Barbamama

Brexit

72 indlæg i dette emne

De siger lige nu i TV2, at britiske finansøkonomer mener, at det i 2030 vil koste en gennemsnitlig britisk familie 40.500 danske kroner - årligt! Netop pga faldende vækst!

Og hele finanslivet i City i London vil jo flytte til andre EU-lande!

Jeg synes, BRIXIT er vanvittigt!!!!!!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og LO siger, at danske lønmodtagere også bør være bekymrede... Vi har stor handel med Storbritannien, som nu besværliggøres!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men minder det ikke om alle de andre gange, hvor EU ikke har fået sin vilje? Fx euro afstemningen.

Jeg er virkelig ikke bekymret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men minder det ikke om alle de andre gange, hvor EU ikke har fået sin vilje? Fx euro afstemningen.

Jeg er virkelig ikke bekymret

Hvad mener du med 'alle de andre gange, hvor EU ikke har fået sin vilje?' :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener du med 'alle de andre gange, hvor EU ikke har fået sin vilje?' :chin:

Forfatningsafstemningen i 05,euro afstemningen og senest vores afstemning om retsforbeholdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke sat mig grundigt ind i det - så helt ærligt - men hvis jeg skulle følge min mavefornemmelse og intuition, så ville jeg stemme for at Danmark også forlod EU. Simpelthen fordi jeg oplever at Danmark drunker i EU, og vi har alt for lidt indflydelse på nogle ret væsentlige ting.

 

Som lovgivningen er i dag, må et EU land ikke lave lovgivning som indskrænker reglerne fra EU, og vi må jo så reelt set heller ikke lave noget som er slappere (selvfølgelig). Kanel-sneglen er måske et meget godt eksempel, eller Lakrids-piberne. Det er ting som - set med danske øjne - er helt absurd at lave lovgivning omkring. Mere sådan seriøse ting, er jo fx. dyrevelfærd i forhold til transporter, hvornår noget kan betegnes som økologi, mængden af skadelige stoffer i andre ting etc. Vi er bundet meget op på noget som sker meget langt fra DK, og som vi reelt har meget lidt indflydelse på.

 

Vi skal ikke overvurdere os selv, her... Danmark er et meget lille land i EU sammenhæng, så vi har meget lidt indflydelse når det kommer til stykket. Tværtimod kommer der flere og flere lande ind som har et andet niveau af velfærd og 'renlighed' (jeg mener, færre hormonforstyrrende stoffer etc) end vi er vant til i Danmark, og det koster os, både rent kroner og øre, men også ift. at kunne holde ting ude af vores land.

 

Så... ud fra DEN betragtning - hvad har man reelt af selvbestemmelse i EU - så kan jeg godt forstå briterne. Selvom England unægteligt har større gennemslagskraft end lille ubetydelige Danmark, så står de også magtesløse overfor dybt håbløse ting.

 

Jeg er sådan set ligeglad med hvor mange mennesker det drejer sig om, men det er i mine øjne tåbeligt at man kan få børnepenge i Danmark til sine børn som bor i ex. Polen (eller Tyskland eller hvad ved jeg), bare fordi man opholder sig i Danmark. Hvis børnene ikke er her, er det tåbeligt at man kan få børnepenge til dem. Det kan da godt være det drejer sig om få mennesker der gør det, men det ændrer ikke på at regel er dum i mine øjne. Lakridspiber og kanelsnegle det samme - det handler ikke om hvorvidt det er noget som ødelægger mit liv, men om at jeg ikke mener at EU skal blande sig. 

 

Jeg køber ikke præmissen om at det vil ødelægge al eksport og internationalt samarbejde... De skal stadig have smør i UK, uanset om de er medlem af EU eller ej. Så handler det om at man får lovgivningen på plads omkring moms, told osv, og så følger man sådan set 'bare' de nye regler, præcis som hvis vi ønsker at handle på Next eller amazon. Jeg tror ikke på dommedagsprofetierne... JA det vil koste noget bøvl i en overgangsperiode, og JA det er da dejlig let at kunne købe indenfor EU uden at bekymre sig om told etc, men det er bare indtil der er styr på tingene.

 

Vi eksporterer da i stor stil til og fra USA - hvad er lige forskellen?

Lad os lige tage den en gang for alle:

1. Kanelsneglen: Kanelsneglen er for mange noget af det mest danske, man kan putte i munden, så mange blev meget forargede, da de hørte, at EU ville forbyde kanelsnegle. Det var dog igen en misforståelse, som starter med, hvor meget kanel bagerne putter i dejen, når de bager kanelsnegle. For det er egentlig slet ikke kanel de bruger, men et lignende og billigere produkt – kassiakanel – der smager af det samme, men indeholder et giftstof, som kan give leverskader, hvis man får for meget af det.

EU vedtog i 2008 en lov om aromaer – herunder kanel – som netop skal sikre, at vi ikke får for meget af de forskellige giftstoffer i maden. I Danmark er det Fødevarestyrelsen, som fører den slags love ud i livet, og de målte og testede en masse madvarer og slog fast, at danske bagere bruger mere kassiakanel, end danske og europæiske politikere har besluttet er sundt. Derfor var det altså ikke EU, der var ude på at forhindre danskerne i at spise kanelsnegle, men derimod danske politikere, der sammen med deres europæiske kolleger har bestemt, at der skal være en grænse for, hvor mange giftstoffer, der må være i vores mad. Og den grænse skal bagerne holde sig under, men de kan altså stadig bage kanelsnegle.

2. Lakridspiben: alle medier skrev, at EU ville forbyde lakridspiben, var det en misforståelse. Men det var rigtigt nok, at EU-Kommissionen i 2012 foreslog at stramme reglerne for tobaksindustrien, blandt andet skulle det være forbudt at sælge de helt tynde cigaretter og pakker med få cigaretter i, fordi det kan være tillokkende for unge, og det skulle være forbudt at tilsætte smagsstoffer, der skjuler smagen af tobak, fx jordbær- eller mentolsmag.

Men det var ikke en del af forslaget, at slik eller legetøj der minder om tobak, skulle forbydes. Det blev imidlertid foreslået af et af medlemmerne af Europa-Parlamentet, men det blev nedstemt. Og når en af de folkevalgte kommer med et forslag, betyder det ikke, at EU generelt foreslår det. Medlemmerne af EU-Parlamentet er folkevalgte, ligesom politikerne i Folketinget, så de kan foreslå hvad de har lyst til.

Ofte så bliver sådanne historier blæst op i medierne uden at de bliver fakta tjekket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke overrasket over udfaldet, men jeg forstår ikke at summen af en brites bekymringer kan give dig udslag i at forlade EU!

Vi er på vej ud af en økonomisk krise. Det kræver frem for alt stabilitet! Og ansvarlighed.

Vi står overfor en flygtningekrise, hvor millioner og atter millioner er fordrevet af IS OG af de bomber som vi og UK smider (det er IKKE en kritik af vores Syrien-indsats). Ingen af os kan magte den opgave alene.

Vi er bange! Fortvivlede over udsigten til andre kulturer, Kinas økonomiske fremgang (som slet ikke fylder så meget), og terror. Hvordan kan det være en løsning at fjerne sig fra ligesindede?

Jeg kan forstå, at mange briter også stemte leave, fordi de ønskede et økonomisk crash, så de kan få råd til at købe hus i dyrere områder. WTF?? Værsgo, at købe hvis din jobsikkerhed er forringet med mange procent og alle de varer du ønsker udefra er beskattet! Hvis din rente er høj pga usikkerhed! For katten, det er kortsigtet!

Og - sorry piger, jeg er vild med jer - men problematikken her er altså noget større end at der kommet told på børnetøj fra next.

Jeg er allermest trist og bange over, at vi åbenbart ønsker at løse fælles problemer, ved at vende hinanden ryggen og gøre hinanden bange. Det var sådan Bush vandt i sin tid, og nu griner Trump og hylder at EU forfalder. Jeg FORSTÅR simpelthen ikke, at DET ikke skræmmer folk fra vid og sans.

Jeg er ikke engang kæmpe EU-fan! Der er klart meget som skal forbedres, fejl som skal indrømmes, kameler som skal sluges. Men vi hjælper ikke os selv og hinanden ved at lukke os inde med os selv. Timingen er helt helt skæv! Jeg er sgu lidt mismodig over det, ligesom de fleste af mine engelske venner.

Men puljerne skal du ikke være nervøs over BBM. Dine unger har masser af tid:) jeg sover helt roligt med mine puljeinvesteringer. Og lidt mere uroligt, når det kommer til den drejning Europa tager i disse år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja det er sgu lidt grinagtigt at Next er det som flere af os lige kan forholde os til :blush

Jeg er selvfølgelig med på, at det er større end det, next var bare lige en af de få konkrete ting, jeg fattede :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja det er sgu lidt grinagtigt at Next er det som flere af os lige kan forholde os til :blush

Jeg er selvfølgelig med på, at det er større end det, next var bare lige en af de få konkrete ting, jeg fattede :lol

I know. Det er også kærligt ment. Men nogen gange er det bare så vigtigt at se på det store billede, selvom de små ting er lige foran næsen på os (og de ER også vigtige nok, og der skal selvfølgelig være plads til det nære. En af EUs problemer på en anden platform).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det virkelig at vende hinanden ryggen? :unsure (spørger jeg 100% af min egen uvidenhed og ikke for at lege djævlens advokat eller noget). Kan det ikke tolkes som noget "vi vil gerne samarbejde, lytte og arbejde sammen, men i (langt) højere grad selv bestemme til syvende og sidst"?

Min anke mod EU er jo netop en frygt for at få trukket noget ned over hovedet. Ikke lige kanelsnegle eller lakridspiber men nok nærmere omvendt, at vi evt ikke måtte sætte grænserne på nogle ting så strikst som "vi" selv syntes. Men selvfølgelig skal vi da samarbejde, det ville da være helt hen i vejret, hvis man bare meldte ud, at man slet ikke ville handle sammen osv...

Kunne det ikke være skridtet mod et nyt slags EU, hvor man "talte sammen" men bestemte mindre over hinanden? Hvis vi nu skal vende tilbage til det kanel der fx, så er det såmænd fint nok, at det endte med at være danske politikere der bestemte, og jeg er varm fortaler for mindre giftstoffer (sjovt nok :D), men jeg er ikke sikker på, om jeg forstår det smarte i at andre lande alligevel i et eller andet omfang blander sig, istedet for at trække på skuldrene og sige "Nå men så køber vi vores kager i Tyskland istedet", og så kunne Danmark så overveje, hvad der var vigtigst - kanel eller salg. Agtigt?

Jeg forstår ikke helt det smarte i ensrettede regler (men gerne på anbefalinger)? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I know. Det er også kærligt ment. Men nogen gange er det bare så vigtigt at se på det store billede, selvom de små ting er lige foran næsen på os (og de ER også vigtige nok, og der skal selvfølgelig være plads til det nære. En af EUs problemer på en anden platform).

Helt enig. Og kom det til en afstemning, så synes jeg også at det vil være klædeligt at undersøge nærmere, så man ikke stemmer pga priser på tøj (eller huse - WTF?! :blink )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes vi vender hinanden ryggen. Den afstemning handler så meget om "fremmede" og "make Britain great again". Frygt!

Jo, EU har nogle tåbelige regler! Og nogle gode. Men det skal jo netop tales om i fælles regi. På en fælles platform. For at skabe en ny fælles fleksibilitet.

Jeg forstår sagtens folks frustration og behovet for at gøre oprør. Men så kom ind i kampen i stedet for bare og stå og råbe med korslagte arme på fra baghaven. Stem på partier som vil dialogen, men så kan det godt være du ikke også kan få nedsat din boligbeskatning. Skab kontakt med folk, der taler andre sprog. Rejs! Stil op. Placer din pensionsopsparing i aktier som understøtter det, du tror på. Køb varer som understøtter det, du tror på. Gå efter at arbejde i virksomheder du kan stå inde for. Men der ligger nok nogle kompromiser i de valg, og dem glemmer vi ofte er nødvendige, tænker jeg.

Jeg tror faktisk godt at EU politikerne kan og har set skriften på væggen alene ved at de kritiske partier bliver valgt på stribe over hele Europa. Forandring tager noget tid og at forlade unionen nu virker på mig som et misforstået quick-fix. Men hey...vi lever i en verden af misforståede Quick-fixes. Det er bare lort, syns jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ensrettede regler er smarte fordi vi har indrettet vores samfund efter kapitalistiske grundregler, BBM. Og alligevel vil vi gerne bestemme hvad folk gør. Det er noget miskmask, og det MÅ kunne gøres bedre, hvis vi da gider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

England var jo blevet tilbudt meget mere selvstændighed fra EU hvis de blev, men det har de jo så valgt at takke nej til.

Jeg ved det kommer til at gå ud over en masse områder som vi arbejder med i min virksomhed, fordi vi deltager i en helt del international samarbejdsgrupper og projekter. Og helt aktuel er vi ved at lave et projekt sammen med briterne, som med det resultat der ligger nu, er en kanon business case for englænderne, men ikke særlig rentabel for den danske statskasse og dermed de danske skatteborger :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke overrasket over udfaldet, men jeg forstår ikke at summen af en brites bekymringer kan give dig udslag i at forlade EU!

Vi er på vej ud af en økonomisk krise. Det kræver frem for stabilitet! Og ansvarlighed.

Vi står overfor en flygtningekrise, hvor millioner og atter millioner er fordrevet af IS OG af de bomber som vi og UK smider (det er IKKE en kritik af vores Syrien-indsats). Ingen af os kan magte den opgave alene.

Vi er bange! Fortvivlede over udsigten til andre kulturer, Kinas økonomiske fremgang (som slet ikke fylder så meget), og terror. Hvordan kan det være en løsning at fjerne sig fra ligesindede?

Jeg kan forstå, at mange briter også stemte leave, fordi de ønskede et økonomisk crash, så de kan få råd til at købe hus i dyrere områder. WTF?? Værsgo, at købe hvis din jobsikkerhed er forringet med mange procent og alle de varer du ønsker udefra er beskattet! Hvis din rente er høj pga usikkerhed! For katten, det er kortsigtet!

Og - sorry piger, jeg er vild med jer - men problematikken her er altså noget større end at der kommet told på børnetøj fra next.

Jeg er allermest trist og bange over, at vi åbenbart ønsker at løse fælles problemer, ved at vende hinanden ryggen og gøre hinanden bange. Det var sådan Bush vandt i sin tid, og nu griner Trump og hylder at EU forfalder. Jeg FORSTÅR simpelthen ikke, at DET ikke skræmmer folk fra vid og sans.

Jeg er ikke engang kæmpe EU-fan! Der er klar meget som skal forbedres, fejl som skal indrømmes, kameler som skal sluges. Men vi hjælper ikke os selv og hinanden ved at lukke os inde med os selv. Timingen er helt helt skæv! Jeg er sgu lidt mismodig over det, ligesom de fleste af mine engelske venner.

Men puljerne skal du ikke være nervøs over BBM. Dine unger har masser af tid:) jeg sover helt roligt med mine puljeinvesteringer. Og lidt mere uroligt, når det kommer til den drejning Europa tager i disse år.

Helt vildt meget enig! :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke overrasket over udfaldet, men jeg forstår ikke at summen af en brites bekymringer kan give dig udslag i at forlade EU!

Vi er på vej ud af en økonomisk krise. Det kræver frem for stabilitet! Og ansvarlighed.

Vi står overfor en flygtningekrise, hvor millioner og atter millioner er fordrevet af IS OG af de bomber som vi og UK smider (det er IKKE en kritik af vores Syrien-indsats). Ingen af os kan magte den opgave alene.

Vi er bange! Fortvivlede over udsigten til andre kulturer, Kinas økonomiske fremgang (som slet ikke fylder så meget), og terror. Hvordan kan det være en løsning at fjerne sig fra ligesindede?

Jeg kan forstå, at mange briter også stemte leave, fordi de ønskede et økonomisk crash, så de kan få råd til at købe hus i dyrere områder. WTF?? Værsgo, at købe hvis din jobsikkerhed er forringet med mange procent og alle de varer du ønsker udefra er beskattet! Hvis din rente er høj pga usikkerhed! For katten, det er kortsigtet!

Og - sorry piger, jeg er vild med jer - men problematikken her er altså noget større end at der kommet told på børnetøj fra next.

Jeg er allermest trist og bange over, at vi åbenbart ønsker at løse fælles problemer, ved at vende hinanden ryggen og gøre hinanden bange. Det var sådan Bush vandt i sin tid, og nu griner Trump og hylder at EU forfalder. Jeg FORSTÅR simpelthen ikke, at DET ikke skræmmer folk fra vid og sans.

Jeg er ikke engang kæmpe EU-fan! Der er klar meget som skal forbedres, fejl som skal indrømmes, kameler som skal sluges. Men vi hjælper ikke os selv og hinanden ved at lukke os inde med os selv. Timingen er helt helt skæv! Jeg er sgu lidt mismodig over det, ligesom de fleste af mine engelske venner.

Men puljerne skal du ikke være nervøs over BBM. Dine unger har masser af tid:) jeg sover helt roligt med mine puljeinvesteringer. Og lidt mere uroligt, når det kommer til den drejning Europa tager i disse år.

Meget enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister, du ved vel godt at vi ser lidt længere end mistet nethandel, ik? Så snævertsynede og blondie-agtige er vi trods alt ikke ;) :lol

Den kunne jeg altså ikke lige have siddende på mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister - du slår hovedet på sømmet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fun fact som understreger min pointe:

Lykketoft udtaler fra Cuba omkring Brexit og Cameron: Det var en fejl at lade folket bestemme...

Den lader vi lige stå lidt, ikk?

Ikke hvis du læser hvorfor han mener det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har da ret i en del af dine pointer - verdens kriser løses bedst med samarbejde - ingen tvivl om det! Jeg kan ikke se at det handler om at man ikke ønsker at samarbejde internationalt, men netop at man ikke længere oplever EU som et samarbejde, men som et altopslugende beaukrati, hvor samarbejde netop IKKE sker, men det i stedet bliver en masse palaver om alt muligt andet.

Jo, og den oplevelse kan jeg godt forstå. Løsningen forstår jeg ikke, hvis man vil se det store billede. Igen, jeg er ikke glødende EU-tilhænger, men jeg synes sgu det er et lidt kujonagtigt tidspunkt at skride. Sorry, but I do. Særligt når jeg hører argumenterne.

At EU trænger til et grundigt gennemsyn, tror jeg de fleste er enige i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, faktisk... Han siger at han er fan af det repræsentative folkestyre, fordi folket ikke selv kan tage komplicerede beslutninger... Det synes jeg faktisk er hamrende nedladende...

Nå, jeg synes det er en valid pointe. I det her tilfælde. Uden at jeg vil lyde udemokratisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, faktisk... Han siger at han er fan af det repræsentative folkestyre, fordi folket ikke selv kan tage komplicerede beslutninger... Det synes jeg faktisk er hamrende nedladende...

Jeg har faktisk tit tænkt på, om det er egentlig burde være mere sådan... Fx siger min mave "stem nej til hele lortet!" I forhold til EU, men jeg tænker samtidig at det er tankevækkende, at politikerne - dem der arbejder med det - der er de fleste alligevel overvejende tilhængere. Det er der nok en grund til :chin: Det er ikke fordi, jeg synes det er ok, at jeg bare slukker hjernen og lader de voksne bestemme, men når nogen melder ud, at de virkelig stemmer nej for at kunne købe et billigere hus, så er jeg ikke længere sikker på, at demokrati er vejen til det mest succesfulde samfund :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, jeg synes det er en valid pointe. I det her tilfælde. Uden at jeg vil lyde udemokratisk.

Helt enig.

Ikke fordi folk er dumme (selvom dem er der nu også masser af ;) ), men fordi majoriteten (jævnligt inklusiv mig selv :p ) ikke sætter sig ordentligt ind i tingene, inden de vælger standpunkt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer vel an på alternativet og troen på om alternativet er realistisk... Personligt stoler jeg ikke på politikerne længere end jeg kan kaste med dem når det kommer til EU - og det er immervæk ikke ret langt. Fakta er, at en meget stor del af danskerne er EU kritiske, mens langt hovedparten af politikerne er EU-tilhængere. Mette Frederiksen har så sent som i dag været ude og sige at hun ikke vil spørge danskerne omkring EU, fordi vi ikke selv kan tage et kvalificeret valg, det er politikerne nødt til.

Hvis befolkningen som helhed følte at politikerne rent faktisk hørte deres stemme, så tror jeg et opgør uden udmelding ville være langt mere realistisk.

Jeg tror, at grunden til at yderpartierne er så populære (ex. DF og Enhedslisten), så er det fordi netop de partier rent faktisk det meste af tiden går efter den politik deres vælgere ønsker, omend de kommer i voldsom modvind for det.

Hvis det er på samme måde i UK - og det lyder det til ud fra det jeg har læst - så er valgmulighederne om man tror på at politikerne vil lave en ny samarbejdsaftale med EU hvor befolkningens protester bliver hørt, eller melde sig helt ud. Ergo er vi lidt tilbage til Europol afstemningen: Stoler vi på at politikerne udfører folkets vilje hvis folket ikke har direkte beslutningskompetence, og der blev det et klart NEJ!

Det er da mega problematisk hvis befolkninger ikke stoler en meter på deres folkestyre...

Ja, til det sidste. Spørgsmålet er om det så er løsningen at ophæve folkestyret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det optimale ville vel være at få genoprettet tilliden mellem befolkningen og de folkevalgte... Enig i, at det er et dårligt valg at ophæve folkestyret!

Der må jeg sige at jeg er enig, men så skal vi nok skifte langt de fleste politikere ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER