig bare så forskelligt! Fx kravlede min datter først, da hun var 11 mdr, og hvilken betydning har det nu? = ingen! :) hvis barnet er i trivsel så tror jeg nok alt skal komme. Så BBM skriver, så handler det meget om interesse og sikkert også omgivelser. Jeg har en meget forsigtig pige, som netop elsker at tegne og hun har lige lært at tegne ansigter med mund, øjne og ører. Men hun tegner måske også mindst 10 tegninger om DAGEN! Så er det jo klart. Jeg tænker ikke hun har talent for at tegne, blot at hun gør det meget og derfor bliver bedre til det. :)

Desuden har hun haft nedsat hørelse i 1,5 år og har med talepædagogen øvet en masse rim og remser samt sange, så hun synger også ofte og kan remser udenad - men det er jo netop fordi lige præcis det bliver øvet, giver det mening? :)

Min datter kan også alfabetsangen, men det skyldes sikkert at vi leger "skole", da jeg er skolelærer :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kast listerne laaaangt væk.

Til de er omkring 10 år, kan/skal de lære af LYST. Hvis ikke de kan se en ide med at lære noget eller ikke synes det er sjovt - så lærer de det ikke..!

Camille er lige fyldt 4. Hun er stadigvæk en klumpedumpe motorisk, og har aldrig helt haft lysten til det. Så løbecykel har aldrig fanget hende.

Til gengæld kan hun genkende de fleste bogstaver, genkende tal op til 20 og tælle til 100 med hjælp - til 40 uden hjælp. Hun kan plusse og minus... Hun kan farvende på engelsk og kan tælle på engelsk og kan få ord.

Men til gengæld kan hun knap cykle på en løbecykel uden at komme til skade ;)

Der er KÆMPE forskel på hvad de kan, når de starter i skole. Jeg har arbejdet i mange 0. klasser, og det er ikke en fordel at børnene kan alt muligt - de skal alligevel igennem det hele! Så det skal nok komme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok liiiige tage den med et gran salt :) Min søn er lige blevet 4 og kan ABSOLUT ikke "tegne huse, mennesker og dyr" og at dømme efter den planche, han fik i fødselsdagsgave af stuen i bh, så kan hans jævnaldrende heller ikke, selvom det står under 4 års undersøgelsen. Til gengæld leger han ikke "parallelt" men decideret MED andre børn, og det tror jeg faktisk, han har gjort i hvert fald i et års tid, selvom den side siger, at de først gør det ved 5 år.

Min 4-årige cykler i øvrigt på pedaler men med støttehjul. Han kører også på løbehjul og er efter min opfattelse god til at klatre. Han kan godt huske nogle sange, men det er ikke hans spidskompetence. Det er vel ca. en uge siden at jeg lærte ham at tælle til 5 og nu kan vi komme op på 10, hvis han anstrenger sig, men han har også dage, hvor han starter med 4. Han aner ikke, hvad engelsk, tysk eller finsk er, og kan kun lige knap begribe at vi både bor på vores vej og også i vores by. Til gengæld siger han undskyld, tak, jeg elsker dig, det var pænt gjort, du må gerne låne den, jeg bliver sur på dig nu, osv og har IMO en rigtig god forståelse for følelser og for at snakke om dem.

Jeg tager det ret roligt. Jeg kunne selv læse pixi-bøger, da jeg var 4, plus, minus, gange, dividere, romertal og lidt engelsk inden skole, men har til gengæld aldrig været god til at cykle og skulle faktisk (gen)lære det som 18-årig.

Det giver god mening at lære en del i en ung alder, fordi hjernen er mere plastisk og har lettere ved at danne nye forbindelser. Omvendt så er sådan noget som "at cykle" og "at kunne alfabetet" jo enormt kulturelt, så det handler vel "bare" om interesse og øvelse.

Måske fokuserer din drengs børnehave på at lære andre ting end fx at skrive sit navn? Måske natur, musik, sociale færdigheder, kulturelle ting, personlige kompetencer? :)

Hov, ja, altså tænker heller ikke det skulle forstås som en facitliste af nogen art :) Var i hvert fald ikke min mening, måske det er ret lige meget. Tænkte det mere som en "eksempel på hvad et barn i den alder måske kan" og så kan det godt være man ikke lige kan tegne et hus, men i stedet kan tegne noget andet, eller måske gider barnet slet ikke at tegne og så er det vel også ok..

Men ja, det var ikke min mening at hive et eller andet ned over hovedet på nogen, så nogen skal føle sig forkerte, hvis ikke deres børn kan 100% alt på den liste. Faldt bage over den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså den liste er jo vejledende. Min datter på snart 3 kan da både kaste og gribe bolde (som står på 5 års-alderen), kan alle farver + nuancer, tælle til 10, "regne" små stykker, altså plusse 2+2 og trække fra med små tal mv. Til gengæld kan hun som sagt ikke løbe på en løbecykel endnu! Børn udvikler sig bare så forskelligt! Fx kravlede min datter først, da hun var 11 mdr, og hvilken betydning har det nu? = ingen! :) hvis barnet er i trivsel så tror jeg nok alt skal komme. Så BBM skriver, så handler det meget om interesse og sikkert også omgivelser. Jeg har en meget forsigtig pige, som netop elsker at tegne og hun har lige lært at tegne ansigter med mund, øjne og ører. Men hun tegner måske også mindst 10 tegninger om DAGEN! Så er det jo klart. Jeg tænker ikke hun har talent for at tegne, blot at hun gør det meget og derfor bliver bedre til det. :)

Desuden har hun haft nedsat hørelse i 1,5 år og har med talepædagogen øvet en masse rim og remser samt sange, så hun synger også ofte og kan remser udenad - men det er jo netop fordi lige præcis det bliver øvet, giver det mening? :)

Min datter kan også alfabetsangen, men det skyldes sikkert at vi leger "skole", da jeg er skolelærer :D

Det er så sjovt så meget som hun minder om min William (som dog er en ørn på sin løbecykel men skriver panisk bare jeg trækker den alm cykel frem). Han kravlede lige før han blev 11 måneder og er nu besat af tal, tæller konstant og kan næsten genkende alle tal fra 1-9.

Nohr derimod er den vildeste bølle der bare smider sig ud i alting! Han kravler jo nu, 3 måneder før William :O

Og med det vil jeg til trådstarter sige: børn er børn! Støt dem i at være dem og være god til det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke vurdere på hvad en 5-årig bør kunne, men min datter på 5 år (og en måned ;)) kan:

 

- Cykle uden støttehjul (det har hun kunnet i over et år og hun cykler selv sammen med mig i børnehave på små villaveje)

- Alfabetet (hun har kunnet synge sangen i flere år, genkende bogstaverne i over to år og nu kan hun også skrive de fleste bogstaver - nogle af dem skal hun lige have hjælp til at huske hvordan de ser ud)

- Kende lydene på bogstaverne. Hun begynder så småt at kunne høre hvilket bogstav et ord starter med

- Hun kan skrive mange ting - udover sit eget navn kan hun skrive mormor/morfar/farfar/farmor/navne på familiemedlemmer og venner/til og fra - dog er det udelukkende på hukommelse og ikke fordi hun har forståelsen for at skrive. Nogle få gange skriver hun det spejlvendt.

- Hun kan tage alt tøj af og på selv - dog mister hun hurtigt tålmodigheden ved strømper og strømpebukser

- Hun kan næsten tælle fejlfrit til 100

- Læse tal op til 100

- Hun kan tælle til 10 på engelsk og sige få sætninger

- hun kan stå på hovedet og øver meget at stå på hænder (begge kun op ad en væg)

- slå en forlæns og baglæns kolbøtte

- simple regnestykker

 

Hun kan ikke:

- Hun tørrer kun sig selv ved tis - vi har endnu ikke øvet nummer to, så måske hun kunne hvis hun fik lov at prøve ;)

- Børste tænder med normal tandbørste 

- Rede sit hår selv

- Klokken (men vi øver meget for tiden ;) og hun har en forståelse af minutter og timer)

- Hun forsøger at selv at smøre sin rugbrød, dog beder hun ofte om hjælp

- slå en vejrmølle

- svømme (har vi dog aldrig trænet med hende)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER